Oireita

Mulla on ihan järkyttävät liitoskivut jo NYT. Ja tällä hetkellä rv 13+5. Ekassa raskaudessakin oli, mutta ei ne näin aikaisin alkanut. Tänään töissä mietin jo että pitääkö särkylääkettä ottaa, kun jatkuvasti särkee. tuntuu välillä että noi lantion luut järjestäytyy uuteen uskoon. Onko kukaan muu havainnut tällaista vielä? Toivon hartaasti et tää on ohimenevää. :confused:

Maarija & Mymme: Johan on teillä hyvissä ajoin liitoskivut alkaneet. :(
Voimia niiden kanssa - ovat inhottavia. Oiskohan mulla esikoisesta alkanut ne jtn rv 20
tai jotain sellaista. Mulla välillä vihlaisee tuolta lantion seuduilta, mutten vielä liitoskivuksi näitä usko. Nyt siis menossa rv 14+2.

Päätä minulla on särkenyt aika ahkerasti tässä viime viikkoina.
Tämä voi ilmeisesti johtua jostain hormonista(?) Rinnat kutisevat ja iho muutenkin tuntuu kuivuvan/kutisevan tosi herkästi. Sitten myös se jo pelkäämäni selkäkipu on alkanut nostamaan päätään. Esikoista odottaessa olin selkäkivun vuoksi viimeisen kuukauden ennen ä-lomaa saikulla. Saapi nähdä miten minulle tällä kertaa käy.

Mua on eniten ärsyttänyt ihon huononeminen. Tätä tosin vähän aavistelinkin, kun kesällä vaihdoin e-pillerit minipillereihin ja finnit ilmestyivät parissa viikossa. Elättelin raskaaksi tultuani hetken toiveita, että jospa iho paranisikin ja alkaisi vielä oikein "hehkuakin", mutta pahemmaksi on vaan mennyt. Finnejä tulee koko ajan, iho kutisee, kuivuu ja kiristää ja tuntuu elottomalta :( apteekista kyselin neuvoa ja oonkin ostanut jo kolmea eri pesuainetta, mutta en kyllä huomaa mitään eroa..

Tämän raskausaknen kestän kyllä ja ei se nyt tietenkään estä nauttimasta raskausajasta, vaikka harmittaakin. Ja aurinkohan saattaa auttaa ainakin tuhon kuivuuteen ja kutinaan :) pelkään kuitenkin, että mulle puhkeaa taas sellanen suunympärysihottuma, joka on uusinut toistuvasti viimeset 6-vuotta. Se on tosi inhottava vaiva, kun ei saa oikein meikattuakaan piiloon kun iho kutisee ja vuorotellen märkii ja kuoriutuu pois. Siihen ei ole kyllä kuin antibiootit auttanut, joita ei voi nyt tietenkään käyttää. Stressi on ilmeisesti yksi puhkeamiseen liittyvä tekijä, joten paras ottaa rauhallisesti:D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Emmy, on ollu kyllä todella inhottavaa, rajoittaa jo nyt liikkumista melkoisesti! Mutta ei passaa valittaa, lopputulos palkitsee :)
Esikoisesta en muista kipuja olleen laisinkaan, nyt vaikuttanee tuplat, että nyt jo menen kuin ankka!

Finnejä! Argh, suuttumukseen asti, selässä, leuassa, otsassa... Ihan kun olisi taas teini.. Hohhoijaa.. Kyllä ottaa pattiin. :D Mutta pieniä juttuja. Nännien ajoittaista kutinaa, mutta ollut kyllä aina tissikutinoita. :DD

Täälläkin noita liitoskipuja ollut jo jonkin aikaa ja nyt tuntuu, että ne on vaan pahentunut. Eilen alkoi huvittamaan, kun olin lähössä pitkästä aikaa pienelle kävelylenkille (en oo 1½ viikkoon käyny, kun ollut kipeenä), niin sain välikerraston päälleni ja olin menossa ottamaan tuulihousuja kaapista alkoi samalla juilimaan vasemmalle lonkkaan. Nauroin miehelleni siinä kirotessani sattumista, että tää kaveri ei halua päästää mua lenkille.. :grin Läksin kuitenkin ja tuo juilinta helpotti kyllä sitten. Totesin, että oon vissiin kotona liikaa paikallani, kun töissä tulee oltua jalkojen päällä melkeinpä koko 6 tuntia. Ja nyt jotenkin vielä tulee oltua enempi paikoillaan, kun tuli uusiks tää räkätauti, ettei oo edes tullu pyöräiltyä töihin tai käytyä salila..

Finnejä mulle tulee tosi vähän ja vaihtelevasti. Välillä on useampi ja välillä menee pitkään, ettei oo ainuttakaan. Ihon kuivuus on kyllä huomattu ja kirottu. Oon todennu hyväksi sen Nivean suihkuhoitoaineen, joka laitetaan pesun jälkeen iholle ja huuhdellaan pois. Ei tartte ihan niin paljon rasvata muuta kroppaa, kädet tosin pitää siltikin rasvata, mut ne onkin mulla aina ollu kuivat. Varsinkin oikean käden kämmenselkä. Nännien kutinasta kärsitty täälläkin, meni tosin pitkään ennen kun tajusin rasvata niitä, niin sitten loppui.. :)

Mä en oo voinut nyt käyttää ollenkaan pesuaineita kasvoille tai vartaloon kun ne kuivuu ja tulee finnejä. Kasvot oon jo monta kuukautta pessyt kookosöljyllä. Voi kuulostaa hassulta, mutta pesee kaikki meikit pois ja kasvot jää puhtaiksi ja pehmeiksi, ei ollenkaan öljyisiksi. Suosittelen! Sitä voi käyttää sit muutenkin rasvailuun.

Oo, kookosöljyä kasvopesuna tarvii kokeilla! Se on mulle vielä aika uusi tuttavuus, ja tähän mennessä olen vasta laittanut sitä aamupuuroon ja rasvannut nännejä. :grin

Väsymys... Taas väsyttää niin paljon että piti oikein repäistä itsensä ottamaan pesukoneesta märät vaatteet kuivamaan. Miten voikaan noin pieni asia olla niin hankalaa?

:sleep011 Lisäksi kauhea makeanhimo, nyt menee päivittäin lakua ja salmiakkia... Ruoka ei maistu, vain vesimeloni ja viinirypäleet. Kiloja tullut nyt varmasti jo 4-5 kg ja vasta raskausviikko 13+1. Tekisi mieli saada itkupotkuraivari ja huutaa itselle että ota nyt itseäsi niskasta kiinni. Tätä menoa raskauskiloja tulee vähintään 15-20 enkä niitä todellakaan kaipaa!!

Liikkuminen tuntuu pahalta, kävimme eilen miehen kanssa pitkällä kävelylenkillä ja loppuajasta kohtua alkoi "kivistää", eli tulee paineentunnetta ja sellainen outo fiilis. Olen käynyt nyt vain salilla sen jälkeen kun ryhmäliikuntatunnilla lähes pyörryin, ja nyt tuli jo salillakin se olo että kohta lähtee taju, huippaa ja oksettaa. Yritin ottaa rennosti mutta lopulta oli pakko mennä makaamaan lattialle. Puuskutan pienestäkin ponnituksesta kuin virtahevonen ylärinteessä. :pale

Nyt tuntuu tää raskaana olo ihan kamalalta, housut on liian pienet enkä löydä mammahousuja tästä kaupungista. Paidatkin alkaa kiristää, johtuu myös lisäkiloista.

Olisiko palstalla joku joka on kokenut samaa ja keksinyt hyvän konstin miten syödä paremmin vaikka mikään ei maistu (paitsi laku ja salmiakki!!) ja urheilu tuntuu kamalalta. En halua lihoa enää yhtään!! Verenpaineet oli tänäänkin 64/108 eli mulle aika alhaiset, siksi varmaan tunnen himoa lakuun. Mutta eihän näin voi jatkaa koska eihän raskauskiloja saisi vielä tulla näin paljon... Huh, jopa helpotti avautuminen...

Autumnia: Mullakin on himo lakuun ja samoin on verenpaineet alhaiset. Annan siis itselleni luvan niitä syödä. Samoin on tosi vetämätön olo ja pitää itseä patistaa tekemään asioita.

Tässä kyllä meni vähän yli nyt suklaansyöminen kun sitä toi kaveri taloon. Itse ostan yleensä vaan kirpeää tummaa suklaata. Fazerin sinistä oli saatava aina aamiaiseksi monta riviä kun kerta oli houkuttelevasti talossa. Viikossa katosi ne kolme suklaalevyä siis kuin huomaamatta. Mietin että onkohan mulla joku magnesiumin puutekin mutta kaipa kyse on vaan siitä että suomalainen Fazerin sininen on vain niin hyvää kun sitä harvoin saa täällä Saksassa.
Aion taas mennä joogaamaan viikonloppuna ja kertoa myös opettajalle raskaudestani ettei tule väkisin minua liikuttamaan vaarallisiin asentoihin jos koitan niitä muutenkin olla tekemättä. Joogatunti on vaan aina 1,5 tuntia. Tuntikin riittäisi aivan hyvin. Mutta siitä tulee kyllä hyvä olo. Liikkeitä voi varmasti tehdä myös kotona. Tässä yksi kiva blogiohje ja voi varmaan valita niistä raskaalle sopivat liikkeet:
http://www.lily.fi/blogit/battre-liv/sweet-dreams-joogaa-parhaisiin-uniin

Minä syön aika terveellisiä juttuja kuten luonnonjugurttia tai kaurapuuroa marjoilla, ruisleipää ja avocadoa sen päällä, pastaa johon usein teen tomaateista itse soosin ja käytän myös tuoretta basilikaa. En oikeastaan aio murehtia kiloista koska tuntuu että tärkeää on syödä hyvin ja monipuolisesti. Mutta joogaaminen tuntuu minulle ainakin sopivalta liikuntamuodolta näin raskaana.

Mulla kanssa kuivumista ja näppyjä. Pitääpäs käydä ostamassa kookosöljyä. Apteekistako?

Täällä ainakin löytyy ruokakaupoista öljyjen kanssa tai sit luontaistuotekaupasta. Ne on sellaisissa pyöreissä lasipurkeissa.

mmmustikka, lohdullista että joku muukin syö lakua. Löysin eräästä lähteestä väittämiä, joissa väitetään ettei laku ja salmiakki olisi hyvästä raskaana. Olen nyt ollut pari päivää ilman lakua ja valtava määrä lähtenyt nestettä kropasta. Koitan nyt pärjätä vähän aikaa ilman. Samoin tuo Fazerin sininen.... mmmm.... Minäkin yritin hillitä suklaanhimoani ostamalla lidlistä niitä tummia suklaita 70/80% mutta kyllähän tuo sininen maussa päihittää mennen tulleen... :p

En ole koskaan kokeillut joogaa. Mihin se joogaus itseasiassa perustuu, onko se lihasten voimistamista vai notkeuden lisäämistä? Miten se sinulla on toiminut, ja harrastatko raskasta vai kevyttä joogaa? Eikös joogiakin ole erilaisia, osa raskaitakin jotka kehittää lihaksistoa.

Myönnän että stressaan kiloista, koska meidän suvussa on paljon II-tyypin diabetesta. Olin juuri laihduttamassa kun tulin raskaaksi, ja olin indeksien mukaan ylipainoinen vaikka tiputinkin jo muutaman kilon. Nyt on jo kilot tulleet takaisin ja murehdin terveydestäni. Samoin yritän treenata edes vähän jos se edes vähän auttaisi synnytyksessä ja vauvan hoidossa jaksamista. Miehellä alkaa vaativa työ niin vauvan syntymän jälkeen en pääse enää kuntosalille ollenkaan, on yritettävä kuntoilla vauvan kanssa.

Autumnia: Täällä on varmaan monia kokeneempia joogaajia kuin minä. Käyn ihan perusjoogaryhmässä täällä Saksassa kuntosalilla. Paras oli silloin kun täällä asui suomalainen joogaopettaja ja oli suomijoogaakin siis suomeksi.
Raskauteen joogaa varmasti suositellaan koska se vahvistaa lantiopohjanlihaksia ja auttaa myös palautumaan hyvin raskaudesta nopeasti kun ne on kunnossa. Samoin paikat ei hajoa niin helposti synnytyksessä kun lihakset on kunnossa. Joogasta saa myös ihanaa mielentasapainoa ja rauhaa ja raskaana on varmasti lapselle tosi hyvä jos äiti on rauhallinen ja aurinkoisen tyytyväinen. Joogatunnin jälkeen on ihana olo yleensä eli jo senkin tunteen takia kannattaa joogassa käydä. Menen tosiaan huomenna joogailemaan taas mutta aion välttää mahallaan tehtäviä liikkeitä tai mikä tuntuu liian vaaralliselta lapselle. On varmasti olemassa myös erikseen äitiysjoogaa mutta olen nähnyt kyllä usein raskaana olevia perusjoogatunnilla. Jos jooga ei ole tuttu ennestään niin kannattaa silloin mennä aluksi ohjatulle tunnille niin oppii paremmin oikean tekniikan. Ja kannattaa sanoa ohjaajalle että on raskaana että he tietävät.

Yleensä teen taijia tai viimeksi kiinnostuin ennen joulua tavattomasti TRX treenistä. Itse asiassa jos haluat raskauden jälkeen nopeasti kuntoon niin suosittelen kyllä TRX treeniä. Minun tekemäni sarja on vain 30min ja se on sen verran tehokas ettei enempää edes tarvi päivälle. Ja siitä saa mahtavat vatsalihakset ja selluliitit pois ja paikat kuntoon. Tosin innostuin siitä niin että kävin aiemmin useasti viikossa kun niitä ohjattavia ryhmiä oli hyvin eri aikoihin saatavilla. Nyt minusta tuntuu että se treeni on liian raskas kun on raskaana. Hankin ehkä ne TRX remmit itselleni ja sitten voi tehdä harjoituksia itsekseenkin esim metsässä. Laittaa vaan ne hihnat puuhun ja voi alkaa jumpata:) täydellinen treeni myös mökille!

Jos joutuu olemaan paljon kotona niin ehkä silloin on helppo myös tehdä joogaa joltain Jooga-DVD:ltä.
Youtubessakin on monia ohjeita äitiysjoogaan.

p.s Niin ja on olemassa Flow joogaa, voimajoogaa, Hot joogaa jne. Kannattaa tehdä aluksi ihan perusjoogaa, se on varmasti aluksi ihan riittävä treeni.

Kiitos innostavista kommenteista, mmmustikka! Minakin innostuin kaivamaan kaapista tuhottoman polyttyneet joogamaton ja aion seuraavaksi tehda sen perussarjan. Komppaan kylla mmmustikkaa myos siina, etta ensin on hyva menna ohjatuille tunneille, etta oppii oikean tekniikan. Joogatyyleissa on myos melkoisia eroja - itse harrastan shivanandajoogaa, joka on hathajoogan meditatiivisempi muoto. Aivan ensimmaisella tunnin alussa ajattelin, etta onko tama joku kidutuksen esiaste, eihan noihin asentoihin vain voi paasta tavallinen kuolevainen... Mutta osaava ohjaaja nayttikin helpompia liikkeita. Ja pikkuhiljaa kurssin edetessa alkoivat paikat venya ja mieli rauhoittua. :) Nykyaan saan joogasta valtavasti virtaa - tai siis ainakin silloin kun paasen matolle. ;) Sporttisimmille on toki vauhdikkaampia tyyleja, powerjoogaa yms.

Myos pyorailya, kavelya ja uintia suositeltiin sopivina lajeina. Haluaisin niin uimaan, mutta taalla se on kaytannossa mahdotonta, ellei kuulu uintikerhoon tai -klubiin. Altaat ovat myos aina niin taynna, ettei uimisesta voi nauttia. Kaipaan kotiseutujen tyhjia uimahalleja. *huoh* Kayn punttisalilla, jossa minulla on raskaana oleville sopivat liikesarjat. Tuo mmmustikan suosittelema TRX kuulostaa aika hurjalta nain akkispaata. Siina pitanee olla jo aika hyvassa kunnossa ennen kuin aloittaa, vai suosittelisitko sita myos rapakuntoiselle (=esim. minulle kahden kuukauden sairastelun jalkeen)? :)

Ainoita oireita, joita olen saanut tahan mennessa on vasymys, huuliherpes, kuiva iho ja se, etta elama pyorii oman mahan ymparilla. :) Niin, ja se, etta olen kipeana jatkuvasti.

Mulla toistaiseksi ärsyttävin oire on se kun toinen nänni ikäänkuin hilseilee; on haavoilla ja märkii :sad001 Rasvaaminen auttaa vaan hetkellisesti ja auta armias jos jättää rasvaamatta niin on koko nännipiha haavoilla. Ihan alkuraskaudesta jo alkoi kutinalla ja nyt päälle kuukauden ollut nuin ärtyisä. Jännä vaan että pelkästään toisessa nännissä tämä ongelma..Lääkäri käski seuraamaan vielä pari viikkoa ja sen jälkeen katotaan mikäs vaivaan vois auttaa.

Samaten iho on ollu kuiva, erityisesti kasvoilta ja taivekohdista. Ite aattelin kanssa ostaa tuota kookosöljyä, se tuoksuukin jo niin taivaalliselle, että sen on pakko auttaa vaivoihin! Suurin pelko vaan tuossa kookosöljyssä on, että siihen kohdistuu raskausajan herkutteluhimot ja yllätän itseni syömästä sitä lusikalla, namnjam:p

Ilmamäärä mahassa on kyllä uskomaton, meillä isäntä ei voi käsittää kuinka hyvätapaisesta tytöstä tuli piereskelevä möhköfantti! Enkä kyllä minäkään, tuntuu ettei ole paikkaa missä ei tuo vaiva vaivaisi... Välillä tekee tiukkaa pidätellä... :'D

Takaisin