Oireita

Mun mies on mm. avustanut lehmiä synnytyksissä ja tehnyt keisarileikkauksen kuolleelle lampaalle, joten ei oikein pidä minään näitä mun muutamia intiimejä systeemejä. On halunnut tarkastella istukan synnytysten jälkeen ja auttanut mua hoitamaan epparihaavaa kotona, kun siinä oli jotain outoa. Nähnyt kun kakkaan synnytyspöydälle ja naureskellut sille, siivonnut mun äkkiyrjöjä lattialta jne jne. Kaikkea on tullut koettua ja on kaikenlaiseen tottunut. Hyvä mies! :p

(mutta oli kyllä reppana niin suloinen, kun meinasi pyörtyä helpotuksesta kuopuksen syntymän jälkeen)

Apua, ei ollut sit pelottelujuttu ekaa kertaa synnyttävät! Älkää pelästykö, ei noin usein käy! Ja ei sitä lamaa Iiiisaa onneks kauaa kestänyt 2,5 viikkoa ja homma toimi. Mun pointti oli vaan se, et kaikenlaisiin tilanteisiin sitä nainen vauvahommissa joutuukin. Ei sitä ennen raskaaksi tuloa voinu käsittää mitä se voi olla.

Mulla kans vatta oireilee :) välillä ihan sekaisin ja välillä ihan piukeena ja kipuilee. :/

Röppö, sama meininki - mies ei paljon hätkähdä näistä pikku-intiimijutuista. meillä kun kaikki liha ns kävelee sisään, monenmoista otusta on availtu perheenkin voimin:grin, tutkittu suolet ja silmät - veriset römpsälimat ja tortut synnpöydällä ei ole siinä oikein mitään..(itseä hävettää paljon enemmän, toista ei yhtään näytä vaivaavan..)
ja Pioni, samaa ummetusongelmaa ollut mulla synn jälkeen, ekakerralla en tajunnut ajoissa pyytää apuja, mutta nyt tiedän, pyydän hetimiten ULOSTUSTIPPOJA osastolla, ei ole ongelmaa sen jälkeen..mieluummin ripulilla paripäivää! mulla se helpottanut siis heti noiden ekoina päivinä otettujen tippojen myötä- SUOSITTELEN jos taipumusta jollain synn jälkeen ilmenee.

Haha :D Kyllä on jo miestä siinä Röppö:llä!

Ja Pioni, mie ymmärsin ettei ollut pelottelujuttu, hyvin harvoin kukaan tarkoittaa pelotella noilla jutuilla, otan ne kokemuksien jakamisena mutta tänään hallissa huomasin naisen oikeasti yrittäneen lietsoa pakokauhua muhun.. :D

Paino rv 25+6, 80,2 kg ;) 4 kg enemmän mitä esikoisesta tähän aikaan.. Mutta tästähän lopetin tupakoinnin jo ennen raskautta siis 1-2 kk ennen positiivista testiä kun esikoisesta heti kun plussasin, eli kerkesin nyt tässä raskaudessa keräämään jo 4-5 kg ennen raskautta..
Mun painonnousu on pysynyt 500 g / 750 g / vk..
Esikoisesta tuli kunnon pyräyksiä: 1200 g.. Loppua kohden 1800 g / vk... On nää erilaisia :)

Tuli mieleen, et jos ei halua ulostustipoilla ihan niin vahvaa settiä tehdä peräsuolelleen, niin mulle on riittänyt synnytyksen jälkeen ihan Movicol -pussi aamuisin niinä ensi päivinä, että kakka tulee vaivatta ilman ongelmia. Meillä päin ne tarjoaa sitä yleensä kaikille.

Joo tää maha tekee hulluksi.. Eile otin illalla kaksi laxoberon kapselia no eikös mahaan koske älysti, muttei paskaa näy! Nyt juon ekaa kertaa raskaana ollessani kahvia, nyt jos ei perkele lähe ni MURR! Yrittäjyys kurssi alkais ysiltä, mutten oo menos enneku saukko sukeltaa pönttöön!!

Anteeksi avautuiminen suloisesta aiheesta.

Ah, ihana kahvi. Maha toimi kahvilla kuten ennenki! Taian ottaa kahvin joka aamu käyttöön <3 Huss, muut lääkkeet jotka ei tehoo!

Last edited by a moderator:
Aretha, nuo kutiavat tissit!! JUUUU! Hiukan on ärsyttävä vaiva!!

Ja toinen, oudompi ja pelottavampi on sellainen kipeähkö tuntuma tuolla alavatsassa. Oiskohan nämä nyt niitä liityntäkipuja ja mitä lie venymisiä. Tuntuu siltä, kuin olisi pidättänyt pissaa tosi kauan ja sitten yrittää rentouttaa ne lihakset, vaikka kramppaa (mutta kipeämmältä). Mä jopa heräsin yöllä tähän kipuun. Ei ole kiva juttu tämä, ei...

Oletteko rasvailleet tissejä/mahaa? Auttaako rasvaus yhtään siihen kutinaan? :O
Mulla esikoisesta myös kutisi ihan törkeästi rinnat.. Jäi noi pussit raskauden jälkeen, niin nyt ei kutita yhtään, ylläri..

Miulla kutisee tissit ja toi alamaha. Oon rasvaillu joo päivittäin kahdesti tissit, mahan, reidet ja pakarat. Mutta silti vaan kutittaa ainakin tissejä, mut mulla onkin arpia tisseissä ältsysti tos nännipihan ympärillä ja nimenomaan rintavaon puolella. Mahassa taas ei yhtään arpea ja silti kutkuttaa.

Mä olen rasvaillut ja toisaalta päivän ajaksi talkkia pöllytellyt suuria määriä. Joskus auttaa, joskus ei. Hikoilu tuntuu olevan pahasta ja jostain syystä nyt alkaa olemaan semmoinen jatkuva hormonitissi- ja kainalohiki päällä. Lovely. Because I'm worth it!

Nyt mullekin iski eilen toi pyllyjomotus. Tai oikeastaan sellainen vihlonta, joka meni pakaroiden välistä ylöspäin. Viilahteluja oli eilen kyllä mahassa ihan kauttaaltaan ja illalla ennen nukkumaan menoa iski vielä suppareita.

En tiedä oliko sitten jotain lihasperäistä tai jotain paikkojen venymistä. Olin eilen salilla ja tein selkää, kiertovatsoja laitteessa ja käsiä, tosi lyhyen setin kylläkin. Nyt ei tuntemuksia enää ole, tosin yleensäkin kaikki kipuilut ja supistelut iskee vasta iltaisin.

Mie en totu näihin "tuutteihin".. Aina ollut A-kuppi niin nyt on Ceet ja koht vissii Deet. Ja mie huuan Äää. Oon kyl tyytyväinen niihin A-kuppeihin mitkä oli.. Ei hankaloittanut oloani mitenkään. No mies ainaki tykkää näistä "tuuteista".... Ja kasvoivat sellaista vauhtia etten huomannu tuuttien muodostumista ja sit noi arvet mitkä toi kasvupyrähdys aiheutti. Kutisevat tuutit, dislike.

Aiheuttaakohan tän palstan lukeminen mulle oireita? Eilen nimittäin tunsin ekaa kertaa samanlaista painetta peräpäässä mistä täällä on puhuttu. Epäilen, että syypää oli vauvan asento + lievä ummetus + yleinen paikkojen löystyminen.

Maha on kutissut ihan hillittömästi viime aikoina. Kotona ollessa kuljen maha paljaana ja rasvailen sitä yhtenään kaikkein rasvaisimmalla voiteella, joka kotoa löytyy (apteekin cold cream -voide, jota oon yleensä käyttänyt vaan talvikuiviin suupieliin). Se tuntuu auttavan. Olin kuvitellut, että mahan rasvaaminen on vain esteettinen toimenpide, jonka voisin muka skipata koska mulla ei ole taipumusta saada kovin näkyviä arpia... mutta on se näköjään tarpeen ihan oman järjen säilyttämisen vuoksi.

Tissien kutina rajoittuu mulla lähinnä nänneihin. Niissä iho näyttää uusiutuvan kovaa vauhtia, enkä ole tehnyt sille mitään – eiköhän toi kuulu asiaan. Mun suhde tisseihin on ylipäänsä muuttunut sellaiseksi pelonsekaiseksi kunnioitukseksi. Tuntuu, että boobsit kyllä itse tietävät, mitä tekevät. Mullahan ei ole mitään hajua siitä mitä siellä sisällä tapahtuu.

Millähän viikoilla pitää sit huolestua jos painoa ei tule ollenka? Kun tän tammikuun ajan se on ollu 0g/vko. Eli ei mitää muutosta joulukuuhun!
Miten toi vauvakin oli kuitenki 400g rakenneultrassa....
Mä oon alkanu vähän stressaamaan tätä painoasiaa.
Toisaalta, eiks tässä oo vielä aikaa painon nousta.... Et kai se vauva nyt voi hyvin kun oli normaalin kokonenkin.

Niin joo ja mullakin maha kutisee ihan hirveesti! Ihan verisillä arvilla ku on raapinu niin paljon.

Mun painonnousu on ollut joulukuun alkupuolelta asti keskimäärin 100 g/vko, välillä nollissa. Kohtu ja vauva kasvavat silti käyrillä, ja silmämääräisesti näyttää siltä, että reisiin on kertynyt rasvavarastoja, joten en suostu huolestumaan. Joidenkin paino nousee esim. vain raskauden alussa tai lopussa, joidenkin tasaisesti.

Sitähän sanotaan, että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa. Jos ravintoa ei ole tarpeeksi molemmille, ensin laihtuu äiti, ei sikiö. Jos oot valmiiksi tosi hoikka tai sulla on taipumusta joihinkin puutoksiin, kannattaa varmaan seurata, rokottaako vauvan kasvu esim. sun kalsiumvarastoja.

Yksi oire, josta en ole muistanut täällä marista: nenän tukkoisuus.Se alkoi flunssasta, mutta nyt se varmaan liittyy vaan kudosten turpoamiseen. Oon käyttänyt Nasolin-nenäsumutetta nyt kuukauden päivät.

Joka puolelta vakuutetaan, että raskaudenaikainen Nasolin-kielto on vanhaa tietoa eikä käytöstä ole haittaa sikiölle, mutta kyllähän mä kärsin huonoa omaatuntoa tästä. Toisaalta nukkuminen on täysin mahdotonta, jos henki ei kulje. En haluaisi muodostaa riippuvuutta tohon aineeseen. Nenäkannu ei auta, auttaiskohan apteekin suolaliuossuihke?

Toi painonnousu on varmaan sillee yksilöllistä, eikä mulle oo siitä mitään sanottu vaikkei tammikuun alkuun mennessä ollu tullu yhtään. Mutta tämä voi mun kohdalla johtua siitä et sitä painoa oli jo alkuun ihan riittävästi :D.
Nyt mä oon varma et on tullu useampi kilo ja se ajatus ahdistaa ihan hirveesti. Toisaalta taas tuntuu että ihan sama, kai sitä nyt jossain vaiheessa tuleekin.

En muista onko ollu puhetta suonikohjuista, mutta mulla on sennäköstä meininkiä pohkeessa että vois olla alullaan. Mitenkä noita vois hoitaa ja ehkäistä?

Mulla on kans nenä ollu ihan tukossa ja meidän neuvolalääkäri sanoi, että mitä tahansa käsikaupassa myytävää valmistetta saa siihen käyttää. Ostin sitten lasten versiota ja se autto ihan riittävästi. Astmalääkkeet oon jättäny ottamatta ku tuntuu etten ihan välttämättä tartte ja leposyke on muutenkin aika mojova (puhumattakaan siitä ku rasitan itteeni!). Niistäkään ei kuulemma mitään haittaa ole, mut en kumminkaan ota kun en koe tarvitsevani...

Mulla oli tänään neuvola ;) 900 g / viikko..
Harmi kun en oikein muuten ole herkutellut raskauden aikana paitsi mehulla ja limsalla, mitkä aion taas jättää pois kokonaan kerta jää koukku päälle..
Epäilen että se ei kuitenkaan auta, mullahan e-pillereistä tuli 8 kg aina ekana aloituskuukautena ja nehän erittävät kans hormoneja jotka keräävät nestettä, että taitaa olla miun kehon eikä pelkän mehun vika..
Mikä on ironista edelleen että kaveri veti kaksin käsin kaikkea ja sai 9 kg ja mun pahe on MEHU ja rv 26 tullut 14 kg painoa nyt IHAN niinkuin esikoisestakin tuli näille viikoille..
Mutta, mitä sitä ei tekisi lapsensa eteen.. Jätetään nyt se mehukin pois ja eletään vaan niillä arkiruoilla ja sosekeitolla, marjoilla mitä olen eniten himoinnut ja mitä olen eniten syönytkin..
Karkkia teki viimeksi 2 viikkoa sitten mieli? Kuvitella, luulisi tosiaan että näillä lihomismäärillä söis päivittäin karkkia yms shittiä.. :D
Mut toisaalta: epäilen että mä teen tulevaisuuden urheilijoita tuolla masussa, käytiin esikoisen kanssa eilen uimassa taas ja aina kun itse rupesin uimaan niin masussa heitettiin volttia, ja isompi veli sai tänään ekat jääkiekkosuojat ja myöskin uimalasit.. Viimeistään pe päästään jäälle ;)
Ja älkää ottako mua liian vakavasti, pakko se on itsekin lohduttaa itseään jollakin keinoin.. Tai, voinhan mä tehdä sumopainijoitakin.. Voihan geenit. Pääasia että kaikki ollaan terveitä ;D

Takaisin