Oireita

Mulla tuntui aiemmin kaikki supparit selässä. Ihan ku menkkakipua. Myös silloin kun synnytin. Mies hieroikin selkää hiki hatussa :)

Mulla tulee pitkästä seisoskelusta ja stressistä (yksi päivä yksi asia velloi mielessä ja aina kun ajattelin tätä asiaa niin supisti, ei siis ihme että viime raskaudessa en voinut enää lenkkeillä rv 20 jälkeen kun oli niin paljon surullisia asioita tapahtunut ja supisti levossakin!).
Nyt siis tosi harvakseltaan tulee harjoitussuppareita, viikolla 17 mennään muutaman päivän kuluttua :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mua on alkanut tosissaan huolestuttamaan noi alaselässä tuntuvat "kuukautiskivut", joita tulee etenkin iltaisin ja kestää kerrallaan ehkä n.15-20s.
Googlettamalla alaselkäkivun ja raskauden löytyy vain selkä selkäkivuista juttua, kuinka on normaalia raskauden aikana, mutta ei tämä ole selkäkipua vaan sitä sellaista kuukautiskipua joka tuntuu selän puolella.
Myös joka puolell toitotetaan kuinka kuukautiskivut ovat normaaleja ALKUraskaudessa, mutta ei missään lue että vielä tässä vaiheessa voisi olla.

Mutta ehkä mä olen sitten siinä mielessä poikkeustapaus, kun on tuota endometrioositaustaa, että raskauden aikanakin voi olla erilaiset oireet kuin "normaali-ihmisillä".
Ei tässä varmaan muuta voi kun olla, ja katsella tuleeko vuotoja tai muita oireita. Mutta pelottaa kyllä.

Aivan mielettömät vatsakivut tänään siitä aamuseitsemästä noin kahteentoista tänään eli koko työpäivä (onneksi oli lyhennykset!!!). Pisti vatsaa puolesta minuutista johonkin minuuttiin tai kahteen asti ja näitä tuli todella useita. En muista paljoa kun sattu niin pirusti että meinasin lähtä kotiin. Kärvistelin kuitenkin sinne kahteentoista. Muistaakseni tuntui kuitenkin enemmän ylävatsassa. Olin paljon tosin kyyryssä kun kivut tulivat. Toivottavasti kaikki on hyvin... Kyllä koetellaan

Mulla oli ainakin viime viikolla vielä hetkittäin aika voimakastakin kuukautiskipumaista jomottelua. Sellaista mulla endokin teki, mutta tää kipu onneksi menee aika nopeasti ohi eikä oo tarvinnu kipulääkettä ottaa. Tota kipua on ollut välillä enemmän, välillä vähemmän ja välillä on ollut päiväkausia poissa. Silloin kun viimeksi oli kipuja tiuhaan niin maha pullahti kohta sen jälkeen ja ajattelin että liittyy vaan mahan kasvuun. Ehkä ne jokut endoarvet siellä sitten vielä mukana venyy ja paukkuu ja aiheuttaa noita jomotuksia.

Mä oon myös alkanu epäillä että jospa mulla on niin paljon niitä kiinnikkeitä ja arpia endon takia, että tää kohdun kasvu aiheuttaa erityisen inhottavia tunteita mahassa/selässä.
Sen oon kans huomannu, että sillon kun mulla kalenterin mukaan pitäis olla menkat niin tulee enemmän kipuja mahaan ja selkään. Mun kroppa näköjään vieläki muistaa että ahaa, nyt ois se aika kun kuuluisi sattua ihan hemmetisti.

Mä liityn kanssa selkä ja alavatsa kipuilijoiden joukkoon. Kävinkin sillon lekurin juttusilla näistä, mutta mitään selitystä ei löytynyt. Tai no kaiketi perus raskausoireita. Tänään kävinkin sanomassa pomolle, että pakko päästä kevyempiin hommiin ku en haluu et sen takia alkaa supistelut. Ei ollu oikee ymmärtäväinen, mikä ei sinänsä yllättynyt, mutta perjantaina on lääkäriaika ni eiköhän se kirjota mulle tarvittavan lappusen. Huomenna aloitan mammajoogan! :) tekee varmasti pelkkää hyvää kaltaiselleni rautakangelle..

Mäkin liityn alavatsan "kuukautiskipu" kerhoon. Tällä viikolla ollut satunaisina iltoina, ja nimenomaa melkeenpä pelkästään iltoina, alavatsakipuja. Olen yrittänyt ajatella, että kohtu ja pikkunen se siellä kasvaa eli ei mitään hätää. Vuotoja ei ole ollut ja ainakin itsestäni tuntuu, että pienikin on liikuskellut masussa. Onneks on jo vajaa kahden viikon päästä rakenneultra niin voi taas huokaista helpotuksesta, kun kaikki toivottavasti on kunnossa. :)

Kyllä täälläkin ajoittain kipuiluja on mutta niinhän niitä oli toisessakin raskaudessa eikä ne mitenkään liian kovia kipuja ole :) Stressaamatta yritän siis olla. Pikkuinen myllertää masussa niin sekin rauhoittaa :) Mulla tasan 2vkoa rakenneultraan, jaksaa jaksaa...

Lohduttavaa kuulla, että muillakin välillä samankaltaisia oireita, niin pystyy paremmin ajattelemaan että ehkä tää kuitenkin voi kuulua normaaliin raskauteenkin :)
Mistä näitä tietää kun ei ole ikinä raskaana ollut! Tietysti lukenut raskaudesta ja oireista aiemminkin mutta eipä niissä juuri "menkkakipuja" mainita :)

Miulla ei kyllä sellaisia kipuja ole ollut, mut taipeisiin ja yläreisiin välillä vihloo iha julmetusti! Oikeeseen yläreiteen viel enempi, kun kesällä miult otettiin selkäydinnäyte niin miulla on ollu siitä lähtiin, kun sen 2h makaamisen jälkeen piti ruveta liikkumaan sellaista hermokiputyyppistä ja ilmeisesti onkin. Näin raskauden aikaan ilmeisesti jokin painaa entist enemään jotai hermoo, et se kipu on välil iha älytön. Ja sit kun paikat viel löystyy raskauden myötä jne nii ne kivut siihe päälle.. Mutta se oli kyl mäntti muutenki se lääkäri.. Otti näytteen ilman puudutusta ja muutama päivää sen jälkee, kun joutuivat laittaa veripaikan niin anestesia lääkäri kysy asiaa ja suuttu siitä, kun aina pitäs puuduttaa jos ottaa likvornäytteen.. Olin vaa, aijjaa no kiva tietää tällei kaiken tuskan jälkee..

Oho, mulla päättyi tissien kasvu ekan raskauskolmanneksen loppuun. Luojan kiitos. Äffässä mentiin välillä, nyt ovat taas vähän pienemmät – osa vanhoista rintsikoista sopii jälleen. Kaipa ne keväällä taas jatkaa kasvuaan, mutta hyvä ettei samalla kasvukäyrällä vedetä sentään koko raskautta.

Sorry Aretha, vaikka pistin hauska niin siis ainoa asia mikä viestissäsi on hauska on "En halua vaihtaa vielä E:hen, muuten loppuu aakkoset ennen vappua." :grin Helppoa naureskella kun on B-kupin tissit :p Oikeesti varmaan tosi kurjaa...

Mulla oli niitä vuotoja nyt viikonloppuna vielä vähän enemmän. Ehkäpä siitä ronkkimisesta mitä perjantaina 2 lääkäriä teki. Nyt su-ti ei ole ollut mitään... Toivotaan ettei ala uudestaan, on se sen verran huolestuttavaa!!

...ja se haitta että näyttää läskiltä vaikka ei ole.

mä oon kyllä kanssa helpottunu että tissit ei oo enää vkon 14 jälkeen ollu kipeet tai turvonnu enempää. siihen saakka elämä niiden kanssa oli täyttä tuskaa. nyt on jäljellä enää kipeet nännit. mulla ei kuitenkaan loppujen lopuks oo vielä kasvanu kun 2 kuppikokoa noi tissit. vaatteet päällä ne ei edes näytä niin isoilta vaikka on i-kuppi, kun ympärys on niin pieni...mutta kyllä mua vähän pelottaa että minkä kokosia imetysliivejä joudun sit hankkimaan :eek:

Mulla ollu viikon sellanen tunne et jos mul onki menny kesken :sad001 Voi olla et se johtuu siitä et oireet vähentyny paljon ekan kolmanneksen jälkeen. Ainakin ne repäsykivut on jäänyt, sekä syömisen ja juomisen tarve palannu jotenki uomiinsa, eikä mahakaan must kasva(tosin syön vähemmän). Myös tissit palautunu pitkälti siitä alun silkkareista takaspäin.Jääneitä oireita on kyl sillon tällön oksentelu, selän kipuilu, lämpöily ja tukkonen nenukki. Jotenki osaan kuitenki nuo oireet selittää jollain muulla kun raskaudella. Mietin just pitäskö tässä selvittää asian laita vai lopettaa tää murehtiminen. Ollu aika paljon stressiä kun oli vaikea opiskelija ohjattavana töissä ja samalla lapsen isä yrittäny väkisin uida liiveihin niin et menny tosi häiritseväks. Unet on jääny vähiin ja nyt mietin jospa vauva on kuollu mun stressiin :eek: Onks teil muilla oireet menny tähän suuntaan, vai pitäskö mun huolestua? En millään haluisi luopua tästä kaikesta.

Sori avautuminen :oops:

p.s. Liityin muuten tohon toukovauvat-fb-ryhmään kuiteski jospa olis sitten uusia vauvallisia kamuja ens kesänä. Jos siis on vauva..

Huihuihui mulla oli viimeset pari viikkoa ihan samoja fiiliksiä, itkeskelinkin sitä monta kertaa ja valvoin yöllä kun heräsin painajaisiin. Tänään kun kävin neuvolassa niin mulle sanottiin että murehdin ihan turhaan, mutta jos samanlaisia fiiliksiä tulee jatkossa niin kyllä sinne neuvolaan pääsee aina kuuntelemaan sydänääniä ja varmistaan että kaikki on kunnossa. Meillä on kyllä mahdollisuus kuunnella ne kotonakin, mutta en oo uskaltanu lähteä yrittämään, kun hätäännyn vaan entistä enemmän jos en niitä ääniä heti löytäiskään. Soita neuvolaan ja käy kuuntelemassa pikkusen vointia. Kyllä se rauhottaa sun mielen <3

Kiitos hymykuoppa! Selvitin just et meil Helsingis avoimen neuvolan puitteissa mul ois mahdollista mennä pe aamuna omaan neuvolaan ilman ajanvarausta kuuntelee sydänäänet. En haluis olla mikään hysteerinen mama, mut sellaseks olen näköjään kuiteski ruvennu :rolleyes: Doppleria rupesin harkitsemaan jos kotiin ostas,mut jos en osaiskaan käyttää sitä ni mentäs ojasta allikkoon :confused:

Just muuten tunsin repäsyä ku nousin sohvalta, ehkä tässä on oppinu olee raskaana ja osaa jo varoa niitä vääriä liikkeitä automatic.

Takaisin