Oireita

Onkohan väsymykseen mahdollista kuolla.. Ainaki olo ollu tän viikon niin walking dead et ei tosikaan. Mieski kehtas tänään sanoa, et sä nykyään tee muuta ku nuku. Hyvähän hänen huudella ku ollu kaks viikkoo lomalla, eikä tarvii herätä viiden aikaan aamulla. Ja tähän vielä semmonen kevyt kesto närästys, ja nyt onki oksentelu sen takia taas alkanu. Kerrassaan ihanaa odotusaikaa!! :))

Mulla alkaa väsymys ilmeisesti talttumaan. Käytii miehen kans lenkillä ja hölkkäkin onnistu, välillä pitelin mahaa, kun tuntui että se tarvitsee tukea :) nyt on 14+4.
Tissikeskusteluun sen verran, että mul on vielä kipeet ja ostin jo uudet rintsikatkin, ainaki yks kuppikoko muuttunu, ennen B. Hennesin koot on huonoja, kun niiltä ei löydy 75: ttä pienempää ympärysmittaa imetysliiveistä :(

Pää särkee! Aina aamuisin on sellainen koko kallon alueella tuntuva jomotus. Samaten huomaan aamuisin, että leuat on jotenkin "vinossa" ja puutuneet. Ilmeisesti stressaan jostain niin paljon, että narskuttelen hampaitani yöt läpeensä ja siksi pää särkee... Nice! Mieskin on työkeikalla koko viikon, niin en voi siltä kysyä mahdollisesta narinasta.

Vinkkejä hampaiden narisuttamisen lopettamiseen tai estämiseen?

Jumbe heräsin aamulla semmoseen kipuun mikä on verrattavissa siihen kipuiluun, kun virtsarakko täys eikä oo käyny moneen tuntiin wessassa. Niin tos oikeen puolen "alasivumahassa" melko nivusessa. Kääntyily autto ja ei kyl pissahätäkään ollu suuri, kun kävin varmuuden vuoksi. Jäätäviä nää kivut.

Mun oireet väheni nopeasti kun 12 viikkoa tuli täyteen. Olin sen viikon tosi huolissani, mutta onneksi käytiin ultrassa 12+5 ja se paljasti, että kaikki on hyvin. Toisen kolmanneksen oireettomuus on ihan normaalia!

Eilen mun tissejä kivisti pitkästä aikaa. Ne olivat alkuraskaudesta niin julmetun kipeät ja isot, että tarvittava koneisto tuli ilmeisesti valmiiksi pikavauhtia, ja nyt ne ovat standby-tilassa odottamassa maidontuotannon alkua.

Alan muuten nyt hahmottaa, milloin tulee harjoitussupistuksia. Jos rakko on täynnä ja makaan selälläni, tulee varmasti supistus. Ne eivät satu mutta herään niihin kuitenkin aamulla.

Pakko myös ottaa tyyny jalkojen väliin kyljellänukkumisen avuksi, huomaan että mukavan asennon hakeminen on jo vaikeaa. Näin aikaisin!

Hei mäkin haluaisin mieluummin kivistävät ja kasvavat tissit kun kivistävän vatsan! :)

Eilen oli taas sellanen ilta, että sohvalla ja sängyssä sai maata, mitään muuta ei pystynyt tekemään kun maha oli niin kipeä :( Särki ihan joka puolelta. Piti jo itkuakin vääntää... Mietin, et jos kaikkia ei ookkaan tehty raskautta kestäviksi, jos kaikkien naisten kroppa ei kestäkään tätä.

Viikko 15 kohta alkamassa, koskahan alkais se ihana keskiraskaus, ottasin mielellään tähän väliin sellasen helpomman kauden että pääsis tekemään jotain.

Pää särkee! Aina aamuisin on sellainen koko kallon alueella tuntuva jomotus. Samaten huomaan aamuisin, että leuat on jotenkin "vinossa" ja puutuneet. Ilmeisesti stressaan jostain niin paljon, että narskuttelen hampaitani yöt läpeensä ja siksi pää särkee... Nice! Mieskin on työkeikalla koko viikon, niin en voi siltä kysyä mahdollisesta narinasta.

Vinkkejä hampaiden narisuttamisen lopettamiseen tai estämiseen?

Lopeta stressaaminen :wink

Muuta keinoa ei oikeasti ole. Jos haluat suojata hampaasi, varaa aika purentafysiologian erikoishammaslääkäriltä, joka tekee sulle purentakiskon. Silloin et voi narskuttaa hampaita, kun se kisko estää. Samalla se pakottaa suun olemaan hiukan auki, jolloin leukanivelet rentoutuu yön aikana.

Miulla alkaa olla noi lonkkakivut iha älyttömät. Taas tänään sai herätä, kun koski lonkkiin.. Tyynystä juuri mitää apuu oo ollut näinä kahtena aamuna. Ja samalla alko harjotus supparitkin, et kiva siin ko koskee lonkkiin ja sit kohtu kovettuu, et etippä siinä hyvä asento sitte :eek: o_O

Noi on kyllä ikäviä noi lonkkakivut! Muistan kun exä ei millään ymmärtänyt niitä kipuja kun alkoivat jo rv 6 ja loppuivat synnytyssaliin :/
Tässä raskaudessa oli rv 6 taas kipuilua mutta loppui viikossa seinään. Kai keho menee nopeammin toisen lapsen saajalla uomiin kun liitoskivutkin ovat olleet nollassa :O
Kannattaa venytellä ja pyytää kumppania hieromaan!

Liittyykö teillä noihin mahakipuihin suppareita? Onko pissat katsottu? Muita labroja?

Itse kävin testeissä kun stressi saa taas suppareita aikaan, ei tosin kuin hieman kipeitä tullut selkään.. (otettiin kaikki tautitestit ja tulehdukset, mutta löytyikin pieni emätintulehdus, jolle ei tosin tehdä mitään) <--- Kannattaa pyytää aina testejä jos supistelee usein tai on kipuja! Itsellä nyt rauhallisempi mieli kun kaikki mahdolliset ja mahdottomat otettu..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Miulla ei oo otettu mitään muita labroja, kun ne ekat veriryhmät jne. Ja pissa katotaan joka neuvolakäynti Stixillä, mut sekin katotaan 2kk välein, kun niitä käyntejä on harvakselti.

E: Tein tunti sitte lantiopohjalihaksia nii sen jälkee tuntunu, et tiputtelis pissatippoja.. Inhottava tunne, mut en oo varma tiputteleeko... :confused:
Mietin, et oisko jotai tulehdusta? Öym... inhottavaa! Miul on tuota valkovuotoakin jonkin verran ollut raskauden aikana. Mahaa on kyl vähän välii sillee kovettan ja vähä koskenukin tänää...

Last edited by a moderator:
Mulla tänään 14+6 ja olot olleet hyvät jo pari viikkoa. Oon käyny joka päivä enemmän ja vähemmän kävelyllä koirien ja 1, 5v poikani kanssa. Ja sitten juossut tietysti pojan perässä ulkona jne. Muutaman kerran kerkesin käymääk salillakin, mut nyt oon flunssassa, joten rauhallinen kävely saa toistaiseksi riittää.

Mulla oli esikoista odottaessa näitä harjoitussupistuksia (alkoi joskus rv 20 jälkeen) niitä, jotka tuntuu vatsan puolella sillä tavoin, että kohtu menee kovaksi. Lisäksi mulla liittyi niihin myös sellasta menkkamaista kipua jossain munasarjojen suunnalla. Kävin muutaman kerran neuvolan lääkärissä, jossa katottiin et paikat on pysynyt kiinni. Ja sillon joskus rv 20+ jälkeen olin myös viikon pari sairaslomalla, levolla ne harkoitussupistukset helpottikin. Nää jatkoui loppuun saakka, mut silti poika synty vasta rv 42+0 käynnistetyllä synnytyksellä. Eli eivät nup harkoitussupistukset välttämättä ole mitään vaarallisia :) Aina jos huolettaa, kannattaa vaan soittaa neuvolaan ja kertoa, et on huolestunut ja pyytää, että pääsee käymään lääkärillä..

Mulla on näitä harjoitussupistuksia ollut nyt jo reilun viikon aina välillä, tulee lähinnä iltaisin pitkän päivän jälkeen. Ei meinaan kauheesti lepäillä tuon Taaperon kanssa ;) Niin ja viime yönä herättyäni vessaan ja käytyäni siellä alkoi ne ns.sukkapuikkosupistukset.. Niitä mulla oli esikoisenkin odotusaikana jonkin verran. Vielä en huolestu, lääkärissä oli kaikki hyvin pari päivää sitten. :) Niin ja niitä nivuskipuja eli liitoskipuja on ollut ihan alusta saakka, etenkin pitkän kävelylenkin jälkeen enemmän, Auts.

Toivottavasti teillä kaikilla menis kivuista huolimatta kaikki hyvin loppuun asti ♥

Joo, miul kans ollu toi jano kuukauden päivät, et pitäny olla iha yöpöydälläkin yöks ain mehulasillinen, et hörppään aina ku käyn wessassa. Mut eipä toi wessas ravaaminen minuu haittaa niinkää, kun kotonaha mie oon pääasiassa :)

Mulla on luultavasti ientulehdus :( oon aina tosi huolellinen hampaiden kanssa ja lankailenkin joka päivä. Kipu on niin kova, että on pitänyt ottaa panadolia 3 päivänä. Nyt hankin apteekista hammastahnaa mitä auttaa tappamaan ylimääräisiä bakteereita ja kuin myös suuvettä. Hammastahnassa ei oo ikeniä ärsyttävää vaahtoainetta, se vaahto ei kuulemma edes puhdista. Käytän tota hammastahnaa varmaan loppuraskauden, koska esim tämä seuraava teksti ei luopaa hyvää jatkoa...tänään ei ole tarvinnut vielä lääkettä, josta tämä olisi menossa perempaan suuntaan.

"Raskauden aikainen ientulehdus

Useimmat naiset huomaavat muutoksia ikenissään raskauden aikana. Jotkut voivat todeta ikeniensä näyttävän punaisemmilta ja vuotavan verta hampaita harjattaessa. Toisilla naisilla puolestaan on havaittavissa ikenien vakavaa turpoamista ja vuotamista.

Kaikki nämä muutokset voidaan lukea raskauden aikaisen ientulehduksen syyksi. Oireet voivat alkaa niinkin aikaisin, kuin jo toisella raskauskuulla. Tila saavuttaa huippunsa yleensä noin kahdeksannella raskauskuulla ja paranee usein melko pian vauvan syntymän jälkeen.

Raskauden aikainen ientulehdus on kaikkein yleisin suun etuosassa. Oireet ovat samanlaisia kuin tavallisessakin ientulehduksessa, mutta syyt erilaisia. Lisääntyneet hormonitasot voivat olla osasyynä tähän vaivaan, sillä raskauden aikana progesteronitasot ovat jopa kymmenkertaiset normaaliin verrattuna. Tämä saattaa lisätä bakteerikasvua, mikä puolestaan aiheuttaa ientulehdusta. Myös vastustuskyky saattaa toimia eri tavalla raskauden aikana, jolloin keho voi reagoida ientulehdusta aiheuttaviin bakteereihin eri tavalla."
Iltalehti

Lucy: kannattaa varata aika suuhygienistille, joka puhdistaa mahdolliset hammaskivet ja tekee perusteellisen putsin. Mutta tuo ientulehdus on valitettava raskausvaiva. Se ei tule kaikille. Siihen ei oikeastaan auta mikään, mutta sen saa pidettyä aisoissa hyvällä suuhygienialla. Jos tulehdus on oikein paha, voi käyttää ensiapuna Corsodyl-suuvettä. Tappaa bakteereja suussa. Mutta tuota suuvettä saa käyttää vain kuuriluontoisesti eli et voi käyttää sitä koko loppuraskauden ajan.

Ja tuo vaahtoamaton hammastahna on hyvä, varsinkin jos tulee aftoja suuhun. Raskaushormonit saattavat myös herkistää suun limakalvot, jolloin afta-herkillä esiintyy aftoja normaalia enemmän. Aftoihin ei ole mitään hoitokeinoa, mutta niitä voi ehkäistä karsimalla ruokavaliostaan esim. tomaatin, tuliset mausteet ja sitrushedelmät. Myös hammastahnan vaihto auttaa joillakin.

Toivottavasti Lucy saat ientulheduksen kuriin :)

Hoivavietti astunut taloon: kaikki maailman eläimet ovat niiiiiin söpöjä ja tekisi mieli suukotella kaikkia ihania eläimiä. Olen normaalistikin eläinrakas, mutten omista yhtään kappaletta, jota voisi hoitaa :D Ja poika niin iso ettei kehtaa olla kokoajan suukkoja vastaan ottamassa :D

Katselen iltaisin ja aamuisin eläinvideoita ja mies varmaan tulee kohta hulluksi kun "kulta, kato! Sun on pakko nähdä tämä söpö elukka!" :Ddd Ollaan puhuttu, että joku otetaan sitten kun lapset vähän kasvaa.. :)) Ainakin vauvan tuloon asti mies saa kestää tätä aaawwwistelua, toukokuussa sitten pussailen vauvaa <3
Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Takaisin