Oireita

Mielihaluja: tomaatti, mandariini, kalakeitto, ranskalaiset, kurkkusalaatti, ketsuppi, suola. Ei mitään makeeta, aikas yök! Kävin muuten äsken vaa-alla, olen lihonu 5 kg, vaikka osan oon okennu. Ei kiva juttu, pitää alkaa hiukka pienetää noita annoskokoja :eek:

Mulla on popcorneja alkanut tekee ihan hirveesti mieli, vaikka en niitä koskaan normaalisti syö niin nyt viimeiset kaksi viikkoa niitä olisi varmasti mennyt joka päivä vaikka ja kuin paljon. :p

Munki on poppareit tehny miel jo pidemmän aikaa, mut yritän edelleen tukahduttaa popparihalut :D Satsumat ja klementtiinit on kyl namia! :p

Muita herkkuja on hapankorput, piparit glögin kera! Glögiä on menny 2kk aikana joka päivä se 4dl ainakin. Lohivoileipäkakkua ja sitä onkin tarjolla meil tänää huomisten synttäreitteni kunniaks, nam! Pakko oli tehä vaikka kallista on, kun pitää miehen vuoksi tehä gluteenitonta :p Suklaa, salmiakki ja Puffet minttu jädet, nammm... Onhan näitä !

Minullakin on kohtu kovettunu välillä. Jäätävän tuntusta.. Onneks menee asentoa vaihtaessa ohi.

Last edited by a moderator:
Mulla ihan hirveä yö takana. Luulin jo yhessä vaiheessa että tässäkö tämä nyt on. Sänkyyn päästyäni alkoi vihlomaan alaselkää ja alavatsa kramppaamaan, vihlonta vain paheni ja kauhuissani odotin koska alkaa vuoto. Viiden aikaan aamuyöstä mies löysi minut sohvalta itkemästä. En nukkunut koko yönä. Otin panadolia muutaman otteeseen, ilman minkäänlaista apua. Olin jo valmis lähtemään päivystykseen, mutta mieheni sai minut rauhoittumaan. Soitin Kätilöopiston päivystykseen itkuisena, mutta kätilö ohjasi että menisin terveyskeskuksen päivystykseen, koska oireeni kuulosti liittyvän virtsaputken ongelmiin. Itselläni ei vain ole mitään luottoa päivystykseen. Jos menisin sinne valittamaan vaivojani, saisin odotella vuoroani vielä huomenna, koska eihän tämä ole mitään akuuttia, kun ei edes verta tule.. Inhottaa sairastua viikonloppuna! Onneksi minulla on lähete labraan jonne menen heti huomen aamusta.
Tiedän kyllä että raskauden aikaiset kivut saattavat yleensä ollakin ihan 'normaaleja' ja kuuluvat asiaan mutta sitte kun on väsyneenä ja herkässä mielentilassa niin automaattisesti pelkää pahinta, ja että mitä jos vauvalla ei olekaan kaikki hyvin.

Hui, voimia lälly :/ kuullostaa rankalle. Toivottavasti ei ois mitää vakavaa :)

Kiitos AnnaManna89:) oon pysyny koko päivän maaten, ettei vaan pahene ainakaan tää kipuilu. Pelottaa ku kipu on jatkuvaa , mutta katotaan nyt minkä tuomion lääkäri mulle huomenna antaa :/

Lälly tsemppiä, mulla on myös ollu muutaman kerran pelottavia vatsakipuja mitkä on kyllä onneksi sitten menneet ohi eikä verta ole tullut, mut ne säikäyttää tosi pahasti aina. Menkkamaista kipua alaselässä ja alavatsalla vihlontaa...

Milloin tää pahoinvointi helpottaa?? Tuntus et kaikilla muilla on jo ohi :) Mäkin luulin yhessä vaiheessa että on ohi, mutta nykyään mulla on paha olo melkein joka ilta, päivät on ihan ok!
Tekee vaan mieli mennä tosi aikasin nukkumaan kun vähän helpottaa kun makaa ja pitää silmät kiinni.
Maha on vaan reagoinu aika vahvasti tähän raskauteen kai, kun pahoinvoinnin lisäksi on tosi usein maha sekasin myös.

Kyllähän kivut aina säikäyttää mutta josko nyt ei olisi vakavaa Lälly! Onnea lääkäriin!

Ja kyllä se vain on pakko todeta että liika tieto stressaa nykyodottajia tai ainakin mua. Liikaa tulee luettua kaikkea ja sit onkin pää pyörällä. Omalla kohdalla voin ainakin sanoa että stressi on se mikä pitäs saada vain minimiin ja kaikki menee hyvin.
Yhä edelleen niitä pikkuisen vahvempia liikkeitä odotellessa :)

Tirppana 16+3

Nykyään tää raskaus on kyl koko päivästä työtä, kun pitäs tehä sitä ja tätä ja siin välissä varoa tuhatta ja sataa asiaa. Äiti sanokin, et eihä tos kerkee tekee juuri mitään muuta, et hällä ois hajonnu pää varmaan. En minäkää ois uskonu, et se näi pikkutarkkaa ja stressaavaa on. Liika tieto tuo tuskaa. Tai täs tapauksessa stressiä.

Hyvähän se on varmistaa kipujen syy,ettei tarvitse hermoilla. Itsellä ei ainakaan vielä ole ollut liitoskipuja voimakkaanpaa kipua. Ihmeen oireeton olo muuten tällä hetkellä. Itse olen ollut aina sellanen ylistressaaja ja joskus jostain turhistakin asioista. Muutama kuukausi ennen raskaaksi tuloa irtisanouduin työpaikastanikin mm. siksi kun se aiheutti mulle aivan liikaa stressiä ja paineita että se vaikutti jo mun terveyteen ja muuhun elämään. Ja tajusin myös että se stressi vaikeutti osaltaan raskaaksi tulon. Nyt elo stressitöntä,kaikki hyvin,enkä stressaa oikeestaan mitään tähän raskauteen liittyvääkään. :) Olo pitkästä aikaa tosi onnellinen.

Mulla tulee lähes järjen vieviä vihlaisuja alavatsaan varsinkin oikealle kun niistän tai aivastan. Karsee flunssa iski päälle ja veto on ihan poissa. Tekis mieli vaan maata sängyssä.

Ääää, siitä stressistä puheenollen.. Hitto mikä paniikki iski eilen, kun mies sano että hällä on mahatauti. Olin, et apua minne evakkoon mie voin lähtee jajaja apuaaa, jos se minuun tulee, mitenköhän pikkunen jaksaa taudin jne. Mut ''onneks'' se olikin vain keliaki masuvaiva.. Pien stressin poikanen vaivaa vieläkin. Oon huono rauhoittumaan nykyään..

Toivottavasti oot parantunut Lälly!

Mä oon tähän asti voinut ihan hyvin ja raskaus on ollut ihanaa. Mutta eilen! Kauhee migreenin aiheuttama niskajumi ja jatkuu vaan. Yöllä särki päätä ja nukui tosi huonosti. Panadolia otin sinä päivänä kaks, sumatriptaaniin en uskaltanut vielä koskea. Saa nähdä mitä muuta tämä toinen kolmannes tuo tullessaan. Kerkesin jo luulla, että vauva teki musta superihmisen :)

Miulla on onneks vähentyneet noi migreenikohtaukset. Muistaakseni itellä alkoin noin kymppiviikolla ja niitä oli pari viikkoa sitten vielä. Mut nyt viikolla 17. vähentyneet. En miekään migreenilääkkeisiiin uskaltanut koskea, vaan tankkasin itteeni para-tabsia ja lepäsin. Toivon mukaan kaikki jotka kärsii migreenistä niin pääsevät eroon siitä vaivasta. Eikös se olekin, että alussa on yleisempii migreenikohtaukset? Ja myöhemmällä loppuu. En muista kumpi migreeni se oli mikä näin käyttäytyy, aurallinen tai auraton? En muista mikä itellänikään on. Toinen taas saattoi olla koko raskauden ajan.

Mulla on auraton migreeni ja ei oo tosiaan alkuraskaudessa ollut mitään oireita. Nyt on 13+3 (ehkä pari päivää enemmän). Kunpa tää loppuis :(

Lälly, selvisikö sun kipujen syy ja onko olo helpottanut? :)
Toivottavasti olo on parempi!

Ei oo vielä hajuukaan mistä nää kivut johtuu :/ Huomenna soitan niitä labra tuloksia, jos niistä olis jotain selvinny. Olin tosissaan viikon poissa töistä noitten alaselkä kipujen takia ja tänään sitten menin kokeilemaan miltä se työnteko maistuu ku vähän tuntu et olis jo helpottanut. Kerkesin olemaan 15minuuttia töissä kunnes se iski ku salama kirkkaalta taivaalta, nimittäin meinasin pyörtyä kesken lauseen. Näkö sumeni ja tuntu et happi loppuu. Henkeä haukkoen suuntasin vessaan, ettei kukaan kiinnittäisi huomiota tähän mun 'kohtaukseen'. Seuraavaks lenski sitten oksennus. Luulin(taas) kuolevani. Sain itseni kerättyä ja palasin vähin äänin työpisteelle. Tosin työkavereiltani ei ollut tämäkään jäänyt huomaamatta ja yksi päättikin huutaa kovaan äänen, että et kai säkin oo raskaana! En ole siis ainoa työpaikallani. Tähän asti olen kieltänyt raskauden kun sitä on minulta uteliaat kysellyt , mutta nyt myönsin asian laidan kun kuitenkin alkaa kohta näkymään :D

Ärsyttää itteeni se, et oikeesti haluisin olla töissä niin pitkään kun vaan pystyn mut aika toivottomalta näyttää kun jo näin alussa alkaa paikat hajoomaan. Oon huomannu et tää raskaus tekee musta hirveen ylisuojelevan omaa kroppaa kohtaan, ku ennen pieni kipu ei haitannut menoa ollenkaan mut nyt tuntuu et vähintään vuodelepoon tässä joutais.

Lälly, yhdessä blogissa ("Synnytysmatkalla") oli tällainen ohje liitoskivuista kärsiville:

"Mene lattialle makaamaan selälläsi jalat koukussa, jalkapohjat vasten lattiaa. Alustana kannattaa olla matto, huopa, makuualusta tms. Pyydä avustajaa tarkistamaan, että jalkasi ovat symmetrisesti lantion leveydellä, ei liian kaukana pakaroista. Ensin pyydä avustajaa pitelemään polviasi sivuilta paikoillaan, kun yrität työntää niitä erilleen (kohti seiniä). Pidä n. 20 s. tai mikä tuntuu hyvältä. Seuraavaksi pyydä avustajaa pitelemään polviasi erillään, kun koetat painaa niitä yhteen. Hengitä ja koeta muuten pysyä rentona. Toista molempia pari kertaa. Jos kivut ovat olleet kovia, kannattaa aloittaa varovasti."

En kyllä yhtään tiedä, onko sun kivut liitoskipuja, mutta ilmeisesti jotkut onnekkaat saa niitä jo.ennen puoliväliä.

Takaisin