Oireita

Mulla kans vaikeuksia nukahtaa, ja katkonaista unta, ja sit kummallista, ettei saa aamulla enää nukuttua vaik ois minkälainen univelka o_O Yöunet jää tyypillisesti nyt 4-6 tuntiin. Onneks viime viikolla(12+) helpotti se kuuma olo, mistä aikasemmin valitin. Ei tietenkää kiva kuulla, et muillaki vaikeuksia, mut jotenki helpottaa ettei ookaa yksin joku kummajainen. Mulla muuten kävi pari päivää sit sillai, et jäin sohvalle nukkuu, ja sit tietty meni uniaika ohi, ja oikeestaan olin valveilla lähes koko yön. Seuraavana yönä jännitin aamuvuoroon heräämistä niin, etten oikeestaan nukkunu sinäkään yönä. Aamulla kun menin suihkuun näiden kahden valvotun yön jälkeen, ni alko tosi epämiellyttävä voimakas huimaus joka ei meinannu millään loppua. Siellä istuin suihkun lattialla etten lopullisesti pökrää ja ihmettelin miten pääsen pois. Pakko oli soittaa töihin et nyt kyl myöhästyn määrittelemättömän ajan. Tyhmä menin sit taksilla töihin ja kärsin koko päivän tosi heikosta olosta. Aattelin, et vois olla paikallaan tavata lääkäri täst huonosti nukkumisesta.. Olen muuten ihmetelly, ku joillain lääkäri viikoilla 14-15, ei ainakaan mun neuvolassa sellasta tarjottu? Vai onko ne jotain riskiraskausaikoja tai yksityisellä käyntejä?

Tsemppiä kaikille väsyneille <3

Nykyisissä suosituksissta taitaa olla se yksi lääkärikäynti, jos ei ihmeitä ole. Joissakin kunnissa toi käynti on alkuraskaudessa ja joissakin keskiraskaudessa. Toisissa kunnissa on vähän enemmän resursseja, joten lääkärikäyntejä voi olla ruttinisti nyt jo kaksi. Vuoden vaihteessa vissiin suositus muuttuu tohon kahteen kertaan. Ite mietin, mitä se lääkäri muka siinä alkuraskaudessa sillä sisätutkimuksella saa selville. En oo koskaan tullu kysyneeksi. Täällä taitaa tohtorointi mennä sinne keskiraskauteen, koska seuraa nla on 5.12. ja se on vielä ihan perus terkkarikäynti.

Koitetaanpa jaksaa.

Missä on lääkäri viikoilla 14-15? Meilläkin kyllä on lääkärikäyntejä jopa kolmisen kappaletta. Lääkäri siis hoitaa nt-ultran, rakenneultran ja loppu raskaudessa on sitten se synnytystapa arviointi/sikiön painon arviointi. Muuten mennäänkin sitten ihan terkkarin juttusilla kerran kuussa melko loppuun saakka

Tampereella on ainakin 3 lääkärineuvolaa, mulla viikoilla 14, 26 ja sit joskus ihan loppuvaiheessa. Ultrat tehään ihan muualla ku neuvolassa ja niiden yhteydessä ei oo lääkäriä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä on kolme mutta kuulemma muuttuu jo pian, ehkä munkin kohdalla, niin että on vain yksi alussa ja toinen lopussa. Ultrat on ä-polilla ja noi lääkärikäynnit ihan neuvolassa.

Mulla oli esikoisen aikaan 2 tai 3 lääkärineuvolaa. Mut sit kuopuksesta ei ollu ku yks. Ja nytkään ei ole kuin 1 joskus rv 28 tienoilla. Uudelleensynnyttäjää ei vissiin tartte tutkia niin tarkkaan :rolleyes:

Ärsyttää muuten, kun tänä aamuna heräsin, niin päässä soi se Robinin uus laulu.... Jestas mikä korvamato!! :grin

No tällä ensisynnyttäjällä on kans yks lääkärin tarkastus.

Ja voi jesta, kun joutu heräämään herätykseen ja nykyisellä mittapuulla hirmu aikaseen nii mitkä olot pitkästä aikaa! Olipa kiva pitkäst aikaa kakoo.........

Täyty oikeen tarkistaa noi edelliset lääkärikäynnit: Esikoisesta (2005) kävin kerran rv13+6 ja seuraavan kerran lääkärin näin jälkitarkastuksessa, joten eipä paljon synnytystapoja arvioitu :p Samoin toisesta (2008) kävin kerran lääkärissä rv16+5, silloin olikin sitten lääkäri myös synnytyssalissa ja vielä syntymän jälkeisenä päivänäkin tapasin lääkärin. Kuopuksen (2011) kortin oon laittanu johonkin naftaliiniin, mutta muistelisin, että silloin kävin ehkä jopa vasta rakenneultran jälkeen lääkärissä ja sit jälkitarkastuksessa. Tälläkin kertaa osuu varmaan noihin samoihin aikoihin. Ultria kahesta ekasta oli tasan yksi: Alkuraskauden ultra omassa TK:ssa, että saatiin kesto määritettyä. Kuopuksesta ja nyt tästä tulevasta on alkuraskauden ultra ja rakenneultra äitipolilla ja ne tekee ilmeisemmin kätilö, jos ei erikoista. Että näin meillä Keski-Suomessa... :)

Mun pojat on syntyneet 2006 ja 2007. Silloin alkuraskauden ultran teki neuvolan terkka tk:ssa ja kun olin yli 30v, pääsin nt-ultraan ä-polille. Muuten ultrattiin vasta loppuraskaudessa. 2007 käytiin yksityisellä rakenneultrassa. Ja asun myös Keski-Suomessa.

Viime yö oli taas unien saralla vilkas. Meille syntyi siinä unessa poika. Toivottavasti ei ollu enneuni :grin

Oon huomannut, että vedän automaattisesti vatsaa sisään tai jotenkin jännitän vatsalihaksia. Sit kun huomaan, että teen niin, niin yritän rentoutua ja päästää vatsan ulos. Ymmärsitteköhän mitä tarkotan? Onko jollain muulla samanlaista ongelmaa? Toivottavasti siitä ei oo vauvalle mitää haittaa. Jospa maha kasvaakin vaan ja vatsalihakset haluu antaa periks pikkuhiljaa....

Lucy, mulla on sama. Vatsalihakset (tai joku muu kudos siellä sisällä) on aika kipeinä venymisestä, ja mahan päästäminen rennoksi tuntuu epämiellyttävältä. Varmaan pitäisi vaan antaa mahan retkottaa edes välillä, järjetöntähän on estää kudoksia venymästä kun ne kuitenkin sen tekee... mutta tää lihasten jännittäminen tapahtuu ihan tiedostamatta.

Äitiyshousut auttaa vähän, kun maharesori antaa vatsalle tukea vaikka rentoutuisin.

Mulla on mahassa sellainen tunne että se "vetää" alaspäin. Tuntuu hetkittäin aika epämiellyttävältä. Vaikka maha ei ole erityisen korkea niin silti tuntuu että se roikkuu alaspäin epämiellyttäväksi. Mun maha oli tän kokoinen pelkästä läskistä reilu puoli vuotta sitten eikä se silloin tuntunut tällaiselta. Sama veto tuntuu sivuilla kun koitan nukkua kyljelläni.

Toivottavasti lakkaa sillä en tiedä miten ihmeessä meinaan loppuaikana nukkua kun eikös ole niin ettei selälläänkään saisi olla pitkiä aikoja?

Selällään ollessa maha-asukki kotinsa kanssa painaa alaonttolaskimoo, josta sitten tulleepi huono-olo äidille..

"Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Loppuraskaudessa naiset nukkuvat huonosti, pyörivät ja juoksevat vessassa. Uni on myös pinnallista. Nukkuessaan ”koiran unta” äidit valvovat alitajuisesti vauvan hyvinvointia. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista. "

lainasin hesan yksityisen äitiys-ja isyysneuvolan sivuilta.

Kiitos vinkeistä... Mulla on kaks päivää ollut päivällä tosi vaivaantunut olo koko ajan, kun turvottaa ja kiristää ihan HIRVEESTI. Haluun kotiin :(

Mä nukuin esikoista odottaessa loppuajan kyljelläni tyyny jalkojen välissä. Nyt varmaan sama homma, kun nytkin välillä tuntuu että kylkiasento on mukavampi kuin selällään maaten.

Mulla 13+0 ja pahat olot, ne vähäisetkin on alkanut väistymään. Ja oon päässyt käymään jumpassakin jo muutaman kerran, lisäksi kävin just eilen teettämässä itelleni saliohjelman. :)

Vessaan herään joskus tai jos herään siks, että esikoinen kaipaa yöllä, niin käyn siinä samalla herätyksellä vessassa. YYleensä saan aika helposti unta uudestaan, kun oon jo esikoisen aikana joutunu tottumaan siihen, ettei aina saa nukkua, vaikka kuinka väsyttäis..

Mulla eka lääkäri on neuvolassa rv 14+4 ja toka vissiin sit siinä puolivälissä. Sen jälkeen ei taida olla lääkäriä, ellei jotain erityistä syytä siihen ole..

Onkos kellään uudelleen synnyttäjällä ollut harjotus suppareita vielä? Täälä nyt varsinkin eilen tuntui illalla pariin otteeseen kun soffalla lepiä otin. Vaikka silleen tiesikin mistä kyse niin neukkuun piti aamusella soitella ja sai mielenrauhan :) Muistan nämä esikoisestakin mutta en näin aikasessa vaiheessa, se vähän pääs säikäyttään. Onneksi terkkari oli samaa mieltä ja mitään syytä huoleen ei ole. Masukin tullu enemmän ja enemmän esille ja repäisykipujakin ollut nyt. Nyt ilmeisesti masu kasvaa :)

Elisha: monta viikkoa sulla on? :) Mulla eilen aavistuksen oudosti koveni vatsa, mutta näillä 15 + viikoilla? Esikoisesta alkoi viikolla 18 + tulemaan..

Vielä yksi sana: NÄLKÄ 2 h välein :)

liii-saaa Tänään 16+1 menossa. Mullakin pari kertaa eilen illalla vatsa koveni mutta loppui kun vaihtoi asentoa. Itse muistelin että esikoisesta tuli vasta reippaasti päälle 20 viikoilla nämä. Että vähän pääsi ehkä säikäyttämään kun näinkin aikaisin nyt tuli jo.

Onko teillä muilla mitään mielitekoja ruokien suhteen? Mulla tulee välillä mitä ihmeellisempiä mielitekoja. Juuri äsken alkoi mieli tehdä joulukinkkua o_O No mistäs hitosta sitä tähän aikaan illasta saisi.... :grin

Mulla oli muuten toi sama himo kinkkuun tässä joku viikko sitten :grin Mulla on edelleen niin, että tekee jotain mieli ja sitten kun sen tuotteen saa nenän eteen ni eipäs enää tee mieli, oksettaa vaan ennemmin :confused: Plääh, helpottas jo.

Takaisin