oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vemila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mulla on pari kertaa tullut niitä vihlaisevia liitoskipuja, ainakin kaverin mukaan. Niitä kyllä itsekin epäilin kun en oikein keksi mikä muukaan voisi tuntua siltä.

Onko muilla iho kuivunut normaalia pahemmin? Mun iho kuivuu talvisin aina vähän, muttei koskaan näin pahasti! Kädet on nyt huonoimmassa kunnossa, pitäisi laittaa lapaset täyteen rasvaa. :/ Eikä rasvailukaan tunnu juuri helpottavan, vaan iho on monesta kohtaa jo ratkennut niin että vuotaa verta ja ne "ehjätkin" kohdat helottaa punaisina. :( Ei oo kivaa kun käsiin sattuu vaikkei tekisi mitään.

Uusin oire/vaiva on pieni tiputtelu, joka tosin on seurausta töistä. Saikulla taas... 

hömpylä, täälläkin kädet kuivemmat kuin naismuistiin! En ole jotenkin tajunnutkaan, että se voisi liittyä raskauteen, sillä mulla on käsissä atooppista ihottumaa ollut jo monta vuotta, ja lisäksi raskauden alussa diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ilmeisesti saattaa kuivattaa käsiä entisestään. Mutta on tällä raskaudellakin varmasti osansa. emoticon Tuntuu välillä, ettei apteekissa olekaan tarpeeksi rasvaista ja hyvin imeytyvää voidetta, kun käsiä saa tosiaan olla koko ajan rasvaamassa, ja silti on noita mainitsemiasi ihania pikku haavoja kädet täynnä. Olen ehkä ylihysteerinen, mutta pyysin miestä varmuuden vuoksi pesemään perunatkin edellispäivänä, kun pelkäsin perunoista siirtyvän multaa haavoihin ja saavani vielä sen pelätyn toksoplasman... emoticon

Mulla on viimeisen viikon aikana poksahtanut naamaan uusi teini-ikä... Ihan alkuraskaudessa naamani kukki viikon verran, ja ehdin (näemmä turhaan) huokaista helpotuksesta sen mentyä ohi. Minulla on normaalisti tosi hyvä iho, enkä näin pahasta aknesta ole kärsinyt varmaan ikinä. Kohtalotovereita? Onko jollain hyviä vinkkejä, millä näppylöistä pääsisi eroon? Nyt kun noita e-pillereitäkään ei oikein voi syödä. emoticon

Kaleidoskooppi, mullakin alkoi naama kukkimaan näin kevään kunniaksi! Nyt pari päivää sitten iski, otsa on näyttänyt tältä viimeksi 13-vuotiaana. :( Kuukausittaisiin hormoninäppyihin kerkesin ennen raskautta tottua, mutta ne olivatkin yleensä ihan yksittäisiä jossain hiusrajassa eli ei kovinkaan suuri esteettinen haitta. Alkuraskaudessa tuli myöskin naama täyteen näppyjä, muistaakseni se meni aika äkkiä ohi. Toivottavasti nytkin ja sinulla myös! Onneksi kerkesin hetken aikaa jo hehkumaan tätä raskautta. :)

Kuivia käsiä mäkin mietin, että voiko tosiaan olla oire, mutta ne on tosiaan niin järkyttävän huonossa kunnossa etten muutakaan syytä enää keksi.

Täällä kanssa yksi, jonka naama on alkanut viime aikoina saada enemmän ja enemmän näppylöitä, ja juuri ihan samalla tavalla kuin muillakin ihan alkuraskaudestakin niitä oli, mut välillä olivat poissa. Hiukset myös rasvottuu nopeammin. Tämä ei ihan vastaa sitä kuvaa, että raskaana ollessa nainen vaan kaunistuis :D

Ja jos ei tavalliset rasvat auta ihon kuivumiseen, niin kookosöljy on yks, mitä kannattaa kokeilla. Se on tosi rasvasta.

Täällä myös iho kuiva, naama kukkii ja hiukset rasvoittuu. Monesti myös todennut, että eikös sen pitänyt mennä niin että raskaana olevat hehkuu ja on kauneimmillaan... Jos nyt olen kauneimmillaan niin miltähän sitten normaalisti näytän :D

Mulla on vähän "erikoisempi" oire. Nimittäin viisaudenhampaiden kasvu ja särky. Esikoista odottaessa mul kasvo kaikki neljä hammasta (alahampaat oli puhjennu jo ennestää, mutta ylähampaat puhkes raskauden aikana). Lisäksi alaviisurit tuppas tulehtumaa herkästi. Puol vuotta synnytyksen jälkee menin hammaslääkärille ja tarkotus oli poistaa juuri ne alaviisurit, koska ne oli niin tulehdusherkät ja muutenkin vaivas enemmän.
    Mutta se IDIOOTTI hammaslääkäri poisti yläviisurit (ne ei vaivannu mua mitenkään) ja jätti ne alahampaat vielä "kasvamaan" pariks vuodeks. Nää alahampaat on koko kahden ( ja puolen) vuoden ajan aiheuttanu imusolmukkeiden turpoamista ja kipuilua ja aina ennen menkkoja ne hampaat on särkeny ja yrittäny tulehtua. Ne hampaat olisi pitäny nyt tämän kevään aikana poistaa, MUTTA ei voikaa ku olen raskaana. Ja noi imusolmukkeet on tutkittu moneen kertaan ku piti sulkea pois syövät ja kilpirauhasvaivat. Sisätautien erikoislääkäri sano et todennäkösesti johtuu juurikin noista viisureista tänä vaiva.

Nyt mulla on sit viikon verran ollu julmettu leukasärky, ku ne viisurit kasvaa. Koko leuka on myös turvoksissa ku ne imusolmukkeet on on turvonnu. Täs on saanu syödä paracetamolia ja ibuprofeenia kivunlievitykseks ja kyllä potuttaa! Nyt pitää odotella maanantaihin ja sittaa hammaslääkäriin, että mitäs tehdään, ku ei tota buranaa saa syödä ku satunnaisesti toisen kolmanneksen ajan. Viimenen kolmannes pitää pärjätä täysin ilman.

Sori tää avautuminen. Onneksi tiedän että se yläviisurit poistanut hammaslääkäri ei enää tällä paikkakunnalla työskentele.

Rintojen arkuus palasi. :( Nenäverenvuoto on vaan yltynyt tässä matkan varrella, ei vielä vuotamalla vuoda kuin joskus harvoin mutta aina niistäessä tulee. Kaikenlaista kipuilua on myös alkanut tulla.

Täällä myös ihan kiitettävästi niistelty verta rööreistä. Tosi ärsyttävää. Ja iskias jaksaa aina välillä ilmoitella itsestään. Muuten on onneksi aika vähillä tähän asti selvitty!

Mullakin vuotaa nenästä verta... Ja lonkat huutaa hoosiannaa, jos istuu kauan, istuu jalat ristissä tai kävelee kauan. Tosi herkkua :) Ja nyt on parin päivän aikana alkanut närästämään... Ja nyt on noi yöunetkin alkaneet jäämään vähän vajavaisiksi, kun maha on jo kasvanut mukavasti ja noi lonkat... Odotan myös innolla sitä, että tää närästys alkaa haittaamaan nukkumistakin. Niin ja loputon NÄLKÄ!

Onhan noita. Välillä ihan pelottaa, kun niitä tulee monta monta peräkkäin. Ei tarvii ees mitään tehä niin niitä tulee, mut jos satun nostamaan jotain vähänkin raskaampaa, niin varmasti tulee. Pitää nyt seurailla, et tarviisko käydä lääkärillä tarkistuttamassa tilanne.

Oireet, ihanaa kun saa ihan luvalla vähän narista :D Pombomushu, täällä kanssa kattilallisen ruokaa tuhottuaan alkaa jo miettimään mitäs sitä sitten söis...ruokahalu palannut moninkertasena kun ensimmäiset 15 viikkoa meni polvet ruvella pönttöä halaten ja kaikki ruoka ällötti.

Vieläkin toisinaan tuo raju raskauspahoinvointi nostaa päätään mutta juhlaa tää on kun ei joka päivä ole etova olo. Närästystä osasin odottaa (sitä näyttäs olevan täällä muillakin melko lailla) ja sitä varten lääkekaapissa miljoonapakkaus Rennietä <3 Aika samoja oireita kuin esikoisen kanssa, pahoinvointi, migreeni, närästys ja hengityksen salpauttavat harkkasupparit. Selkä ja polvet kolisee ja nitisee aika ajoin, sitä ne tekee ilman raskauttakin mut nyt pienellä lisäpotkulla :) Välillä iskee suuri kateus raskaana hehkuviin ja hyvinvoiviin äiteihin, itse on ole mikään raskausaikafani kun puolet menee sappinesteitä oksennellen ja toinen puoli tultasyösten migreenipeikkona :D mutta kaikki tämä sen pienen ihmeen arvoista, tottakai siitähän ei oo kyse <3

Täälläkin on kyllä harjoitussupistuksia ollut nyt mielestäni enemmän ja aiemmin kuin edellisessä raskaudessa. Eikä tarvitse mitään ihmeitä tehdä. Kestävät kyllä varsin lyhyen aikaa eivätkä ole kipeitä, joten en ole huolissani. Olo alkaa olla aika hyvä, rautatabletteja olen ajatellut nyt ryhtyä syömään vähän säännöllisemmin, kun varmaan rupeaa se hb taas laskemaan. Olo on silti varsin virkeä, viimeksikään ei olosta tiennyt, että hb laskenut.

Täällä ainakin väsymys näyttää palanneen kuvioihin mukaan! Työpäivän aikana voisin kevyesti nukkua vaikka istaaltaan pienet päikkärit. Olen aina ollut melko kova touhuamaan kotona ja lenkkeilemään ja jatkanu samaa rataa tähän astikin, mutta nyt huomaa, että kova vauhti kostautuu ja olen illasta ihan taju kankaalla. Samoin ilmeisesti näitä supistuksia on alkanut tuntumaan täälläkin, joten taas pitää ottaa järki käteen ja hiljentää tahtia.

Oletteko yhtään laskeneet miten monta supistusta tulee päivän aikana? Itse oon parina päivänä laskenu sellaset suunnilleen 10 supistusta ja lisääntyvät iltaa kohti. Soitin jo neuvolaankin, jossa käskivät seurailla tilannetta ja ottaa rauhallisesti, mut se mua vähän ihmetyttääkin, kun en oo näinä parina päivänä muuta tehnykään, kun ottanu rauhallisesti.

Täällä viikko 21+3. Oireita nokasta vuotava veri (vähäisesti), nyt pari päivää kestänyt hirvee närästys, outo paine alavatsassa varsinkin työpäivän istumisen jälestä, jatkuva ummetus, ihon kutina vatsan seudulla (oon yrittäny rasvailla nyt aamuin illoin), punottava ihottuma vartalossa siellä täällä (varsinkin suihkun jälkeen). Nukkunut oon kyllä kuin tukki vielä toistaiseksi. 
Mitä te ootte keksineet tuohon närästykseen helpotukseksi? Onko apteekin närästyslääkkeiden lisäksi mitään kotikonsteja? Joltain kuulin, et esim. mantelit saattais auttaa..?

Mulla närästys ollu raskauden ensimmäinen oire ja se on jatkunut tähän päivään asti rennietä vaa naamarii niin pitäs helpottaa.
lihakset tulee helpommin kipeeks..en sit tiiä onko yöllä vetänyt reidestä suonta mut kyllpä tekee kipiää!!paljonkos sitä magnesiumia saa syödä?tosin ennemmin ottaisin sen ruuasta kun purkin kyljestä luin että siin on pintakäsittelyaineita,heti tuli mieleen tinnerit ja tärpätitemoticon

N-ä-l-k-ä, mallia kesto. Vaikka söisin todella paljon niin heti kun olen saanut astiat koneeseen on taas nälkä. Eilen selailin vanhoja lehtiä ja yhdessä luki, että raskaana olevan kannattaa syödä ainoastaan nälkäänsä välttääkseen liikakilot. Entä kun on koko ajan nälkä? :D Muutenkin oli vähän mauton se juttu (ei, en syönyt), ikään kuin raskaana olevan kuuluisi laihduttaa ollakseen myöhemmin haluttava. Hyi.

Muita ihania oireita on naaman kukkiminen, tästä oireesta luopuisin mielelläni... Lisäksi rintoihin tulee aika ajoin näppyjä. Liitoskipuja tulee päivittäin, tai mitälie kipuja nuo onkaan, johtuen raskaasta työstä. Itseä harmittaa suunnattomasti, että kroppa "petti" jo nyt. Työt on nyt mun osaltani tehty, kesäloma alkoi ja siitä sitten pitkän sairasloman kautta äitiyslomalle. Supistuksia ei ole ollut mutta luulen, että en vaan tunnista niitä? Ja jos osa mun kivuista on ollutkin harjoitussupistuksia niin ne on olleet kipeitä ja se ei vissiin ole kovin hyvä juttu. :(

hömpylä: Uskoisin, että kivuliaat supistukset kyllä tunnistaisi supistuksiksi. Joten jos et ole niitä supistuksiksi tunnistanut, niin ehkei ole kovin vakavaa. :) Hyvä kuitenkin, että olet lomalle päässyt, vaikka voi se jossain kohtaa ruveta tympimäänkin. Onneksi kesää kohti mennään! Mutta saat nyt ainakin levättyä ja otettua iisimmin, luulisi kipujenkin hellittävän. Ja neuvolassa seuraavan kerran muistat kysyä noista kivuista, niin saat mielenrauhaa varmasti. Tutkivat sitten tarkemmin, jos on aihetta. Mutta supistuksissahan vatsa kovettuu, harjoitussupistukset (ne kivuttomat) tuntuvat itselläni sellaisena vatsan kiristymisenä. Esikoisen kohdalla en kyllä niitä pitkään aikaan harjoitussupistuksiksi tajunnut, kun olivat niin "mitättömiä". ;) Tsemppiä kuitenkin ja toivottavasti olo alkaa helpottaa!

Takaisin