oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vemila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ihan kauheat liitoskivut :( Ja juurikin se si-nivel vihottelee. Lantio ihan tulessa. Viime raskaudessa kärsin myös ja pahimmat viikot oli 15. ja 16. viikko; silloin meinas jalat lähtee alta joka kerta ku nous istumasta. Kokeilin myös si-tukivyötä mut ei ollut mulle siitä apua.
Tukivyön voi saada lainaan terveyskeskuksesta ainaki meillä päin.

Mä oon tässä lähiviikkoina huomannu, että musta on tullu hirveen hajamielinen.. Välillä kun miehenkin kans jotain jutellaan, niin 5min päästä saatan jo kysyä, että mistä me puhuttiin :D
ja jos on jotain tärkeetäkin mitä pitäis muistaa tehdä, niin sitäkin varten joudun laittaan puhelimeen muistutuksia :D
sitten mitä en nyt varsinaisesti laske raskauden oireeks, niin aivastelen päivän mittaan useamman kerran. Tätä on siis jatkunu kans jo hyvän tovin, ja ainakaan kipeeks en oo tulossa :)

Rintakipu tunnutaan listattavan aina ihan alkuraskauden oireisiin, ja niinhän se taitaa ollakin - minulla ainakin ovat tissit olleet hiukan hellinä ihan plussasta saakka, ja rankemman hötkyttelyliikunnan (esim. ratsastus) jälkeen ovat rinnat välillä kevysti pistelleetkin.
Eilen iski kuitenkin yht'äkkiä sellainen rintakipukohtaus, että oksat pois! Aivan puskista tuli sellainen vihlonnan ja kirvelyn tunne molempiin rintoihin, että oli pakko ottaa rintsikat pois ja mennä selälleen makaamaan sohvalle. emoticon Pyysin miestä kastelemaan käsipyyhkeen kylmällä vedellä ja kas, kipu helpotti ihan hetkessä laitettuani sen rintavarustuksen päälle. Aamulla katselin ylävartaloani peilistä, ja tuntuu, kuin nännipihat olisivat yön aikana laajentunet ainakin sentin. Rintsikkaostoksille alkaa olla muutenkin kyllä kohta asiaa... emoticon Vieläkö teillä muilla, joilla toinen kolmannes kolkuttelee, on tissit hellinä?

Mulla kans nuo nännipihat oli yhtäkkiä laajentunu ihan hullusti, oikein säikähdin kun peilistä huomasin! Tästä on varmaan se joku pari viikkoa jo, eli joskus 9+ varmaan tapahtui tämä. Kait ne vielä pienenee joskus, vai jääkö ne tollai puoli rintaa peittäväksi?? :D Esikoista kun odottaa, niin ei voi tietää.. Nyt 11 + 5, ja rinnat on edelleen todella arat ja kipeet (ainakin jos erehtyy hypsähtämään tai ottamaan juoksuaskeleen). Väsymys on ihan mahdoton, ja palelee tosi paljon. Töitten jälkeen jos on koti-ilta niin sohvalle kyllä vetää, viltin alle ja tiukasti, melkeinpä siihen asti kun raahaudun sänkyyn. Missä vaiheessa tuo väsymys alkaa taas helpottamaan, eikös sen toisella kolmanneksella luulisi ainakin hetkellisesti vähän asettuvan? Aika raskasta on kun töissä painaa pää kolmantena jalkana menemään, niin illalla ei vaan kertakaikkiaan jaksa tehdä enää yhtikäs mitään, ja nukkumaan painelen melkein poikkeuksetta joka ilta puoli yhdeksään mennessä..

Toisella kolmanneksella mennään ja edelleen on tissit kipeenä. Ei kyllä enää ihan niin pahasti kuin jossain alkuvaiheessa mutta erityisesti nännit on hellänä. Kosketusarat enää lähinnä, aiemmin jopa reippaammasti kävellessä kävi kipeää :/ Mulla ainakin väsymys on helpottanu. Olin ehkä 2 viikkoa ekan tuossa tammikuussa aivan poikki, en jaksanu tehdä yhtään mitään. Nyt alkaa olla olo normaali ja jaksaa jopa urheillakin :) melkein kaikki oireet on helpottanu nyt, mikä on ihanaa :) erityisesti pahoinvoinnista luovuin mielelläni :) Mä kysyisin sellasta, että onko muilla ongelmia vatsantoiminnan kans? Mulla on ummetusta ja mikä pahinta: vatsa toimii kauhean vääntelyn jälkeen ÖISIN! Eli herään vääntelyihin, jotka kestää n. puol tuntia ja sitten vatsa toimii. No, tähän mennessä on jo ihan hereillä eikä enää uni tuu. Onko vinkkejä miten saisi vatsantoimimisrytmiä käännettyä? Kaikkea peruskonsteja ummetukseen koitettu ( syön terveellisesti, kuitupitoisesti, säännöllisesti yms.) Ainut mikä jää välillä liian vähälle on nesteen juominen.

Mulla edelleen jonkun näköistä pahoinvointia aamuisin, menee kylläkin ohi syömällä/juomalla.
Rinnat melko kipeät ja turpeat, joten liivien osto taitaa olla kohta edessä.
Väsymystä on edelleen ja varsinkin töissä iltavuorot ovat raskaita ja koko vuoron ajan haukottelen, kuin en olisi edellis yönä nukkunut.
Jalkojen pakotusta, johon lisännyt magnesiumia, niin helpottaneet huomattavasti.
Myös tuon hajamielisyyden olen parin viikon sisällä huomioinut. Usein pitää pysähtyä miettimään, että mitä oli tekemässä/puhumassa ja yhtenä päivänä tyhjensin myös osan tiskikoneen puhtaista astioista jääkaappiin . :) Puoliso oli melko ihmeissään ja kyseli, että onko kaikki hyvin!

Heips taas! :) Onko täällä muita joita vaivaa ikävä ja kiusallinen hiivasieni...? mulla oli just 2kk sitten ja nyt eilen tuli uudelleen (on kuulemma raskaana yleistä) sit aloin miettii et voikohan sitä canesten kombia käyttää raskauden aikana ja aloin googlettamaan mut soitin sitte lopulta neuvolaan ja siellä täti sano et hyvin voi käyttää :) huh... niskat on myös aivan älyttömän kipeet ja jumissa varmaan tulehtunu kun tuntuu ettei voi ees koskee.. tarttee varmaan jotain kaurapussia kokeilla ja jos mies varovasti hierois hartioitani ;)

Rinnat aristaa mullakin, VIELÄKIN ja kovasti! Ja edellisessä aristelivat sillon tällön ihan loppuun saakka. Nännipihat palautuivat mulla ainakin lähelle sitä mitä olivat olleetkin. Tummempi värikin lähti aikalailla jo imetyksen aikana. (Imetin vähän yli 7 kuukautta.)

Hiivasienestä kärsin ekan raskauden aikana, nyt ei vielä onneksi ole iskenyt. Huh.

Ummetus on mulla myös aika tuttu vaiva. Normaalisti käyn aina aamuisin, mutta nyt saattaa tulla ihan mihin aikaan vain päivän aikana. Joskus hyvä että kerkiän aamulla sängystä nousemaan kun jo pitää mennä ja vauhdilla. Eikä siihen näin raskausaikana tahdo olla muita helpotuskeinoja kuin nuo mitä luettelit. Liikunta, kuitupitoinen ruoka, neste, mustikat jne.. Kahvi saattaa auttaa, varsinkin jos sitä ei tavallisesti juo. Jos ummetus etenee siihen pisteeseen että tulee pukamia, on syytä hakea apteekista pukamavoidetta!

Jee, selkäkipu on ohi. Lieneekö raskaudesta johtuvaa vai mistä, mutta yöllä herään 3-4 aikaan ja sit valvon ainaki tunnin ennen kun uni taas tulee. On aika rasittavaa. Onko kellään muulla yövalvomista?

Täällä heräillään samoihin aikoihin. Alussa sain ihan hyvin unta vessakäynnin jälkeen mutta nyt raskauden edetessä se on muuttunut vaikeammaksi. Olen useana yönä pyörinyt hereillä siihen asti, että kello soi 5.20. Lisäksi oon alkanut heräilemään kaksi kertaa yössä. Meidän kissakin havahtuu aina kun nousen eikä se suostu ymmärtämään että silloin kuuluisi nukkua eikä leikkiä.

hömpylä: mie herään kanssa kaks kertaa, ekan kerran vessaan, jonka jälkeen kyllä nukahan hyvin uuestaan, mut tokan kerran kun herään niin sit pyörin hereillä. En ees tiiä mihin herään toisen kerran, kunhan vaan herään. Ois vaikka kelloki jo sit 6 ni vois vaikka nousta ylös, mut ei nyt vielä 3-4 aikaan viittis herätä.

Mä oon heränny koko raskauden ajan 3-4 aikaan. Joskus huippuaamuina oon saanu nukkua jopa 5-6. Mulla toimii vatsa jostain syystä öisin ja oon syyttäny sitä heräilyistä. Mutta kai se on jotain hormonaalista ennemminki. Eilen neuvolassa meinas että voi muuttua raskauden edetessä vieläkin hullummaksi ja jos käy kunnon päälle nii jäätävä saikulle. Onneks ei oo enään alkuraskauden uupumusta sillä se oli aika tappava yhdistelmä heräilyjen kans. Mä oon yrittäny nukkua pitkiä päikkäreitä ja se on melkein ainut mikä pidentää myös yöunia :)

Mulla rupeaa pahoinvointi pikkuhiljaa helpottamaan, huh! Nyt rv 15+2.  Tuntuu että muutkin oireet ( rintojen arkuus, pissahätä, turvotus yms) olisivat jotenkin laimentuneet. Viime yönä kävin vessareissullakin vasta kuuden aikaan aamulla kun miehen herätyskello soi....normaalisti yöllisiä vessareissuja on ollut kaksi, ensimmäinen yleensä yhden maissa. Siitä heräsi heti huoli, onko kaikki hyvin mahassa. Oletteko huomanneet, onko teillä muut oireet vähentyneet  raskausviikkojen lisääntyessä kuin pahoinvointi?

Minulla on nyt viikon ajan ollut mahdollisia liiketuntemuksia mahassa, se onneksi vähän helpottaa epävarmuutta. Enpä niidenkään todenperäisyydestä päätäni pantiksi laittaisi, mutta esikoista odottaessani muistan tunteneeni samanlaisia tuntemuksia, kylläkin paljon myöhäisemmillä viikoilla. Tuntuu kuin saisi pieniä sähköiskuja vatsan sisälle :)

Toivottavasti kaikilla rupeaa paha olo pikkuhiljaa helpottamaan! Itselläni on viime päivinä ollut sellainen olo kuin olisi muutaman kuukauden koomasta herännyt. Oltiin tytön kanssa pitkästä aikaa shoppailemassakin ja löytyi kaikkea kivaa päälle pantavaa :) Raskaudestakin pystyy nauttimaan ihan eri tavalla, kun ei koko ajan huono olo vaivaa.

Täällä menee kans aika vaihtelevasti noi yölliset vessareissut. Joskus tarvii herätä, joskus taas ei. :)

Täällä valvotaan yhä klo 3-6, ja yleensä menee pahoinvointiin se aamuviiden ruisleipä, mistä olen kirjoittanutkin... Päivät menevät sitten ihan sumussa, nukun usein tunnin 17 aikaan.

orvokki 81, nauti olostasi, oireiden väheneminen on noilla viikoilla varmasti ihan luonnollista!

Helli: Kyllä mäkin uskon että kaikki on hyvin mahassa. Tuntuu vaan niin omituiselta kun viikkotolkulla on kärvistellyt huonon olon ja muiden oireiden kanssa ja yhtäkkiä vointi tuntuukin lähes normaalilta. Nyt vaan pitäisi nauttia tästä, kyllä niitä kolotuksia yms. on varmasti tiedossa kun eteenpäin mennään! Olit kirjoittanut raskaushistoriastasi, minulla on samat ikävät kokemukset lähes samoilla kuukausilla kuin sinulla ja yritys aloitettiin viime vuoden alussa. Taisi molemmilla sitten kolmas kerta toden sanoa :)

Väsymystä edelleen. Yritän nykyisin ottaa päkäreitä, mutta ne ei oikein sovi mulle, olen sen jälkeen entistä väsyneempi. Eikä asiaa auta se, että öisin herään neljän maissa. Bling vaan ja unta saa taas odotella. Siitä olen kyllä äärettömän onnellinen, että pahoinvointi on ollut lievää, lähinnä vain ällötyksen tunnetta.

Mua vaivaa 24/7 närästys :( Tuntuu että mikään ei auta. Ja oon myös sellasen huomannu et ei kestä selällää nukkua, ku on jotenkin vaikea hengittää siinä asennossa. Ainoo vaa et selällää nukkuminen olis selkäkipujen kannalta parasta ja sit siihen ei pysty :( Esikoista odottaessa ei ollu mitää ongelmia nukkua selällään, jopa ihan loppuraskaudessa saatoin nukkua pieniä aikoja selin. Tulee kyl tosi pitkä odotustaival jos tää jatkuu näin. Lonkat kun ei yhtää tykkää kyljeltää nukkumisest.

Bettie: juotko maitoo? Meillä toi isäntä juo välillä maitoo, kun sitä närästää, ja on siitä vissiin apuakin.. Itekkin tullu joskus kokeiltua :)

Takaisin