oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vemila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lilminni ; mulla maitoa menee vaan ruon kanssa. Muutoin se on niin pahan makusta että meinaa ylös tulla, ni ei oikee voi närästyksee sitä ottaa :/

Tääl oli kans närästystä ekassa raskaudessa viimenen kolmannes hyvin voimakkaana ja ny taas rupes nostaa heti alkuusa, mut helpottanu ku jättäny kaupan mehut, rasvasen ruuan, suklaan ja limpparit pois. Eli ei välttämättä tuo kaakaokaan auta? maito oli kyl semmone mikä autto, mut sitäkä ei pitäny juua ennenku rupes pitkäksee. Ei kyl sen puoleen mitään kärsi laittaa suuhusa jos rupee täysin vaakatasoon ku närästää.. :/ Mut ku nuo tiedostaa ni helpottaa tääl ainaki. :)

Muute onki si huonovuontisuutta edelleen 24/7, varsinki ku nousee makuulta ja herää, oli päikkärie jälkee tai yöunien, aamullaki pakko ensin laittaa itele aamupala ensin ja syyä sil aikaa ku esikoisen aamupuuro jäähtyy. Onneks on sen ikäne likka et paremmi syöki si ku hetken touhuaa. :) Väsymys tuntuu edelleen olevan ylitsepääsemätöntä, ootan va et millo helpottas, ei tartteis töissä olla ainaa silmät ristis ja iltasin jaksas virkeempänä ja skarpimpana treenata nuita heposia.. Juilasuja ja pistoja mahassa on edelleen, mutta helpottaa hetken kuluttua ku vähä hieroo, rinnat on kipeet mut helpottaa ku rintsikat on edelleen yötäpäivää piällä. :D vessassa saa juosta alvariinsa, tuntuu välillä et pitää vessaan lähtee vaikka just ois käyny. Hajuaistihi herkistyny, ja jotkut hajut on iha hirveitä! Sianliha ny on yks, mut sitä ku en muutenka syö, mut si ku isännäl on joku ihme nuudelikausi menossa mikä haisee ihan hirveelle! Pakko tuulettaa koko torppa sen jälkee ku ei näköjä voi tuo ukko jättää syömättäkä. :( itele vähä paremmi ruoka jo maistuu, mutta aika leipälinjalla, tai sitte rahkoja ja porkkanaa on joinaki iltoina tehny mieli :D Liha tuntuu tökkivän ja pahasti.. :/ Jospa se tästä, vkoja 12+3 nyt ja oottelen et helpottas jo pikkuhiljaa ni sais tehotreenata nuita elukoita enneku rupee maha stoppaa sitähi touhuu (anaki ratsain..).

Bettie minullakin oli viime raskaudessa loppupuolella närästystä aikalailla. Rennietä saa syödä raskaanakin, joten kannattanee käydä apteekin kautta. Saattaa olla muitakin närästyslääkkeitä jotka auttaa, mutta kysymällä se selviää. Itse en ainakaan jaksanut sen jatkuvan närästyksen kanssa elää, vaikka muuten yritän olla ilman lääkkeitä näin raskausaikana. Tosin vähänpä sitä on lääkkeitä tullut muulloinkaan viime vuosina käytettyä.

Aattelin ottaa perjantaina neuvolassa puheeks ton närästyksen. Mulla ku se on muutenkin sen verta ollu ongelmana, ettei noi tavan närästyslääkkeet auta.

Huomasin, että en oo oksentanu viikkoon, JEE!!

Täällä o oikeestaa kaikki oireet jo loppunu. Kyl väsyttäö vielki ja Herkkä mieli on viel.. Mut kaikki muut on oikeestaa loppunu...

Puoltoista viikkoa ehin nauttimaan oksentamatta, ja nyt se aamupahoinvointi on tullu takaisin Tänää oli kolmas perättäinen aamu ku sai juosta pönttöä halailemaan. Saas nähä kauanko tää jatkuu. Esikoisesta oksentelu jäi paljon vähemmälle ku nyt.

Eipä täällä oo enää juurikaa mitää oireita, mut eilen alko kaameet nivuskivut ja selkäkivut töissä.. Tosi inhottava oli tehä töitä ku on sen verta ruumiillista... Täytyy vissii rupeee vähä tekee kevyempää työtä.. EI mul kotona oo mitää ongelmaa mut heti ku tekee jtn raskasta ni sitte se ipieni kipu alkaa..

Tännekkin on eksynyt uusi oire ja se on närästys :/ Tarttee piipahtaa tänään apteekissa.
Josko kohta kokeilis tuota maito vinkkiä ja hörppäis kylmää kaakaoo :)

Onkos muilla selkäkipuja esiintyny nyt...? Mulla on alaselkä kipee ja alavatsakin.. ja välillä tuntuu nivusissa.. pari päivää sairaslomaa nyt sain ja jtn panadolia.Mulla on sen verran raskas työ...
Inhottavaa ku tässä vaiheessa ku on 17 viikkoa vasta kohta täynnä ni on tällasta...
 Mutta kaippa nää vaa siitä johtuu ku alkaa kohtu kasvamaan yms. Neuvolaa ootan kyl jo ku kuuta nousevaa.. Se on ens tiistaina.. Haluun kuulla taas sydänäänet.. Tekis mieli ostaa doppleri mut sit taas ei se kerkee tulla yhtää aikasempaa ku toi neuvola on...

Mulla oli selkäkipua aikasemmin, kesti viikon ja meni pois. :)
Kirjotin tänne sillon siitä.

Karmea aamupahoinvointi.. Tosin mun kroppa ei ymmärrä, että klo 15 iltapäivällä ei ole enää aamu...:P viikkoja 16+4 ja pahoinvointi ja valtava väsymys vaan jatkuu! Esikoistani odotan ja monta kertaa olen jo vannonut, että enää ikinä en tähän ryhdy, niin karmea olo on toisinaan! Mut kai aika kultaa muistot! Sen lisäksi nyt on alkanut kivut nivusissa... On tosi lohduttavaa lukea täältä ihmisten kokemuksia rajuistakin oireista, koska tielle alko tulla jo pieni masennus siitä, et oonkohan mä ihan normaali äiti kun olen näin karmeessa kuosissa. On tullut juteltua tuttava piirissä vaan niitten kans, jotka on ollu elämänsä voimissaan raskaana ollessaan! Että kiitos vaan kaikille kokemuksensa jakaneille!! :D

Joo on se kiva lukeee ettei oo ainoo näiden kipujen ja särkyjen kans.. Kaippa tää on sit jtn ohimenevää.. Meinaa en kans haluu kuvitella sitä loppuaikaa jos tää pahenis :oo

Uutena oireena semmonen "kiva" että jos jokin haisee pahalle tai edes kuvittelen sen haisevan, niin oksennus lentää samantien komeassa kaaressa. Olin viikonloppuna juoppokuskina ja siinä vaiheessa kun kaverit hyppäsivät kyytiin minä avasin oven ja oksensin siitä ulos. Hyvä kun kuski näyttää huonokuntoisemmalta kuin kuskattavat. :D Myös tiskit, roskikset ja julkiset vessat saavat aikaan tän kivan reaktion.

Yöheräily jatkuu edelleen. Viime yönä sain sentään poikkeuksellisesti unta vielä vessareissun jälkeen. Tää ei tosin ole niin rasittava oire kuin tuo ensimmäinen... :)

Tän raskauden vakioire on huimaus, joka vie jalat alta. Alkoi jo joulukuussa itsenäisyyspäivän jälkeen, mutta en aluksi pitänyt sitä kovin kummoisena. Niin sitä kuvitteli alussa, että ohi menee. On tässä ehditty verenpaineita mitata, ottaa kahdesti täydellinen verenkuva ja laskea pois epäilyistä kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei ne mitään kyllä innostuneet mittaamaan kuin vasta tammikuun lopulla.

Kun voimat menee pois, ei mikään onnistu. Puolen kilometrin kävely vaatii rauhallisen lepäilyhetken. Neuvolassa epäillään psykosomaattisia oireita, mutta olen itse pohjimmiltani ihan innoissani vauvasta. Kerkesin jo hankkia kirppariltakin vaatteita ja neuvotella puolitutuilta mahdollisia vauvantarvikkeita ja -vaatteita. Ystäviinikin pidän parhaani mukaan yhteyttä, mutta joskus kyllä kaipaisin ystäviä, jotka ymmärtäisivät, etten ole vittumaisuuttani väsynyt, sekava, hortoileva, liikekyvytön ja apaattinen. Huimaushetkiin on tottunut vain mies.

Saan kyllä lähipiiriltäni ja neuvolasta saarnaa hyvistä ruokailutottumuksista, mutta kukaan ei ole edes kysynyt minulta, mitä syön. Olisin kertonut syöväni leipää, salaattia, hedelmiä, hedelmiä, hedelmiä ja miltei aina kahdesti lämpimän aterian. On vain päätetty, että koska olen kalvakka ja ihossa näkyy finnien arpia, niin syön varmaan tosi surkeasti.

On tässä ollut ihan hauskojakin raskausoireita! Tekee nimittäin koko ajan mieli syödä hedelmiä! Rinnat on kasvaneet raskauden myötä, joulukuussa lähdin ensimmäistä kertaa hakemaan yhtä kuppikokoa suurempia. Nyt sitten pitäisi hakea jo toiset, kun nämä joulukuussa ostetut hiertävät ja pusertavat. Vähän kuin kotitekoiset push-upit! :P Lienee arvoitus kuinka suuret rinnat on esillä elokuussa!

Närästys vaivasi (kahdesta eri lääkkeestä huolimatta) helmikuuhun saakka sitkeästi. Jätin pois tumman leivän ja täysjyväleivän ja samantien lähti myös närästys. Välillä lankean täysjyväleivän saloihin, mutta närästys alkaa miltei saman tien. Patonkia, ranskista, paahtoleipää, ciabattaa, hiivaleipää tai mitä tahansa vehnäleipää, niistä tämä lapsi pitää. Ei tosin mistään rasvaisesta, voisarvet ja pasteijat jäävät kauppojen ja kahviloiden hyllyille. Tasapainon vuoksi syön kyllä täysjyväriisiä, joka ei ärsytä sitten lainkaan.

Polkulainen: juuri eilen ihmettelin äkillistä huimausta. Tähän mennessä sellaista ei ole ollut, mutta eilen puoli päivää meni niin, että istuessakin maailma pyöri. Otan osaa, jos sinulla se on sellaista koko ajan! Itse syön jo kilpirauhaslääkettä, mutta äskettäin otettiin verikokeet, jossa tsekataan, pitääkö lääkitystä nostaa tai tarvitsenko rautatabletteja. Olo on nimittäin koko ajan nuutunut ja väsynyt. Sitä energistä keskiraskautta odotellessa...

Judit: Juuri tuollaista on minullakin. Neuvolassa ja lääkärissä ollaan tietysti sitä mieltä, että kävellä pitäisi yli puoli tuntia, mutta en kauheasti lämpiä ajatukselle. Olen myös yrittänyt parhaani mukaan vakuutella heitä liikuntarakkaudestani, mutta kai mut on vain tuomittu laiskaksi. Pahimpia nuo huimauskohtaukset tosin ovat kääntyillessä. Kaupat ja kauppakeskukset eivät kuulu ykkösystäviini. Sinun kohdallasi voivat huimaukset tietysti liittyä kilpirauhaseen, mutta jos syöt jo lääkkeitä, niin kuuluisiko noita oireita sitten olla? Joskus olen saanut parempia vastauksia neuvolan puhelinneuvonnasta kuin omalta terkkariltani. On tosin sattumaa kuka siellä kulloinkin vastaa.

Tosin kuin muillakin täällä, eivät nuo ruokakauppojen hajut kauheasti viehätä. Lihat ja juustot haisevat karmeilta! (Joulukuussa tuli ruokakaupassa niin huono olo, että mies sai tehdä muutaman viikon ajan miltei kaikki ostokset.)

Nyt se alkoi; tissit vuotaa! Odottelin kyl jo tapahtuvan aiemmin, ku esikoisesta vuotaminen alkoi rv16+. Nyt sit pitäs ruveta käyttää niit peevelin suojia. Mies kyl on ihan innoissaa tost tissien vuotamisesta, hän ku on saanu päähäsä että se on seksikästä <3

Iiks, Bettie! Toivottavasti mulla ei vielä pitkään aikaan ala. Veikkaan, että munkin mies olisi innoissaan, sillä on varmaan vähän erilainen mielikuva aiheesta kuin minulla. :D

Itselle ilmaantui uusi oire; närästys. Mulla ei oo ikinä ollut enkä ole ihan satavarma onko tää nyt sitä närästystä vai ei. Mieheltä tenttasin miltä ja missä se tuntuu ja kaipa se sitä itseään sitten on. Hyvä puoli on, että siihen löytyy lääkkeitä. Nyt on parina iltana/yönä närästänyt niin, etten ole saanut nukutuksi. :/ Päivisin ei oireile.

Aloittelijana oonkin jo varmaan kuukauden pohtinu, että voiko nänneistä irtoavat pienet kellertävät paakut olla kuivunutta maitoa :D  Mut näköjään voi, jos joiltakin maitoa tulee jo ihan tippoina...

Ja tuosta liikunnasta... mullekin anoppi soittelee ja sanoo, että pitää ulkoilla ja lenkkeillä.  Alkuraskaudessa mulla nousi oksennus suuhun jo tuossa 600m työmatkalla ja väsymys oli niin järetöntä, että lenkkeily ei kiinnostanu yhtään.  Kerran tein useamman km lenkin ja sit olikin alaselkä tuhottoman kipeenä.  Neuvolassa harjoittelijaterkka totesi: "Ja sinä varmaan lenkkeilet paljon plahplah", päätteli siitä, että mulla on matalat verenpaineet, pissanäyte kunnossa ja paino noussu huikeet 100g.  Vastasin, että juu en lenkkeile. Töissä oon toki koko ajan jaloillani (mut mulla on aika lyhyet työpäivät), tuon työmatkan kävelen ja illat käännän kylkee sohvalla.  Joitakin kertoja oli selkä työpäivänkin jälkeen niin kipeänä, että piti ottaa tuoli avustamaan liikkumista. Oli hauska käydä vessassa "tuolirollaattoria" työnnellen. Ja juu, vielä vuosi sitten liikuin paljonkin, nyt uskon että hormonitkin vähentää liikkumishaluja... 

Takaisin