Oireita, oireita..

Voi ei Heikku :(
Itsellä nyt pelko persiissä. Tunti sitten tuli ruskeaa vuotoa ja nyt kun oon pari kertaa käynyt veskissä ni sitä vuotoa tulee edelleen. Nyt oli semmosta limaa kuin menkoissa. Onko tämmönen ihan normaalia? :sad010
Edellisessä raskaudessa ei ollu mitään vuotoja!

Voi ei Heikku :(
Itsellä nyt pelko persiissä. Tunti sitten tuli ruskeaa vuotoa ja nyt kun oon pari kertaa käynyt veskissä ni sitä vuotoa tulee edelleen. Nyt oli semmosta limaa kuin menkoissa. Onko tämmönen ihan normaalia? :sad010
Edellisessä raskaudessa ei ollu mitään vuotoja!

Ootko kuinka pitkällä?

7+4
Nyt tuli vähän menkkamaista vuotoa eli veristä :sad010 Ei oo kipuja, mutta menkkamaista jomottelua ollu vähän.
Ultrataanko päivystyksessä jos sinne menis ja vähän liiottelis oireita? :(

7+4
Nyt tuli vähän menkkamaista vuotoa eli veristä :sad010 Ei oo kipuja, mutta menkkamaista jomottelua ollu vähän.

Kyllä varmasti ultraavat! Soita ihmeessä äitipolille ja kysy asiaa. Tai huomenna neuvolaan, en tiedä mikä käytäntö teidän paikkakunnalla on? Toivotaan että olisi vain oletettu menkkojen ajankohta, silloinhan monilla on noita menkkajomoja ja ehkä vähän vuotoakin..

7+4

Mä olen aiemmissa (keskeytyneissä/keskeytetyissä) raskauksissa liioitellut oireita ja päässyt ultraan. Eikä edes hävetä, koska mulla oli niin kauheat pelot silloin. On mulla nytkin, mutta nyt on ollut varaa käydä yksityisellä. Mutta siis liioittele tai ihan mitä vaan, kyllä sun täytyy ultraan päästä. Enkä edes usko että tarvitsee pahemmin liioitella, onhan tuo vuotokin jo syy ultrata. Mä olen sen oppinut tässä monen vuoden lapsenyritystaipaleella, kun kaikkea mahdollista ja mahdotonta on vastaan tullut, että näissä asioissa on pakko vaatimalla vaatia, jos hoitoa haluaa. Tsemppiä kovasti!

Ja kyllähän tuo pätee moneen muuhun terveydenhuollossa ylipäätään, että oireita on jopa liioiteltava ja sitä hoitoa on vaatimalla vaadittava. Siinä ei tosiaan ole mitään hävettävää.

Tuli tästä mieleen, kun silloin 2013 menin kaksinkerroin kivusta päivystykseen luukulle ja sanoin, että keskenmeno on meneillään, hoitaja kysyi, että mistäs tiedät... no tuota... ei sitä voinut olla tietämättä :O
Ja tuo on niin totta, että vaatia pitää, jos meinaa saada hoitoa, tai lähetettä eteen päin!

Mä soitin neuvolaan kun alkoi verenvuoto ja kerroin, että nyt on keskenmeno alkanut. Käskivät katselemaan viikon. No kävelin samantien Mehiläiseen ja maksoin 200 euroa siitä, että km todettiin ja sain lähetteen sairaalaan.

Heikku voi hurja mitä käänteitä :( Isot toipumistsempit täältä leikkauksen kans ja kaikkeen muuhun prosessointiin kovasti voimia <3

Mulla ei kahdes ekassa odotuksessa ollu mitään vuotoja. Kolmannessa oli punertavaa ja rusehtavaa vähän alussa.
Nyt on 9+6 ja joka ikinen päivä tullut rusehtavaa vuotoa, välillä niin paljon et tuntunu iha housut märiltä yhtäkkiä. En tiedä miks koko ajan tommosta tulee mutta eilen justii sydänäänet kuulin että kyllä se tyyppi kuitenkin hyvin voi :)

7+4
Just samat viikot mulla ku odotin tuota mun esikoista. 7+4, seksin jälkeen verenvuotoa, hyytymiä, äkkiä päivystykseen josta laitettiin kiireellisenä keskussairaalaan uhkaava keskenmeno. No sielläpä näin sit ensimmäisen kerran likan sydämensykkeen. [emoji7][emoji173]️

Ainakin Helsingissä gynet toivoisivat, että raskaudenaikaiset verenvuodot tutkittaisiin arkena polilla eikä kaikkia päivystyksessä. Arkena on kuitenkin paremmin aikaa ja resursseja. Mahdolliselle keskenmenolle ei siinä päivystyksessä kuitenkaan voi tehdä mitään :( Eri asia tietty jos on kovat kivut tms. Käytännössä silti gynen päivystyksessä raskaudenaikainen verenvuoto taitaa olla yleisin käyntisyy.

Jokos pikkuinen täs vaihees pomppii rakon päällä (11+0)? Nyt pari päivä vähän väliä tulee kova vessahätä mut sit ei kunminkaa oikeesti mitää tuu jos vessaan menee. Sitten kun ei turhaa viitsi mennä vessaan nii kokoajan sellainen paineen tunne rakossa. Tietty kyllä vti:n mahdollisuus myös aina on mutta sen normi oireistoa tää ei kyl täytä..

Kauheat kivut päällä (raskaana viikolla 9+) aamu 4.30 lähtien oon ollut vaan sohvalla tai vessassa. Eilen aamulla oli vanhaa veristä vuotoa vähäsen ja tosi iso pitkä limaklöntti ja päivä menikin ihan hyvin kävin jopa pienellä rauhallisella kävelyllä… vähän alavatsaoireita oli... illalla alkoivat kovemmat kivut tulikin kirkasta vuotoa ja veristälimaa - soitin päivystykseen sanoivat, että eivät voi siellä nyt mitään tehdä ja kerta kun on heti aamulla eka neuvolakäynti et sinnittele sinne asti. Nyt veristä limaa on tullut illalla ja aamulla reippaasti ja pari 2-3 sentin verihyytymää - ei tosin siteeseen, mutta aina pöntöllä käydessä. Kivut on yltynyt ihan kauheiksi - menkkakipuja kun yleensä ei koskaan ole jos vaan olen muistanut urheilla. Nyt naamaa virnistyttää koko ajan kipujen takia. Huh huh. Muuten mitään raskausoireita ei ole väsymystä ja pientä mahan kipristelyä lukuunottamatta ollut - niin no joo huimasi minua myös muutamana päivänä - jouduin silloin käyttämään metroa ja pitkät likuportaat tuntuivat aivan hirveiltä. AInoa mieliteko on ollut jäätelö ja se olikin mainittu myös kyseisen päivän kohdalla kun raskausappsia luin jätskin syönnin jälkeen. Vähän huvitti et aikataulut meni päivälleen appsin kanssa yhteen. Voi elämä sentään - eka toivottu raskaus menossa - nyt sitten katsellaan onko kyseessä hematooma, kohdunsuuhun kiinnittynyt istukka tai sitten se pahin vaihtoehto. Onneksi on järki päässä ja olen realisti ja henkisesti voin hyvin - tällä iällä näin nopeasti kuitenkin tulin raskaaksi (3,5 kk sisään yrityksestä) - tapahtuu mitä tapahtuu - toivotaan parasta, mutta olen valmistautunut myös pahimpaan. Kumpa kuitenkin vielä ennättäisin kokea äitiyden ihanuuden...

Miltä ne kohdunkasvukivut oikein tuntuu?

Soitin neuvolaan kun mulla eilen supisteli ja alamasu oli arkana. Tänään on ollut hentoista alavatsajomottelua joka säteilee myös alaselkään. Jomottelu on sellaista aavistuksen menkkamaista. Mulla on kaikesta päätellen supistusherkkä kohtu, joten ei uskaltanut veikata ovatko supistuksia vai kohdunkasvukipuja. Neuvolasta käski vaan juoda paljon vettä, ottaa Panadolia ja levätä.

Miltä teillä siis nuo ovat tuntuneet? Onko muilla ollut tuntemuksia alavatsalla? Millä viikoilla?

Mulla on kans Miitu ollut tuontyyppistä oikeastaan koko raskauden ajan - veikkaan itse kasvukivuiksi etenkin kun ensimmäistä kierrosta mennään (meikäläisen paikat ilmeisesti karistelee hämähäkinseittejä ;)). Menkkamaista juilimista ja jomottelua alavatsalla ja ristiselässä, väillä aika kovastikin kourien. Välillä helpottaa pariksikin päiväksi mutta alkaa aina uudelleen. Suppareita en osaa luultavasti tunnistaa, kun en ole sellaisia kokenut aikaisemmin. Tällä viikolla mukaan ovat tulleet myös repäisykivut ja sopivasti myös kevätallergia, on niiiin mukava aivastaa! ;)

Takaisin