Oireita, oireita..

Sivuhuomiona, että näkö voi muuttua raskaus- ja imetysaikana, joten koviin kalliisiin laseihin ei kannata investoida. Mulla oli pakkotilanne esikoista odottaessa, ja hankin aikalailla halvimmat mahdolliset, mut näkö ei muuttunutkaan ja sujuvasti olen näitä kaksi vuotta käyttänyt..

Hei kiitos tästä, tätäkään en oo tullut ajatelleeks. Just eilen varasin näöntutkimukseen ajan maanantaiksi. Specsaversilla -50 % kampanja, ja ajattelin pitkästä aikaa hommata lasit. Investoin nyt itteeni, vielä ku siihen on varaa. Mulla ei siis ole pitkään aikaan ollut laseja ollenkaan.

Voi kääk jos mun näkö vielä tästä huononee :eek:. Jo nyt mulla on laseissa kympin verran miinusta, ei onneksi ole vuosiin tarvinnut vaihtaa... Näytöllä työskentelyyn nämä nyt riittänee vaikka huononiskin, että ehkä hommaan sitten tarvittaessa vaikka muutaman parin vahvempia piilareita tilanteisiin, joissa pitää nähdä paremmin kauas.

Toi on muuten jännä mihin kaikkeen raskaus vaikuttaa..kaveri kertoi, että sillä huononi raskauden aikana kuulo toisesta korvasta tosi reippaasti:wideyed:.

Edit. Meidät äidit ei kerro näistä(kään) oireista, jotta suvun jatkaminen ei stoppaa:wink:grin

Mut yllätti ekassa raskaudessa peräpukamat, genitaalialueen turvotus, väsymys, vitulliset liikuntakyvyttömyyden aiheuttavat liitoskivut rv 25->, miltä supistus tuntuu, miten synnytys alkaa, avautumisvaiheen kivuliaisuus, valkovuodon jättimäinen lisääntyminen ja se että kukaan ei varoita näistä! :O Ja se että väliliha katosi synnytyksen jälkeen vähäksi aikaa kun venyy pois tieltä; sekä että ulkosynnyttimien ulkonäkö on oikeesti aika karu synnytyksen jälkeen kun on turvonnu ja "venyny" väliaikaisesti.

Avautumisvaiheesta että jos et pärjää kivun kanssa niin sulla on oikeus kirjautua osastolle saadaksesi kivunlievitystä. Tätä en tienny eikä kätilö edes kertonu puhelimessa ku olin kärvistelly kotona yli vrk. Kun kirjauduttii synnärille ja olin auki vasta 2cm niin ehdotti tätä osastolla nukkumista kivunlievityksen kanssa :/

Ja ja.. :D

Mulla kanssa näkö huononi raskaus- ja imetysaikana. Tuli ykköset eteen, ennen oli 0. Näkö voi parantua, kun imetyksen lopettaa mutta mulla ei vaikuttanut.

Pahoinvointia mulla ei oo vielä yhdessäkään raskaudessa ollu ja ruokahalu on ollu aina parempi ku hyvä. Niin nytki, paitsi syönnin jälkeen on nyt muutaman päivän ajan tullu tosi vellova ällöolo, ei onneks okseta. Ja päänsärky on tullu väsymyksen ja palelun kaveriks.

Nyt etova olo taas palasi.. :hungover:
Sitten mulla on sängyssä kylkee kääntäessä tai aivastaessa sellaisia kipeitä vihlaisuja, näitä oli myös esikoisesta.
Tänään ulkoiltiin aika reilusti ja käveltyäkin tuli useampi kilometri niin jotain menkkajomotteluakin havaittavissa.

Tämä nyt ei varsinaisesti ole raskausoire, mutta alavatsa alkaa ilmeisesti sen verran kasvaa, että leikkausten arpikudokset alkaa kiristää ja ehkä kohta ratkeillakin. Välillä riipaisee aika kipeästi, ja avoleikkausarpi tuntuu kireältä. Hiukan hirvittää, mitä sitten tapahtuu, jos tämä raskaus jatkuu normaalisti :O Onneksi kasvu on sen verran hidasta, että ehkä ne arpikudokset antaa periksi pikku hiljaa...

Mullakin on ollut etenkin iltaisin vähän kipuja alavatsalla. Kasvukipuja? Tänään on taas oksettanut koko päivän ja kerran kävin halailemassa pönttöä :/ Olisi kiva jos pikkuhiljaa olo jo helpottaisi.
Lisäksi aika tuntuu pysähtyneen. Tuntuu että np- ultraan olisi ikuisuus.

Kaari, ootko öljynny/rasvannut ja hieronut arpia?

En ole tehnyt arville mitään, kun en tajunnut itse aikoinaan edes kysyä, mitä niille pitäisi tehdä, enkä saanut sairaalasta minkäänlaisia ohjeita niiden hoitoon leikkausten jälkeen :( Navan yläpuolinen tähystysarpikin näyttää ihan navalta. Viime kesänä fysioterapeutti kertoi, mitä niille olisi pitänyt jo aikoja sitten tehdä, mutta ei ne keinot taida enää auttaa, kun arvet ovat kuitenkin jo yli 1,5 vuotta vanhoja. Kiristys tuntuu tuolla ihon alla kuitenkin. Ehkä niitä kuitenkin vois vielä yrittää nyppiä. Tosin noista sisäpuolisista vaurioista en osaa sanoa, miten paljon sinne on kasvanut jotakin. Toinen munasarja on poistettu, ja rakkoa venytetty ja liitetty virtsatiehyt siihen seinämään. Raskauden ei kuulemma pitäisi siihen vaikuttaa mitenkään.

Mulla toki arpi hieman eri mittakaavassa, mutta esikoinen syntyi sektiolla, josta uusi raskaus alkoi reilun vuoden päästä. En muista toisessa raskaudessa olleen ongelmia, ainoastaan synnytyksessä piti huomioida ja se rajoitti vähän vaihtoehtoja. Nyt tuosta sektiosta on yli kuusi vuotta, mutta jo nyt alkuraskausviikkoina arvessa on tuntunut välillä hyvin pientä salamointia. Siellä arpikudos venyy ja paukkuu taas.

Jäätävä turvotus, tuntuu että maha ratkee sivuilta ja tää on älytön pallo! Ihana seisoma-yötyö <3 "iltapalaa" ja nukkumaa

Mulle tehty kolme vatsan alueen leikkausta joista yksi hätäsektio ja sen jälkeen kaksi muuta. Arpikudosta on paljon.
Silti en muista kolmosen odotuksessa olleen mitään sen pahempia kipuja näistä johtuen et ainoa joka niitä aiheutti on tollanen verkko joka mulla on kiinnitetty tonne vatsaan sisälle. Se tuntu välillä siltä et repee mutta ei se kuitenkaan oo mahdollista.

Äskön aivastin nii ai elämä ko tuntu alamahassa niinko ois revenny joku :| näitä repäsyjä on ollu joka odotuksessa

mommyme, Minulla myös alkanut nyt nuo repäisykivut. Ovat todella inhottavan tuntuisia. :inpain:

Nukuin viime yönä määrällisesti ja laadullisesti varmaan parhaat unet tänä vuonna. Ei lugesteroneja. Epäilen et ne vaikutti mun yöuniin heikentävästi, niiden kanssa mukuin n. 4 h yössä ja päivät ihan titityy.

Negatiivisena puolena, unessa sain keskenmenon.

Muokattu viimeksi:
Hei onko kellään mitään niksiä tai vinkkiä, miten ruoka pysyisi sisällä? Tää on ihan kauheeta, että aamulla on kirkuva nälkä, syön aamupalaa ja sitten joudun heti oksentamaan kaiken. Ylipäätään oksentaminen on inhottavaa puuhaa. Mikään ruoka ei maistu, mutta syön väkisin, koska pakkohan sitä olisi jotain saatava sisään ahdettua. Ja sitten nekin tulee ulos.
Olen yrittänyt ajoittaa vitamiinien oton aina aamuoksennuksen jälkeen, että edes ne kerkeisi imeytyä elimistöön.

diabolicat, Ihana kuulla että siellä nukuttiin hyvät yöunet! Olo on varmasti aivan erilainen kun on saanut levätä ja unenlaatu ollut kohdillaan. :)

Hellu, Ei ole mulla neuvoja antaa mutta tsemppiä toivottelen!! Toivottavasti löytyisi edes jotain joka pysyisi sisällä.

Ummetus, oliko senkin pakko taas alkaa vaivata. nimimerkillä seuraavan kerran lokakuussa helpotus :D

Hellu <3, ei valitettavasti ole :( itselle toissapäivänä toimi se että söin oikeesti koko ajan, siis tunnin välein jotain. Mutta kyllä se laatta iltapäivällä silti lensi. Jäiset mansikat ja jäämurskan imeminen kanssa ehkä helpotta.
Esikoisessa tosiaan se huutoyrjö keski puolet raskaudesta, eikä siihen auttanut mikään :( Aivan paskaa. Voimia hurjasti sinnekin! <3

Ja siis yks ärsyttävin puoli tässä on, että mikä helpottaa tänään oloa ei todennäköisesti toimi enää huomenna...

Takaisin