Oireita, oireita..

Viime yönä heräsin siihen ku näin unta että kävelin jossain torilla ja siellä oli joku puliukko kenen suupielistä valu viinaa ja mulla oli tosi iso maha jo.. se lähti seuraamaan mua ja sanoin että älä tuu lähemmäs että tuo viinan haju oksettaa ja heräsin sit just siihen ku se oli potkaisemassa mua suoraan mahaan. Hiton ahistava uni!

Kertokaa te jotka olette aiemminkin olleet raskaana, että meneekö tämä alkuraskauden kauhuolo ohi jossain vaiheessa?

Musta tuntuu että oon paljon hysteerisempi mitä esikoisen kanssa, olin 25 ku sain tytön, muistelin että koko raskaus aikana en stressannut mistään tai pelännyt mitään. Nyt 30 mittarissa ia oon ihan hysteerinen kaikesta ja pelokas!

Joo noi unet, on sekä outoja, ihania että painajaisia ja joka yö! Ja puhun kuulemma unissaankin ihan omiani :D Mulla oli viime raskaudessa sama juttu unien kanssa.

Ja tästä kauhuolon loppumisesta... Se on niin yksilöllistä! Mulla kesti viimeksi noin viikoille 20-22 ja se oli jotain ihan karseaa. Ei voinut yhtään nauttia raskaudesta :( Mutta joillain loppuu kun seinään ekan kolmanneksen jälkeen.

Kertokaa te jotka olette aiemminkin olleet raskaana, että meneekö tämä alkuraskauden kauhuolo ohi jossain vaiheessa?

Menee menee :)
Mulla alkoi tuleen verta 7+4 ja sitä pelästyin, mut samantien laitettiin kiireellisenä keskussairaalaan (keskenmenon uhka) jossa ultrattiin ja näytettiin että siellä se sydän sykkii [emoji7] siis silloin kun odotin tätä mun ainokaista [emoji4]

Niin sama tilanne! Nuo mun heräilyt on nimenomaan sijoittuneet aamuyöhön ja pyörin ehkä pari tuntia pahimmillaan ennenkun saan/jos saan unta uudelleen. Tosi kurjaa, kun on tuo poikakin kenelle pitäisi jaksaa olla äiti vähillä unilla :(

Mä oon käyttäny ajan hyödyksi ja käyny koirien kanssa lenkillä sitten kun katuvalot (tai puskavalojahan ne täällä korvessa on) syttyy viiden jälkeen. Tai katon digiboksilta jonkun elokuvan. Mitään ns. hyödyllistä muutoin en oo jaksanu tehdä, vaikka vois siivota, viikata pyykkiä, tehdä kurssitehtävää jne...

Nyt onneks jo sen verran valoisaa että aamusellakin pääsee viikonloppuisin jo metsään koirien kanssa. :) Viime viikolla aikaisin mitä nousin oli kahden korvilla. Tai siis kahdelta heräsin mutta kolmen aikaan luovutin ja nousin. Koirat ainakin tykkää kun muuten ei tahdo aina päivässä riittää aikaa koirien ulkoilutukseen ja kun metsässä asutaan niin lapsi ei pimeällä halua tulla mukaan lenkittämään (ja mies yrittäjänä tekee pitkää päivää).

Mä oon reilu viikon tai kakskin viikkoa nukkunu lähes päivittäin päikkärit. Tänään lähin aamulla ennen 9 ja pääsen vasta 21 maissa kotiin... yyh. väsymys on ihan valtava. Tissit on ollu välillä hyvinki kipeet mutta nyt pari päivää ei niinkään. Heti herää huoli? Onko muilla jatkunut raskaus normaalisti loppuun asti vaikka oireet vähenis? Mulla vaan molemmista keskenmenoista se kokemust että oireet on vähentyny ja sitte ultrassa ei ole ollut ketään. :(

Tiiamariia Mä oksensin kolmannessa raskaudessa alusta asti ihan niinkuin kaikissa muissakin kunnes pahoinvointi loppui rv9. Ei ollut paha olo enää lainkaan eikä oikee mitään oloa. Olin ihan varma ettei oo koko vauvaakaa sit enää.
Menin ultraan ja siellä se heilutteli käsiä ja jalkoja ja kaikki oli hyvin :)
Ja voin kertoo et ne oireet tuli sit kyllä takas :D

Sympatiaa ja voimia teille jotka pahoinvoinnista kärsitte!!! :depressed:
Itellä ollut vaan lievän kuvottaa oloa, mut sekin oikeestaan menee ohi syömällä ja urheilemalla :)

Mut yöt menee kans kovin valvoen, mennyt ihan alusta asti..... Ja limakalvot erityisesti nenässä on herkillä! Jatkuvasti kipeenä, ku muutoinkin kärsin kroonisesta nuhasta ni nyt vielä ärhäkämmin, kun ei saa käyttää normilääkkeitä... Ei auta ku toivoa et menee ohi ajallaan.

tiiamariia; tuttu tunne! Tissit kipeenä (etenkin öisin) ja sit ku ei okaan pariin päivään/yöhön ni herää huoli! Ultra todisti kuitenkin huolen turhaksi, joten helpottunein fiiliksin, vähin oirein eteenpäin! :wink

Siis voiko nuo levottomat yöt liittyä jotenkin tähän raskauteen? Pyörin ja pyörin sängyssä.. Toisaalta meillä nukutaan perhepedissä ja jos ei poika herätä, niin herään vessaan. Mutta unta ei meinaa uudestaan saada. Kiva kuulla jos muillakin näin, vaikkakin eipä tätä toivoisi tietenkään kenellekkään.

Olen muutenkin aivan totaalisen uupunut!
Hb oli laskenut neuvolassa 118, kun normaalisti mulla on 140-150. Selittää varmasti osin tämän maata kaatavan väsymyksen ja horkassa palelun. Tänään nukuin pojan kanssa 2,5h päiväunet ja nyt mies tuli töistä kotiin niin päästi mut taas nukkumaan. Öisin nukun yleensä 20-07.

Poika äsken pinkaisi mun masun päältä ja ai että teki kipeää, sen jälkeen on jomottanut ja ollut arka. :sad001

Mentiin sänkyyn ysiltä. 22.31 katoin kelloa et eikö toi mukula vieläkään nuku.... ja ite nousin kolmen korvilla ku en saanu enää nukuttua....

Itse käytän säännöllisesti joka yö rautalisää, ettei rautavarastot hupenisi. Se että rauta aiheuttaisi sikiövaurioita on käsittääkseni virheellistä tietoa

Tuosta kauhuolosta. Voin todella huonosti esikoisesta, melkeinpä plussatestistä alkaen oksensin ja yökin päivät pääksytysten, elin voileipäkekseillä eikä vellova paha olo helpottanut oikein hetkeksikään. Sitten 11+6 aamulla heräsin ja pim! Pahoinvointi oli poissa :D Sen jälkeen huono olo palasi vain jos palelin tai rasitin itseäni liikaa. Muistan tuon aamun ihan todella hyvin, kun oli niin käsittämätön maailmanvalloittajaolo!

Onko täällä muita joilla melko lievät oireet?

Pahoinvointia tai etovaa oloa ehkä kerran tai max kaks kertaa päivässä aamupäivällä ja muutaman kerran ollut illalla. Huimausta ylösnoustessa on myös ollut viimeisen viikon aikana. Tissit vähän turvonneet, mutta ei niin kovin arat. Väsymystä vähän ja nyt 7+4 lähtien ollut välillä vähän tuntemuksia, jotka liittäisin kohdun kasvamiseen. Unia olen nähnyt koko raskauden ajan varmaan joka yö ja vessaan herään kerran yössä.
Oireita siis on, mutta kuvittelin niiden aina olevan vieläkin voimakkaampia. Lääkäri oli oikeassa, että varhaisultran teho riittänee vaan hetkeksi, koska pelko nostaa nyt jo päätään viikkoa myöhemmin :/ nyt menossa 8+0

Itse käytän säännöllisesti joka yö rautalisää, ettei rautavarastot hupenisi. Se että rauta aiheuttaisi sikiövaurioita on käsittääkseni virheellistä tietoa

Jostain kuulin että raudanpuutos voisi olla myös syy keskenmenoihin? :nailbiting: En nyt sitten tiedä mitä tahoa uskoa.

India, Melko oireetonta täälläkin, ei oikein nimeksikään oireita. Ultra ei tosiaan vienyt pelkoa kuin hetkeksi. Tänään olisi taas ja odotukset ei kovin korkealla ole.. Juuri tämän oireettomuuden takia. Tuntuu kuin ei raskaana olisikaan. (Toisaalta esikoisen raskaus oli täysin oireeton) Tsemppiä! :)

Joo, ei tässä oireiden määrällä ja vahvuudella voi kovin kauheasti kehua. Etovaa oloa on kyllä miltei päivittäin, mutta aika mitäänsanomatonta. Rinnat on ehkä vähän muuttuneet, mutta eivät ole nimeksikään kipeät. Väsymystä ei nyt tällä hetkellä ole niin paljoa kuin aiemmin. Toisaalta suuta kuivaa melkoisesti, pitäisi juoda enemmän. Alavatsalla on joitain tuntemuksia välillä. Lievästi vippaa välillä päästä kun nousen ylös, mutta ei läheskään joka kerta. Unien näkeminen on kyllä lisääntynyt, on joskus melkoisia tarinoita niissä :D

Kieltämättä mietityttää, onko siellä enää eloa. Toivotaan että on :)

Joo ei rauta aiheuta jos normiannoksella ottaa, alkupuolella voi aiheuttaa pahoinvointia tai lisätä sitä mut ei sen kummempaa. Toi hb laskuhan on raskaudessa normaalia kun veren määrä lisääntyy niin se sit vastaavasti laimenee. Huomaa kyl olossa kun hengästyy tyhjästä ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa, verenpaine on kans olematon. Mua etoo mutta en ole oksentanu, väsyttää aivan järkysti. Täällä mä kahden viikarin avulla pakkaan muuttoo varten ja mies on pitkää päivää töissä.. päiväunista haaveilen aamusta alkaen :D Ois luksusta kun sais nukkuu :woot: Onneksi tuo yövalvominen ei oo ainakaan vielä alkanut, aikaisemmissa raskauksissa on kyl ollu aivan naurettavia yöt. Noita vilkkaita ja todentuntuisia unia on kyl ollu kans paljon ja osa semmosia painajaisen tapaisia.

Mulla oli neuvolatädin mukaan ihan hyvässä jamassa hemoglobiini (122) ja verenpaine, mutta muakin huippaa silti jatkuvasti ja väsyttää aivan järjettömän paljon. Pienetkin liikuntasuoritukset saa puuskuttamaan. Ei meinannut saada hemoglobiinia mitatuks, kun ei jaksanut tulla tarpeeks verta sormen haavasta. Joutu lypsämään vaikka kuinka kauan :hilarious: Onkohan mulla ääreisverenkiertoa enää ollenkaan :joyful:

Oli pakko soittaa teratologiseen kun tästä on nyt muuallakin ollu vääntöä. Eli kuten http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...opalvelu/ravintojavitamiinit/Sivut/Rauta.aspx

kertoo, rauta ei aiheuta keskenmenoja eikä sikiövaurioita. Jos on anemiaa tai muuten matalat rauta-arvot, voi rautaa jo alkuraskaudessa käyttää huoletta. Sitä ei suositella vain sen takia, että saattaa laukaista tai lisätä raskauspahoinvointia ja joillekin rauta vaikuttaa vatsan toimintaan.

Oireettomuus vaan jatkuu! Ei väsymystä, ei hajuherkkyyttä, ei pahoinvointia, ei palelua (tavallista enempää), ruoka maistuu... Rinnat vaan edelleen arat ja täyteläiset, ja mieliala ehkä aavistuksen vaihtelevampi, ja napostella tekee mieli.
Kaks viikkoa vielä seuraavaan ultraan, tänään 6+5.

Nyt on 6+5 ja mulla oireet alko heti kun menkat oli myöhässä.
-oireet alavatsan nippailua ja vähäistä rusehtavaa vuotoa, alko kun menkat oli vajaan viikon myöhässä
-Testin tein kun menkat oli viikon myöhässä ja vahva + oli
-verikokeella varmistettiin vielä raskaus.
-alavatsan nippailua ja rusehtavaa vuotoa ja palelua oli vielä neljännelläkin viikolla ja hirveää väsymystä.
-viidennellä viikolla rusehtava vuoto alko loppumaa ja samoten hellitti hieman alavatsan nippailutkin.edellee paleli jatkuvasti.
viidennen viikon lopulla alko oksettava olo ja ei tehnyt mieli syödä mitää muuta ku rehuja.
-tää kuudesviikko menny oksettavan ja väsyneen olon kanssa ja tänään eka päivä ettei okseta, palella tai väsytä.Samoten tän kuudennen viikon alussa oli hajuherkkyyttä ja kaikki rasvasen ruoan haju alko etomaa.

Takaisin