Oireita ja kolotuksia

Mulla alko viime viikolla nivunen oireileen eka niin että käveleesä sattu, eilen sit olikin kamala yö ja päivä että ihan tuntu ku pahoja kasvu kipuja koko jalassa, nivusista pokeisiin asti. Särki vaikka makoili vain. Joten lähdin lääkäriin josta ei tietenkään vastausta saatu, jotain hermo pinnettä epäiltiin mut tiedä häntä missä vika, tänään kuitenkin tuntuu jo paremmalta, harmittaa kyllä ku taas turhaan sinne lääkäiin rahaa tuhlas. Kipuja on kyl vähän väliä myös alaselässä. Huoh menis 4kk äkkiä :)

Joo raskaus ei ole sairaus, mutta raskaus saattaa tuoda tullessaan erilaisia sairauksia ja kipuja. Näin fiksusti mun anoppini sanoi (hän soitteli mulle ja oli huolissaan kun mies oli kertonut mun viimeviikkoisista kovista kivuista, että pitäisikös mun mennä lääkärille... on itse työterveyshoitajana). Ja näinhän se siis on.

Heh joo, sinä osasit (tai anoppisi) muotoilla sen paremmin :)

Mulla tekee sillain että nipistely alkaa ja maha samalla kovettuu, jatkuu ja voimistuu vaan jos jatkaa menoa. Kun alkaa niin pari kertaa tulee, mutta jos kunnolla pysähtyy ja sen jälkeen rauhallisesti jatkaa niin menee yleensä ohi (yleensä sen takia, että joskus jatkuu vaikka rauhassa yrittäiskin tehdä). Neuvolassa sanoivat näitä siis vain kasvukivuiksi.

Kyllä meilläpäin on heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä käsketty varaamaan aika hammashoitajalle. Ensimmäisessä raskaudessa tehtiin sylkitesti jossa piti olla syömättä ja juomatta tietty aika ja sitten testattiin suusta joku bakteeritaso (sori, mutta en enää muista tarkalleen mitä ne testasivat, ehkä karies-bakteeria). Tällä kertaa ei tarvinnut näytettä antaa, koska viimeksi oli hyvä. Myös isälle on suositeltu tätä, mutta mies ei oo kyllä käynyt. Hyvä se on käydä tarkistuttamassa hampaat mahdollisten tulehdusten varalta. Mä oon ainakin saanut suht nopeasti ajan kun olen sanonut olevani raskaana.

Mulla oli viime viikolla paineen tunnetta ja supistuksia ja neuvolasta käskivät käydä päivystyksessä. No viikonlopun lepäsin ja olo helpotti. Tänään taas töihin ja tukala olo palasi ennen kuin ehdin edes työpaikalle, koska jo autoon istuminen ja poisnousu tuntuvat inhottavalta. Enää ei niinkään supistele, mutta tuntuu "väsyneeltä", vähän niinkuin rankan liikuntasuorituksen jälkeen jalat ihan tärisevät hallitsemattomasti. No sellainen olo on koko ajan mahassa, ettei sitä saa rentoutettua vaikkei supistelekaan. Tukivyö auttoi aluksi, mutta ei enää.. Teen toimistotyötä joten sikäli pääsen helpolla, mutta vaikea keskittyä tarkkuutta ja huolellisuutta vaativien asioiden kanssa.

Joo ja tsemppiä kaikille kipujen ja muiden vaivojen kanssa kamppaileville. Muistakaahan nauttia niistä oireettomista päivistä!! :):)

Mähän olin unohtanut tuon raskausajan hammaslääkäri käynnin ihan kokonaan. Mun mies tosin taas kuukausi sitten käväisi hammashygienistillä ja kertoi,että vauva olisi tulossa perheeseen,niin hän sai sen käynnin ilmaiseksi ja sai myös ohjeita vanhempien ja lapsen hampaiden pesuun ja ylläpitoon. Se oli kiva juttu.
Mä varasin juuri äsken itelleni jatkoajan tän paikkauksen johdosta, ja samalla sitten tekevät sen raskausajan hammas tarkastuksen..eli seuraavat karies bakteerin muodostumista ja jotain muuta..saa tällä raskauskortila nimittäin hyvinkin nopeasti aikaa..ois ollu jo huomiselle,mutta kun menen pelkopolille silloin,niin en ehdi joka paikkaan yhtäaikaa ja sitten pitäisi olla töissäkin välillä..mutta siis viikonpäästä olisi jo tämä uusi aika.

Mua ei ole ikinä ainakaan tietoisesti närästänyt,mutta nyt on tullut selaista hapon tunetta tuohon ruokatorveen aina välillä. Väillä myös,kun laitaa kengännauhoja kiinni,niin saattaa tulla hapot suuhun! ihanaa!
Mitäs närästyslääkettä saa raskaana käyttää? jos menen kysymään tätä apteekista, niin vastaus on, että et mitään..mun tajuntaan ei mene vieläkään se,että raskaana ei saa ottaa mitään lääkkeitä,jos on jokin vaiva,vaan kaikki pitäisi kärsiä. Luulisi,että jo 2014 olisi kehitetty raskaana olevillekkin omia lääkkeitä, joita tunnetumpii vaivoihin saa turvallisesti ottaa..
Oho,tulipas taas purnaus kommetti loppuun! ;)

Mä kävin joskus keskikolmanneksen alussa siellä suuhygienistillä, mistä neuvolassa oli puhe. Itse käynti, tarkastus ja valistus olivat maksuttomia, mutta hammaskiven poistosta joutui maksamaan. Mutta ihan jees kuitenkin :)

Niin ja Satsuma, kyllähän kaikenlaisia lääkkeitä voi lääkärin määräyksestä käyttää, mutta ei reseptivapaita niin kauheasti, eikä tiettyjä reseptilääkkeitäkään tietenkään. Niissä on vaan aina oltava se "Ei suositella raskaana oleville" -lauseke, jotta siihen voidaan sitten vedota jos jotain häikkää tulee.
Lääkkeiden kanssa vaan siis halutaan ottaa varman päälle, jos vauvalle tuleekin jotain ongelmia niin ei voi ainakaan äidin käyttämiä lääkkeitä syyttää, tai lääkeyhtiöitä, tai lääkäriä / apteekin henkilökuntaa tms.
Mutta onhan toki myös paljon selkeästi sikiölle ja pienelle lapselle haitallisia lääkkeitä.

Varailin hammaslääkäriaikaa kans ekan neuvolan jälkeen. Ajan sain vasta ens kuun lopulle ja sekin oli työn takana, mutta joku peruutusaika etsittiin, kun kerroin että raskaana olen. Toivottavasti ei kovasti veny käynti, kun ei varmaan niin mukavaa ole enää selällään makoilla.

Kävin tänään lääkärissä ja siellähän se poskiontelontulehdus oli molemmissa poskissa. Sain siihen antibiootit. Eipä riittänyt että setä lääkäri sanoi että tätä saa raskaana ottaa. Apteekissa piti farmaseutilta sama asia vielä varmistaa ja kun autolle kävelin niin soitin veljelleni joka on lääkäri ja varmistin myös häneltä että tämä on ok. Hieman neuroottista mutta kun haluaa olla varma :grin:p

Viime viikko oli jo aika raskas töissä. Fyysisestihän tämä työ ei ole raskasta, olen siis yksityisenä lastenhoitajana huhtikuun loppuun. Lopetin ravintola-alan hommat (vuoromestarina) heti kun raskautta alettiin yrittämään, koska oli tieto ettei selkä tule kestämään, lääkärikin suositteli kokonaan vaihtamaan alaa. Mun työnkuvaan kuuluu kattoo että muksut tekee läksyt, kokata ja kuskata eri harrastuksiin, ei rankkaa siis fyysisesti mutta henkisesti kylläkin. 8 vuotias kakara joka ei tottele yhtään mitään, soittaa suutaan ja haistattelee vaan. Mä sit naama punasena rääyn sille 7-8h päivässä ja nyt on alkanu sattuu päähän ja supisteleekki oikee kunnolla! :sad001:angry5 Onneksi tätä paskaa täytyy kestää vain 4 päivänä viikossa. Huomenna onkin vapaata ja pitää laittaa harkintaan pitäiskö mennä saikkua ruinaamaan mä en vaan enää jaksa, pää kirjaimellisesti räjähtää ja nää supistukset on ihan kamalia, välillä on ihan vaikee hengittääkki kun rintaa painaa :sad001 valivali...

Mä vinguin ja valitin tuossa ensimmäisen kolmanneksen lopulla,että ois orastava ummetus tullu kylään. Onnekesi se menikin ihan kotikonstein ohi. Siitä saakka olen syönyt yhden omenan ja yhden appelsiinin päivässä välipalana, ja kyllä toimii! Ihmetyin tästä vaikutuksesta niin,että en ole vieläkään tätä tapaa lopettanut.Onneksi se ummetus olikin vain viikon juttu silloin,koska siitä levolacista tuli paha olo,eikä se apu ollut niin dramaattinen,kuin oletin.
Eli c-vitamiinia saan kyllä,että se rautakin imeytyisi paremmin.
Tuossa joku aikaisemmin mainitsikin,että närästystä tulisi juurikin omenasta ja appelsiinista..no jee..yhteen vaivaan auttaa ja toiseen haittaa..mutta jospa tän orastavan EHKÄ närästyksen sais pois kans kotikonstein taikka sitten aletaan vetämän rennietä!

Ai hitto mikkä liitoskivut ollu tänään! Kävin aamusalilla ja olin siellä poikkeuksellisesti jo klo 7, ku oli ohjelmaa loppupäivälle.Oli tietenki tarkotus ottaa iisisti, ku oli niin aikanen, mut enhän mää malttanu, ku jalka/persetreeni on mun lemppari. Niimpä heti ekassa takapotkusarjassa alko vihloo häpyliitosta. Jatkoin treenin loppuun, ku tiesin, etä se on kuitenki vaan kipua eikä sille mitään voi. Sit olin loppupäivän liikkeessä, ku piti hoidella asiota ja koko päivän oon kävelly niinku pingviini. Välillä ei oo jalkaa kestäny nostaa irti maasta, välillä ollu ihan siedettävä kipu.
No ens kerralla toivottavasti sit muistan ottaa rauhallisemmin..epäilen..

Nyt sit pötköilen loppuillan sohvalla. Mies lähti hakeen jäätelöä, ku kipulääkkeitä en kerta suostu syömään, ku ne hidastaa palautumista=)
Nää on kyllä taas niin first world problems!

Mulla on kans treenatessa pari kertaa iskeny noi liitoskivut, mut niistä huolimatta oon antanu palaa vaan täysillä, hammasta purren.. illalla sit olikin paikat tooosi kivassa kondiksessa, mut pakko se oli vaan todeta että ihan turha kitistä kerta en ite suostunu kroppaani kuunteleen ja ottaan iisimmin..

Hyi hitto miten mua sattuu tällä hetkellä joka paikkaan!
Ihan nyt istuessakin levossa, kun pääsin vajaa tunti sitten töistä kotiin...

Nivusiin sattuu ihan sairaasti, ja jonnekin tuonne lantion ja lonkkien seudulle.
Kävely on siis sika vaikeeta ja kankeaa.
Jalat on turvoksissa ja tosi kipeät.
Hartiat on jumissa.
Selkää särkee.
Iskias-kipu vihloo pakarassa.
Tosi kurja olo :sad001 Ja väsyttää kauheasti.

Meillä oli tänään siis töissä toooooosi rankka päivä.
Normaalistikin nostelen pitkin työpäivää kaikkea painavaa, ja olen 8h jaloillaan...
mutta tänään oli vielä extra-raskas päivä, kun ladattiin yksi iso kampanjalähtö meidän kaupassa.
Jouduin siksi tekemään tänään poikkeuksellisen työajankin, klo 12-20 (kun normaalisti teen vaan aamuvuoroa).
Huh, katsotaan pääsenkö huomenna ylös sängystä ollenkaan kun kello soi klo 5:30, on niin tönkkö ja kipeä olo...

Martuti, toivottavasti et ole enään tänään niin kipeä kuin eilen.. Kroppa kyllä ilmoittaa että milloin on liikaa ja pakottaa pysähtymään. Tsemppiä, ja toivottavasti et joudu tekemään enään noin rankkoja päiviä. :confused:

Soitin aamulla neuvolaan ihan vain ilmoittaakseni että olen antibioottikuurilla ja kysyäkseni että miten se vaikuttaa sokereihin. Samalla tuli juttua tuosta jatkuvasta paineen/kivun tunteesta ja supistuksista joita sain viime viikolla. Viime yönä heräsin siihen että ala vatsaan sattui todenteolla. Neuvolassa oltiin tyytyväisiä että joudun koko viikon olemaan saikulla, koska näyttää siltä että stressitaso on liian korkealla. Joudun ensi viikolla tarkastuksiin ja onneksi se ultra on uudelleen ensi viikolla niin saa lekuri katsoa onko kaikki kunnossa.

on se kumma kun itsekkään ihmisen pitäisi ruveta ajattelemaan että pieni ihminen kasvaa sisällä, eikä ihan voikaan tehdä töitä niin kuin ennen eikä ottaa kaikkia vastoinkäymisiä henkeen ja vereen. :rolleyes:

Martutille vielä miljoonasti sympatia -sydämiä lisää!! Ite huomasin tuossa ennen näitä vapaita, et kävely töissä on ihan ok, mut sitten autolla ajo (pyöreesti 150km päivään nyt tässä työpisteessä) on tuskaa. Pitkä istuminen siis varsinnii tuossa ajoasennossa alkaa jomottamaan lonkkiin.

Miulla oli ekassa raskaudessa ikenet järkyttävän herkillä ja vielä pahemmat on nyt :sad001 Varailin aikaa tuossa helmikuun lopulla tarkastukseen niin jopa huhtikuun puoleen väliin sain..pyh. No mutta, helpottaa tuollanen hyvinkin aktiivinen harjaus.. jospa sitä sinne asti siis näillä omilla konsteilla selviis. Kaverille oli tosin sanottu, ettei "raskausajan ientulehdukselle" tehä mitään o_O ja määränny jotain tietynlaista hammastahnaa.

En tiiä, kuuluuko oireisiin ja kolotuksiin mut pikku öttiäisellä on hikka masussa :laughing002 voi höpönen sentään. esikoisella oli TOSI USEESTI.. nyt eilen rupesin kuuntelemaan mitä bileitä pitää niin hikkahan se siellä olikin..heh.

Joo täällä nyt tänään ollut edelleen nivuset kipeänä ja kävely tönkköä, mutta ei ole sentään iskias- eikä selkäkivut vaivanneet tänään. Mä olen ihan kypsää kauraa menemään kohta nukkumaan... energiat nollissa.

röllykkä, juu autoss pitkään istuminen on kanssa inhottavaa. Olisi hyvä että voisi aina välillä istua ja välillä jaloitella, kumpikaan pitkiä aikoja kerrallaan ei ole mukavaa, tulee paikat kipeiksi. Mullakin työmatka päivässä 120km (60km per suunta), tulee siinä sitä autossa istumista joka päivälle.... joten tiedän tunteen :confused:
Koitahan jaksaa! Kauanko sulla on vielä töitä?

Takaisin