Oireita ja kolotuksia

Hammasasiaa; hampaiden tarkastus raskausaikana ihan ok minusta, ja kannattaa hyödyntää jos sitä tarjotaan. Myös hammaskivenpoisto hyväksi. Röntgenkuvia (hammasvälikuvat eli bitewing kuvat) ei vaan voi ottaa, ja usein ne olisi hyvä ottaa tarkastusten yhteydessä,jotta nähdään hampaiden välien mahdolliset reiät.
Raskausaikana useilla esiintyy raskausajan gingiviittiä eli raskausajan ientulehdusta. Ikenet voi olla turvonneet, punoittavat, arat ja verta vuotavat. Hyvä harjaus pehmeällä harjalla ainut keino, paranevat kyllä synnytyksen jälkeen.
Meridol tai parodontax (suolainen maku) voivat helpottaa ienoireita. Saatavilla apteekeista.

Kannattaa käyttää ruokailujen jälkeen ksylitolia ( niinkun tietenkin ilman raskauttakin :) ). Ksylitolin käytöllä merkitystä siihen, miten helposti äidin kariesbakteerit (streptococcus mutans) tarttuu lapsen syntymän jälkeen lapselle ensimmäisten hampaiden puhjettua! Ksylitolia käyttävillä kariesbakteeritartunnan riski pienempi. Ja samalla lusikallahan ei lasta syötetä, samaa banaania ei haukata jne.

Itse olen suuhygienisti ja aika tarkka juuri siinä, että lapsella on omat ruokailuvälineet ja käytämme ruokailujen jälkeen ksylitol purkkaa ja pastilleja. Lisäksi janojuomana lapsellakin vesi.

Toivottavasti ette ota kirjoitustani saarnana :) siitä ei ole kyse. Aikuisten ja lasten hampaiden hoidosta vaan puhutaan minusta liian vähän. Toivottavasti tuli tärkeää asiaa esille :)

Huoh.. Ei riittänyt että varttia yli neljä herään vatsakipuihin jotka kestivät puoli tuntia. Aamupalaa tehdessä yhtäkkiä rupesi verta tulemaan nenästä, taas. Luulin että pääsin siitä jo eroon.. onneksi oli miehen paita päällä joka meni likaiseksi :p

Ja vielä, mulle on kahden päivän aikana tullut finnejä. FINNEJÄ! Koskaan ollut ja nyt niitä kasvaa kuin sieniä sateella..
Vinkkejä anyone?

Lillero, sorry, ei oo vinkkejä. Kai ne häipyy sitten kun lapsi on syntynyt. Heh, varmaan auttoi kauheesti :grin Mulla ei ole finnejä, mutta jotain punaisia läikkiä mitkä kaukaa katsottuna kyllä näyttää finneiltä :confused:

Mä olin ihan unohtanut, että vauvalla voi olla hikka mahassa! Meillä ainakin oli usein loppuaikana, nyt ei vielä ole ollut enkä odotakaan vielä pitkään aikaan. -Heidi-, kyllä sä huomaat sen sitten kun vauvalla se hikka on :grin:grin Vaikea selittää, mutta se maha hytkähtää joka kerta kun vauva hikkaa, ja sitten se maha on hytkyy jonkin aikaa tasaiseen tahtiin. Ei sitä oikein voi olla huomaamatta :)

Martuti, huomenna kun alkaa työputki niin 9 töitä 2 vapaata 9 töitä ja sitten lomalle :)

Joo siis hikan tunnistaa ihan siitä kun se vaan on sellasta tasaista nytkähtelyä.. niinkun hikka :grin ekan kanssa olin ihan kauhuissaan alkuun, et mitä tuo on kun se ei ees päälle päin tuntunu/näkyny. se vaan tuntu se nytkähtely masussa sisällä.. tää jo tuntu ihan kädelle ja näkykin.

Hikka on vauvalle hyväksi, vahvistaa keuhkoja. :)
Meillä kans joka ilta/yö hikotellut nyt lähipäivinä. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Finneistä;
mulla kanssa ei niitä yleensä pahemmin ole, mutta nyt on sinne tänne aina välillä putkahdellut. Ei mitenkään pahasti, mutta kuitenkin. Tällä hetkellä kasvoissa on yksi, ja dekolteella yksi, ja yksi korvassa! Se korvassa oleva on ollut jo pitemmän aikaan, se on kipeä ja tuntuu että aina vaan repäisen sen auki kun se kutiaa ja sitten se märkii ja tekee ruven eikä parane varmaan ikinä, argh!

Se hikka on kyl aikas veikee. Mutta mua osas ainaki myös ärsyttää jossain vaiheessa, varsinkin jos se alko ku piti alkaa nukkumaan. Yritä siinä si, ku vatta tuljuu. Ja koitappa säikyttää se hikka pois :wink

Mulla on finneilyt *kopkop* vähentynyt, alkuraskaudessa olin miltei kauttaaltaan puoleenväliin kroppaa näpyillä. Löytyy nytkin sieltä täältä, oikeestaan silleen mulle normisti.

Huh, täällä viikon saikulla veren tiputtelun takia.. onko muilla ollu? Eivät löytäneet mitään fiksua syytä sille, hätää ei oo. Kumma juttu kun aikaisemmin kirjotin että pitääkö näkyä verta ennen ku ruvetaan välittämään.. nyt vähän harmittaa kun viimeisetkin lihaskunnot häviää. Ja tuntuu että selluliitit kasvaa silmissä :D (mille ei tietenkään mitään voi?) Miten teillä muilla, tuntuuko liikkeet jo ja minkälaisia ne on?

M-annika, millä viikoilla sä olet? Mulla on nyt 25 menossa ja parisen viikkoa on liikkeet tuntuneet hyvin päivittäin. Hui, toivottavasti tiputtelu loppuu, varmasti säikäytti, mutta hyvä jos hätää ei ole :)

Mä hehkutan mun uutta tukivyötä, joka on ollut lauantaista asti käytössä. On helpottanut oloa jonkin verran ja eilen jopa haaveilin lähteväni kävelylenkille. No samalla sekunnilla alkoi supistelemaan, joten otetaan vielä hetki rauhallisesti. Mutta siis liitoskipuihin auttaa vähäsen, joten oli jokaisen euron arvoinen! Muutenkin olo tuntuu paremmalta kuin pitkiin aikoihin :)

Joo ja selluliittiä täälläkin, yäk. Pitää varmaan kesällä pukeutua pitkiin kaapumekkoihin etteivät näy. Mutta toi on pieni vaiva, se ei tee kipeää muuta kuin silmille :p

Mulla on olu aika vähäsiä nuo harjoitussupparit,mutta viikonloppuna ne tuntuivat kyllä. Tietty kroppa verotti osansa,kun rempattiin ja puuhastelin koko viikonlopun innoissani vauvan huonetta yms. kotihommia. Supparit kesti vain vähän aikaa kerrallaan ja maha vaan kovettui. Kun menin pötkölleen lepäilemään,niin mitään suppareita ei tullu. Eli lisää lepoa tartten näköjään, vaikka kaikissa sielun voimissa tässä vielä ollaankin.

Mimmi, minkä merkkinen tukivyö sulla on? mä olen menossa ostamaan sellaista,mutta en teidä vielä mikä olisi hyvä. Mulla välillä ötökkä painaa tuonne alas,ja vaikeuttaa likkumista (mm. rappusia ja kävely lenkkejä),niin ajattelin,että jos tukivyöstä olisi apua siihen vaivaan. Ja säästäähän se samalla selkääkin..yms.

^Anita-merkkinen. Tein pikagallupin ja tämä sai eniten suosituksia. Tilasin netistä: http://www.bebelane.com/product/111/anita-babybelt---tukivyo-masulle oli alennuksessa. Pienimpiä kokoja ei tosin näytä enää olevan saatavilla. Mulle suositeltiin kokeilemista ennen ostamista, mutta lähistöllä ei ole liikkeitä mistä tämän joutuisi ostaa ja otin tuon suositellun koon. Aluksi tuntui aika pieneltä, mutta nyt käytössä huomaan, että just sopiva koko. (Ainakin vielä tässä vaiheessa raskautta.)

Mimmi, tuo on juurikin se tukivyö mitä mäkin olen katellu tässä,mutta en ole vielä ostanut,kun en ole lukenut mitään käyttäjä kokemuksia. Mutta hyvä tietää,että tää ois sellanen toimiva ja hyvä! taidan laittaa itsekkin tilaukseen. Pitääkö nuo koot miten paikkaansa?

^No mun normi koko on 38-40, joten otin S-koon ja oli hyvä mulle. Tuollakin sanottiin että mikäli mietit kahden koon välillä niin ota pienempi :)

Säikäytti, todellakin. Nyt kaikki ok ja töihin töihin mars sano lääkäri. Katsotaan nyt miten käy. :) Kiitos tuosta masuvyövinkistä, täälläkin sellaista suunnitellut mutta jotekin en ole vielä saanut aikaiseksi.. täytyy kokeilla! :)

Mulla auttoi alkuraskauden aikana finneihin suolasaippua. Se ei estänyt niiden puhkeamista, mutta kuivatti kyllä jo ilmaantuneita näppyjä. Ostin omani Ruohojuuresta.

Voidaanko raskausaikana laittaa puudutusta, jos joudutaan paikkaamaan hammasta? Multa jäi hammaslääkäri varaamatta alkuraskauden aikana. Päädyin nyt sitten yksityiseen, koska tarkastusaika osuisi lähelle laskettua aikaa. Sitten ei taas tiedä, missä kunnossa, vaikka nyt vointi onkin mitä mainioin. Täällä ei siis todellakaan raskauskortti toimi, vaan samaan puolen vuoden jonoon joutuu muiden kanssa. Eikä tietoakaan siitä, että isä saisi mitään tarkastuksia tai hoitoja ilmaiseksi.

Takaisin