Oireita ja kolotuksia

Pollyy, joo kyllähän leivinjauhe kait ajaa saman asian, en ole koskaan kokeillut itse mutta kuullut kyllä. Mitkä on ne sekoitusmittasuhteet?

Ihanaa että on tehty tällänenki keskustelu! La täällä 21.7, ja voi tätä kolotusta ja nipistelyä ja kitistelyä.. olen töissä ravintola-alalla ja en tiedä mitä monet tietääkään tästä työstä, mutta seisaallaan ollaan koko päivä, kantelua, nostelua, kävelyä.. ja vähillä tauoilla. Minulle tulee lonkkiin ja takapuoleen (säteilee myös jalkoihin ja alaselkä luonnollisesti..) monesti kipuja kuin joku löisi jalat alta. Ihan alavatsassa tuntuu pistelevää kipua kävellessä,helpottaa vasta kun pääsee kyykkyyn. Supistuksia, en tiedä. Neuvola, esimieheni (naisia), muut työntekijät, perhe, avopuoliso ovat kaikki sitä mieltä että kyllä se vaan jaksaa! Kait sitä pitää vuotaa verta ennen kuin kukasn uskoo että olet kipeä? Ei sen raskaana ollessa nii kuuluisi mennä. Nykyään en uskalla kellekkään mistään kivuista kertoa kun se koetaan laiskotteluna. Kiitos kun sain jakaa! Hulluksihan tässä tulee.

Täällä on myös jo kovat liitoskivut (rv22+4), kävellä ei tarvii ku vähän niin johan vihloo. Vaik melkein ne alkaa nyt olla jatkuvia, missään asennossa ei oo oikein hyvä :/ Apuja ja vinkkejä myös kaipailen!?
Lisäksi myös iskias kipua, pehva on hullun kipeä, lattialle ei auta mennä tai ylös ei meinaa päästä ku vetää niin pahasti pakarasta. Neuvolassa just kävin, mutta hoitaja (ei oma vakkari) oli kyllä surkein tapaus ikinä, se ei tienny mistään mitään! Fysioterapiaan yritin sen avulla päästä, mut ei se tienny mitään, olisin siis tarvinku lähetteen jota se ei tietty tehny, murrr! Nyt sit odottelen omalta terkalta vastausta josko se vois auttaa. Lääkäri vasta 4vk päästä ja sinne asti en haluis oottaa näillä säryillä.
Lisäks toki närästää ja uni on huonoa.. Kaikkee sitä :p

m-annika, jos sulla oikeasti yltyy mahdottomaksi kivut, ja tulee supistuksia jotka on kivuliaita, niin mene ihmeessä lääkäriin. Viis siinä vaiheessa, mitä töissä ja ketä tahansa muu ajattelee. Sun pitää ajatella itseäs ja vauvaa :Heartred
Tsemppiä!

m-annika Kyllä kroppa osaa kertoa kun täytyy levätä ja ottaa rauhallisemmin eikä muut voi tietää miltä susta tuntuu. Ite olen kanssa muuttunu etanaksi :) jos liian reippaasti kävelee rupee alavatsa särkemään. Ja jos kovasti kumartelee tuntuu sekin pahalta vatsassa. Saa nähdä kuinka kroppa kestää ilman enempiä vaivoja loppuun asti kun pitäisi vauhdikasta esikkoa(1v8kk) hoitaa :)

Mulla kans kun tänään olin töissä särki ala vatsaa aina n. tunnin työnteon jälkeen (ilmeisesti jotain liitoskipuja siis?). Ravintola-ala, joten työ on koko ajan jalkojen päällä oloo (teen siis n. yhen vuoron viikossa opiskelujen ohessa). Onneks pääsiäisen aikaan alkaa talviloma ja sen perään kesä- ja äitiysloma. Et ei kai töissä tarvii olla sit kun joku 6 vuoroo enään :) koulun harjottelua on kyl viel 6 viikkoo tänä keväänä, mutta siellä pystyy varmasti välillä istumaankin. :)

Ungh, täällä tullu myös pahoivointi takaisin :confused: Useempana aamuna ollu nyt pahaolo ja yököttää mutta onneks tosiaa rajoittuu vaan tohon aamuun, ja edelleen ihana närästys vaivaa päivittäin :confused:

Lillero, kannattaa toki jutella vaikka neuvolassa siitä paineen tunteesta, kun niitäkin on niin paljon erilaisia.

Pahoinvointia on alkanu olla miullakin :sad001 ja miljoonasti oon taas herkempi hajuille..uah!

m-annika, älä hitto vie missään nimessä tee mitään yli nykyisten rajojes vaan siks et toiset on sitä mieltä. Nimimerkillä täälläkin saanut hyvätahtoista "saarnaa" :Heartred kun on ollu omantunnon tuskat siitä kuinka jaksan töissä ja entä sitten jos en jaksakaan jne. Oma ja lapsen hyvinvointi on etusijalla!

Piti tuossa ystävättärelle soittaa ihan vaan saadakseni todeta, et ei näitä miun "kipuiluja" voi enää kovotuksis sanoa, et ihan nää supistuksia pääasiassa on... :eek: Onneks nyt siis vaan sillon tällön ja menevät kyllä pysähtymisellä ja levolla ohi.
Odotin vaan samaa mitä oli ekassa raskaudessa -ekat supistukset vasta kaks päivää ennenkun lähettiin tyttöä synnyttämään! Et supistukseen kuuluis AINA se paineen tunne ja poltot koko lantion ja alaselän alueella. Kuulema näin eijole :rolleyes: Ystävä oli ainakin sitä mieltä, et jos kipeästi masu kovaks menee niin kyse on supistuksesta.

Periatteessa ne braxtonhichsit(?) eli harjoitussupistukset ei kuulu olla kipeitä Jos tässä vaiheesa supistukset sattuu, ni soittakaa neuvolaan ja kysykää miten toimia. Ensisijaisesti tietenki sillon lepo! Mutta neuvolassa tuntevat parhaiten just sun raskauden ja kertovat mitä tehdä.
Harjoitussupparissa maha menee kivikovaksi, vähän niinku kramppiin, mutta juurikaan kipeää sen ei kuulu käydä. Tietenki jos tiedät omaavasi erittäin alhaisen kipukynnyksen, ni ehkä se voi tuntua nipistävältä. Ja aina jos supaariin liityyy verenvuotoa ni päivystykseen!
Liitoskivut on sit asia erikseen, ne ei auta ku kärsiä. Lantio "aukeaa" eikä sille sinänsä mittään voi.Aikaisemmissa keskusteluissa on käyty jo läpi näitä apukonsteja niihin, ni en ala uudelleen listaan.

Hengästyminen tässä vaiheessa on jo täysin normaalia monistakin syistä. Pääasiallisesti se johtuu verivolyymin kasvusta. Verrattavissa tilanteeseen, ku urheilija lähtee korkean paikan leirille. Hän hengästyy ja rasittuu siellä huomattavasti nopeammin kuin normioloissa. Itsellä hengästyminen alkoi heti ensimmäisellä kolmanneksella, vaikka kuntoni oli vähintäänkin hyvä. Nyt keho on alkanut jo tottumaan uuteen tilanteeseen ja urheilu tuntuu jo helpommalta ja korkeilla sykkeillä käydessäkin, henki silti kulkee eikä tarvi tuupertua maahan keräämään happea.
Nyt hengästymiseen alkaa jo vaikuttaa kyös kasvava kohtu, joka puskee tieltään muut sisäelimet ja aiheuttaa näin tila-ahtautta myös keuhkoille.

^Lisäisin noihin liitoskipuihin, että jos ne tuntuvat erityisen voimakkailta pitkiä aikoja, ja siihen liittyy päivittäistä ja kauan kestänyttä iskias-kipua, ja ne siis haittaavat kotitöitä ja ansiotyötä, niin silloin saattaa olla kyse lantion löystymisestä. Ja siitä sitten kannattaa taas olla lääkäriin yhetydessä, fysioterapiasta saattaa olla apua. Ja levosta. Tämän luin siitä Vau:n kirjasta...

Olipa ihana 'kuulla' vaihteeksi tämmöstä kommenttia :) mielestä sanonta että raskaus ei ole sairaus on vähän hassu, kun ajettelee oireita :D joillakinhan voi lähteä tukkaakin päästä. Hassusti sanottu, toivottavasti ymmärsitte :D

Siis nimenomaan oli kaverille sanottu hänen supistuksista (neuvolassa), et kovotuksen ja supistuksen ero on se että se supistus tekee kipeetä..kipeempää kun pelkkä kovaks/pinkeelle meno (kovotus) siis. Ihan sama missä vaiheessa raskaus on..
sillä taas meneekö se supistus miten ohi ja kuinka usein niitä on, on merkitystä.
Mut ne mitä on pitkin raskautta ei ole verrattavissa siihen mitä on synnytyspoltot.

Toki jos tää hulluks menee, niin tottakai pitää ammattihenkilöön, neuvolaan tai äitipolille yhteyttä ottaa. Kovotuksista "kärsin" ekassa raskaudessa n. yhen viikon ajan..olisko ollu viikolla 19..tässä raskaudessa taas alusta asti. Sillä osaa erottaa mitä on kovotus ja mitä supistus..:) ja piti asiaa varmistella toiselta, jolla oli supistuksia tässä vaiheessa sen verran ja kipeästi et piti töistä pois jäädä.

Enpä oo ikinä mistään kovotuksista kuullutkaan... o_O harjoitussuppareista ainoastaan.
Itsellä oli pari viikkoa sitten myös muutamaan kertaan sellaista mahan kovettumista ja paineen tunnetta, ei kivuliasta mutta epämiellyttävää, kesti muutamia sekunteja.

Oon siis käsittäny täänkkii näin et kovotus=harjoitussupistus... en tiiä :grin se on kait sit sama kun vihulainen on myös nokkonen tai toiste päin :wink

Olokkoon mitä hyvvään, kippeetä tekköö välillä ja Miu sen sano; epämiellyttävän tuntusta pääasiassa. Ohitte on männy ja hyvä niin.

Joo raskaus ei ole sairaus, mutta raskaus saattaa tuoda tullessaan erilaisia sairauksia ja kipuja. Näin fiksusti mun anoppini sanoi (hän soitteli mulle ja oli huolissaan kun mies oli kertonut mun viimeviikkoisista kovista kivuista, että pitäisikös mun mennä lääkärille... on itse työterveyshoitajana). Ja näinhän se siis on.

Tämä sivuutta aihetta oireita ja kolotuksia..
Mulla lähti pienipala alahampaasta perjantaina illalla. En syönyt edes mitään kovaa,vaan ihan ruisleipää jossa juustoa ja tomaattia. Mutta kyllä osas se pikkupalan puuttuminen sitten vaivata! Kun joit kylmää taikka kuumaa niin vihlo,jos yritin syödä jotain ns. toisella puolella suta,niin silti siihen kohtaakin sattui..voi itku! Lauantai aamusta sitten soitin päivystävälle hammaslääkärille ja kerroi,etä olen raskaana viikolla 254. Hän sanoi,että tule ihmeessä paikalle,koska jos tarvitset juurihoitoa tms.,niin se on aina pahaksi sikiölle (veren myrkytys, tulehdukset).
Onnkeksi tästä selvittiin vain paikkaamalla,ettei juurihoitoa tarvinnut aloittaa. Sitten hän myös kehoitti varaamaan ajan raskausajna tarkastukseen,jossa kartoitetaan kariesbakteeria. Mulla sitä hammaskiveä ei kylläkään muodostu, mutyta sanoin,etä voisin varata ajan sitten johonkin väliin,kun menen jälkitarkastukseen tästä paikasta vielä..
Onko muut käyneet siinä raskausjan hammastarkastuksessa? Mä olin ihan unohtanut koko homman nimittäin..

Mulle ei kukaan ole sanonut että hammaslääkäriin pitäisi mennä, mutta on kyllä ollut ihan muutenkin mielessä että ennen vauvan tuloa kävisin tarkastuttamassa hampaato_O

mä en ole kuullutkaan raskausajan hammastarkastuksesta..

satsuma, onneksi pääsit noin vähällä hammaslääkärissä :)

Meidän paikkakunnalla saa ainakin tuleva äiti ja isä mennä ilmaiseen hammastarkastukseen ja hammaskiven putsaukseen hammashygienistille...:)
Kävin joskus vuoden alussa itse, mutta miestä en saa menemään kunnalliselle, on niin itsepäinen härkä!:mad:
Neuvolatäti kertoi että karies tarttuu vanhempien suusta vauvan hampaisiin sitten kun sillä on omat hampaat...eli on varmaan ihan hyvä tarkistaa hampaat!:)

Joo miullekki sanottii ensimmäisellä neuvolakäynnillä et varaileppa suuhygienistille aikaa, täällä ei oo enään ilmanen tuo käynti. (Joku keskustelu hampaiden hoidosta olisi mikä on ilmainen, mutta sellaseen en nää tarvetta mennä) Yhen reiän kävin jo paikkauttaa ku vihlo niin pirusti ja ens viikolla onkin tuo suuhygienisti sitten.

Viimeraskaudessa varasin hammaslääkärille ajan, ja ihan vain raskauden vuoksi. Se nyt sattuu olemaan aina elämäänsä tympääntyneen olonen, ja totes siihen malliin et miks mä tuun vedoten raskauteen tarkistuttaan purukalustoo. "Se on vanha myytti et raskaus veis hampaat".
Nyt ihan alkuraskaudessa kävin yksityisellä paikkauttaan hampaita, ja ai että kun oli ihanaa saada ystävällistä palvelua. Ja siellä kyllä sanottiin et mm ikenet on herkemmät jne. En oo vielä huomannu mutta mutta.

Takaisin