Oireita ja kolotuksia

Onko kukaan kokeillut pahoinvointiin Primperan-nimistä lääkettä? Mulle määrättiin sitä mut jotenkin en uskalla käyttää kun tuoteselosteessakin lukee tosi epämääräistä tietoa raskausajan käytöstä. Tietty lääkäri määrää mutta... :confused:

Tiu mä käytin kuopuksen odotusaikana. Annostus oli 3 kertaa päivässä 1 tabletti ja mä söin yhden tabletin kolmen päivän välein. Helpotti todella suuresti olotilaa ja olin myös soittanut teratologiseen keskukseen kysyäkseni tablettien turvallisuudesta, kun ohjeselosteessa lukee mitä lukee. Olivat turvallisia kuitenkin, itse vain en tarvinnut syödä suurta määrää saavuttaakseni helpotuksen. Tässä raskaudessa, joka on ollut edellistä pahempi söin Primperania, mutta niistä ei ollut mitään hyötyä nyt. Oksensin vaan kahta kauheemmin. Tosin mä oksensin kaikista tableteista. Ihan sama olivatko vitamiini-, kalkki- vaiko Panadol-pilleriä. Mulla laski viimeksi ja tässä raskaudessa myös kaliumit ja olinkin nyt joulukuun alussa tiputuksessa. Siitä lähtien vedin pari viikkoa ihan pakonomaisesti Osmosalia ja muita vastaavia elektrolyyttijuomia korjatakseni suolatasapainon kehossa. Suolaa syömällä se kun ei korjaannu yhtälailla, sillä imeytymiseen tarvitaan glukoosia, jota juomajauheissa on oikea annostus.

Täälä myös ollut primperania... -09 raskaudessa oli niitä tabletteja ja nyt sairaalasta kirjottivat peräpuikkoina samaa ainetta. Ei muuten, mutta ne peräpuikot ovat about kokoa avaruusraketti :confused: mutta tuntuu että ne pahimpina päivinä helpottaa sen oksentelun kanssa, vaikka eivät pahaa oloa viekään pois. Niissä annostus max 3kpl/pvä, mutta olen yhden silloin tällöin, just pahimpina päivinä ottanut...

Oon nyt pari päivää juonut sitä Osmosalia ja tuntuu että ruoka pysyy jopa sisällä! :)
KIITOS siness vinkistä!
lisäksi hommasin pahoinvointirannekkeet mutta en nyt niiden vaikutuksista osaa sanoa...
Ehkä se tästä!

Öisin heräily mua edelleen ketuttaa. Iltaisin on kauhea jano, ja juon kylmää vettä aika paljon. Mutta silti musta se ei pelkästään vaikuta siihen, että herään niin monta kertaa yössä, ja aina on mentävä pissalle. Menen nukkumaan joskus 21-22 välissä, niin ekan kerran herään joskus 1 yöllä, seuraavan kerran 4. Arkiaamuisin nousen sitten klo 5-6, viikonloppuisin nukun klo 8 saakka niin sitä ennen saatan vielä kerran herätä klo 6.

Osittain miehen kuorsaaminen vieressä vaikuttaa, mutta ei sekään täysin, koska heräilen niinäkin öinä kun mies on mennyt vierashuoneeseen nukkumaan (joo, se suostuu menemään sinne välillä että nukkuisin edes vähän paremmin... kun nukahtaminen on vaikeampaa ja kestää pitempään, kun toinen kuorsaa täysillä vieressä.).

Lisäksi mulla tosiaan nenästä tulee verta aina välillä, ei mitään suuria määriä, mutta varsinkin niistäessä. Ja sitten on sellainen raudanmaku suussa lähes koko ajan.

Hajut tekee edelleen hiuan pahaa, mutta ei ihan niin älyttömästi enää kuin ekalla kolmanneksella.

Etova ja huono olo tulee jos syömistauko on pitempi kuin 2-3 tuntia, ja närästys vaivaa muutaman kerran päivässä, siihen otan Rennietä. En sentään oksentele enää, ihanaa! Mutta nälkä tuntuu olevan mulla nyt ihan koko ajan, ja silti ei ihan kaikkea ruokaa saa vielä syötyä. Mitään sen kummempia mielitekoja ei varsinaisesti ole, se vaihtelee että mitä ruokaa tekee mieli.

Ummetuskin jonkin verran vaivaa, käyn isommalla asialla joka toinen tai joka kolmas päivä. Ja uloste on tosi kovaa ja sellaista papanamaista... yh. Olen nyt alkanut kuitulisiä syömään, mutta en ole vielä huomannut siitä olevan apua. Maha on siis turvonnut aina välillä, ja ilmavaivojakin on.

Olen aika väsynyt edelleen, energia ei oikein riittäisi töissä eikä töiden jälkeen mihinkään. Mutta en sentään ole ihan niin kuolemanväsynyt, kuin aiemmin...

Niin, ja hengästyn tooooosi helposti. Ei tarvitse kuin rappuset kavuta töissä ylös, niin puuskutan jo.

Lisäksi aina silloin tällöin issiastyyppinen kipu oikeassa pakarassa kiusaa, käveleminen on kivuliasta. Välillä se kipu säteilee myös reiteen ja selkään.

Sellaisia vaivoja siis edelleen, tänään rv 15+4.

Kuulostaa martuti hyvin tutulle, melko samojen juttujen kanssa painitaan. Mulla sais toi jano vaan olla ärhäkämpi kun nestetasapaino on vähän heikko (sormuksella mittaan :D) että tulis juotuu vettä enempi.
Tsenppivä, hihkasin just luettuani sun jutun nuokkuvalle miekkoselle vieressä että nii JOO, hei mehä ollaa jo tokalla kolmanneksella, mieti! Vautsi! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Mullakin alkaa pahimmat vaivat jo helpottaa. Syöminen on vielä vähän huonoa, kun aina ei tee mitään mieli. Makeaa syön tosi paljon vähemmän kun aiemmin, enemmän tekee mieli suolaista syötävää. Nytkin syön jälkiuunileipää oivariinilla ja hiilloskalkkunalla, nam nam:p Eilen otin töihin vispipuuroa ja pari jälkiuunileipää juustolla ja tomaatilla, ja yritin syödä niitä lounastauolla yhtaikaa. Hyi että miten pahalta maistui makea ja suolainen samalla kerralla syötynä!

Vettä tulee juotua ihan hirveän paljon täälläkin, ja varsinkin iltaisin janottaa. Mulla on kai ollut onnea, kun kertaakaan koko aikana en oo joutunut käydä yöllä vessassa. Kai mulla on iso rakko o_O

Väsymys ja saamattomuus taitaa vaivata kaikista eniten. Töissä oon ihan puolikuollut ja kun raahaudun kotiin, niin tuntuu ettei jaksaisi tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Voisin kaikki illat maata vaan sohvalla ja kattoa telkkaria. Oon kuitenkin jonkun pikkuhomman yrittänyt joka päivä tehdä kotosalla, ettei ihan pääse nuupahtamaan. Oon yleensä kyllä ollut semmonen semiaktiivinen, niin nyt turhauttaa kun ei saa mitään tehtyä.

Oireiden vähentyessä mieleen alkaa hiipiä ajatus, että liekö tuolla enää kukaan hengissä onkaan, mutta en anna sille ajatukselle valtaa. Johan tässä on viikkojakin sen verran takana, että oireet alkaakin vähentyä.

Ja hei, me heinäkuun alkupuolen ihmiset. Huomasin just eilen, että ens viikollahan osalla alkaa jo 17. viikko ja samalla ollaan viidennellä kuulla! Kuulostaa hurjalta, huh. Maha mulla ainakin on edelleen kuin ylisyöneellä, kunnollista raskausmahaa ei vielä näy, mutta sen kasvua tässä siis odotellessa. :)

Juu, mäkin sitä olen jo ihmetellyt ja ihastellut, että ensi viikolla ollaan viidennellä kuulla raskaana, wau! :)

Niin ja vielä tuosta janosta, että munkin pitäisi kyllä päivällä juoda huomattavsti enemmän, en tiedä miksi ei tule juotua kuin illalla tarpeeksi...

Mulla on edelleen muuten valkovuotoa tosi runsaasti. Tavallisesti mulla ei sitä ole juuri ollenkaan. Ihan tavallista se siis on, ei hiivatulehduksen aiheuttamaa. Mutta jotenkin kiusallista silti...
Onko muilla normaalia enemmän valkovuotoa?

Ja mua on alkanut huimaamaan silloin tällöin, inhottavaa. Ei onneksi ole taju täysin lähtenyt kertaakaan, mutta ei ole kovin kaukana ollut :confused:

Ottakaa tavaksi täyttää jo illalla valmiiksi 500-700millin törppö vettä ja aamulla sit ku herää, ni tirpasee sen siitä ekana huiviin.Näin aineenvaihdunta käynnistyy heti aamusta ja vettä tulee juotua tasasemmin päivän aikan.Ite pyrin lopettaan nesteiden juonnin 8aikaan ettei yöllä tarvi heräillä vessaan.
Jos määrä tuntuu suurelta ni 300-400milliä on ihan hyvä alkuun ja sit ku siihentottuu ni nostaa määrää.

Martuti, aivan kuin olisi minun kirjoittama teksti, kaikki samat oireet löytyy myös täältä! Heräilen myös pariin otteeseen öisin, ja vähintään toisella kerroista on käytävä vessassa, monesti sinnittelen itseni nukahtamaan uudestaan kun en jaksa nousta vessaan. Sinne kun pääsee, ei hätä jotenkin ollutkaan niin suuri, ja mukavasti sitten on havahtunut niin hereille, että on vaikea nukahtaa uudestaan. Mulla ei ole ollut suurta pahoinvointia koko aikana, enkä olekaan oksentanut kertaakaan (luojalle kiitos). Mutta tuo nälkä on koko ajan!! Meillä siitä on isännän kanssa jo kehkeytynyt aikamoinen vitsi. Yleensä kun kysyn että "arvaapa mitä?", niin ukko jo naurahtaa että sulla on taas nälkä :) Tai jos tokaisen että on kamala nälkä, niin toinen vastaa lähes aina että "yllätys..."). Mutta eilen juuri tässä nälkäkeskustelussa tähdensin miehelle, että huomaako hän että en syö läheskään niin paljon herkkuja ja nimenomaan makeita, ja hän myönsi että onhan se niin, että tavisruokaa enempi tulee tankattua. Jotain positiivista edes. Meillä kun mies on se isoin karkkihiiri ja herkuttelija. Itsellä on koko ajan suolaisen himo, ja työpaikan läheisyydessä oleva Hesburger onkin saanut minusta valitettavasti vakiasiakkaan. Voisin varmaan syödä hampurilaisen kerran päivässä kyllästymättä siihen :) Jossakin nettikeskustelussa kerrottiin myös "faktaa" että poikaa odottaessa tekee suolaista mieli, ja tyttöä odottaessa makeaa. Tiedä sitten, mutta mulle passaa, kun poika on enempi toiveissa. Ja onneksi painokin on pysynyt tasan siinä samassa lukemassa joka oli plussatessa, eli ei ole saanut itseään syömällä kasvamaan. Kohta sitä painoa alkaakin varmaan kertyä enemmän ja nopeammin :)

Väsymys on ärsyttävä oire, ja lähes päivittäin työmatkoilla nukun mennen tullen. Meillä isäntä on nyt saanut hoitaa ajopuolen, ja yhteinen n. puolen tunnin työmatka on mun lepohetki aamulla ja illalla. Illalla kotiin töistä tultua koetan tsempata ja jaksaa tehdä kotitöitä, vaan välttääkseni turhat perhekiistat, kun arki on meillä jotenkin tosi kiireistä. Tuttua varmaan kaikille. Hengästyminen tulee ihan pienimmistä asioista, vaikkei kunto nyt mikään superhyvä koskaan ole ollutkaan. Mutta töissä on pitänyt alkaa tahtia vähän hidastamaan, ja vaikka kellekään ei töissä ole vielä kerrottu, uskon että toiset jo epäilevät kun himmailen ja puuskutan niin.

Myös suurilta mielialan heittelyiltä olen säästynyt, tähän asti. Nyt viimeisen viikon ajan on kiukuttanut, ja kiukku usein purkautuu itkun tyrähdyksillä. Ärsytystä aiheuttaa kiukutteleva mies. Vaikken ihan allekirjoita sitä, että raskaanaolevalla olisi sen enempää oikeutta olla kettumainen tai kiukku kuin miehellä, luulisi kuitenkin että minulla se olisi jotenkin "yleisempää". Mutta ei. Meillä raskausoireista ainakin nuo kiukut on tulleet vain miehelle. Kai sitä ollaan vaan niin väsyneitä puurtamiseen, että kiukuttaa. Mutta jos minä pystyn pitämään kiukut ym. sisälläni, niin luulisi kai hänenkin pystyvän... Itse olen tarkoituksella koettanut pysyä hyvällä tuulella, ainakin muun perheen nähden, ettei kukaan ainakaan pääse sanomaan hormonihirviöstä kotona. Olenpa sitten sadatellut itsekseni enimmät kiukkupuuskat pois. Mutta nyt alkaa olla hermo niin kireällä toisen kiukkuiluun, että saatan jonain päivänä mainita ja tiedustella, että onkohan mun hormoniheittelyt siirtyneetkin sinulle, kun ukko seuraavan kerran tikkuilee jotain... ;)

Heippa, täällä tänään rv 15+3 ja aika matelee.. Mutta siis ihme kipuja ollut nyt vajaan viikon vasemmalla puolella
alavatsalla, oon koittanu ite tulkita niitä kohdun kasvukivuiksi tai muiksi normaaleiks kivuiks, mutta eilen illallakin
sattui niin paljon etten olisi töitä pystynyt tekemään (eritttäin fyysinen seisomatyö, päivässä nostelua yht. n. 10000 kg) mutta onneksi on viikonloput vapaita.
Ajattelin neuvolassa ottaa puheeksi, on kuitenki vasta viikon päästä, jospa selviän töissä sinne asti.
Osaako kukaan sanoa kuulostaako normaalilta kivulta, vaiko? :sad001

Onko täällä muuten ketään muuta jonka täytyy mennä siihen synnytystapa valintaan vai mikä lie olikaan nimeltään?
Ite joudun siihen joskus rv 30+ koska kaksi lannenikamaa murtunut 1,5 vuotta sitten ja raudat poistettiin puolivuotta
sitten.. Siellä ne vissiin koittaa lyyä viisaat päänsä yhteen ja miettiä onnistuuko normaalisynnytys :)

Mulla myöskin alavatsassa vihloo etenkin oikealla puolella. Välillä jo ajattelin, että onko mulla joku umpisuolentulehdus, mutta sitten kipu siirtyi vasemmalle puolelle. Öisin saa käydä vessassa ja samalla juoda, kun suu on niin kuiva ja janottaa. Muutenkin juon tosi paljon, kun on jano kokoajan. Myös päänsärkyä on usein ja tosi outoa, kun menen saunaan, niin päätä käy särkemään heti :( Viimeksi otin vesipullon mukaan saunaan, mut ei se paljoa helpottanut.

Täällä sama, koko aika kauhea jano ja päänsärky.. Verenpaineita oon työterveyshoitajalla käyny mittailemassa
mutta ihan ok on ollut.. Öisin en saa nukutuua, joskus muutama viikko ennen joulua oon nukkunu jopa 5h yhteensä yön aikana.. Nykyään taitaa mennä jollain kolmen-neljän tunnin unilla joka yö. Oon kohta niin väsynyt etten jaksan enää nousta aamuvuoroihin ollenkaan.
Kaiken kruunaa toi mun hullu selkäkipu, työpäivän jäljeen kun menen makaamaan, niin siitä ei ominavuin ylös pääse :sad001

Mulla tulee kans synnytystapa-arviointi eteen.Edellinen kun käynnistettiin yliaikaisena ja lopulta hätäsektio.Vauva oli liian iso laskeutuakseen.Ni nyt sitä sikiön kasvua tullaan seuraan tarkasti äitipolilla.Onneksi verensokerit ei oo vielä vaivannu, kolmen päivän päästä ensimmäinen sokerirasitus.

Minä olen tippumassa kelkasta...reilu vuorokausi sitten alkoi rusehtava vuoto, mistä en ensin säikähtänyt. Hiljalleen mukaan tuli jatkuva jomotus ja tykytys, välillä kouraisi kovemmin. Vuoto alkoi hitaasti muuttua verisemmäksi. Lauantaina aamuyöllä soitin päivystykseen ja sanoivat että ei tarvitse tulla. Eilen puolen yön aikaan vuoto oli jo erittäin veristä ja hyytymääkin tuli. Alkoi jo kovemmin kouristella tässä vaiheessa. Soitin jälleen päivystykseen itku kurkussa ja sanottiin, että ei tarvi tulla ja hepulin jälkeen vastaus muuttui, että voit tulla jos haluat, mutta mitään hoitoa ei luvata. Siispä istuttiin miehen kanssa 5 tuntia odottelemassa. Verikokeet otettiin ja sisätutkimuksen suoritti lääkäri. Ei sanonut mitään keskenmenosta, mutta tilanne on se, ettei hormoonitaso vastaa viikkoja. Jäi epäselväksi mitä viikkoja vastaa, että onko mitään toivoa... Lähetteen sain ultraan ja sinne menen maanantaina aamulla ellei kivut ylly. Nyt on kouristellut jo niin sairaan kipeästi, että särkylääkettä piti ottaa. Jos kivut tihenee tai muuttuu sietämättömäksi niin sitten tietenkin takaisin päivystykseen.

Että näin, itku pitkästä ilosta? Ei todellakaan ole optimistiset fiilikset tällaisen vuodon ja näin kovien kipujen takia. "Pian" ollaan viisaampia.

Voi ei sniper, tosi kurjalta kuulostaa.. Toivottavasti kaikki kuitenki olisi vielä hyvin!

Kesken meni, ei pysynyt rääpäle kyydissä.

Toivotan kaikille hyvää raskautta ja että saatte terveet ja kauniit lapset <3 Eiköhän meidänkin vuoro tule myöhemmin.

Takaisin