Coco mulla oli yöllä/aamulla samanlaista kunnes loppui ilmeisesti olin saanut haavan tai nirhauman tonne alas. Kyllä silti pisti miettimään ja huolestutti, mutta meni nopeasti ohi.
Jospa täälläkin sama, tai sitten ne virtsakivet (olivat viimksi verisen pissan syynä)! Jotenkin ensin muka yrittää olla hermoilematta ja samalla hetkellä kuitenkin kaikki mahdolliset syyt käy läpi päässään :)
Saattaahan se olla, eilen aamulla harrastettiin kyllä seksiä, mutta nyt vasta sitä "verta" tulee.. Enkä kyllä nyt sanoisi että verta oli paljoakaan, vaan sen verran että pissa oli vähän vaaleanpunaista ja paperiinkaan ei siis selvää verta jäänyt, vaan juurikin vaaleanpunaista..
Täällä alko kutina.. oon nyt viimesen puol tuntii rapsutellu kämmeniä, selkää, mahaa ja jalkoja.. täytyy seurata yön yli, onko vaan joku hetkellinen syyhy iskeny vai täytyykö huomenna soittaa neuvolaan ja pyytää lähete labraan.. :/
Meikällä on nyt ruvennut tulemaan vähän rusehtavaa vuotoa ja menkkamaiset kivut vaan jyllää. Välillä kiepeemmät mut se sellainen kevyt kuumottava menkkamainen tunne koko ajan ja ilkeä painontunne alapäässä koko ajan..Ystäväni kertoi että kätilö oli sanonut, että rusehtava/vaaleanpunainen väri tulee kyllä verestä, mutta se tulee kohdunsuulta, kun verisuonet katkeilevat esim. sisätutkimuksessa tai kun kohdunsuu avautuu. Harkkasuppareita tulee silloin tällöin ja välillä kovettumisen kera tulee hiukka vihlovaa kipua. Ilmeisestikkin nuo ovat siis aivan normaaleja oireita ja onhan tässä vielä laskettuun aikaa reilu kuukausi....
Kannattaa soittaa vaikka neuvolaan et jos tarkistaisivat tilanteen, kuitenkin on yli kuukaus laskettuun, joten ei vauvan ihan vielä tartteis tulla maailmaan, hyvä olis olla mahassa vielä tovi!
Klo 12 alkaa soittoaika omalle neuvolantädille, täytyypä soittaa ja kysästä mitä on asiasta mieltä... Itse on vaan niin ns"huoleton" ja huono soittamaan sinne kun ajattelen että kaikki tällänen on normaalia... :X
SisarMusta melkein annan jopa samaa neuvoa kuin Cocolle toisessa ketjussa, että soitapa varmuuden vuoksi synnärin päivystävälle kätilölle. Kerro oireet ja viikot, niin saat sieltä hyvät neuvot, että onko syytä lähteä tarkistamaan tilanne vai mikä on meininki. Toki neuvolaankin hyvä soittaa, kun sopivasti soittoaika, mutta synnärille voi soittaa milloin vain.
Nyt on soitettu synnärin kätilöt ja oma neuvolatäti läpi. Jos suppareita rupeaa tulemaan enemmän, useita putkeen ja ne ovat kivuliaampia olisi syytä suunnata synnärille. Samoin jos vuoto muuttuu veriseksi tai vauvan liikkeet vähenevät huomattavasti. Eli nyt lepoa suppareitten takia ja liikelaskentaa (1h sisällä väh. 10 napakkaa liikettä) päivittäin. Olen kyllä levossa ollutkin mutta ilmeisesti vaan enemmän lepoa... Ensi viikolla ma on lääkärille aika ja jos ei muutoksia olossa tapahdu, saadaan silloin selvyyttä asioista, toivottavasti. Hassua oli, että kätilö sanoi että vauva ei missään nimessä saisi vielä syntyä kun taas neuvolantäti sanoi että onneksi ollaan jo selvillä vesillä jos vaavi päättääkin syntyä... :X Mutta kiitos teille avusta, nyt kynnys soittaa synnärille on todella paljon pienempi!
Peräpukamista asiaa. Mulla vajaa viikko sitten tuli pukamat pihalle. Olen syönyt koko raskausajan kuitulisää visibliniä juurikin välttääkseni noi pukamat, mutta ei auttanu ei. Ummetusta ollut max 5 päivänä koko aikana eikä muutenkaan ole ollut mitään oireita niin naps vaan yks päivä pukamat on ulkona. Tunnollisesti oon nyt painellut ne aina takaisin mutta nehän pullahtaa aina pihalle kun näy isommalla tarpeella. Mulla on kerran aiemmin käynyt näin mutta silloin ne tuli tuli vain kerran. Nyt tuntuu että maha painaa paikkoja sen verran että ne tulee ulos jo kun istahtaa pöntölle. Neuvolan täti vaan voivotteli ja toivoi ettei tulis oikein pitkä ponnistusvaihe. Onks muilla pukamat vaivannut ja onko joku saanut jotain hoitoa niihin? Synnytystä aloin odottelemaan malttamattomasti koska tuntuu ettei ne ainakaan ennemmin häviä.
Ja pieni loppukevennys; minä apteekissa pienellä paikkakunnalla jossa lähes jokainen tuntee toisensa: olisiko peräpukamavoidetta jota voi käyttää raskaana. Myyjä: hetkinen, käyn hakemassa apua. Toinen myyjä: onko pukamat sisäisiä vai ulkoisia. Tässä vaiheessa suurin piirtein koko apteekki oli kuullut keskustelun, että heh heh.. Onneksi ei ollu tuttuja lähistöllä ja ihan sama vaikka olis ollutkin, yks raskausvaiva tämäkin muiden joukossa :)
Pukamat ollu vaivana jo edellisestä raskaudesta asti ja pullahtelevat ulos. Nyt loppua kohti tuntuvat pahenenevan koko ajan ja pullahtehat ulos muutenkin kuin vain paskalla käydessä. Harmittaa, ku mielelläni tekisin synnytykseen valmistavia venytyksiä, mut esim syväkyykky tuntuu pahentavan pukamia joka kerta. Oon lopen kyllästynyt hieroon tuota salvaa joka päivä peräreikään, mut tunnollisesti oon sen tehny, ku se nyt jotenki pitää ne kurissa eivätkä oo nyt pahasti tulehtuneet/kipeät.
Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
Minulla ei ole kyllä oikeaa tietoa asiasta mutta ihan ku olisin jostakin lukenut/kuullut että se on merkki alkavasta synnytyksestä? Soita ihmeessä neuvolaan tai lääkäriin, koskaan ei voi olla liian varma.
Ei pukamat oo merkki alkavasta synnytyksestä. Pukamat pahentuvat monesti siinä vaiheessa, kun vauva alkaa painuun alemmas ja aiheuttaa näin painetta myös peräaukon seudulle.
Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
Mullakin yks pukama ollu seurana jostain rv 20 asti, ei kertaakaan oo ollut kipeä eikä muutenkaan häiritsevä. Paskalla kun käy, niin pullahtaa ulos ja menee itestään takasin..
Ja muutama tunti sitten selvis se veren tulon syy, kolme virtsakiveä tuli vessassa käydessä, yksi tosi iso ja kaksi hieman pienempää! Täytyy varmaan huomisella äippäpoli käynnillä mainita asiasta, koska muistaakseni siinä munuaisten ultrassa (tehtiin joskus n. rv 30) löytyi yksi, ja sen ei pitänyt pystyä tulemaan pois
Taas huonosti nukuttu yö. Tosi katkonaista unta,plaah..ärsyttää. Lisäksi maha ollu sekasin koko viikon. Jostain luin,että enteilisi synnytystä sama kun mun nuo paineentunteet pehvassa ja nivus kivut ja mahan juilimiset.
Nyt alkaa olla fiilikset niin,että on ihan sama milloin vauva syntyy ja onhan tässä jo rv38 menossa niin senkin puolesta en laita vastaan! :)
Mäkin jo ajattelin et synnytys olis jo lähellä kun ollu menkkajuilimisia jo pari viikkoo ja voimistunu koko ajan. Samoin vatta ollu löysällä (eilen aamulla ihan vedellä) ja valkovuodosta on tullu sellasta vetisempää ja lorahtelevaa. No eilisessä neuvolassa kun joutu makaan selällään niin kun siitä nousin niin alko polttamaan alapäässä. En sit tiiä mitä se oli. Ajattelin jo et joku hiiva tai jotain (ei kuitenkaan kyl kutittanu vaan poltteli sillain emättimen ja kohdunkaulan paikkeilla. Semmonen tennispallon kokoinen alue). No se meni sit illalla ohi mut sitä kesti siis putkeen jotain 6h. No nyt on kuitenkin taas sellanen olo et ei täs viel hetkeen olla syntymässä. Sain viime yön nukuttuakin tosi hyvin kun ei kylkee särkeny :)
Mulla vatta on tosi usein kivi kova. En oo asiaa tarkemmin seurannu kun vast nyt eilen kun viimeviikolla lääkäri kysyi et supistaaks mua ja nyt neuvolassakin kysyttiin. No mun mielestä se vatta on mulla oikeestaan koko ajan sillain kova jos teen jotakin tai ihan vaan seison. Menee pehmeeks vaan maatessa kyljellään ja istuessakin kai. Yölläkin kun herään se on ihan kivikova ja löystyy kyl kun käännän vas. kyljelle ja vauva alkaa sit potkiin. Pelottaa vaan et on siellä pitkään puristuksissa ja ei pian saa kunnolla happeekaan. Toivottavasti siitä ei oo mitään haittaa pikkuiselle.
Huh tänään on kyllä ollu semmoset "menkat" taas että.. muutaman kerran tuli sellanen kunnon kourasu, ajattelin jo että nyt se syntyy. Pääsin viimeinki istahtaa alas tälle päivää niin nyt ei mitään, pienelle tuli hikka ja tympäsee ilmeisesti kun jyskyttää alavatsaan. Jospa hän ei vielä syntyis, viikkoja nyt 34+4.
Mutta tämä valkovuoto? Onko se ihan normaalia että on niin vetistä että välillä luulee pissanneensa housuun? Ja kuinka turvonneet on sormet ja oikeastaan koko kädet!