Oireiluja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on vielä toistaiseksi selkä ja lonkat ihan ok kunnossa, jonkin verran kyllä ovat kipeät, muttei vielä niin, etteikö selviäis.

Tuosta vauvan laskeutumisesta piti sanomani, että kummitätini, joka on kätilö ja terkkari ja sairaanhoitaja ja hammashoitaja ja terveystieteiden maisteri ja ties mitä, niin totesi tässä pari päivää sitten että ensisynnyttäjillä yleensä siitä vauvan laskeutumisesta noin 3 vkoa, niin lapsi syntyy. En tiijä kuinka tiukkaa faktaa oli, mutta kovin kuulosti varmalta [;)] Mulla sit vissiin menee yli sen perusteella, kun nyt on just 2 vkoa ja 6 pvää, eikä mun maha oo tietääkseni vielä laskeutunut, eikä siis vauvakaan oo vielä kiinnittynyt vaikka raivotarjonnassa onkin jo kauan aikaa ollut. Mun puolesta vois siis jo laskeutua [:D]

Hehee...Ystävälleni sanottiin neuvolassa, että ei voi lapsi syntyä vähään aikaan, kun ei ole kiinnittynytkään vielä ja seuraavana päivänä tyttö syntyi kunnon syöksyllä; 90 min. avautumis- ja 4 min. ponnistusvaihe. [:D]

Mulla on kuulemma vauva laskeutunut. Näin sanottiin neuvolassa maanantaina. En huomaa mitään eroa. Hyvä olo, ei satu mihinkään, ei paina eikä kolota. Nukun mainiosti, mutta joskus yöllä kylkeä kääntäessä mahaan sattuu kääntöoperaation aikana ja hetken aikaa sen jälkeen. Ilmeisesti jotkun systeemit siellä venyy, kun makaa kyljellään ja sitten kun liikahtaa, niin sattuu. En ole käyttänyt mitään nukkumisapuvälineitä muita, kuin se ainainen tyyny, joka mulla on ilman raskauttakin polvien välissä huonon ristiselkäni takia. (Joka muuten ei VIELÄKÄÄN ole vihoitellut kertaakaan!)

Karmean kuulosia vaivoja Ang1lla! [&:] Toivotan voimia kestää nyt vielä hetken niitä. Onneksi ollaan jo tosi loppusuoralla!

Itselläni on aika hupaisan näköistä tuo turvotus. Jos säärestä painaa sormella 3 sekuntia, niin siihen jää kunnon, 1 cm syvä kuoppa! Kuinkahan monta litraa mussa on ylimääräistä nestettä? Mulle ei mahdu edes kumisaappaat jalkaan ja 2 numeroa liian isot crocksit painaa tosta päältä. Onneksi tuli lunta, niin voin kaivaa mun karvatöppöset vintistä. Niissä ei ole edes väliä, kumpaan jalkaan kummankin laittaa. [:D]

Mulla on lonkat alkanu vähitellen ottaa itteensä jos kovin kauan kävelee tai muuten on jaloillaan yhtä kyytiä. About kuukauden-puolentoista ajan alavatsa kipeytyny jostain tuolta häpyluun seutuvilta, aamusin se on ok levon jäljiltä. Ja kyllä jos yhtään mitään raskaampaa tekee (niinkun tänään vähän lumitöitä...) ni huomaa hyvin nopeesti tehneensä... [8|] Just maanantaina isän vaimo sano et mulla ois maha laskeutunu jo melko hyvin, myö kun ei oltu taas pitempään aikaan nähty ni hän pysty ehkä suhteuttaan siihen miltä oon näyttäny viimeks kun heillä käytiin. [:)] Turvotusta on alkanu oleen sen verran reilusti et sai heittää sormukset narikkaan. Harmittaa vaan kun myös sen kihlasormuksen joutu jättään pois, mut eihän se asioita mikskään muuta vaikkei sormus ole sormessa. Miehelle kun yks ilta näytin sormeani -kihlasormuksen kans viel yritin sinnitellä- ja sanoin et tämän takia en tästä eteenpäin sormuksia käytä ennenkun turvotukset on tiessään, meinas reppana kauhistua. Leveä Kalevala-sormuksen kuva kun oli painunu sormeen... Ja joo, joskus jopa Reinot puristaa jalkoja... [>:] [:'(]

Ja meillähän ollaan oltu laskeutuneita ja kiinnittyneitä rv29 alkaen ja tuolla sinnittelee edelleen sisässä... Kotonakin olen nyt nähnyt useammin kuin kerran niitä unia, jollaista sairaalassa säikähdin, eli että tulee ihan ykskaks yllättäen pihalle. Luotan kuitenkin siihen, että ei ihan niin yllättäen synny, viime yönäkin aikani kellottelin supistuksia (3,5min välein melkein kaksi tuntia), mutta kun pysyivät sellaisina pieninä juilimisina niin menin sitten miehen ja nuorimmaisen väliin pötköttelemään ja ajattelin, että kyllä hyvin voin nukahtaa, herään kyllä varmasti JOS yltyvät ja eiväthän ne yltyneet.

Ja meillähän kakkosesta tilanne oli sellainen, että kävin neuvolassa rv30+6, poika oli kyllä pää alaspäin, mutta ylhäällä vielä, kaksi päivää siitä tuli ulos, eli eivät ne aina kiinnity vaan toisinaan laskeutuminen tapahtuu vasta synnytyksessä.

Joo mullekin sanoi neuvolatäti tänään että ei välttämättä kiinnity eikä laskeudu kun vasta synnytyksessä..eli siihen ei voi luottaa että siitä tietäs varmuudella että ei synny lähiaikoina..

Heitänpä tässä äitini sanomisia taas tähän väliin. Eli hän kertoi että aika monesti ensisynnyttäjät varsinkin itse ponnistavat lapsen alas. Kysyin sitä neukkulääkäriltä ja ihan totta kuulemma puhui.
Samaa sanoi sitten siitä sentin kaulan koosta, se on kuulemma monella synnyttäjällä sentti vielä silloin kun lähdetään sairaalaan, sentistä vauvan pitelyyn on monesti ollut todella lyhyt matka.
Me ollaan kaikki yksilöitä ja itse en ainakaan enää usko yhtään mihinkään, niin monilla on niin eri tarinoita.
Ystäväni synnytti muuten vessaan joku aika sitten lapsensa, kun synnytyspolin mukaan ei ollut mitään kiirettä sairaalaan.. näinpä..
Mulla on muuten ihan sama, ei tartte kauaa painaa jotakin kohtaa kehossa (nilkka paras kokeiluun [:D]) niin johan jää kunnon jälki. Onneksi se neste lähtee niin nopiaa pois [:)]

Joo mulle kans tuolla synnytystapa-arviossa sanottiin että ei voi sanoa varmaksi.Että sit ku supistukset alkaa ja vedet menee, niin voi odotella, että tapahtuu lähiaikoina [:D]

Vesien menosta, ne eivät välttämättä mene kuin vasta synnytyksen loppuvaiheessa, jos silloinkaan, minulla on jokaisesta puhkaistu kalvot (eka käynnistettiin sillä tavalla ja kolme muuta on puhkaistu pari minuuttia ennen vauvan ulospulahtamista), joten jos alkaa tosi voimakkaat supistukset, jotka kiihtyvät ja kiihtyvät niin sitä vesien menoa ei kyllä kannata jäädä odottelemaan. Itse tosin lähdin viimeksi sairaalaan, kun vettä valui ja valui, mutta se lorahti vain jostain kalvojen välisestä reiästä, joka sitten umpeutui ja ne kalvot piti sitten puhkaista, kun pää jo oli tulollaan.

Niinpä niin, jokainen synnytys erilainen. Ja nainen tietää sen aivan varmaksi kun pitää lähteä sairaalaan. Siihen uskon itse.
Ystävänikin tiesi kyllä, mutta sairaalasta neuvoivat jäämään kotiin kuitenkin, siksi se vessasynnytys. . .

Joo kyllähän se näin on että jokaisen on toimittava niinkun ite parhaaks näkee ja kokee. Eräälle kaverilleni jolla jo kaks muksua oli ennestään oli synnäriltä sanottu että oottele vaan kuus tuntii viel kotona kun kaveri sinne oli supistusten keskeltä soittanu. Noh, jos hän ois tuon kuus tuntii odottanu ni ois kyl saanu synnyttää kotona. Hän kun oli sit kätilölle puhelimessa asiasta sanonu, et hällä kuitenki kaks jo ennestään on, et tietää omat olonsa, ni oli Todella tympeästi vastattu että no tule sit käymään jos se oloas helpottaa. Hyö kun pääs synnärille ni ei menny kauaa kun oli poika sylissä. Eräällä toisella kaverilla sit taas oli paikat auki viimiset 5 viikkoo, kaks vkoa meni la:n yli, ja hänellä jouduttiin käynnistään, että tasan ei aina mee ne nallekarkit... Mullekin lapselliset [;)] kaverit sanoneet et kyl sen sit tietää kun pitää lähtee, mä kun oon miettiny et osaako lähtee ajoissa. Meillä kun tosiaan se pitempi ajomatkakin (Ei tosin vedetä esim Tättärälle vertoja, meillä matka "vaan" alle 100kilsaa [;)][:D])

Just mietin eilen, että en uskalla mennä vessaan sitten kun synnytys on käynnistynyt ja ollaan vielä kotona, kun jos sieltä tuleekin vauva [:D] Olettaen siis, että olisin jo aiemmin käynyt kakalla ja suoli saattaisi olla jo tyhjä. Tälläsiä höpöjä mietin nyt tälleen kun ajatus vielä kulkee. Sitten kyllä voi olla, että ei paljon päässä raksuta kun on tosi kyseessä ja toimii vaan vaistojen varassa.

Oho, nyt tulee vähän tujumpia supistuksia. Ensi viikolla voisi kyllä vauva jo tulla [:)]

Tuo mitä Ang1 sanoi tuosta, että ensisynnyttäjä usein ponnistaa lapsen alas on mullekin tuttua. Tai siis näin minäkin olen kuullut. Sitten olen taas kuullut, että jos ensisynnyttäjällä vauva laskeutuu kovin alas, niin synnytys voi olla piankin käsillä. Uudelleensynnyttäjällä taas se on jopa melko normaalia. Joo ja jokainen on yksilö. Mitään näistä jutuista ei voi yleistää kaikille sopiviksi, mutta sen varmaan jokainen tietääkin. [:)] Ja sekään ei tosiaan kaikilla päde, että ensisynnyttäjän synnytys kestäisi kauan. Juuri valmennuksessa oli tuore äiti puhumassa (ensisynnyttäjä). Hän kertoi, että hänellä supistukset alkoi tosi heikkoina, arveli olevan harkkareita. Lähti kuitenkin sairaalaan ja sieltä vielä kehotettiin kotiinkin lähtemään. No, lopputulos oli se, että synnytys etenikin hurjaa vauhtia ja ekojen heikkojen supistusten alkamisesta meni 7 tuntia siihen kun vauva oli jo maailmassa. Mutta eiköhän tosiaan oma fiilis kerro sitten yleensä kun on lähdettävä... Ja onneksi tuo matka minullakaan ei ole samaa luokkaa kuin esim. tättärällä. Mutta täytyypä vielä kertoa, että kyllä täällä Helsingissäkin voi tulla sairaalamatkasta paineita: yksi valmennuksessa ollut stressasi sitä kun he asuvat Suomenlinnassa. Siellä on esim. yöllä 4 tunnin tauko, ettei lauttoja kulje lainkaan. Eikä niitä muutenkaan ihan joka minuutilla. Onneksi en itse asu siellä!

Mitä tarkotatte tuolla että ensisynnyttäjä ponnistaa vauvan alas? En o tuommosesta kuullutkaan, eli lisäinfoo ja tarkennuksia haen. [:)] Tarkotatteko ennen synnytystä vai synnytyksen aikana? Ja toivotaan et meistäkin sit jokainen kerkeis sinne laitokselle ajoissa, tai ettei tartteis ainakaan kotona yksin alkaa sitä muksua maailmaan pykäämään... [8|]

No nyt kun sit puhuttiin siitä laskeutumisesta, niin tää muksu ainaskin ihan TODELLA selvästi päätti eilen laskeutua. [:)] Siis sanoo kuka tahansa mitä tahansa, niin MINÄ itse tiedän ja tunnen, että vauva on nyt huomattavasti alempana ku aiemmin. Pää tuntuu nyt tuolla häpyluun kohdilla, siellä on jo paikatkin vähän kipeet. Joissain asennoissa vihloo alapäähän, ei kyllä vielä mitenkään pahasti. Pissalla pitää juosta aivan koko ajan, kun vauva on selvästi rakon päällä. Ja tuntuu kyllä painavan suoltakin, kun sielläkin paineen tunnetta...

Rintojen altakin maha näyttää alkavan vähän alempaa ku aiemmin. Ja nyt supistelee huomattavasti enemmän ku ennen, tosin vieläkään ei oo kipeitä supistuksia, ihan samanlaisia epämukavia vaan ku tähänki asti. Ja vauvan hikka tosiaan tuntui tänään tuolla alapäässä enemmän ku tuossa vasemmassa nivusessa, missä se on tähän asti ollut. Ja potkut tulee nyt tuohon navan kohdille, ei enää oikeaan yläkulmaan. [:D]

Katotaan sitte kuinka kauan nyt sit vielä kestää [:)] Mulla on kyllä vielä ne joulukortit tekemättä, että jos nyt ei vielä huomenna tulis, niin saisin ne valmiiksi... [;)][:D][:D][:D]

Mulla oli 2 synnytys käynnistetty mutta edellinen lähti itse käyntiin..minulta meni lapsivedet ja lähdettiin melkein samantien..emme voinut riskiä ottaa joten mentiin Jämsään sairaalaan..olin siinä vaiheissä 7 tai 8cm auki..ambulansilla ja kätilö mukaan mentiin Jyväskylään..nyt taas jännittää miten tämä synnytys menee [8|]

Mulla on ollut nyt pari päivää vointi todella hankala. En oo jaksanu aiheesta edes kirjottaa... Vauva tuntuu niin alhaalla, että on vaikea kävellä - sattuu joka askel. Alaselkä on ollut aivan tulessa - nukkumisesta ei meinaa tulla mitään sen takia. Tänään on kuvottanut ja oksettanut, varsinkin nyt illalla. Se on siis erilaista kuin "normaali" mammapahoinvointi. Olo on äärimmäisen vetämätön, mitään ei jaksa. Tuntuu kuin olisi kovassa kuumeessa, vaikkei ole kuumetta. Mahaa tuntuu kiristävän jatkuvasti. Kipeitä supistuksia ei kuitenkaan ole säännöllisesti ainakaan nyt. Tää vointi on huonontunut nyt parissa päivässä niin paljon, että todella pelottaa, että kauaa ei enää synnytykseen ole. Se fiilis vain vahvistuu koko ajan.

jestas meemi, aika lailla oireet kyllä sanois ettei mee kauaan kun synnärillä olet. toivottavasti tyyppi nyt pysyis vielä sisällä!

meemi: Lepo saattaa EHKÄ rauhoittaa tilanteesi vielä.. muttei asialla mitään voi jos toinen haluaa jo maailmaan [:)] jaksuja sinulle!

Toivottavasti Meemin pikkuinen pysyis hetken vielä, kun laskettuun aikaan on sen verran vielä aikaa. Täällä kärsitään pahenevasta närästyksestä (luulin, ettei se oo enää mahdollista). Tuntuu, että vauva on tosi ylhäällä, et se johtuis siitä.. Toivoisin, että se vähän malttais jo laskeutua, että olo helpottais. Yks yö kävin oksentaankin, muuten on mennyt lähinnä illat tuskailuksi..

Muuten täällä jaksellaan ihan hyvin [:)] Jaksan paremmin ku aikoihin eikä selkäkään ole vaivannut enää niin paljon kuin aikaisemmin. Autossa ei voi kyllä istua enää juuri ollenkaan, kun selkä on ihan katkeamispisteessä. Meillä olis muutto viikoon päästä eikä edelleenkään tavarat ole pakanneet itseään.. Ihana päästä uuteen kotiin ennen vauvan tuloa.. sitä odotan ku hullu puuroa [:)]

Hipsunen: Jaksuja sinulle..tiiän tunne..mulla ollut joka raskaudessa tosi paha närästys..välillä jopa herättää mua yöllä [:@] mutta onneksi sekin vaivaa helpottaa kun pikkuinen syntyy [:)] rennie on ollut minulle hyvä vaihtoehto..

Takaisin