Oireiluja

No ne sukkapuikko tuntemukset on sellaisia todella nopeita  viiltäviä kipuja tuolla kohdunkaulalla. Sellasia pistäviä, ihan kuin puukko tai sukkapuikko pistettäis tonne emättimen päähän. Kipu on niin kova, ettei oikein uskalla ottaa seuraavaa askelta. Todella mielenkiintoinen tunne mm. kun oot jossain ison kaupan keskellä ja reissu jää siihen. Pitää vaan rauhaksiin hiippailla lyhyin askelin kohti autoo[&:]

Itse aloin niistä huolestuun, kun oli aika hektinen viikko töissä ja niitä tuli aina kun kävelin yli 200m. En sit päässy kävellen edes työmaaruokalaan. Pistoja tuli kolmena perättäisenä päivänä ja oikeestaan vasta nyt illalla uskalsin kokeilla sellasta pikku lenkkiä. Jee pystyinkin talssiin jonkun 2km:)
 
^kiitokset selvennyksestä. [:)] Minäkin jäin miettimään, että mitä näillä tarkoitetaan. Onneksi sellaisia tuntemuksia ei ainakaan vielä ole tullut.
 
Kiitoksia vain kanssasisaret!

Maanantaina meillä on jälleen neuvolassa kontrolli, saas nähdä laittaavatko synnärille päin menemään..?
Protskut on ollut tasaisesti tän loppuviikon´+1 - +2 hujakoilla ja vauva ollut erittäin aktiivinen [:)], turvotukset laskenut kivasti eikä päätäkään jomota juuri ollenkaan.

Päivällä tapahtu kummia kun kumarruin nostamaan muksun lapasta eteisen lattialta hyllyyn. Jalat petti alta ja masua vihlasi todella voimakkaasti. Supistuksia tuli aika monta peräkkäin, osa oli aika kivuliaita. Voi Juudas sentään että säikähdin! Ei onneks ollut mitään hengitysvaikeuksia, joten suljin saman tien kouristelun pois.
Onneks mies oli kotona, tuli auttamaan mut maasta ylös ja talutti takaisin nojatuoliini.
Ehkä en sitten kumartele edes nostamaan mitään pientä tästä lähtien..

Kysyisin teiltä jotka, valitettavasti, raskausmyrkytyksen on kokenut aikaisemmin, tai kokee parhaillaan että onko teidän pissin väri muuttunut?
Joo tiedän, ehkä vähän liian henk koht kysymys, mutta nyt pari kertaa käytyä vessassa olen huomannut että pissi on aika rusehtavankeltaista.
Olen juonut kylläkin paljon vettä päivän aikana, joten ei pitäisi johtua nesteen puutteesta tai siitä ettei vesi kierrä elimistössä..
(Iltatestissä protsku oli +1, eli minun tilassa ns. normaali)

Yritin soittaa tossa pari tuntia sitten synnärille, mutta ei siellä kukaan kerennyt vastaamaan.

Huoh, ehkä hätäilen ns. turhia.
 
Minulla tuo myrkytys oli ensimmäisessä raskaudessa ihan lopussa ja muistelen, että lyllä se pissin väriin vaikutti.

Tällä kertaahan lepohoitoni on tuon heikon kohdunkaulan "ansiota". Minun plisi pysyttävä makuulla, en saisi edes istua, kun tulee painetta kohdunsuulle. Sairaalassa se makoilu luonnistui oikein loistavasti, mutta täällä kotona tuppaa lipsumaan ja sen valitettavasti sitten huomaa ja tulee siitä "sukkapuikosta" tuonne kohdunsuulle. Tänään yritän parantaa tapani ja olla kiltisti pötköllä, kun ei tässä ihan heti huvittaisi palata sinne taysiin...

Minulla on kontrolli torstaina Tampereella, toivottavasti pysyn kasassa siihen asti ja toivottavasti tilanne olisi silloin sellainen ettei taas tarvitse sinne jäädä.
 
Mulla on nyt uutena juttuna alkanut tuntua sellasia pistelyitä ja vihlaisuja jossain tuolla kohdunsuun tienoilla. Ne ei ole voimakkaita kipuja, mutta uutta. Voisikohan tämä olla joku lievempi versio niistä sukkapuikkokivuista? Tämä ei missään tapauksessa ole niin lamauttavaa/terävää kipua kuin mistä jotkut teistä on puhunut. Ennemmin kuin neulan pistoja ja välillä sitten tuntuu vähän kuin tylpällä puukolla joku tökkisi... Tuntuu oudolta.
 
^^ mulla oli tollasta viikonloppuna kun olin koirien kans lenkillä. Piti vaan aina pysähtyy ja sit ne meni ohi. Sen jälkeen kyllä ei oo ollut.
 
Jaaha. Tervetuloa turvotus...jalat pökkelöinä täällä mennään. Kengät puristaa niin perkuleesti, pitää vissiin alkaa myös katsomaan että mitä syö...jos sais ees vähän sitä sillä karsittua.
 
Juu, täällä kans turvotusta ollut viimiset pari päivää. Onneks ei sentään kovin paha turvotus, ainakaan toistaseks, mutta turvotusta kuitenki. Mulla on onnekseni normaalisti tosi kapeat jalkaterät, että kengät ei ainakaan vielä oo puristaneet. Katotaan miten tää tästä kehittyy...[:-]
 
Sukkapuikkokivut on täällä! Hui kauheeta, olin ulkoiluttamassa koiraa (n. 200 m tienposkessa) kun alkoi aivan järjetön vihlonta ja pistely kohdunsuulla. Se todella tuntui niin, ettei voinut liikkua mihinkään. Pelkäsin, että nyt se syntyy... Onneksi sitten kuitenkin helpotti ja nyt on ollut enää pienempää pistelyä. Ilkeän tuntuista...
 
Mulla on tänään ollut useampaan otteeseen ilmeisesti tuota sukkapuikkoilua. Siis tarkennuksena nyt vielä, voisko se tuntemus olla hiukan verrattavissa jos otettais papa-näyte? Ja siis sellasta kivuliasta mallia.

Sitten hei, mulla on aika paljon ollut viime päivinä tota menkkamaista kipua alavatsalla. Liittyisköhän supisteluihin? En tosiaan noita harkkasuppareita enää oikein meinaa tunnistaa ku tuo muksu tykkää usein asemoitua sillä tavalla, etten erota onko tuntemus vaan siitä johtuvaa vai onko kohtu "kovana". Mut ehkä vois olla supistuksia kuitenkin, vaiko eikö?

Jaiks jos nyt nä tuntemukset tosiaan viittais siihen, että tilanne kohdunsuulla jatkaa edelleen kehittymistään, niin kolmenkin viikon päästä voi olla tositoimet edessä. Jännää [:)] Veikkaanpa vaan, että aika lähelle laskettua aikaa kuitenkin osuu, mutta onhan tätä jännä pohdiskella tässä ajan kuluksi.
 
Mulla ei oo ollut vielä minkäänlaisia sukkapuikko kipuja. Joskus tosin istumisen jälkeen tyyppi on liikahtanut mukavasti tuolla alapäässä, et en meinaa päästä ylös ollenkaan kun vihloo nii hitsisti. Oli kiva käydä porukalla shoppailemassa kun mä juutuin autoon odottaan, et tyypin saa sen verran liikkeelle, et pystyn nousemaan...meni sitten ankkakävelyllä seuraava 10 min kun olin ylös päässyt, mut sitten tas helpotti ja olo oli mitä mainioin! Siis seuraavan puoli tuntia kunnes rupes supisteleen [:D]
 
Eilen tuli ekaa kertaa maitoa rinnasta..piti ihan kokeilla,että joko, kun tuli VAU:n sähköposti, missä oli asiasta puhetta [:D] Mä olin ihan, että IIK!!! Kiva, että keho valmistautuu pikkusen tuloon...tuntuu kokoajan konkreettisemmalta, että meille tulee vauva!! [:D] Ultrassa näkyi tyypillä olevan hiuksiakin reippaasti, hihi [:)]
 
 
 
 
 
Minä olenkin tainnut päästä tähän saakka vähällä raskausoireissa, jos ei jo loppukesällä alkanutta supistelua lasketa. Muutaman kerran on ollut myös noita sukkapuikkosupistuksia muttei onneksi usein, sen verran ilkeiltä ne tuntuu.

Mutta nyt sitten vissiin rangaistiin helppoudesta kun koko keho lehahti täyteen järkyttävän kovasti kutisevaa ihottumaa. Kerkesin jo lähes raapia itseni verille, ennen kuin tänään pääsin ihotautilääkärille näyttämään itseäni. Sanoi, että todennäköisesti raskaus on laukaissut ihottuman, ja mullahan nyt on vanhastaan taipumusta näihin ihotauteihin, atoopikko kun olen.
Täytyy nyt vaan toivoa, että saamani lääkkeet pistävät kutinan kuriin, vaikka kuulemma se usein häviää itsestään synnytyksen myötä. Mutta kuukaudessa ehtisi kyllä raapia itsensä hengiltä!

Tuosta maidon tihkumisesti mietin, että onko se välttämätöntä? Siis voiko/pitääkö päätellä jotain siitä, jos sitä ei tihku ennen synnytystä? Entä mistähän kertoo rintojen kylmä, kipeä tunne? Eilen mulla teki ihan tosi kipeää rinnoille, kun olin takki auki muutaman minuutin ulkona. Kipu ei heti edes hävinnyt, kun tulin sisään.
Onko muilla tietoa/kokemusta vastaavista?
 
^onneksi Jiu pääsit lääkäriin, toivottavasti helpottaa pian! Toi on kyllä tosi inhottava riesa. Itsekin olen atoopikko, mutta sen suhteen päässyt tähän asti helpolla raskausajan.

Siis onko nuo sukkapuikkokivut supistuksia??
 
toivotaan JIU että lääkkeet auttaa ihottumaan...

mä sanoin neuvolassa noista sukkupauikko jutuista ku itelläki on ollu sellasta tunnetta nii se sano mun kohalla ainaki että kun lapsi on kiinnittyny jo tonne alas että se painaa siellä niin paljon päällään että siitä kivut johtuu.. mutta jokaisella on vissiin vähän omakohtaista myös noi kivut... ja syyt mistä johtuu.. tuntuu vaa ikävältä ku lähtee kävelee ja noita kipuja tulee alapäähän nii ei siinä paljoo siinä vaiheessa liikuta ku sattuu nii pirusti..
 
Jiu: Tuosta kutinasta vain, otettiinko sinulta maksa-arvot, kun tuohan voisi olla hepatoosiakin. Itsellänikin joskus ollut kutinoita raskausaikana ja ovat aina osottautuneet atooppisesta ihosta johtuviksi, onneksi, mutta hepatoosin mahdollisuuden poissulkemiseksi on aina tarkistettu nuo veriarvot.

Ja sukkapuikko kivuista vielä (aina minä joudun muokkaamaan jokaisen viestini...) ne eivät ole varsinaisesti supistuksia, mutta ainakin minä tunnen ne selkeästi tuolla kohdunsulla ja minulla juuri nuo ovat olleet niitä paikkoja avaavia kipuja. Näin ei tietenkään kaikilla ole, mutta kun tuo minun kohdunkaulani nyt on mitä on... helposti kypsyvä.

JUST, siitä puhe mistä puute, noista pistoista kun kirjoitan niin eikös ala vihlomaan alapäätä!
 
Kysyin neuvolassa kerran sukkapuikkotuntemuksista, ja terkkari sanoi, että se on supistelua. Tosin näin kirjoittamalla on hankala kuvata, onko tuntemukset samoja kuin muilla. Mutta tosiaan hyvin samanlaiselta on itsestäni tuntunut, kuin jotkut aiemmin ovat kuvanneet. Mene ja tiedä sitten... Onneksi niitä ei ole tuntunut paljoa.

Lisäksi minulla on nyt jonkin aikaa ollut tunne, että jalkojen välissä on pallo eli sen vois varmaan tulkita, että lapsi on kiinnittynyt. Ja tämä tuntemus on tosiaan hyvin erilainen kuin tuo sukkapuikkojuttu. Ei onneksi edes varsinaisesti kivulias.

Maksa-arvoja ei testattu, mutta kyllä tämä ympäri kehoa oleva näppylä on ihan ihottumaa. Ja nimenomaan näppyläalueet kutisee, ei muuten esim. kämmeniä tai jalkapohjia. Varmasti ihotautilääkäri olisi määrännyt maksatetit, jos ois hepatoosia epäillyt.
 
Joo siis mullakin ne kivut kyllä tuntuu ihan selkeesti siellä kohdunsuulla, mutta en osannut ajatella niiden olevan supistuksia. Mutta toisaalta supistukset voi tuntua niin monin eri tavoin, siksi kyselin. Täytyy toivoa, että mun kohdunsuu on pysynyt kunnossa noista sukkapuikkokivuista huolimatta.
 
Hei kanssasisaret[:)] Huomasin tänään jaloissa ihottumaa. Näyttää punaisilta pieniltä pisteiltä!? Samanlasita ihottumaa löytyy myös käsistä!? Mulla oli eilen neuvolalääkäri  näytin lääkärille ihottumaa,mutta en saanut vastausta kysymykseeni[:@]

Olen kuullut, et raskaus voi laukaista ihottuman. Muistan lukeneeni, et jollain olisi kans ollut ihottumaa raskauden aikana. Mitä lääkäri on teille sanonut?

Mulla ei ole aiemmin ollut ihottumaa.

 
RK78, Mulle diagnosoitiin siis tänään raskausihottuma eli PUPPP
(http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kop00170).
Voimakkaasti kutisevia näppylöitä on minulla ympäri kehoa.
Jännä jos neuvolalääkärisi ei sanonut asiasta mitään... Mutta varaa ihmeessä aika vaikka terveyskeskukseen tai työterveyslääkärille. Minä sain työterveyden kautta lähetteen ihotautilääkärille.
 
Takaisin
Top