Oireiluja

Ang1

Näppärä viestien naputtelija
Kysymys: Onko kenelläkään tullut yhtäkkiä ihmeellisiä VATSALIHASTEN kipuja?

Minulle tuli kolme päivää sitten, heräsin aamulla ja olo oli kuin olisi edellispäivänä tehnyt 200 vatsalihasliikettä. Ihmettelin äidilleni että eihän tämä nyt voi johtua edellispäivän puunkaatohommista, en minä nyt vatsalihaksilla niitä kaadellut :D Äitini totesi että ihan hyvin voi olla että kohtu hakee paikkaansa tms. Olisiko näin ollut? Nyt tänään jo ihan ok mutta tähän asti kaikki mihin vatsalihakset liittyy koski ja kovasti.
Eli olisiko ollut puunkaadoista vai mistä?

Kertokaa muutkin jos on jotain ihan kummallisia oireita tullut, siis fyysisiä. Niin osaa varautua eikä ylläty näin kovasti kun nyt yllätyin.
 
Mulla iski eilen ihan samanlaiset tuntemukset! Ihmeteltiin sitä miehen kanssa ja mietittiin, että ehkä se liittyy vatsan kasvamiseen ja vatsalihasten venymiseen? Ihan kun olis tosiaan tehny järjettömän määrän vatsalihaksia, vaikka en niitä kyllä hetkeen oo reenannut. :D
 
Onkos kellään ollu mitään lonkka ongelmia? Mulla on alkanut jotenki oudosti lonkat paukkumaan ja saattavat kipeytyä.. Samoin nivuset..
 
Ei lonkassa, mutta pakaran päältä on hiton kipeet jos joutuu paljon seiskolemaan/kävelemään. Neuvolatäti sanoi, että hyvin mahdollisesti johtuu siitä, että kaikki liitokset niin edestä kuin takaa pehmenee, venyy ja paukku, ja se sitten aiheuttaa kipua. Suositteli kokeilemaan selkätukea tms, mutta en oo vielä jaksanu kaivaa kapinetta esiin.

Että en tiiä, voisko olla samankaltasesta syystä johtuvaa? Kaikki tuolla keskivartalossa antaa nyt periksi niin tukirakenteet on aika kovilla. Nivuskivut ainakin on ihan normaaleja kuulemma. Itelläkin välillä tuntuu siellä asti noi vatsan liitoskivut.
 
Mulla oli kans muutaman päivän vatsakipuja, mut enempi sellaisia et sieltä täältä vihloi, ihan kuin jokin sisällä melkein repeisi... ja sit oli sellasta jomotusta. Luulen, että ne on niitä kohdun kasvukipuja.
 
Mut uutuutena on tullut jäykistyminen... jos istun vähänkään pitempään paikalla ja sit nousen ylös niin lonkkaan tai jonnekin pakaran seudulle sattuu ja joudun lähtemään linkuttaen liikkeelle ihan kuin nivelet ois vinksin vonksin. Ei oo kyl ikinä ollu aiemmin sellasta eikä mitään selkäkipuja... tulee ihan raihnainen fiilis. Se kyl katoaa nopeasti sit kun vähän aikaa kävelee.
 
Toi istualtaan nousemisen yhteydessä kipuilu kuulostaa ihan just tolta mitä mä valitan oikeastaan päivittäin. Ja siitä se neukkutäti sano just, että johtuu niiden paikkojen löystymisestä. Tai todennäköisesti johtuu.
 
Mullakin taitaa olla tota jos pitkään istuu ja lähtee liikkeelle ni on paikat jumis ja pitää linkuttaa vähän matkaa. Sit must tuntuu et mun oikee lonkka puutuu nukkuessani  oikeella kyljellä ja voi olla et vasenki mut oon kiinnittäny oikeeseen enemmän huomioo.  Päänsärky on mulle ihan uutta. Ku alan tekeen jotain esim. kävelen rappuset tai puen päälle ni päätä alkaa särkeen eikä siihen oo auttanu panadol. Mut onneks niin ei oo joka päivä. Niin on käyny vasta muutamii kertoi. Pahoinvointii on ollu viel lievästi. Täl viikol kävi kyl niin et, ku pesin aamul hampaita niin alko ihan normaalisti yököttää ja sit lenski yrjö ihan yhtäkkii pitkästä aikaan[&:] Sen jälkeen olo oli täysin normaali. 
 
Ai nii ja sit jos aivastan tai yskäsen voimakkaasti tai yhtäkkii ni sattuu nivuseen ihan kivasti mut onneks se ei kestä kauaa.
 
Mulla kans joskus ihan kauheita tuntemuksia just kun aivastaa kunnolla. Siis tuntuu silleen miten sen nyt edes kuvailisi.. no hetken käy mielessä siinä tilanteessa että herrajumala tuntukohan tuo kohtuun asti.. semmonen paineen tunne. Kipua oikein, mutta se menee onneksi aina nopeaa ohitse.
 
Kävin äsken lääkärissä, syy: taas oli jumalattoman kipeät vatsalihakset. Ihan kuten kerroin tuolla ekassa viestissä. No lääkäri tunnusteli ja totesi että ihan ok tilanne kun ei kohtu reagoi mitenkään "vihamielisesti" ja kun ei virtsassa oo mitään epäpuhtauksia tai ole mitään veristä vuotoa tms.
Syy tähän kipuun  on se että kohtu hakee paikkaansa ja lihakset voimistuu tms. Onhan se hyvä että ne voimistuu vaikkei tee edes vatsalihaksia [:D]
 
Joo kyllä, tai siis ei ongelmia vaan eroa on kyllä! Mulla ollut aina ennen TODELLA korkea hb ja nyt se on unelma hyvä :) Ennen oli hurja 165 ja nyt mennään jo alle 150 :) Eli kyllähän se ihana vauva siellä imee oman osansa :) Onneksi rautatabletit on keksitty, niillä selviää näistäkin helteistä ne joilla hb laskee liian paljon.
 
Heippa!

Koinpas tänä aamuna järkyttävän herätyksen, kun vatsa supisteli tosissaan. Menin vessaan ja kun pääsin pöntölle kaikki lensi suusta kaaressa pitkin vessaa, sitten alkoi supistelemaan ja myös vatsa meni aivan sekaisin. Huusin miestäni useita kertoja auttamaan, mutta tämä ei kuullut, kun nukkui vielä 5 aikaan sikeästi, ajattelin että nyt pikkuinen syntyy sinne pönttöön... No ei syntynyt ja olokin pikkasen helpotti, kun kaikki oli tullut ulos, paitsi supistukset jatkuivat heikkoina. Soitin kätilöopistolle, mutta sanoivat vaan, että mene terveyskeskukseen.. sinnittelin sinne asti ajan sain 9:tä. Lääkäri ei ultrannut tai kuunnellut sydänääniä, tutki kohdun kaulan, joka oli lyhentynyt viime käynnistäni 1cm eli 2cm ja oli auki 1,5cm. Olen viimeksi käynyt lähes 2 kk sitten neuvolassa :( sitten lääkäri totesi, että laittaa lähetteen kätilöopistolle, sieltä pitäisi tulla kutsu viikon sisällä! ?? voiko tällaisessa tilanteessa odottaa viikon, ihan älytöntä. :( kyllä olen jälleen pettynyt hoitoon! Itsekkin työskentelen hoitoalalla, enkä koskaan antaisi kenenkään kärsiä näin... että sellainen vuodatus tästä päivästä!
 
Tosi ikävä kuulla Daniela kokemuksistasi. mulla on pari kertaa tanssitunneilla tullut sellanen olo,että nyt joku puskee ulos jo vähän liian aikaisin ja sillon pitää vaan ottaa vähän iisimmin,mutta en oikeastaan supistuksia ole tuntenut. Ihme kyllä,että kättärille pääsyä pitäis viikon odotella. Eikö sinne pääsis johonkin päivystykseen?? Viime raskaudessa mulla alko selkää koskemaan aika paljon ja soitin hädissäni naistenklinikalle ja siellä kätilö sano,että tule vaan tarkistuttamaan tilanne. Ja lähdin siis aika myöhään illalla ihan ex tempore ultraan. Ottaiskohan naistenklinikka helpommin sitten vastaan?
 
joo käsittääkseni naistenklinikka ottaa helpommin tarkastukseen. Kätilöopisto vaatii lähetteen ja lääkärini ei katsonut tilannettani kiirelliseksi... :( pitäis visiin aina ylireagoida, että otettaisiin tosissaan. Huomenna soitan kätilöopistolle ja toivon, että pääsisin tarkistamaan tilanteen. Työviikko alkaa yövuoroilla ens tiistaina ja pomokin haluaisi tietää pääsenkö tekemään vuoroja laisinkaan :( hmmhh on vaan ikävää, että aina joutuu oikeuksistaan taistelemaan... ihanaa, että jotkut edes saavat asianmukaista hoitoa!
 
Aivastelu, yskiminen ja jopa sängyssä kyljen kääntäminen saattaa aiheuttaa sellasta vihlovaa kipua, ihan niinkun jotain repeis alavatsassa. Ei tule joka aivastuksen tai yskimisen aikana, mut saattaa kyl tulla välillä ihan muutenkin kun jotain ihan pientäkin tekee. Eilen kun käytiin kaupungis shoppailureissulla isännän kaa, ni kotia tulles oli alavatsa ihan selkeästi kipee. Meni kyl ohi muutamas tunnis kun katto leffaa ja lepäs, mut ihmettelin vaan kun kuitenkin seisomatyötä teen, ni ei mul koskaa o ollu tuollasia tuntemuksia työpäivän jälkeen. Ja mulla kans tuntuu oikee puoli puutuvan helpommin nukkues kun vasen, mä ruukaan nukkuu kyljelläni, ja on tosi inhottavaa heräillä yöllä kun lonkkaan koskee kun on maannu liian kauan samalla kyljellä [&:]
 
Voi kauhea Daniela!! Voiko ne tehdä noin tuossa tilanteessa? Sun pitäis äkkiä nyt päästä näkemään ultraan, että siellä on kaikki hyvin. Muuten tuo stressaava tilanne aiheuttaa vaan lisää vaikeuksia :( Tuli ihan kauhea olo, kun luin tuosta sun aamuherätyksestä.. Hirveä tunne varmaan yksin siellä vessassa. Ja tää mun päivittely nyt varmaan taas auttaa kauheasti.. Yritän varmaan sanoa, että tsemppiä sinne ja oo vaan kovana, että saat sellasta hoitoa ja tutkimuksia, mitä tarvit!! 
 
Heips.

Soittivat kättäriltä, että maanantaina lääkäri ottaa vastaan ja tekee samalla rakenneultrauksen. Ei oo kiva kun työt alkais tiistai yönä, inhottavaa jos en pääse töihin ni pomo joutuu hankalaan tilanteeseen... no tää on elämäää... onneks mul dopperi kotona ni kuuntelen sydänääniä aina kun siltä tuntuu ja liikkeitäkin tuntuu mukavasti, kunhan kohtu vaan pysyisi kiinni.

5semppiä kaikille kuumuudesta kärsiville!
 
^onneksi Daniela pääset tutkimuksiin maanantaina, mutta uskon kyllä että taatusti on inhottava odottaa siihen asti. Mä luin sun kirjoitusta eilen ihan järkyttyneenä. Ihan tarkoituksella jätin kommentoinnin silloin, etten omalla panikoinnillani aiheuta sulle lisää hallaa... Ja hyvä, että sulla on tuo doppleri. Se varmaan rauhoittaa oloa tällaisissa tilanteissa. Tsemppiä kovasti sinne! 
 
Takaisin
Top