Oireilua

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Säde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
tinkerbell84 mulla on kans nyt parina aamuna ollut just tuommoinen flunssainen olo, kurkku kipee ja nenä tukossa. Sit se helpottaa hetikohta ylösnousemuksen jälkeen...

Ja niinhän siinä kävi kun eilen hehkutin hyviä unenlahjojani niin viime yönä hengattiinkin sitten miehen kanssa molemmat. Noh, onneks vaan yhteen asti mut sitten heräsin jo kuudelta. Kaippa sitä on nukkunnu vähäks aikaa varastoon kun nyt pärjäsi näin vähillä unilla eikä edes väsytä [:)]

KUTITTAA [&:] mahanahka vissiin venyy kun ihan älytön syyhy on koko ajan. Mikään rasva ei auta ja kun kysyin neuvolassa voisko laittaa hydrokortisonia niin ei kuulema kannata. Tai voishan sitä kokeilla...krääh ja raaps!

täällä kans aamuisin nenä vuotaa, aivastuttaa ja kaikki flunssan oireet, mutta pari tuntia, niin oon taas parantunut. joten tinkerbell ja peukaloinen, saanen liittyä kerhoon..

mulla kutis alavatsan nahka yks yö ihan hirveesti. ei auttanut yhtään mikään, ei rasvaukset, ei suihkuttelu... loppuviimeks otin kylmäkallen pakkasesta ja turrutin nahkani [:D] se auttoi ja sitten nukahdin.
avomies kyllä pelkäs, että syväjäädytän rimpulan. mutta hyvin tuntuu vieläkin olevan elossa.

ALina: repesin tolle syväjäädytykselle ! [:D][:D] Meiän mies on kans vähän ylihuolehtivainen. Kun pompin se sanoo, "älä nyt viitsi, vauva tippuu jalkojen välistä kohta!".
Tuo kutina on mullakin vaivana eikä oikeen mikään auta.
etkös alina sie ollu jyväskylästä? :) mie muutin sieltä just poies :/ , harmi.
Mulla on vähän ikävä keskussairaalaa:D se oli niin pieni ja kotoisa hospitaali verrattuna tähän OYS:iin.
Tai sitten mulla on vaan vähän "koti-ikävä". Mun mielestä se gravidakin oli kiva, siellä oli hyvää palvelua.

Mä nyt vähä oon ilkeä ja hehkutan että mun masunahkaa ei enää raavituta yhtään!! ah, niin ihana olotila ku saa olla raapimatta eikä tartte rasvata joka toinen tunti! Vissiin maha lopettanu kasvamisen ku ei oo ilmestyny uusia arpiakaan, tai sitte en vaan enää huomaa uusia noiden vanhojen seasta :P
Todellaki tuli kokeiltua kaikki keinot siihen kutinaan. Ceridal tepsi toisena päivänä, ja toisena päivänä sitte vain ja ainoastaan Erisanin perusvoide.

Mutta flunssa on sitkeä eikä tajua lähtä jo pois!

Mulle tulis melela mieleen, et sun masu on jo niin kovasti laskeutunu (=pienentyny) ettei nahka enää kiristä, eikä siks raavitutakkaan.. joten h-hetki läheneeeeeee [:)]

Voipi olla satu ihan totta.. :) Sf mitta on pysyny nyt samana, niin ei oo ainakaan kasvua tapahtunu enää sen suhteen.. Musta todella tuntuu että maha on laskeutunu ja reilusti. Kokoajan tunne, että jalkojen välissä on pallo tms joka painaa.. :D

rechaka joo oon Jyväskylästä. Höh, muuta ny takas tänne niin voidaan hengata sitten siellä keskussairaalassa [:D] eihän meillä oo lasketuissa ajoissakaan kun päivä eroa. [:)]

Gravidassa kyl oli oikeesti hyvää palvelua, keskussairaalasta en osaa vielä sanoo mitään. Ottaa vaan vähän päähän kun tuolla on niin vanhaa kaikki tekniikka ja varsinkin ilmanvaihto, että ei saa sitten edes ilokaasua. Mutta... En rupee nyt valittaa, on hyvä päivä [:D]

Musta tuntuu et maha olis vähän laskeutunut kans, jotenkin helpompi hengitellä, eikä oo närästänytkään muutamaan päivään. Wohoo!
Sukkapuikkoja on riittänyt kyllä vaikka muille jakaa ja "menkkakivut" on lisääntynyt, mutta otan ne kyllä omalla lailla ilolla vastaan [:D] Kuten myös nää harkkasupparit, jotka on kans lisääntyneet lähipäivinä! [:)]

Ja niin joo: Ei munkaan ukko anna mun hyppiä, ei oo koko raskauden aikana antanut, ettei vauva vaan tipahda pois kyydistä. [:D]
Voi kun se oliskin noin helppoo, luulen et suurin osa meistä pomppis tälläkin hetkellä [:D]

Mä koen itteni jo rammaks [&:] Eilen illal kävelin tien toiselle puolelle kauppaa vähä herkkui ostelemaan. Yöllä sitten heräsin kipuun,joka tuntui tosi kovana kuukautis kipuna ja levis jo selkäänkin.Puoli tuntii samaa jatku kunnes pääs taas nukkumaan.Aamulla herätessä tuntui siltä kun olis tehnyt jonkun pitkän juoksulenkin kaikki lihakset ihan kipeinä.[&:] Muutenkin kävely on tosi hidasta kun alkaa supistelemaan.Onneksi mies tulee huomenna työreissulta kotiin,ja on sitten pari viikoa maissa töissä kuuntelemassa meikäläisen potemista [:D] Koko ajan vain mietityttää et kuinkahan kauan vielä joutuu kärsimään..[8|]

Ootteko huomanneet milloin teitä eniten supistaa? Siis asentoa tai jotain mitä teette? Mulla supistaa eniten puolimakaavassa asennossa, harvemmin makuultaan (paitsi viime yönä). Samoin jos ajan autoa, niin varmasti supistaa. En tiedä sitten painaako turvavyö vatsaa sen verran, että provosoi noita supistuksia.
Mulla närästys helpotti heti, kun vauva käännettiin oikein päin. Samoin suonenvedot ovat loppuneet. Mutta nyt sitten alkoi oikean puoleista lonkkaluuta särkemään käännön jälkeen ja oikeastaan koko vatsaa särkee ylhäältä alas. Luulen kyllä, että nää säryt on sen kääntämisen aiheuttamia. Mutta mielummin kuitenkin nämä kivut, kuin se sektio. Heh, nyt kun oon niin onnellinen, että pääsen synnyttämään alakautta, joudun varmasti sitten hätäsektioon [:)]. Pitäis osata olla suunnittelematta mitään etukäteen.

Miimi, mullakin yleensä puoli-istuvassa asennossa supistaa eniten, tai sitten istuaaltaan. Tuo autossa oleminen saa myös herkästi supistelemaan, ainakin jos itse ajaa niin se asento on ilmeisesti vähän hankala. Saisi kyllä taas supistaa jo enemmänkin, vauvelilla ollut jo toinen hiljainen päivä putkeen, mutta onneksi sai nyt iltavillin niin vähän helpottaa hermoja [:D]

Haluaisin saada jostain edes jonkulaisen selityksen miks noita "matoja" on jalkojen sisällä jotka pistää jalat levottomiksi?!?!?!? 

Melela:Tällaista lukee poliklinikka.fi sivustoilla. Tiedän tuon ongelman tosi hyvin koska oon kärsiny siitä niin kauan kuin muistan, jo lapsesta saakka tai ainakin teini-iästä asti.

"Oireyhtymän taustalla on keskushermoston tiettyjen välittäjäaineiden vajaus. Erityisesti aivojen dopamiiniaineenvaihdunnan ja rauta-aineenvaihdunnan häiriöiden arvellaan liittyvän levottomat jalat -oireyhtymään. Oireilun on todettu liittyvän myös seuraaviin sairauksiin: munuaisten vajaatoiminta, nivelreuma, anemia, diabetes ja uniapnea. Lisäksi oireita esiintyy usein raskauden aikana."http://www.poliklinikka.fi/kipukanava/artikkelit/levottomat-jalat-3060969#Aiheuttaja

Auttaiskohan se raudan syöminen? En minä ainakaa halua alkaa mitään mielialalääkkeitä syömään, kun tossa artikkelissa sanotaan et jotkut välittäjäaineisiin ja niiden aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet voisivat auttaa..

Mullakin on ollut raskauden aikana "levottomat jalat". Tosin viime aikoina vaivaa ei ole ollut, mutta jossain vaiheessa tarvi koko ajan liikutella jalkoja sohvalla tai sängyssä ollessa. Itse ajattelin, että se liittyisi jotenkin kehittyvään turvotukseen. Nyt jalat on varmaan jo niin turvonneet, että ovat luopuneet toivosta, eivätkä yritäkään saada mua liikuttamaan niitä... [:D]

Onko kellään muuten ollut sellaisia kummallisia "kuumia aaltoja"? Toivon, että liittyisivät jotenkin hormonitoiminnan muutoksiin, jotka viittaisivat synnytykseen. Välillä tulee ihan hirveän kuuma ja samalla pukkaa jano. Yleensä olen kuitenkin ollut enemminkin paleluun taipuvainen.

Aurora; mulla on nyt kans alkanu tuleen välil ihan järkyttäviä "kuumia aaltoja".. ihan yhtäkkiä alkaa kuumottaan ja posket punottaan jne.. ja parina yönä oon palelluttanu miehen ja nukkunu tuuletukset ja ikkunat ammollaan kun on niin kuuma :D - ja yöllä olis jano koko ajan, mutten viiti juoda kun muuten joutuu ravaan vessassa (viime yönä btw ainakin VIISI kertaa - oiskohan tää peipi laskeutunu, kun yleensä pari riittäny?? :)).

Nukkuminen noin muuten onnistuu vielä pelottavan hyvin.. mä en tajua miten ikinä opin vauvan rytmiin, kun nukun reilua 12 tuntia yössä (herään vana vessaan ja takas unta kuuppaan).. ja enemmänkin menis jos viittis [:D] ..tosin pari huonoakin yötä ollu ja niiden jälkeen hermo heti kireellä.. oikein huono omatunto kun miettii, että suurinosa täälläkin nukkuu jokaisen yönsä tosi huonosti :/

Onko muuten kellään täällä suupielet halkeillu kokoajan? ..mul on nyt tän raskauden aikana kokoajan jompikumpi suupieli rikki.. nyt parhaillaan toinen puoli alkaa parantuun, ni toiseen on tulossa!! raivostuttavaa [:@]

satu: kannattaa vaan nauttia siitä et saat nukuttua, älä pode huonoa omatuntoa asiasta. Kyllä se vaavi sut sit opettaa oikeille rytmeille (joka tarkoittaa: ei mitään rytmiä:D). Tai mistäs sitä tietää miten se sinun vauvasi sitten nukkuu! Jos se onki äitiinsä tullut ja posottaa vaan täysiä yöt läpi parilla syötöllä :D

Mulla on menny maha sekasin nyt loppuraskaudesta. aivan järkyttävää. Eka kärsin kauheasta ummetuksesta, nyt saa ihmetellä että mistä tätä Scheissea tulee. (kivat puheenaiheet). Toivon, et tää jotenki liittyis synnytyksen lähenemiseen, mut voi olla että on haavetta se vain.

Viime yönä heräsin ekan kerran suppareihin. Eli jotain edistystä kai tapahtuu. Niitä tuli muutamia, sitten lakkasivat. aamuyöllä sama homma mutta taas hidastuivat.
Ehkä se kuitenkin edistää jotain! Ne oli jopa vähän kipeitä minusta.

Kerrassaan mielenkiintoinen oli toi viime yö. Huh huh! Illasta mulla meni toinen hartia jumiin silleen, että siellä tuntui yks kipeä piste, josta heijastui kipu rinnan puolelle. Yritin taltuttaa kipua lämpimällä kaurapussilla, hieronnalla, kylmägeelillä ja Panadolilla. Ei hellittänyt. Siitä sitten nukkumaan erittäin huonoja yöunia.

Noin neljän aikaan heräsin, kävin vessassa ja otin rautatabletin. Yritin nukkua. Tuli huono olo maatessa. Läähätytti. Nousin ylös, kun nukkumisesta ei tutunut tulevan mitään. Viiteen mennessä tuli pari todella kipeää vatsakramppia (tai supistusta, mutta veikkaan niitä vatsakrampeiksi, kun tuntui vain alavatsalla). Viideltä oksensin [:'(]. Viiden ja puoli kuuden välillä tuli neljä kramppia lisää joiden yhteydessä suoli tyhjeni myös alakautta [&:]. Suolen ja vatsan tyhjennyttyä krampit hellitti.

Tämän shown jälkeen olin tietysti täysin pirteä. Katselin dvd:ltä leffaa ja seitsemän jälkeen painuin takaisin pehkuihin. Kylläpäs nukutti. Pikkuhiljaa olen alkanut syömään, onneksi pysyy eväs sisällä. Jospa tämä elämä tästä taas voittaa. [:)]

Nyt alkaa täälläkin tosiaan olee sellanen fiilis, että synnyttämään jo! Viimesen viikon ajan olo huonontunu kaikin puolin [:'(] Väsyttää, vaikka oon nukkunu ihan hyvin, huono olo vähän väliä, sattuu sinne tänne ja tonne. Ei tee mieli oikein syödä, ja kun syö, heti vessaan isolle hädälle. Mikään ei oikein kiinnosta. Lenkillä oon käynyt joka päivä, mut kyllä jo aika kivuliasta alkaa olemaan. Jaksaisin kyllä vaavia vielä odotella, jos vaan olo kohentuisi...

Levottomista jaloista: mulle suositeltiin neuvolassa magnesiumia jalkakipuihin ja levottomiinkin jalkoihinkin kuulemma vois olla magnesiumista apua?

Satu`:Mietin että voisko suupielien halkeileminen johtua siitä että raskauden aikana kun ei saa tuota a-vitamiinia pahemmin syödä ja sehän just vaikuttaa ihon ja limakalvojen kuntoon.. että suupielet halkeilevat sen vuoksi...  arvuuttelen vain. Tietysti näin kylmillä ilmoilla ilmakin on kuivempaa ja vaikuttaa osaltaan. Bebanthen on itellä kyllä hyvä apu rohtuneisiin huuliin.

satu`: Se suupielien halkeilu johtuu b-vitamiinin puutteesta, mulla ei samaa vaivaa, mutta ukkelini kärsii siitä joka syksy ja talvi.

Tai voihan se olla, et limakalvot kuivuu? Vai onko suupielet limakalvoo? [:D]  Mulla ainakin nenä ihan kuiva, hainkin apteekista nenänkostutustippoja, ja het on ollu parempi olla.

Mua ihmetyttää kyl toi vatsantoiminta. Koko raskauden oli enemmänkin ummetusta, mutta ei enää. (Ah ihana aihe. [:D]) Nyt saa käydä monta kertaa päivässä ja aina sitä itteensä vaan riittää ja riittää.. [:D]

Mulla on alkanut vissiin hormonit taas heittää enemmän, oon taas paaaljon tunteikkaampi (ja kärttysempi) ku ennen. Ylireagoin aikalailla kaikkeen.. [:D] Eilen itkin sitä, kun tuo toinen puolisko oli ostanut sen viimeisillä rahoilla Rimpulalle pehmolelun, sen Herra Hakkaraisen ja ruokaa. No mähän tietysti aattelin päässäni, et "Noni, kiva. Nyt sillä ei oo sitten rahaa tulla kattomaan mua sairaalaan jos synnytys alkaa piakkoin ja kun joudun siellä sit olee muutaman päivän." Siis kun sillä ei oo ajokorttia, niin se joutuu sit tulla kattelee mua sinne bussilla. Raukka yritti lohduttaa mua, että "no mutta kyl meidän varmaan pitää syödäkkin jotain ennen ku se syntyy... Ja se Herra hakkarainen oli niin söpökin.. Aattelin, että se olis Rimpulalle kiva unilelu.."

Voi voi voi näitä hormonihuuruja... [:D] Kyllähän mäkin voin sille hitto soikoon antaa rahaa et se pääsee mua kattoo, ellei saa kavereiltaan/vanhemmiltaan kyytiä sairaalanmäelle. [:D]

Takaisin