Oireilua..

Täällä myös on etova olo seurana aamusta iltaan, myös yöllä herään huonon oloon. Onneksi ei ole vielä tarvinnut oksentaa, mutta kaukana se ei ole ollut. Salmiakki ja jäävesi ovat helpottaneet pahimpia oksetusoloja. Väsymystä on ollut viikolta 5 asti, onneksi olen ollut nyt lomalla niin on voinut huolia kunnolla. Ummetusta on olut myös vaikka syön kuitupistoista ruokaa. Pissillä saa ravata tosi usein...

Serafiina: toivottavasti kaikki on hyvin. Itselläni on ollut välillä oireettomia päiviä, mutta kaikki on ollut kuitenkin hyvin ja oireet palanneet.

vuononvaltiatar: melkeen tuli itselläkin oksurefleksi kun kuvittelin tuon tabletin tarrautumisen, yök! Itselläkin joskus käynyt noin.
 
En nyt tiedä kuuluuko tämä tänne mutta....
kertokaa nyt te viisaammat mulle että mitkä on mun oikeudet tässä tilanteessa:

Olin siis viimeviikolla 2 päivää pois tän järkyttävän oksentelun takia ja sanoin siinä sitten pomolle suoraan että raskaana ollaan ja pakko lähteä kotiin kun on niin huono olo. Pomolle asia oli ok.
Palasin sen kahden päivän jälkeen takaisin töihin, niin sain hirveät valitukset siitä etten voi olla koko aikaa pois, kun muut työntekijät hermostuu kun joutuu tehdä mun työvuoroja ja raskaus ei ole sairaus etten voi kuulemma vedota siihen jos olen pois/en voi olla koko aikaa sen takia pois!? :o

No tänäänkin menin töihin ja kävin välillä vessanpönttöä halailemassa ja sama meno jatkuu täällä kotonakin..

ELI: Onko mulla jotain oikeuksia jäädä oikeasti s-lomalle tän jäätävän pahoinvoinnin takia? Vai joudunko hyppiä tuon v-mäisen pomoni mukaan?
Nytkin vituttaa ja oksettaa niin paljon että pian pääsee itku..
Odotan niin elokuun loppua että työsoppari loppuu ja saan jäädä tuolta pois. Kuulostan varmaan laiskalta mutta olen oikeasti mielummin kotona kun tuolla töissä... 
 
Jos on niin huono olla, ettei töitä pysty tekemään, ni s-lomaa vaan hakemaan. Oma jaksaminen aina tärkeintä, varsinki ku raskaana. Ite sain lääkäriltä Primperan reseptin pahoinvointiin, on kyllä hyvin jeesannu.
 
Casssu: itse olen ainakin kyseisestä syystä sairaslomalla. Enkä ole edes töihin syytä kertonut, lääkärit on pistänyt pelkän koodin ilman tekstiä. Ja mulle lääkäri ainakin sano, että js yrittää töissä sinnitellä niin äkkiä on tiputuksessa sairaalassa. Eli todellakin meet nyt lääkäriin ihan itsesi ja pikkuisen vuoksi! Niin ja suosittelen kokeilemaan huonoon oloon myös apteekin pahoinvointirannekeita (sea band) n.20€. Itsellä on olo helpottanut todella paljon näillä. Parempia vointeja sinne ja muillekin palstalaisille =)
 
Casssu, Jos lääkäri on sitä mieltä ja sulle todistuksen kirjoittaa niin silloin se on täysin oikeutettua! Tietysti ilman s-lomatodistusta pomolla on siihen sanansa sanottavana, eikä tarvi maksaa esim. palkkaa siltä ajalta kun oot ilman todistusta pois. Näin ainakin meillä oli töissä jossa saatiin olla 3pv pois ilman lääkärin todistusta.

Mutta lääkäriin vaan jos siltä tuntuu! Tosi typerää oli vetää noi työkaverit tohon mukaan, koska jos sä oot sairas niin sun ei todellakaan sillon pitäs joutuu miettimään mitä sun työkaverit nyt ajattelee jos oot pois yms.! :S

Asiasta viidenteen, olin tänään neuvola lääkärillä, kerroin huoleni tästä oireettomuudesta, kun on kestänyt jo viikon ja tuntuu etten ole enää raskaana. Sanoi että ainakin limakalvot näyttää "raskautuneilta" ja sanoi myös mun unettomuuden olevan yksi raskausoire. (saatan maata sängyssä ja saada unta vasta 3-4 aikaan yöllä) Ei kuunnellu sydänääniä kun niin vähän viikkoja ja huonot laitteet siellä, mutta hänen mielestään kaikki kunnossa. Toivotaan.
3viikkoa ultraan, huoh, niiiin pitkä aika!! :/  :)
 
Cassau: Sulla on kyllä ihan idioottipomo! Kun kerroin mun pomolle (teen vuoroja ravintolassa opiskelujeni ohessa) sairaudesta niin nyt aamuvuoroissa, jolloin normaalisti olisin yksin nostelemassa kuormaa yms, mulle on laitettu ylimääräinen työntekijä, joka auttaa ja tekee nostot mun puolesta ja muutenkin pitää huolen että saan levättyä.. Okei mun pomo on kyllä nainen jolla itsellään on vauvakuumetta.. Mutta joka tapauksessa pomolla ei ole oikeutta tuollaiseen "väsytät työtoverisi"-tyyppiseen uhkailuun.

Entisessä työpaikassani oli juurikin tuollainen pomo, joka ei pystynyt käsittämään miksen voinut tulla töihin, vaikka olin kuumeisena sairaalassa tiputuksessa. Tein asiasta työsuojeluilmoituksen ja kyllä loppui noi vihjailut... Tsemppiä Cassaulle pahoinvointiin ja nyt pistät vain itsesi ja vaavin kaiken muun edelle! <3
 
Casssu: Hui mikä pomo. Mä oisin varmaan räjähtäny tollasessa tilanteessa.emoticon Meillä ei edes lähiesimiehen tarvitse tietää sairauden syytä, jos on todistus terkkarilta tai lääkäriltä, niin sen voi laittaa menee suljetussa kuoressa ylihoitajalle. Raskaus ei ole tietenkään syy olla poissa töistä, mut valitettavasti se aiheuttaa monenmoista oiretta, josta johtuen on jo syy olla saikulla. Menet oksentaa seuraavaks sun pomon huoneeseen ja kysyt onko nyt tyytyväinen. emoticon

Itse jouduin eilen kertomaan pomolle raskaudesta, mutta eri syystä (tulevan syksyn ja seuraavan vuoden suunnitelmien takia). Pomo onnitteli ja kyseli vointia. Kerroin voivani pahoin ajoittain, ja että on käytävä täyttämässä vatsaa vähän väliä ettei olo pahene. Pomo ymmärsi asian ja sanoi että mun tulisi toimia voimieni mukaisesti. :) Meinas tulla itku kun oli niin ymmärtäväinen.

Oireista vielä.. uusi "oire" on tullut kuvioihin, nimittäin pelko. Tuon Pikkutontun suru-uutisen myötä mulle on tullut hirvee pelko, et onkohan kaikki hyvin. Rintojen arkuus kadonnut (no on ehkä vielä vähän) ja kun tuo pahoinvointikaan ei ole enää sitä samaa luokkaa kuin aikaisemmin. :-/ Ei mitenkään että nauttisin pahoinvoinnista, mutta kuitenkin.. Vielä pirulliset 2 vkoa ultraan, huoh.
 
olipas Lindasin pomo ihana :( Kai sitä tarttis tajuta, milloin toinen ei ole työkunnossa...

Sagatar itse kullekin varmaan tulee noita oloja, kun lukee jonkun kurjasta kohtalosta... Sitä miettii paljon enempi, mahtaako mitään elämään tuolta masusta ees löytyä... Koita siinä sitten ultraa odotella...
 
APUA, nyt luin jälkikäteen mun edellisen viestin ja sanoin ihan väärin "Kun kerroin mun pomolle sairaudesta..." ööh, tarkoitin raskaudesta... Sorge. Hyvät naurut sain..


Niin ja Sagatar: vähän samantyyppisiä pelon tunteita täälläkin, kun oireita ei ihan liikaa ole, mut toisaalta punaista vuotoa ei ole tullut tippaakaan.. Ei auta kun odottaa ultraa.. Tylsää..
 
Joo, eipä tuo mun pomo mistään ihanimmasta päästä ole vaikka nainen onkin ja vielä 3 lapsen äiti... emoticon
Tänäänkin kävin pari kertaa halaamassa pönttöä.. Mullaki vielä kyseessä asiakaspalvelutyö (kaupan kassa!) niin yritäppä siinä olla ja hymyillä, kun oksennus on kurkus :D
Ajattelin että sinnittelen vielä ensviikon ja sitte olis 20 päivä neuvola, niin jos sieltä saisi tuolle loppuajalle sairaslomaa. Työsoppari loppuu siis elokuun viimeinen päivä :)

Lindas: Ihana pomo sulla! Miksei mullaki voi olla noin ihanaa :D ihme kiukkuperse meillä vaan.. :D

Sagatar: toi oli hyvä idea! käyn kyllä joku päivä kysymässä että mihinkä se raja vedetään ja koska saa jäädä kotiin oksentamaan. Ei tästä tuu muuten mitään...

Mutta jos tää olo tästä pahenee niin oksennan varmaan joku päivä sinne kassan roskikseen (asiakkaan paikalla ollessa tottakai), tai sitten lihatiskin lattialle kun asiakas on paikalla. 
Enköhän mä tästä jotenkin selviä :) viimestään sopimuksen loputtua :P
 

cassu: melko inhottava tuo sinun tilanne töissä :( Hae vaan saikkua, jos olo alkaa olemaan sietämätön. Väsymyksen ja etovan olon keskellä vielä voikin työskennellä, mutta tuo oksentelu on asia erikseen. Ehkä pomollasi ei ole ollut niin huonoa oloa odottaessaan, niin ei ymmärrä tilannettasi. Saikulle vaan!

Pandaku: itsellänikin on ollut päiviä, jolloin raskaus on tuntunut epätodelliselta. Kasvaisi äkkiä vauvamaha ja alkaisi liikkeet tuntua niin olisi kunnolla raskaana oleva olo :D Viikosta 9+ eteenpäin mulle tuli painontunne alavatsalle ja pahoinvointi paheni, niin tunne raskaanaolosta vahvistui.

Mulla lensi tänään ekaa kertaa oksu. Aamulla oli nälkä ja söin normi aamiaisen, mutta sitten se vaan alkoi nousta ylös. Toivottavasti tämä oksentelu ei jatku. 

 
Täällä nyt puhutaan ihan muusta, mutta heitän tämmöisen mielenkiintoisen vaivan mistä kärsin todella paljon..

Siis mun tissejä kutittaa! Pienikin kosketus, niin johan vois raapia nännit irti! Muilla tämmöstä?! Olen vielä hyvin rasvaillut niitä, ettei haavoja tulisi tai iho kuivuisi.
Mutta hirvee tämmönen kutina, jota ei voi raapia! : (
 
Hei, te ketkä olette käyttäneet Primperania pahoinvointiin: Oletteko käyttäneet silloin tällöin vai esim. viikon putkeen joka päivä?
Aina nuo lääkkeet epäilyttävät, mutta nyt alkaa olemaan kaikki muut keinot jo kokeiltu ja pahoinvointi melkein ympärivuorokautista..
 
Hei, te ketkä olette käyttäneet Primperania pahoinvointiin: Oletteko käyttäneet silloin tällöin vai esim. viikon putkeen joka päivä?
Aina nuo lääkkeet epäilyttävät, mutta nyt alkaa olemaan kaikki muut keinot jo kokeiltu ja pahoinvointi melkein ympärivuorokautista..
 
Silloin tällöin kun siltä on tuntunut. Niitähän kuuluis periaatteessa ottaa tarvittaessa 1-3tbl vuorokaudessa.
 
en oo koko Primperania ajatellut... Sitä voi ehkä hakea, niin vois silloin tällöin napsasta nassuun... tää olo on taas ollut kurjempi muutaman päivän :( Ei sentään pöntön halailua, mutta kurjaa silti...
 
En tienny mihin osioon olisin tän kirjannu kun en meinaa itekään vielä uskoa. Mutta vielä hieman epäuskoisena luulen että tunsin ekat liikkeet, silläkin varauksella että aina sanotaan ettei näin aikasin voi tuntea niitä.. Oon tänään 10+6 ja muutaman päivän aikana kohdun kohdalla on tuntunut pienen pientä todella hentoa kutittelua, ihan kuin helmen kokoinen kupla olisi siirtynyt. Ja tunne on erilainen kuin suolessa tapahtuvat kuplat.. Ainoa tapa jolla varmistun siitä että tosiaan oon tuntenut jo liikkeitä on odottaa ja tunnustella voimistuuko noi samat tuntemukset.. Tällasta. Hämmentää..
 
Itse sain viime raskaudessa Primperania maidon herutukseen. Poika syntynyt ennenaikaisena 6 viikkoa ja kotona pumppasin sairaalan pumpulla maitoa. Sitten kun siirryin Avantin pumppuun kotona niin loppui maidon tulo. Ei ollut läheskään yhtä tehokas kuin sairaalan satavuotta vanha tehopumppu. No pian poika jaksoi jo itsekin imeä. 

Itsellä ruvennut nyt tisseihin tulemaan täytettä, että ei ole vaan tyhjät pussit. 

Lindas, mä niin toivon kanssa että alkaisi jo liikkeet tuntumaan. Toivottavasti tässä toisessa raskaudessa ainakin aikaisemmin kuin viimeksi, eli rv:lla 20. Kaksosraskauksissako tuntuu liikkeet aikaisemmin? Jos sulla Lindas on siellä kaksoset? Vai joko olet käynyt ultrassa?

Eilen kuulin mattopyykillä tarinan naisesta kuka oli varronnut tyttö kaksosia ja synnytyksessä oli saanut kaupanpäälle vielä pojan. Poika oli aina ultrassa piilotellut tyttöjen takana. 

Itsellä hemoglobiini oli ensi mittauksella 114, viime raskaudessa oli 140. Tein itselleni diagnoosin. Aivan selvä kaksosraskaus kun kaksi tarvitsee rautaa enemmän. Olisipa nyt se ultra takana niin loppuisi nämä vainoharhat. Nyt siihen on aikaa 11 päivää. Huomenna sentäs saa mennä jo niihin verikokeisiin. 
 
Takaisin
Top