Oireilua..

Tänään viikkoja 12+1 ja pahoinvointi on vaihtunut aamusta iltapahoinvoinniksi. Myös olen kovin stressaantunut ja työt väsyttää mut niin että oon työpäivinä ihan hiilenä. Nälkä kun tulee, se tulee niin kovana että voisin syödä hirven. Pissalla täytyy käydä nyt myös yöllä ja lasillisenkin kun juo niin tuntuu että tulee samantien läpi. :D
 
Mulla meinaa vasta nyt tulla pahoinvointia (rv9+). Syömisen kanssa ei saa tulla pitkiä taukoja.
Niin ja totesin tuossa etten sitten kestä enää ruista... Se selittää lähes koko kesän kestäneen turvotuksen ja hankalan olon. Tämä piti tietysti todeta syömällä useampaan kertaan 100% ruisleipää.... Sitä oloa ei meinannut helpottaa millään! Menee varmaan siihen ettei kohta saa olla yhtään ruista leivässä (kuten isällä...että tervetuloa pikkuinen sukuun!)
Mulla on toiseen rintaan tullut niitä kipeähköjä muhkuroita, joita imetysaikaankin. Siis toiseen vaan! :)
 
Mulla ei ole juurikaaan pahoinvointia ollut koko raskausaikana, jotain pientä etomista silloin tällöin. Nyt tuntuu, että nekin vähät olot ovat mennyttä. Myös lähes kaikki ruoka maistuu ihan hyvin, ainoastaan liha tökkii. Raskaus on sujunut tähän saakka olojen puolesta siis ihan hyvin, kunnes nyt muutaman viime päivän aikana on selkä alkanut vihoitella, sillä seurauksella, että tänä aamuna töihin pääseminenkin tuotti tuskaa, ja nyt kun yritän koneella istua, niin en tiedä miten päin olisin. Tämä kipu paikantuu ehkä vähän alemmas kuin normaali alaselän kipu, johonkin ristiluun ja pakaroiden alueelle, ja ainoastaan vasemmalle puolelle. Tuntuu, että joku työntäisi puukkoa ristiselkään ja pakaraan. Lisäksi kipu säteilee myös vasempaan nivuseen ja tuohon yläreiteen. Tosi ikävä kipu, ja tuntuu, että se tästä vaan pahenee... Lueskelin netistä, että tämä, takalantion kivuksi kutsuttu vaiva on raskausaikana todella yleistä, ja saattaa kestää läpi koko raskauden.... Huh huh, nyt mennään viikolla 10+2, ja matkaa on siis vielä edessä...
Mutta mitäpä ei tässä kestäisi sen oman pikkuihmisen vuoksi. Eilen tuli postissa kotidoppleri (AngelSounds Doppler JPD-100S), ja hetken etsimisen jälkeen ne rakkaat sydänäänet löytyivät ihan alavatsalta vasemmalta puolelta. Pikkuisen kasvu se siellä aiheuttaa äipälle selkävaivoja.... 
 
Oireita? Joo, on.

Jo ennen plussaa olivat rinnat kipeinä, ja kuudennella viikolla alkoi pahoinvointi: aluksi oli vain sellaista ällötystä (erityisen pahaa aamuisin) ja ruuasta nirsoilua, sitten on ollut ällötystä ja oksentelua läpi koko päivän viimeiset puolitoista viikkoa ja olen nyt joutunut olemaan sairaslomalla. Raskautta takana 9+2 - kai tän joskus saisi toivoa loppuvan?
 
Täällä tänään ekan kerran saatu halailla pönttöä... ajattelin jo, etten selviä vessasta syömään aamupalaa ennen töihin lähtöä :)
 
vuononvaltiatar, voi ei! Sua nyt koetellaan... ensin kuumeet, flunssat ja kaikki ja nyt sitten vielä tämä! Jaksamisia sinulle!

Mulla edelleen naama kukkii. Tänään menen kosmetologille ja toivon, että se saa tehtyä näille näpyille jotain. Rinnat on myös yhä kipeät, mahallaan nukkuminen ei meinaa onnistua. Ja mä nukun melkein aina mahallaan! Mitenhän sitä osaa sitten nukkua, kun mahakin alkaa kunnolla kasvaa? 
 
Itse olen ollut myös superhuonovointinen, laatanlentoennätys on tällä hetkellä 10 krt päivässä, yleensä vähintään 3 kertaa. Kaikista v-mäisintä on se, että olo ei oikeastaan helpotu oksentamisen jälkeen, vaan koko ajan on sellainen olo että olisi Lintsillä krapulassa.

Mutta neuvolantäti lohdutti, että pahoinvointi on hyvä merkki, tarkoittaa sitä, että raskaus on lähtenyt hyvin liikkeelle. Raskautta ylläpitävät hormonithan ne nimittäin pahoinvointiakin aiheuttaa. Että sitä on kiva sitten mietiskellä siinä vessanpönttöä halatessa.

Ja Serafiina: tiedän niin mitä tarkoitat noilla ulkopuuseetunnoillasi. Itse lähdin keskellä yötä kotiin läheiseltä mökiltä, tuli vaan omaa posliinipönttöä niin ikävä. Eikä tarttenut isäntäväelle pahemmin selitellä, että vatsatauti nyt iski, sen verta viheriä olen koko ajan...
 
Mukavasti lisääntynyt parin pvän sisään vihlovat alavatsakivut, toivottavasti pysyy kivut "normaaleissa" määrissä. Eilen ilmaantu uutena oireena huimaus ja siihen ku sekottaa takasi palanneen pahoinvoinnin, niin tervetuloa hormonihirviö! :P Tullu käytyä tunneskaaloja aika hurmaavasti läpi päivittäin. Vkloppuna olin pillahtamassa itkuun, ku oltii autoa vaihtamassa, hienoa tämä raskaana olo :)
 
Itsellä oikeestaan kaikki pahoinvoinnit ja ylensyömiset loppuneet. Väsymykseenkin totuin ja olo on paljon seesteisempi ollut viime np-ultran jälkeen. Menossa 11pv työputki ja se kyllä väsyttää kun päivät niin pitkiä eikä saa kunnon yöunia mutta kohta tuokin helpottaa. Nyt siis rv 13+1.
 
Mulla on ollut närästystä oikeastaan alusta asti. Nyt se on vaan mennyt sen verran pahemmaksi, että harkitsen jo pitäisikö käydä kinuamassa neuvolan lääkäriltä jotain Rennietä tehokkaampa. Vuosia sitten närästys vaivasi, mutta sain ruokavaliolla homman lopulta kuntoon. Nyt tää raskaus tuntuu villiinnyttäneen vatsahapot jälleen. 

En ole oksentanut kertaakaan, mutta hirveä kuvotus on ollut viikkoja. Tosi vaikeaa saada mitään järjellistä aikaiseksi kun koko ajan kuvottaa ja väsyttää. Olen tehnyt melko paljon etätöitä, että voi maata puolittain sohvalla. Jos istun toimistotuolilla koko päivän, niin sitten ei illalla jaksa enää mitään. Nyt ehkä kuvotus on vähän hellittämässä (11+5 tänään), mutta närästys on vaan pahenemaan päin.

Aika moni ruoka ei maistu yhtään. En voi varsinkaan kuvitella syömäni ennen niin rakastamaani punaista lihaa.. Salaatit ja kaikki raikas menee aika hyvin. Suurin pelastus on ollut erilaiset keitot, esimerkiksi jauheliha- ja siskonmakkarakeitto. Ne menee alas huonompanakin hetkenä. Ei toisaalta tule mässättyä, kun ei tee yhtään mieli melkein mitään karkkeja tai muuta epäterveellistä.

Välillä myös huippaa ja vatsaa nipistelee. Ja rinnat ovat melko arat. Eli ihan kunnon kokoelma näitä oireita on.
 
muksis, ootko kokeillu Losecia närästykseen? Mulla oli ihan järkyttävä närästys ekassa raskaudessa ja se oli ainoo mikä autto! Se on tietääkseni ollut ennen reseptilääke, jota lääkärit on määränny raskaanakin oleville, mutta nykyään ihan ilman reseptiä saatavilla.

 Mulla ei ole oireet palannut. Ne katos sillon joskus rv7?! eikä sen jälkeen oo näkynyt. Onneks kuitenkin sydän äänet kuuluu dopplerilla, muuten epäilisin vahvasti raskauttani! :) ..tai no, kyllähän toi vatta on jo pullahtanut ulos, mutta onpahan kyllä ruokakin maistunut! :D
 
Pandaku: En ole, Rennietä vaan. Pitääkin käydä heti huomenna katsomassa löytyisikö Losecia apteekista. Nyt noi lähimmät taitaa olla jo kiinni. Renniessä mua ärsyttää myös ne makeutusaineet, koska normaalisti yritän niitä välttää (siis vaikka en edes olisi raskaana).. 
 
Ihan alkuviikoista iski jäätävä väsymys ja rinnat vähän aristeli. Siitä rintojen aristelusta päätin testinkin tehdä ;)

Nyt on välillä lihan haju ja maku etonut, toisaalta kunnon pihvistä ei vieläkään ole tullut luovuttua. Niin pahaa ei ole tehnyt.kavereiden tupakan hajuinen hengitys on ällöttänyt, onneksi siitä on voinut sanoa suoraan :D Weekend-festareilta pe yönä tullessa teki ihmisten hengitys autossa niin pahaa että meinasi ensimmäisen kerran oksennus tulla. Vetivät sitten ystävät huolella purkkaa ettei Nigella ala yökkäämään

Nyt tuntuu että hajuaisi on todella herkkänä, miehen pissan haju ja lasten kakan haju ärsyttää. Vähän noloa ärsyyntyä moisista hajuista...Muutenkin kyllä ärsyynnyn tällä hetkellä kaikesta, menee hormoonien piikkiin kyllä!
 
Täällä on kanssa tullut noita inhottavia mahakipuja :( ja välillä on paikat niin kipeet ettei pysty edes liikkua tai edes istua kunnolla.. 
muuten on olo ollu ihan ok ja pahoinvoinnista oon päässy eroon ja nyt saa syötyäkin normaalisti. väsyttää kyllä koko ajan ja päikkäreitä joutuu ottaa välillä :D
 
m-kukka kyllä tää voimille alkaa jo ottaa :( Ei jaksais töissä mitään :(
jaksamisia kaikille huonovointisille! <3 Masun repäisykivut on kyllä kurjia, kun itsellä ainakin tuppaa tunkemaan aina liikkeelle lähtiessä...Koittaa sitten olla kasvoja vääntelemättä :)
 
Mulla alkaa kohta rv 13, ja etova olo on palannut. Ja päätä tuntuu särkevän lähes päivittäin.
Hampaiden pesu on yhtä yökkimistä. Nielun refleksit todella herkillä.
 
Mä luovutin ja kävin työterveyslääkäriltä hakemassa närästyslääkereseptin, ranitidinia, jonka pitäisi sopia raskaana oleville.

Eilen kävin apteekissa ja totesin että ihan jokaisessa Renniessa on nykyään sakariinia, jota neuvolan ohjeissa ei suositella. Pakkauksessa lukee kyllä että raskauden aikana voi syödä, muttei kovin pitkään. Neuvolassa eivät suositelleet, ohje oli että mene lääkäriin tai kokeile Samarinia. Apteekissa kysyin myös Losecista ja siellä taas eivät suositelleet sitä. Hermo menee kohta kyllä näihin säädöksiin. Näköjään sitä sakariinia on myös kaikissa purtavissa kalkkitableteissa yms.
 
muksis, miksi apteekissa ei suositeltu Losecia?
Mulle aikanaan neuvolatäti käski hakemaan sitä kun mikään muu ei tehonnut ja apteekistakin vielä kysyin siitä, niin sanoivat sopivan hyvin raskausaikana käytettäväksi..

No mutta näitä tulee silti aina, aina joku on eri mieltä jostain ja tuntuu että eri neuvoloidenkin tädit usein olevan samasta asiasta montaa mieltä.

Mun kaverin neuvolassa sitä ohjeistettiin ja tuettiin unikoulun pitämistä kun lapsi huusi monta kertaa yössä. meidän neuvolassa taas ei saa pientäkään tukea unikoulun suuntaan, koska "semmosia jotkut lapset on, ne voi vielä yli vuodenkin ikäisenä herätä yli kymmenen kertaa yössä"
 
^ En saanut mitään kovin yksityiskohtaisia perusteluja, mutta kun että ei sitä pitäisi ostaa... Ja paheksuvan katseen päälle. No, onneksi mun on tosi helppo päästä työterveyslääkärille, joten ei tarvi nyt arpoa asian kanssa. 
 
Edelleen on ollu pahoinvointia vaikka viikoilla 12+6 mennään. Mulla myös hampaiden pesu oksettaa. Harvaa ruokaa tekee mieli. Omenat, mandariinit ja joskus joku leipä menee. Maitoa voisin juoda vaikka kuinka paljon. Kaikki hajut ja maut tuntuu niin voimakkailta, että ei oikein pysty syömään kunnolla. Kai tää helpottaa jossain vaihees...
 
Takaisin
Top