Oireilua..

Meillä tyhjennettiin eilen jääkaapista pois kaikki avatut sillipurkit. Olin jo pidemmän aikaa huomannut, että jääkaapista tarttuu vichypulloon kalan haju, joka tarttuu sit käsiin kun sitä pulloa koskee. Yök! En oo voinu juoda tuon vuoksi vichyä enää pariin viikkoon. Luulinaluksi, et tuo haju liittyy jotenkin siihen pullon muoviin ja raskauden herkistämään hajuaistiin, mut eilen töissä tajusin et samaa hajua ei tuu pulloihin siellä. Mainitsin asiasta miehelle ja se totesi että sama haju tulee oluttölkkiin. Niinpä ihana siippa siivosi koko jääkaapin. Tuon hajuherkkyyden lisäksi on ollu etovaa oloa. Muutaman kerran olen halaillut pönttöäkin. Välillä tuo pahaolo (+ mahan nippailu) oli pois mut nyt sitä on taas viikon verran ollut. Oloa kyllä helpottaa kun syö säännöllisesti. Pelottaa kyllä jos tulee kovin pahat raskauspahoinvoinnit, mut toistaiseksi oon tyytyväinen, kun raskaushormonit hyrrää! Niin ja rinnat on täälläkin arat+täyteläiset ja mun mielestä ne on selkeesti myös kasvaneet. No miehen mielestä ei oo kasvanu ;-) Meillä on varhaisultra tulevana tiistaina, neuvola siitä seuraavan viikon keskiviikkona ja seulontaultra sitten elokuun puolessa välissä. Parin viikon päästä juhlitaan mun polttareita, jännittää!! Noiden polttareiden vuoksi päädyttiin varhaisultraan. Kivempi kertoo ystäville raskaudesta jos tietää että ainakin toistaiseksi kaikki on hyvin. Toivotaan, että ultrassa kaikki ois hyvin <3>
 
Kerkesin jo luulla, ettei pahoinvointia tulisi, mutta parin päivän sisällä se on pikkuhiljaa alkanut ja tänään oli jo niin etova olo etten töihin kyenny. Onneksi alkaa kohta loma, niin ei tule paljon poissaoloja töistä.
Väsymys lisääntyt, ja makeeta ei tee juuri mieli. Enemmänkin ällöttää, vaikka normaalisti olen hirvee herkkuperse.
 
Täällä kans kerkesin jo vähän nauttimaan että ehkä tän raskauden aikana ei tuu pahoinvointia..vielä mitä..viikonlopun yövuorot tehny todella tiukkaa kun öisin muutenkaan ruoka maita ja kummiskin pitäis syödä vähän väliä. Ite pitäis jaksaa töissä vielä hyvä tovi ennen lomaa, toivotaan ettei Sagatar sun lomas menis kummiskaan pahoinvoidessa!
 
Juu, ei olis kiva viettää koko lomaa pahoinvoiden. Vielä kun loma-aikana juhlitaan esikoisen synttäreitä, hääpäivää ja saadaan vielä ulkomaan vieraitakin. Täytyy vaan yrittää syödä jotain pientä usein ja pitää pahin olo loitolla. Loman jälkeen odottaakin sit muutama yövuoro. Saas nähdä miten ne sujuu (normaalisti pidän niistä).
 
Mäkin pelkään noita hiton yövuoroja. Meen ylihuomenna loman jälkeen töihin. Heti ens viikonloppuna kolme yötä putkeen. Tykkään normisti tehä yövuoroja ja oon siis toivonut niitä paljon (osallistutaan ite omien listojen tekoon) ja nyt niitä sitte on! En muista kuinka pitkälle viime raskaudessa öitä tein, mut nyt tuntuu siltä, etten kyllä millään jaksa valvoa ja et tulee ihan karmee olo siitä valvomisesta. Onneis mein osastolla normaalisti yöt on tosi rauhallisia, eikä niitä töitä nyt tartte paiskimalla paiskia. Silti. Sit ku en haluaisi kertoa vielä töissä raskaudesta, niin katsotaaan miten porukat ihmettelee kun en yhtäkkiä haluakkaan tehä öitä. Meitä on muutama, jotka niitä enemmän tekee kun monet ei tykkää tehä.
 

Omalle kohdalle ei nyt kyllä joo yövuorot sovi, vaikkakin ne tosiaan normisti on mukavin vuoro..esikoisesta jäin äippälomallekkin kolmen yön jälkeen, nooh toivotaan että alkukankeudesta kun selviää ni sit alkaa taas yövuorotkin maistuu :)

 
Toi on paha, ku on hinkunu niitä öitä. Siinä sit yrittää selitellä miksei enää haluukaan tehdä niitä. :-/  Itsse en ainakaan vielä halua töissä kertoa raskaudesta. Toivottavasti Mutinta jaksat, ja jos on rauhallista, niin torkut aina välillä. :)
Mä oon itse kanssa toivonut paljon öitä, mutta en saa niitä paljon kerralla (vaan jos vakihenkilö on poissa), ku oon määräaikaisena (varmaan ikuisena sellaisena, grrr!), enkä ole kiertävällä listalla. Meidän osastolla päivävuorot on fyysisesti tosi rankkoja. Siksi elättelisin vielä toivoa, että yövuoroja jaksaisi tehdä pidempään, mut tiedä sitä, ku ei oo vielä raskaana sitä kokenut.
Kertokaahan sit miten yövuorot menneet!
 

Huh, mä en halua vielä edes ajatella töiden alkamista loman jälkeen. 

Tsemppiä siis kaikille yövuorolaisille!!! Ja muillekin joilla töissä haastavat ajat!

Missä se kuuluisa aamupahoinvointi on??? Vaihtaisin sen mielellään tähän 24/7 oloon! Vieläkään en oo oksentanu, en oksentanu esikoisestakaan. Oksennustaudissahan helpottaa, ku saa tavaran ulos, mut mites täs, onko siitä mitään hyötyä? Kertokaa jotkut kokeneemmat:D

 
huoh, täälläkin alkoi sitten vkoloppuna tää loputon pahaolo, hyi kamala mikä olo ollu ihan koko ajan. syöminen auttaa ehkä 5 min ja sit taas heikottaa. Mulla olis lauantaina ja muutenki viikonloppuna meno porukoille, mua ei yhtään kiinnostais mennä kun jos isä saa kuulla et ootan nii sen jälkeen tietää ihan joka ikinen joka sitä vastaan tulee. ja sitä en haluais vielä toitottaa kaikilla. oon tässä miettiny et miten saisin tehtyä viikonlopun nii ettei tarvis paljoa porukoita nähä. lauantainan ja su välisen yön saan kyl olla näkemättä kun on olis muutaman kaverin kanssa tapaaminen, olihan tietty ekaks suunniteltu ryyppääminen :D 

 
Aamulla käytiin varhaisultrassa, kaikki oli vallan mainiosti! voimakkaat sydänäänet ja ei vuotoja. Täti sanoi et niin hyvällä mallilla et voi jo kertoa sukulaisille :)
 
ilmapallo, ihana kuulla et kaikki on masussa hyvin. :) Mulle on laitettu lähete varhaisultraan julkiselle puolelle melkein pari viikkoa sitten mutta vielä ei oo kuulunut mitään.. Ei toisaalta haittaa jos viivästyy, olis kiva et sydänäänet sit varmasti näkyis kun se ultra on.

Ja oireista paasausta.. Siis mulla on alkanu jo melkein kaikki mahdolliset alkuraskauden oireet. Kaupassa pyörryttää ihan sairaasti, ja muutenkin jos seison heti alkaa huimaamaan. Sama ongelma oli viimeraskaudessa alusta loppuun saakka, ei kiva. Ja ruoka-asioissa on menny maku melkein kaikesta. Mausteista en voi syödä, en mitään piirakkaa tai sellasta, valkosipuli ällöttää, öljy ällöttää, limsa, vääränlainen leipä, voimakas juusto, mikä millonkin ällöttää. Oikeastaan on ollu vaikee keksiä mitään sellasta ruokaa mitä voisin syödä. :D No makaroonia tekis mieli. :) On alkanut jo närästämäänkin ja en muistanutkaan kuinka inhottavan tuntusta se on. :s Rennietäkin on pitäny jo ottaa..

Joo tuntuu ihan hassulta et mä valittaisin jo, tää ei siis oo valitus vaan reportaasi. :D Mä kun oon edellisen raskauden myötä visusti sitä mieltä että se alkuraskauden pahoinvointi ei oo mitään verrattuna lopputuskaan. 
 
Mulla on närästystä, vaikka sitä ei ole aikaisemmin koskaan ollut. Mahaa vihloo ja myös väsyttää normaalia helpommin. Rinnat olleet tosi arat ja turvonneen oloiset. Odotan ensimmäistäni ja jännittää paljon koko odotusaika kun kaikki on vielä uutta. Juominen helpottaa ja syön mielelläni kevyttä, koska melkein kaikista lämpimistä ruoista tulee huono ja turvonnu olo, vaikka olisi ihan normaalia kotiruokaa.
 
Huh, olin töissä illan ja voi elämä kuinka poikki oon, vaikka ei mitään ihmeellsitä ollutkaan. Väsyttää ja päätä särkee. Ei tee mieli ruokaa ja heikottaa. Tilattiin töissä pitsaa ja se ei sitten yhtään maistunut, jäi yli puolittain syömättä. Masu oli silti niin turvonnut kotiin lähtiessä, et nappi ei sopinut kiinni. Uutena oireena alaselän kipu, selkä tuntuu jotenkin vetelältä. :/ Masu nippailee välillä ja rinnat aristaa. Valivali, kovasti mulla on ainakin raskaana oleva olo. Ei sais valittaa. :)
 
Nyt kyllä ärsyttää. Uskomatonta miten pian tää raskaus vaikuttaa moneen asiaan, nyt siis mielessä se, ettei enää voi juosta oikeen. Kävin juoksulenkillä ja tuntu niin pahalta, hengästytti ja sydän löi tuhatta ja sataa! Huoh, mää niin tykkäisin juosta, mut kait se elimistö jotenki varottaa ko tollaset oireet lykkää lenkistä. Täytyy kai siirtyä vaan kävelyyn (ja viikkoja tosiaan vasta 6+0)! :)
 
Täällä kanssa oireet "vihdoin" alkaa. Siis lähinnä äkötys. Kaikki ruoka tuntuu vastenmieliseltä paitsi kylmät, makeat ja hajuttomat ruuat. Väsymys ja selkäkipu ovat pahoja lisiä näihin tavallisiin. Varsinkin kun kaikki lääkkeet on kiellettyjä ja en haluu ottaa mitään riskejä. Salan oon huomannut kuin Jelliina, hengästyttää ja hiostuttaa ihan älyttömän helposti. Jo pienet sykkeennousut tuntuu väsyttävän. No loppuraskaus kai mennään pienellä tempolla ja matalilla sykkeillä.
 
Mun oloihin on helpottanu kummasti liikunta, on ollu tasasen karmea olo jo pari viikkoa, mutta sitten eilen kun kävin toisen n. tunnin lenkin vaunujen ja koiran kanssa, olo olikin iltaa kohti ihan loistava. Ja aamulla en edes yrittäny syödä jugurttia ihmeellisempää, kuppi kahvia menee vielä siihen kaveriksi. Päivemmällä alka upota sitten ihan kiinteäkin ruoka. Tein eilen kaalilaatikkoa ja tuli niiiiiiin hyvää =) Onko muilla keliakiaa? Oon huomannu himoitsevani ihan hirveesti leipää, ja meinaa oikeen tippa tulla linssiin kun en niitä voi syödä =( Gluteenittomat ei vaan oo sama asia... Noh, ehkä se hillitsee läskistymistä ;)
  Ajattelin tänäänkin mennä toiselle lenkille, ja ehkä taas aloittelen venyttelyt sun muut mitkä tässä on ollut tauolla (hyihyi).. Sen ihmeempiä liikuntoja ei varmaan ehdi harrastelemaan. Uintia ehkä sitten syssymmällä taas. Kävelyllä happi kulkee ihan hyvin, mutta armoton hiki tulee, varmaan porukka ihmettelee kun meen hihattomilla näillä keleillä tuolla..
 
Siis miten voi olla jo nyt näin hankala olla?!
Nippailuiden ja vastaavien lisäksi ei ole oireita, pahoinvointia tai vastaavaa. On vain vatsan pohjassa se tunne "että on raskaana" ja jotenkin hankala olla...! Ei onneksi ihan koko aikaa! En kyllä muista tällaista edellisestä...
Neuvola-aikakin on vasta kuukauden päästä! Nyt saa vaan toivoa, että tääkin kuuluu asiaan...
 
Ja mulle on ilmestyny jo nyt nää karmeat olot jaloissa. Semmoset vaikeat selittää, koko jalat varpaista nivusiin on tosi levottomat ja ahdistavat, pitää kokoajan heiluttaa yms..On ollu joka raskaudessa näitä mut ei ikinä oo näin aikasin alkanu. Tästä se vielä pahenee loppua kohen, kohta itkun kans pitää potkia kaikki yöt, jos menee niinku viimeks. Shit.
 
Mulla oireita on tissien kutina, vatsan turvotus ja hiukset rasvottuu helposti. Ja jos syö rasvaisia ruokia, niin sen jälkeen närästää.
 
Jeliina: ootko kokeillut Magnesiumia ottaa siihen jalkavaivaan. Mulla ainakin se auttaa noihin levottomiin jalkoihin.
 
Takaisin
Top