Oireilua..

Onko kukaan muu huomannut, et ois tullut käsivarsiin tai mahaan karvoja? :) siis mulla on käsikarvat tuuheutuneet ja mahaan tullut tosi paljon karvoja..luojan kiitos oon hyvin vaalea, joten karvakin ovat hyvin blondit, mutta silti hieman häiritsevää..
Mulla on tuntunut liikkeet jo parisen viikkoa, päivittäin. Bileet mahassa alkavat yleensä
klo 23-24 :)
 
No huomaan että on karvoja!! Vatsassa ainakin. Näytän ihan äitiapinalta. En uskalla syödä karkkia enää koska tulee oksennus. Mä myös olen huomannut että jos vatsalihasten avuin kääntyilen ym, niin tuntuu kun joku tökkäisi sormella tosi kovaa.. Ja töissä tihentyy harjotussupistukset ja alaselkä tulee kovin kipeeksi, onneks ei oo ku muutama kk jäljellä.. Muuten kaikki hyvin, vauva on ERITTÄIN aktiivinen ja potkut tuntuu olin sitten missä asennossa tahansa :) Iltaa kohdenhan tämäkin villiintyy..
Viikkoja 21.
 
Mulla tuli ekassa raskaudessa tota karvotusta siihen vatsaviivan kohdalle, bikinialue levisi ikävästi ja jopa nännien ympärille. Niitä sit oon joutunu nyppäilee, etten ihan mies ole karvoitukseltaan. Lisäksi kainalon ja säärien karvat vahveni vaan ja kasvu kiihtyi. :O Nyt tässä kolmannessa raskaudessa tuntuu taas ettei ihan jatkuvasti tarvii höyläillä itseään.
 
kyllä täälläkin on hieman karvalisää tullut vatsaan. Itsellä kyllä vähän tummempana... Käsivarsiin ei ole tullut mielestäni lisää eikä myöskään säärikarvat kasva nopeammin kuin ennen.
 
Mä en oo muuten valtaisaa karvankasvua huomioinut, mut hiukset on paremmassa kunnossa kun vuosiin! Mulla on aika pitkät hiukset ja olen harmitellut kun ne on olleet viime vuosina vähän kuivat, mutta nyt kyllä kiiltää ja kasvaa :).
 
Mä ihan itse määräsin itteni liikuntakieltoon, kun supistelee. Mulla edellisessäkin raskaudessa alkoi vkolla 20 harjotussupistukset, joita tuli jopa kolmen minuutin välein jos tuli tehtyä liikaa. Joskus ihan pelkkää vatsan kovettumista, mutta jos tuo tahti tiuheni, niin alkoi sattumaankin. Tosin nyt kun tiedän miltä ne OIKEAT supparit tuntuu, en näistä harjoitusversioista niin ota paineita. Lähinnä ärsyttää, kun ei oikein mitään viittis tehdä kun heti supistaa, ja supistaa kyllä ilmankin mitään tekemisiä. Näitä tulee siis parhaillaan 3-4 minsan välein, joskus koko päivän, joskus tahti rauhoittuu jos itse pystyy makaamaan vaan. Joskus taas mikään lepokaan ei auta. En aio mennä tällä kertaa sairaalaan näiden takia, ei ne mitään saaneet aikaiseksi viimeksikään. Tuo neiti Olivia, 1v4kk pitää vaan mut sen verran liikkeessä yleensä, ettei voi ihan koko päivää homehtua vaaka-asennossa. Mutta ukko saa hoitaa koiran lenkityksen, käveleminen on ihan vihoviimeinen juttu mulle. 
 
minäkin oon huomannu että tuo karvankasvu on kiihtynyt :D mies jopa yks ilta nauro mun mahakarvoille kun ne on niin pitkät (mutta onneksi vaaleat), piti sitten tokaista että kasvatan talviturkkia että vaavi pärjää talvella jos ei kunnon takkia löydy :D

ja tuosta liikuntakiellosta.. meillä olis muutto edessä viikonpäästä ja neuvolasta tuli tavaroiden ym kantokielto. oltiin repimässä tapetteja uudelta asunnolta niin maha tuli kipeeks ja sitä vihlo välillä tosi ilkeesti.. :/ pitää ottaa iisimmin
 
Täällä ruvennut viisaudenhammas vihottelemaan. Tai viisaudenhampaassa ei sinänsä mitään vikaa, mutta kun hinkkaa kohta posken rikki. Sit olen vielä itse räkätaudissa tällä hetkelle, että pitäneepi lähteä kohta bussilla eikä kävellen käymään keskustassa särkypäivystyksessä ja katsoa voivatko mitään tehdä asialle. Poika mukaan ja toivotaan että istuu rattaissa kiltisti sen aikaa. 
 
En ole huomannut karvan kasvua, kunnes aamulla kauhistuin että kasvaako mulle pulisongit! Osa pitempää, Onneksi vaaleaa! En minä noita ole aijemmin huomannut!

Täällä alkoi karmea monotus! Raskaus on heti todellisempi, kun lapsen liikkeet tuntee!emoticon Harmi kun esikoinen nukkuu... Hän puhuu kovasti vauvasta; "Vauva nukkuu" ja kuuntelee masua. Nyt olisi tuntenutkin...!

Mulla on outoa vatsan kivistelyä. Ei vain pitkällään ollessa ja kylkeä kääntäessä. Ei tuo oikein nivusiinkaan jomota, toispuoleisesti kylläkin. Harjoitussuppareitakaan ne eivät ole... Vähäistä vuotoa on onneksi ollut vain silloin tällöin yksittäisiä päiviä.
Näitä kipuiluja ei vain edellis kerralla ole ollut. Ei kyllä vuotojakaan....
 
Mielenkiintoista tuo karvojen kasvu.. olen huomannut itsellänikin karvoja vatsanseudulla, mutta ajattelin, että ehkä en ole huomannut niitä ennemmin ja että ne korostuvat nyt kasvavassa mahassa. Hyvä tietää, että tämä liittyykin raskauteen. :D

Toinen havainto on suonenveto. On minulla ennenkin vetänyt suonta jalasta, mutta nyt suonenveto tulee jotenkin helpommin. Jos vähänkin jalkapohja menee väärään asentoon, niin ai että. Joskus jos sängyssäkin oikein venyttelee, niin siitäkin se saattaa saada alkunsa. Auts.
 
SueC harmittavia nuo suonenvedot :( Itsellä onneksi harvemmin niitä normaalistikin on, kerran pari vuodessa. Iskee aina pohkeeseen ja kramppaa aina sen 1-2min niin, että melkein itkee... Sitten se onkin pari päivää kävelyssä arka... Inha vaiva. Ihme, ettei vielä ole itellä tuota ilmennyt nyt raskaana ollessa...
 
Suonenvetoon kannattaa syödä magnesiumia! Mulla on vetänyt suonta joskus aiemminkin ja siihen on aina auttanut magnesium. Nyt on raskauden aikana alkanut tulemaan samaa vaivaa (mennään selvästi SueC:n kanssa rinta rinnan raskauden keston, ultrien ja vaivojen kanssa ;). Olen ottanut joka ilta magnesiumtabletin ja mun mielestä siitä on ollut apua. Sen lisäksi viime yönä oli säärystimet jalassa.
 
muksis, Siltä kyllä vaikuttaa, että mennään rinta rinnan näiden meidän raskauksien kanssa vaivoineen kaikkineen. :D

Onneksi noita suonenvetoja ei ole kovin usein. Usein aavistan kyllä helposti, että milloin jalkapohja on nyt väärässä asennossa ja ehdin laittaa sen oikeaan asentoon ennen kuin kipu pääsee oikein iskemään päälle. Nukun kesät talvet aina "yösukat" jalassa, koska en enää osaa nukkua ilman.. mulla on niin huono ääreisverenkierto jaloissa. :/
 
Tänään kävin hammaslääkärissä paikkauttamassa neljä alkavaa reikää, jotka huomattiin syyskuussa tarkastuksessa / hammaskiven poistossa. Naama vieläkin ihan puuduksissa. Ikävä uutinen oli, että nämä alkavat reiät olivat kasvaneet ja sen lisäksi oli tullut pari reikää lisää :(. Lähiviikoille pitäisi varata aika loppujen paikkaukseen. 

Hammaslääkärin mukaan raskaus vaikuttaa syljen koostumukseen ja sen vuoksi joillekin tulee raskauden aikana paljon reikiä. Kuulemma suositellaan tokalla kolmanneksella hoitamaan hammasjutut, kun vikalla kolmanneksella kohtu voi painaa sen verran pahasti sisäelimiä, että pyörtyy kesken hoidon.. 

Ärsyttävää kyllä, että kunnalliseen hammashoitoon on täällä puolen vuoden jono ja raskaana olevat ei saa mitään etuajo-oikeutta jonossa. Esim. mulla tää tilanne on kuitenkin raskauden aikana huomattavasti huonontunut, eli olisi ollut mahdotonta tietää puoli vuotta sitten tätä nykyistä tarvetta.
 
Mulla alkoi eilen luultavasti harjoitussupistukset (?), en ainakaan muuta selitystä keksinyt sille, että tuntuu kun vatsalihakset jännittyis, kestää hetken ja sitten maha tuntuu siltä, että olis tehny paljon vatsalihasliikkeitä eli on ihan semmonen voimaton :D
 
Mulla ollu kunnon hammasremppa tässä syksyn aikana. Säryt alkoi ihan alkuraskaudessa (rv6 tai 7). Menin päivystykseen, jossa silloin vielä minun ehdoilla kuvasivat kaluston (laittoivat lähes koko vartalon kokoisen lyijyliinan mun päälle). Reikiähän siellä monta, juurihoidon tarvetta ja yks hampaan poisto (jonka viisuri oli aiheuttanut). Sain maksusitoomuksella itse valita kymmenien yksityisten joukosta hammaslääkärin, johon pääsin 2vkon sisällä. Nyt on sit hoidettu kalusto taas normikuntoon. Kyllä kuitenkin saa panostaa enemmän suun hoitoon, kun selkeesti suu kuivempi näin raskausaikana.

Harjoitussupisteluja on alkanut tulemaan, joskus jopa aika kiristäviä, muttei kipeitä onneksi.

Nyt on viimeviikon aikana tullut riesaksi itkuherkkyys. En kestä mitään surullisia tai muuten tunteikkaita tilanteita, ja jos hermostun pahemmin, ni itku tulee. Töissäkin pärähdin pillittämään, kun hermostuin yhelle kollegaalle. Olin sit varmaan puol tuntia pomon kanssa sen huoneessa yrittämässä rauhottua, ku tuntu ettei itkusta tuu loppua (onneks on ihana ymmärtäväinen pomo). Jos toi tollanen jatkuu, ni jään varmaan saikulle tai jotain. Sairaalassa työskennellessä on vähän noloa kulkea potilaiden edessä naama märkänä ja punaisena. :-/
 
Onko teillä muilla vielä tullut sitä, etä selällään tule hyvin nopeasti tukala ja pyörrytävä olo? Mulla on nyt tullut, huomasin sen raknenneuktrassa. Meninkin sitten kyljelleen, kun tuntui, että silmissä pimenee! Ja sen lisäksi etä se tulee selällään ollessa tulee huimaava ja ahdisava olo välillä istuessa suorassa asennossa... Pitää sitten koittaa röhnöttää tuolisa tai istua toisella kankulla. Esikoisesta pyörryin linja-autoon juurikin tuon vaivan takia.

Olisikin pitänyt istekin muistaa tuo hammaslääkäriasia. Täytyy heti raskauden jälkeen käydä tarkistuttamassa. Jospa xylitoli ruokien jälkeen parantaisi tuota syljeneritystä ja suojaisi paremmin hampaita!
 
Tästä aamusta asti on ollut kovaa kipua oikealla puolella vatsaa/kylkeä, mistähän mahtaa johtua? Ei tunnu istuessa, mutta esimerkiksi kävely onnistuu kivuttomasti vain kumarassa. Olisikohan syytä huolestua? :o Rv 18+6
 
Minulla oli ihan samanlaista kipua viime viikolla ja ne kesti muutaman päivän. Uskoisin, että kyseessä oli vain kohdun venymiseen liittyvää kipua, koska juurikin tuo kumara-/ sikiöasento oli paras asento olla, ja kivut alkoi, kun käänsin sängyssä kylkeä, eli tuli venytystä tuohon lonkanseudulle. Todennäköisesti ei siis sinullakaan syytä huoleen. 
 
Soitin sairaalaan ja kysyin noista kivuista, piti lähteä käymään ensiavussa asti, missä on siis gynepäivystys. Epäilivat umpilisäkkeen tulehdusta tai virtsakiviä, mutta tulehdusarvot ja muut olivat ok niin pääsin kotiin ja seuraavana aamuna sitten palasin vielä kontrollikokeisiin. Ei löytynyt mitään poikkeavaa, kun kuvatakaan vatsaa ei voinut vauvelin takia. Mutta ultrassa katsottiin että ainakin pikkuinen oli kunnossa, että ehkä sitten vaan TODELLA voimakkaita venymiskipuja tai vastaavaa.

Ja kivut tosiaan pahenivat yötä kohden niin, että tuntuivat kyllä kaikissa asennoissa ja levisivät selkään asti. Kävely ei meinannut lopulta enää onnistua, kun kipu oli niin kova että lähti jalat alta :/
 
Takaisin
Top