Oireilua..

Olipa hyvä et tulin lukemaan tätäkin ketjua, itse olen rennietä syönyt jo jonkin aikaa, mutta enpä syö enää jos se ei sovi raskaana oleville. :/ Ostin eilen Sea Band pahoinvointirannekkeet ja tänän pitänyt niitä ranteissa ja kyllä auttaa! Välillä on hieman huonompi olo, muttei ollenkaan niin huono kun ennen. Ihanaa jos tästä saan helpotuksen tähän etovaan oloon ja pahoinvointiin. :)
 
Onko kellään kokemusta alkuraskauden iskias kivuista? Täällä mennään 11+6 viikoilla ja ensimmäiset kivut tulivat jo muutama viikko sitten, edellisen raskuden kohdalla oli myös kovat kivut joiden takia jouduin jäämään saikullekkin rv 20 mutta ei oo kovin mieltä ylentävää et nämä jo tässä vaiheessa alkaa.. Neuvola tätikään ei oikein muuta osannut sanoa kun että johtuu paikojen leventymisestä ja venyttelyä ja liikuntaa vaan :/ Jos ois vinkkejä tai neuvoja tämän kanssa pärjäämiseen tai edes kohtalotovereita?
 
Täällä on päästy alkuraskaus suhteellisen vähillä oireilla. Pahoinvointia on ollut jonkun verran, yhdessä välissä oli aamusta iltaan ja muutaman kerran tuli halailtua vessanpönttöäkin. Nyt 16. raskausviikolla pahoinvointi on edelleen olemassa, mutta ilmenee vain silloin kun nälkä alkaa nostamaan päätänsä. Muistanpa ainakin syödä säännöllisesti! Rinnat ja etenkin nännit ovat olleet aina vähän kosketusarat, mutta ei sekään ole ollut häiriöksi. Yhdessä välissä närästi iltaisin, mutta siihen auttoi lasi piimää/maitoa ennen kuin meni nukkumaan. Yökötystä aiheuttaa yleensä jokin paksu/sakea vanukas ja joskus piimäkin, samoin hieman kiinteämpi ruoka kuten banaani. Hampaiden pesussa hammastahnan vaahto aiheuttaa yökkäysrefleksin. :D
 


Sagatar kirjoitti:
Mulla alkaa kohta rv 13, ja etova olo on palannut. Ja päätä tuntuu särkevän lähes päivittäin.
Hampaiden pesu on yhtä yökkimistä. Nielun refleksit todella herkillä.


Voi luoja, eih! Tätä mun ei ehkä olisi kannattanut lukea. :P

Mä siis voi todella huonosti viikot 7-10 ja viime viikon (viikko 11) vähän paremmin ja toivoin, että tää olis niin kuin tässä.

Tsemppiä Sagatar, toivottavasti tuo menee äkkiä ohi!
 
Mulla on ollut iskiasvaivaa jo useamman viikon. Oltiin miehen kanssa kaupunkilomalla, jossa tuli käveltyä paljon ja siellä piti kävelyä jo vähän rajoittaa kun liitoskivut (lantion löystymiskivut?) kävivät niin pahaksi, että illalla pienetkin liikkeet aiheuttivat julmettua vihlontaa alapäässä. Käsittääkseni iskiaskivut voivat liittyä noihin liitoskipuihin. Mulla oli edellisessäkin raskaudessa liitoskipuja, mutta eivät alkaneet näin aikaisin. Vaivasivat ajoittain vielä noin 10kk synnytyksen jälkeenkin. Pitää vain toivoa, etteivät kovin pahaksi pääsisi.

Onko kenelläkään muulla ollut ongelmaa alhaisen verenpaineen kanssa? Mulla on ollut nyt raskaana ollessa usein pää kipeänä ja huipannut. Neuvolassa selvisi, että paineet ovat aika alhaalla. Loppuraskausaikaa ajatellenhan tämä enteilee hyvää, mutta välillä tekee tiukkaa nostella lasta ja mulla oli muutaman päivän ajanjakso, jolloin en jaksanut seistä paria minuuttia kauempaa. Kaikki tekeminen tuntui äärimmäiseltä ponnistelulta, päätä alkoi jomottaa jalkeilla, hengästytti ja pulssi nousi kattoon.
 
Mikä sun verenpaine sitten oli Eiffe?
Minulla on myös matala verenpaine,110/58. Muttei haitaksi asti.
Viime raskaudessa se näyttää pomppineen 110-124 / 68-82 väleillä. Loppuraskaudesta normalisoituu.
Joskus saattaa huipata, erityisesti yöllä kun nousee vessaan. Eikös suola ja salmiakki nosta verenpainetta? Ainakin joku terkkari vitsaili, että syö salmiakkia. Sillä se korjaantuu!

Herkän yökkisrefleksin ja itkuherkkyyden lisäksi mulla näyttää olevan joku hormoonimyrsky!
Olen raskaana ja poden vauvakuumetta, kolmanteen, ehkä neljänteenkin vauvaan! Ja sitten olin itkeä tihruttaa etten niitä saa! Tämän vauvan jälkeen kun on pakko lähteä tienaamaan, että saataisiin talous balanssiin. Jos tuota remonttikohdetta löytyy lisää, ei ole varaa vuosiin tehdä lisää lapsia... Ikäkin painaa päälle...
On mulla murheet, kun ei ole tätä toistakaan saanut kuin vasta alulle!
 
Nyt tuntuu, että etova olo tulee vain ajoittain. Riippuu kai siitä, miten on syönyt. :)

Voisin nyt vaan nukkua koko ajan. Jos vain mahdollista, niin yöunet ovat sellasta 11 tuntia. Ja huolimatta yöunien määrästä päikkärit ovat ihan pakolliset, muuten iskee päänsärky.

Täällä RR matala, jotain 100-85/68-55. Huippausta on välillä, erityisesti ylös noustessa.
Maha on kans kasvanu ihan älyttömästi. En ois halunnu, että se vielä näin iso olis. Kai sitä vaan kudokset on päässy venähtää, ku kolmas tulossa.
 
totoro, täällä kanssa on vauvakuume ja sama tilanne että ei enempää lapsia oikein voi tehdä. Itselle tämä on vasta toinen, mutta kun miehellä oli ennestään jo kolme lasta ja kaikki asutaan meillä. Tila-auto löytyy 9:lle hengelle, että vielä voisi tämänkin jälkeen pari tehdä. Mutta pakko se on tämän lapsen jälkeen sitten töihin palattava, että pystyy joskus lainan ottamaan ja oman talon hommaamaan. Ei kivaa asua loppu elämäänsä vuokralla kerrostalossa. 
 
Täälläkin huimausta välillä, varsinkin kun nousee nopeasti ylös. Myös iltatee oksettaa ja aamulla jos juon liian nopeesti vettä paljon niin tuntuu että oksennus tulee.
Nukutteko vielä mahallaan, mä en tarkotuksella nuku, mut herään aina siihen ku oon mahallani ja sit tuntuu että vauva on ihan lytyssä. Toisinaan myös tulee ihan kamalia pelkokohtauksia että sikiö on kuollut kohtuun. Kun välillä yritän tunnustella että liikkuisiko siellä joku mutta niin epäselvää etten usko vielä tuntoja.. Oon varmaan ihan naurettava näiden pelkojen kanssa. Aika alakuloinen olen enkä uskalla iloita tästä kun vasta sitten kun 22vk täynnä. Oon pöljänä lukenut noista myöhemmistä keskenmenoistakin. Vauvakuume kyllä on ja haluaisin vielä yhden tämän jälkeen. Sitten lapsia olisi 3. Mies ei enempää kuin 2 halua, ellei tämä ole tyttö niin sitten yritämme ehkä pientä poikaa vielä.. Kuhan höpöttelen omiani. :) ..
 
Ei onnistu mahalteen nukkuminen enää oikein, tuntuu erittäin epämukavalta. Vatsa pamahtanu järkyttävän kokoseks ja vessaan saa juosta samantein jos vahingossa mahalteen pyörähtäny :P
 
viime kuulla km ja tässä kuussa taas plussa, toivottavasti pikkuinen pysyykin nyt matkassa mukana loppuun asti, mutta täällä oireita: väsyttää, pierettää, maha sekaisin herkästi, välillä kuuma välillä paleltaa vaikka samat vaatteet päällä koko päivän, syöpötyttää, pissalla saa ravata 0,5-1 tunnin välein, janottaa, himo suklaaseen, mahaa juilii, päätä särkee.

siinä ne tais ollakki, nyt ku kattoo tota listaa nii tuntuu et voi kauheeta ku on paljon oireita vaikka ne ei sillain haittaa mitenkää arjessa ainakaan paljon, onko muilla ollut alkuraskaudessa tota välillä kuuma välillä kylmä juttua ? vai oonko ainut tän suhteen, tosiaan aika jännä ku aamupäivästä paleltaa ja illalla sitten kuuma ja hikoiluttaa vaikka täysin samat vaatteet päällä koko päivän ja ilmastossakaan ei mitään ihmeempiä muutoksia, tuntuu vaan hassulta ku jotkut sanoo et hikoiluttaa ja joitaki paleltaa nii mulla on kummatkin :-D
 
Onko muilla ollut liitoskipuja? Mun on ollu vähän vaikea nukkua öisin, kun jos oon selälläni niin alkaa pidemmän päälle pyöryttämään ku vatsa painaa jo jonkin verran, eli nukun kyljelläni. Liitoskivut tuntuu mulla kääntyessä kyljeltä kyljelle enkä saa unta, kaikkein pahimmat kivut on silloin kun yritän nousta sängystä.. :/
 
On liitoskipuja. Tuntuu, et koko lantion alue löystynyt. Asentojen vaihdossa vuoteessa rusahtelee ja ylösnoustessa ja välillä kävellessä tuntuu ilkeeltä paineelta tuolla lantion alueella. Ihmettelen vaan, et tällänen vaiva tuli jo tässä vaiheessa. Jotain lantion alueen lihasjumppaa oon yrittäny tehä, jotta alue vähän vahvistuis (mutta en nyt tarkoita lantiopohjan lihaksia.. vaikka kai nekin ainakin joillain on ihan tarpeellista).

Tälläsiä oon ite tehny:

http://www.youtube.com/watch?v=X1eyCvGYWcQ
 
Lindas: Mulla on ollut jo muutamien viikkojen aikana liitoskipuja ja eräs aamu kun aivastin vielä sängyssä ollessani pitkällään, niin tuntui että taju lähtee kun vihlas niin kovaa molemmille puolille. Jonkun verran on myös tätä tuntemusta ylösnousemisen yhteydessä. Kuulostaa varmaan hassulta mutta tietyllä tapaa olen onnellinen myös näistä inhottavistakin oireista kun tietää että siellä vaan paikat mukautuu vauvaa varten
 
Mulla on vähän paikat välillä rutissut, mutta mä toivon, että saan olla kivuitta vielä pitkään. Edellisessä raskaudessa heti vikan kolmanneksen alettua tuli sellaset liitoskivut, että kävely oli tuskaa. En voinut koiraa käyttää lenkillä saati kävellä pieniä siirtymiä julkisten välillä töihin. Se oli todella ärsyttävää. Intoa olis ollut tehdä vaikka mitä, mutta kivutta pystyi olemaan vain sohvalla. Harvinaisen syvältä ja toivon et nyt säästyis siltä...
 
Mulla on ollut nyt kohta kolme viikkoa päivittäin niin hirveä päänsärky, etten pysty tekemään mitään, en edes nukkumaan. Ihan järkyttävän tuskanen olo, vaikuttaa kivasti mielialaankin... Ei auta panadol, liikunta tai mikään muukaan :/
 
Mulla on kans iskias kivut vaivannu parin viikon ajan. Tänään selkä meni töissä niin kipeäksi, etten kyykyssä ollessani meinannut päästä ylös. (olin laittamaassa vanhukselle sukkia jalkaan). Kotiin ku pääs niin lepo hieman höllensi oloa.
 
Tohon mun edelliseen kirjoitukseen lisäisin vielä..

Eli jos nyt joku kattonu sitä linkkiä minkä laitoin, niin se ensimmäinen liikehän tehdään vatsalleen, mutta ite oon tehnyt sen kontausasennossa, kun vatsalleen en sitä enää voi tehä.
 
Onko muilla ollut kouristuksen omaisia tuntemuksia alavatsalla? Hieman on kivuliaitakin.. Nämä nyt ilmaantuneet parina iltana, vähän huolettaa, mutta soitin just terkalle ja hän epäili että rajuja kohdun kasvukipuja ovat nää. Pääsen tänään kuuntelemaan vaavin sydänääniä onneksi.
 
Takaisin
Top