Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alba1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täältä taas oirepäivitystä: Pahoinvointilääkettä oon syönyt torstaista asti ja oksennukset on sen jälkeen jääneet kokonaan. Sellainen pahin oksetus, pahoinvointi ja mahan nälkäväänteet myös. Silti jatkuvaa ällötystä, väsymystä, vaikeutta olla pystyasennossa (olo pahenee silloin) ja ruokahaluttomuus vahvasti läsnä. Syödä pitää usein ja vihaan jokaista kertaa. Edelleen siis paljolti kodin vankina, mutta sohvalla makoillessa olo on välillä ihan ok.

Valon pilkahdus lopuksi. Nyt puoliso teki minulle banaani-marja-jogurtti-pirtelön ja maistuu HYVÄLLE! Ah mikä tunne 😅

Raskauspahoinvointi tosi pahana. Viikon ollut saikulla ja näyttää jatkuvan. Eilen illalla oksensin ensimmäistä kertaa ja tuli niin kovien kramppien kanssa, että pissat tuli housuun. Terveysside nyt jatkuvasti menossa mukana, että jos tulee lisää vahinkoja. On kyllä niin lyöty ja väsynyt olo. Bonjestaa käytin pari päivää, mutta siitä meni vaan taju aivan kankaalle. Paino on lähtenyt laskuun, mutta massaakin on ennestään joten tästä tuskin tarvitsee olla huolissaan. Tänään työterveyteen ihmettelemään. Ensimmäisessä rakkaudessa muistaakseni kesti viikolle 9-10, toisessa viikolle 16-17. Ei naurata 😭

Täältä vertaistukea! Mullakin tuli yhden oksennuksen myötä pissat housuun. Sen jälkeen oon tyhjentänyt ensin rakon ennen oksentamista jos oon ehtinyt. Mä oon oksennellut vaan 2-3 kertaa viikossa, nyt on mennyt melkein viikko oksentamatta mutta pahoinvointi on läsnä joka päivä ja useinpina päivinä oksennuskin ollut hiuskarvan varassa. Mullakin oli paino laskenut, tosin vaan 1,5kg.

Voimia kaikille pahoinvoiville!

Uskaltaisivat tässä kehuakaan, miten hyvin voi? Ei muuta kuin usein pissihätä ja nälkä. Tuttua aiemmista raskauksista, joten oireiden vähyys tuntuu ihan normaalilta. Kovasti edelleen odottelen nt-ultraa, että tietäisi mitä masussa tapahtuu…. Vielä nelisen viikkoa 😮‍💨

Mulla selkeesti enemmän pahoinvointia ku kahesta aiemmasta, ei nyt vielä millään vahvalla tasolla, mutta kyllä selkeesti huomaa, jos ruokailuvälit venyy. Aamusin on vaikee kun syön aamupalan vasta töissä nii meinaa tulla aikas huono olo ennen sitä. Pitäis varmaan jotain patukkaa ottaa ennen töihin lähtöä 🤔

Muutoin tissien arkuus ja väsymys oireina. Tänään 7+1

Voimia kaikille pahoinvoiville!

Uskaltaisivat tässä kehuakaan, miten hyvin voi? Ei muuta kuin usein pissihätä ja nälkä. Tuttua aiemmista raskauksista, joten oireiden vähyys tuntuu ihan normaalilta. Kovasti edelleen odottelen nt-ultraa, että tietäisi mitä masussa tapahtuu…. Vielä nelisen viikkoa 😮‍💨
Kyllä tuntuu pitkiltä viikot tällä hetkellä 🥲 mut hyvä kun oot saanu olla oireeton, saahan siitä iloita ehdottomasti 🙏🏻

Kyllä @Puar saa kehuakin oloaan ☺️ Ei se ole toisilta pois. Ja onhan se kiva ajatus, että voi olla pieni mahdollisuus, ettei tää itselläkään toistuis mahdollisessa seuraavassa raskaudessa. 🙈

Täällä ollut tänään tosi vähäoireinen päivä, lähinnä vaan väsymystä. Tavallaan ihanaa ettei ole pahoja oireita mut samaan aikaan tosi stressaavaa kun miettii vaan onko mahassa kaikki hyvin 🙈😄
Ensi viikolle varattiin varhaisultra jolloin viikkoja 7+4, ihanaa päästä näkemään onko kaikki hyvin!

Mulla on nyt 10+ viikon tienoilla pahoinvointi ja väsymys alkaneet selvästi vähentymään. Tuntuu kyllä hyvältä saada lisää tarmoa päiviin. Tällä viikolla nipt lähetteen yhteydessä myös ultrattu ja siellä oli vilkkaasti liikkuva viikkoja vastaava sikiö 🩷

Mulla on nyt 10+ viikon tienoilla pahoinvointi ja väsymys alkaneet selvästi vähentymään. Tuntuu kyllä hyvältä saada lisää tarmoa päiviin. Tällä viikolla nipt lähetteen yhteydessä myös ultrattu ja siellä oli vilkkaasti liikkuva viikkoja vastaava sikiö 🩷
Meille sanottiin edellisen (menetetyn) raskauden jälkitarkastuksessa, että nipt-lähetteen saa sitten nt-ultrassa 😩 pitää kysyä neuvolasta ensikäynniltä, saisiko ees sen lähetteen aiemmin, vaikka ei samalla ultrattaisikaan.

Meille sanottiin edellisen (menetetyn) raskauden jälkitarkastuksessa, että nipt-lähetteen saa sitten nt-ultrassa 😩 pitää kysyä neuvolasta ensikäynniltä, saisiko ees sen lähetteen aiemmin, vaikka ei samalla ultrattaisikaan.
Mäkin ymmärsin, että meillä vasta nt-ultran jälkeen otettaisiin se nipt-näyte. Neuvolahoitaja ei tosin ollut varma, kun kuulemma niin harvoin tulee vastaan nipt, mutta ei osannut neuvoa. Teki lähetteet niihin verikokeisiin mihin pystyi. Mä toivoin että olis saanut nipt tulokset jo ennen nt-ultraa, kun viikojen puolesta se ois mahdollista. Mut täytyy kai vaan odottaa. Viime kerran nt-ultrasta on vaan jäänyt traumat niin sinne ois ehkä vähän helpompi mennä jos jo ehtis saada helpottavat tulokset niptistä...

Felicitaksessa annettiin ymmärtää, että nipt otettaisiin RV 11-12 aikana. Kai julkisella mennään samojen viikkojen mukaan? Yksityisellä ultrassa sanoi, että isoja eroja aluekohtaisesti niptiin pääsyssä. Varsinais-suomessa hänen kertoman mukaan se kuuluu kaikille iästä riippumatta ja Pirkanmaalla vasta 40+ ikäisille.

Käytiin Felicitaksessa syksyllä hedelmällisyystutkimuksessa, niin samalla pääsi kyselemään kaikkea.

Mulla nyt melkein pari viikkoa ollut pahoinvointia, menossa 7+5. En ole oksentanut, mutta etova olo on koko ajan, kuin olisi 2 viikon krapula. 😵‍💫 Eilen illalla otin ensimmäisen kerran Bonjestaa ja tuntuu, että ihan veto pois vieläkin. Mutta etovaa oloa ei ole, vain kaikki hajut ällöttää. Ennen olen tuoksutellut meidän koiran tassuja, kun haisevat ihan popcornilta, mutta nyt koko koira haisee ihan vanhentuneelta riisiltä. 😅 Mutta vähän jännittää tuon lääkkeen käyttö, että onko turvallista, kun on niin uusi... 🙄

@Puar ja @Eppis. odottelu ja epätietoisuus on kyllä piinallista. Varmasti vielä enemmän jos on aiempia raskaita kokemuksia asian tiimoilta.
Me ei julkisen kautta saada niptiä ellei seula hälytä ja ultra menee niin myöhäisille viikoille, että en vaan kestä odottaa. Otettiin laaja nipt sitten yksityisesti, vaikka onkin tosi kallis.. nyt pitää pari viikkoa jännätä tulosten saapumista.

@Puar ja @Eppis. odottelu ja epätietoisuus on kyllä piinallista. Varmasti vielä enemmän jos on aiempia raskaita kokemuksia asian tiimoilta.
Me ei julkisen kautta saada niptiä ellei seula hälytä ja ultra menee niin myöhäisille viikoille, että en vaan kestä odottaa. Otettiin laaja nipt sitten yksityisesti, vaikka onkin tosi kallis.. nyt pitää pari viikkoa jännätä tulosten saapumista.
Aa, yksityiseltä tietysti saakin joustavammin 👍 Me ollaan niin pihejä, että odotellaan julkiselle puolelle, mutta saadaankin se tosiaan automaattisesti, eli ei ole mahdollista, että jäisi välistä.

Julkiselta tuli viimeksi niptin tulokset viidessä arkipäivässä, toivottavasti teilläkin tulisi vähän sanottua nopeammin!

Joo, meillekin tosiaan taustan takia julkinen tarjoaa niptin eli on odotettava vaan kiltisti koska sieltä saa lähetettä.

Mulla nyt melkein pari viikkoa ollut pahoinvointia, menossa 7+5. En ole oksentanut, mutta etova olo on koko ajan, kuin olisi 2 viikon krapula. 😵‍💫 Eilen illalla otin ensimmäisen kerran Bonjestaa ja tuntuu, että ihan veto pois vieläkin. Mutta etovaa oloa ei ole, vain kaikki hajut ällöttää. Ennen olen tuoksutellut meidän koiran tassuja, kun haisevat ihan popcornilta, mutta nyt koko koira haisee ihan vanhentuneelta riisiltä. 😅 Mutta vähän jännittää tuon lääkkeen käyttö, että onko turvallista, kun on niin uusi... 🙄
Bonjesta on mun käsittääkseni ollut käytössä esim. Jenkeissä tosi kauan jo, eli on ymmärtääkseni ihan turvallinen.

Muoks. https://bonjesta.com/faq tuolta voit lukea lisää.

Tänään on paristi pyyhkiessä jäänyt paperiin hyvin vähän vaaleanpunaista, lievää menkkamaista kipua tuntunut alavatsalla mitä ollut välillä muulloinkin raskauden aikana. Pelottaa nyt että paheneeko tää tästä vai jääkö lieväksi vuodoksi 😬

Ymmärsin myös,. että Bonjesta on muualla pitkään käytetty lääke ja paljon tutkimustuloksia lääkkeestä.

Itse aloitin kyseisen lääkkeen minimiannostuksella viikko sitten perjantaina. Lopetin käytön seuraavana maanantaina, koska olin aivan kujalla. Myös oikea silmä meni kipeäksi. Lopetin käytön ja puolikkaan päivän olin elämäni kunnossa kunnes iltaa kohti olo paheni ja alkoi oksentelukierre. Toissapäivänä aloitin lääkkeen uudestaan ja neuvolan ohjeiden mukaan nostin annostusta, eli ensin illalla yksi 20/20 tbl ja seuraavana aamuna toinen samanlainen. Olo oli siedettävä, mutta iltapäivällä uudestaan oikea silmä kipeytyi niin pahasti että näkö meni osittain siitä silmästä ja kesti monta tuntia ennenkuin kipu helpotti. Lääkkeen tuoteselosteessa lukeekin, että ei saa käyttää jos on silmänpainetautia ja minulla tuo ilmeisesti johtaa silmäpaineen nousuun. Joten tuo lääke ei valitettavasti sovi minulle ollenkaan. En nyt tiedä alanko muita lääkkeitä kokeilemaan..taas lääkkeen lopettamisen jälkeinen päivä mennyt voinnin kannalta paremmin kuin kahteen viikkoon. Erikoista.

Takaisin