Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alba1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites teillä muilla on mennyt pahoinvoinnin suhteen? Mä kokeilin nyt ekaa kertaa pahoinvointilääkkeen annoksen vähentämistä, ja se ei ollut hyvä idea 😅🤢 Pitää siis edelleen jatkaa täydellä annoksella. Toivottavasti jossain vaiheessa laantuu tämäkin oire, vaikkakin lääkkeen turvin pystyy elämään normaalisti. Kallista se silti on 😐💸

Ja nyt viikkoja siis 14+1, eli useimmilla on kai yleensä vähentynyt/loppunut jo tässä vaiheessa.
Voi vitsit, tsemppiä! Toivottavasti alkais helpottaan pian. Mulla alko pahoinvointi joskus rv 8 paikkeilla. Välillä saattaa olla useamman päivän tauko mutta sitten tulee taas. Tänään rv 12+1 ja eilen oli taas vaikeampi päivä ja paljon yökkäilyä pitkin päivää.

Tänään tuli niin outo oire kuin olla ja voi! Katoin instagramista videota, missä oli videokollaasi, kun ihmiset juo nopealla tahdilla Spriteä ja röyhtäsee. Nauroin vedet silmissä ensin niille ja sitten mua alko itkettämään ja sitten nauroin ja itkin yhtä aikaa ja lopulta pelkästään itkin 🤣🤣 Eipä oo tämmöstä ennen tapahtunu…

Tänään tuli niin outo oire kuin olla ja voi! Katoin instagramista videota, missä oli videokollaasi, kun ihmiset juo nopealla tahdilla Spriteä ja röyhtäsee. Nauroin vedet silmissä ensin niille ja sitten mua alko itkettämään ja sitten nauroin ja itkin yhtä aikaa ja lopulta pelkästään itkin 🤣🤣 Eipä oo tämmöstä ennen tapahtunu…
Mulle on! 😂 Just jotain hassua videota katsoessa useammankin kerran, mut aika harvinaista se on. Just noin että ensin nauran, en voi lakata katsomasta ja nauran vaan enemmän ja enemmän vedet tirskuen silmistä. Sitten on vaihe kun en tiedä itkenkö vai nauranko ja lopulta ihan vollotan itkua 😅 se on jotenkin tosi puhdistavaa. En usko että on varsinainen raskuasoire mutta ihan varmasti hormonit herkistää voimakkaille tunnerekatioille. Mulle on sattunut tätä raskaana ja ilman raskautta. Viimeksi tän raskauden aikana joskus alkuvuodesta.

Mulle on! 😂 Just jotain hassua videota katsoessa useammankin kerran, mut aika harvinaista se on. Just noin että ensin nauran, en voi lakata katsomasta ja nauran vaan enemmän ja enemmän vedet tirskuen silmistä. Sitten on vaihe kun en tiedä itkenkö vai nauranko ja lopulta ihan vollotan itkua 😅 se on jotenkin tosi puhdistavaa. En usko että on varsinainen raskuasoire mutta ihan varmasti hormonit herkistää voimakkaille tunnerekatioille. Mulle on sattunut tätä raskaana ja ilman raskautta. Viimeksi tän raskauden aikana joskus alkuvuodesta.
Hyvä että muillakin tätä tapahtuu 😂 Tosiaan varmaan hormoneista johtuvaa, mutta ei oo kyllä omalla kohdalla ennen tätä tapahtunut niin oli kyllä todella outoa ja hauskaa 😂

Rinnat on taas kipeytyneet ja äskenpä vedin varsin hyvän aamupalan vessanpöntöstä alas. Pahoinvointi alkoi jo eilen. Töissä tuli aika pitkä paasto ja syömään pääsin vasta kuuden jälkeen illalla (edellinen ateria 11). Sitten kotona oli uunifetapastaa, mutta mies oli laittanut siihen valkosipulia. Siitä se alamäki sitten alkoi. Etoi ihan huolella ja nyt aamulla aamupala tuli ylös. Onneksi lapsi on kipeänä, niin olen kotona tänään. Olisi ollut rapeaa aloittaa työpäivä näillä fiiliksillä. Nyt ihan ok olo taas onneksi 😊

Pieni tyttöhän siellä munasarjoineen ja hormoneineen minua höykyttää 😄😄

Eilen alkoi paha närästys 😖 Mulla oon aina raskauden vika kolmannes ollut pelkkää korventavaa närästystä, onneksi oon saanut reseptilääkkeen joka helpottaa oloa huomattavasti. Nyt se sitten alkoi jo taas. Vielä uskallan toivoa ettei tää ois tätä nyt ihan päivittäin kuitenkaan näin varhain... Ja haen ensin Rennien kokeiluun. Jos ei auta niin sit täytyy soitella neuvolaan koska tää on kyllä ihan kamalaa ja varsinkin yöunet menee pilalle. Syöminenkin hankalaa kun joutuu miettimään niin tarkkaan mikä pahentaa oloa ja mikä on ok.

Onko jollain kokemusta näköhäiriöistä raskauden aikana? Mulla on ollut nyt 2-3 viikon aikana muutamia kertoja muuten ihan tavallinen, oireeton tilanne, mutta yhtäkkiä näyttää hyvin paljon siltä kuin alkava tihkusade. Siis alaspäin putoavia valohippusia. Sekä ulkona että sisällä. Kun ei oo mitään selkeetä syytä tai muuta huolestuttavaa tuntemusta ollut, ja näköhäiriö on kestänyt aina vain vähän aikaa, niin en oo kummemmin vaivannut sillä päätäni.

Nyt vasta havahduin miettimään tarkemmin kun jostain luin että näköhäiriöt voi olla raskausmyrkytyksen oire. Mutta voiko tällainen? Just olin viikko sitten neuvolassa, verenpaine oli normaaliin tapaan alhainen ja pissakin oli puhdas. Ja tätä näköhäiriötä on kuitenkin näkynyt jo sitä aiemminkin. Ei mitään päänsärkyäkään oo ollut. Ei itsestä tunnu yhtään tarpeelliselta soitella edes neuvolaan saati päivystykseen mutta pitäiskö tuntua?

Näköhäiriöistä kannattaa mun mielestä olla aina yhteydessä hoitajalle/lääkäriin, varsinkin kun ei ole syy-seuraussuhdetta tiedossa. Varmuuden vuoksi. Oletko aiemmin maininnut missään näköhäiriöistä? Ja onko niitä ollut vain raskauden aikana vai jo aiemmin?

Muokattu viimeksi:
Armottomat liitoskivut (?) alkoi eilen. Satunnaisesti ollut aiemminkin mut nyt on kävellessä/liikkuessa koko ajan. Joka askeleella hirveä kipu vaikka kuinka hitaasti menis 🥴 Muutaman askeleen hölkkä esim kuopuksen perään sattui ihan kamalasti, supistaa ja tuntuu että kohtu painaa tosi alhaalla voimakkaasti.

Muutenkin tuntuu että jo lyllerrän ankkamaisesti kuin oisin viimeisilläni. Syvällä lantiossa muutenkin aika kova painontunne viikkoihin nähden. Tänään 26+5. Kivuttomia supistuksiakin tulee taas tosi herkästi. Lepo selkeesti auttaa näihin kaikkiin, mut en malttais olla paikallanikaan kun vielä ois muuten suht jaksava ja touhukas olo. En muista että ois ihan tällaista ollut näillä viikoilla aiemmissa raskauksissa. Toivottavasti on ohimenevä vaihe vielä toistaiseks 😬

Itselläni alkoi liitoskivut tosi aikaisin, esikoisen kanssa liitoskivut alkoivat rv 25, nyt oli jo rv 20 sellaista mukavaa häpyluun vihlontaa. Tällä hetkellä olo on kuin vanhalla mummolla, jotka on potkaistu haaroväliin: lonkkia pakottaa jos istuu liikaa tai nukkuu samalla kyljellä liian pitkään. Häpyluuhun sattuu, jos istuu kovalla tai kävelee liian pitkään. Liitoskipujen lisäksi suonikohjuja on tullut ihan alapäähän asti, mikä tekee oikeastaan istumisesta ja kävelemisestä vielä kivuliaampaa, etenkin nyt näin helteillä.

Olo on siis aika tukala, mutta onneksi kohta alkaa loppu häämöttää :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

Mietin onko kenelläkään tullut vastaan itsellä tai kuullut jonkun muun raskaana olevan kokevan ajoittaisia heikotuskohtauksia? Mulla on ihan parin viikon aikana tullut "maitohappokohtauksia": yhtäkkiä lihakset tuntuvat siltä kuin olisin juossut maratonin. Tuntuu, että lihakset on hapoilla ja on melkein pakko päästä istumaan. (Ja siis yhtäkkinen lihasheikkous on niin paha, että piti kaupassa istahtaa hyllytysjakkaralle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:)

Neuvolassa kun puhuin tästä, niin terkkari vaan sanoi, että se johtuu suonikohjuista, jotka tekevät jalat raskaiksi ja suositteli tukisukkia. En kyllä esikoisen kanssa kokenut mitään vastaavaa ja tukisukkien käytöllä ei ole mitään vaikutusta asiaan.

Nyt huomaan, että alkanut tulla liitoskipuja. Tällä hetkellä ne huomaa vain sängystä noustessa, kun pitää ponnistaa vähän enempi. Meillä on ihana sänky, mikä sopii meikän selälle mutta sen joustavuuden ja pehmeyden takia sieltä on hankala ponnistaa ylös 🙈🤭 sellaista ihme ryömimistä ja peruuttamista ja ihan ihme hivuttamista että pääsee mahan kanssa liikkeelle.

Nyt huomaan, että alkanut tulla liitoskipuja. Tällä hetkellä ne huomaa vain sängystä noustessa, kun pitää ponnistaa vähän enempi. Meillä on ihana sänky, mikä sopii meikän selälle mutta sen joustavuuden ja pehmeyden takia sieltä on hankala ponnistaa ylös 🙈🤭 sellaista ihme ryömimistä ja peruuttamista ja ihan ihme hivuttamista että pääsee mahan kanssa liikkeelle.

Sama juttu sängyn kanssa 😁 Mies välillä auttaa ja sit ihmettelee, et ei kai se vauva vielä niin iso ole, että sen takia en pääse ekalla yrittämällä ylös 😅

Mietin onko kenelläkään tullut vastaan itsellä tai kuullut jonkun muun raskaana olevan kokevan ajoittaisia heikotuskohtauksia? Mulla on ihan parin viikon aikana tullut "maitohappokohtauksia": yhtäkkiä lihakset tuntuvat siltä kuin olisin juossut maratonin. Tuntuu, että lihakset on hapoilla ja on melkein pakko päästä istumaan. (Ja siis yhtäkkinen lihasheikkous on niin paha, että piti kaupassa istahtaa hyllytysjakkaralle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:)

Neuvolassa kun puhuin tästä, niin terkkari vaan sanoi, että se johtuu suonikohjuista, jotka tekevät jalat raskaiksi ja suositteli tukisukkia. En kyllä esikoisen kanssa kokenut mitään vastaavaa ja tukisukkien käytöllä ei ole mitään vaikutusta asiaan.
Mulla oli tämmöisiä reisilihasten hapottumisia jo ihan alkuraskaudesta, ns ihan ensimmäisinä oireina. Yhtäkkiä kävellessä reidet vaan päätti että "sä et muuten liiku enää mihinkään". Oli erikoista, kun mahaa eikä muitakaan oireita vielä ollut.
Ne onneksi meni silloin sitten parissa viikossa ohi, toivottavasti eivät tule takaisin. Eikä kukaan niille mitään syytä koskaan keksinyt.

Nyt yhtäkkiä viimeisen vuorokauden ajan on nännit olleet ihan mahdottoman kipeät. Ei pelkästään koskiessa vaan tulee myös sellaisia voimakkaita tuikkivia kipuja muuten vaan ja koko ajan vähän sattuu. 38+3.

Nyt yhtäkkiä viimeisen vuorokauden ajan on nännit olleet ihan mahdottoman kipeät. Ei pelkästään koskiessa vaan tulee myös sellaisia voimakkaita tuikkivia kipuja muuten vaan ja koko ajan vähän sattuu. 38+3.
Mulla oli tätä samaa alkuraskaudessa, etenkin toisessa rinnassa. Tuntui ihan sellaiselta hermoperäiseltä ja tosi kipeää teki. Nyt lopussa ei enää päivittäin, mutta silloin tällöin tuikkasee.

Mulla meni viime yön unet ihan lörinäksi, heräsin puolen yön aikaan kipeisiin supistuksiin ja niitä tuli tasaisen epätasaisesti monta tuntia (tai siltä se ainakin tuntui). Vauva oli myös supisten aikana hereillä. Toivottavasti se kohdunkaula nyt samalla lyheni, ettei ollut ihan turhaa työtä 😅

@Pererroz Oijoi toivotaan että jotain jo tapahtui siellä! Kuulostaa ainakin lupaavalta 👍🏻

Joo alkuraskaudessa mullakin on ollut aina tätä nännien tuikkivaa kipua, ihan niitä ekoja oireita. Siks tuntuukin hölmöltä että tässä synnytystä ennakoivia oireita odotellessa tulee välillä tottumuksesta ajatus että "voisinkohan olla raskaana" 🤣

@Pererroz Oijoi toivotaan että jotain jo tapahtui siellä! Kuulostaa ainakin lupaavalta 👍🏻

Joo alkuraskaudessa mullakin on ollut aina tätä nännien tuikkivaa kipua, ihan niitä ekoja oireita. Siks tuntuukin hölmöltä että tässä synnytystä ennakoivia oireita odotellessa tulee välillä tottumuksesta ajatus että "voisinkohan olla raskaana" 🤣
Mulla alkuraskauteen molemmilla kerroilla kuului menkkakramppeja lievempi jomotus, sit pepun puutuminen ja vatsan sekaisin meno. Eilen alkoi ihan sama ruljanssi ja samassa järjestyksessä. Nauroin kans, et hetken mietin "oho, taidan olla raskaana" vaikka huomenna on 39+0 ja synnytyksen käynnistys 😂

Mulla alkuraskauteen molemmilla kerroilla kuului menkkakramppeja lievempi jomotus, sit pepun puutuminen ja vatsan sekaisin meno. Eilen alkoi ihan sama ruljanssi ja samassa järjestyksessä. Nauroin kans, et hetken mietin "oho, taidan olla raskaana" vaikka huomenna on 39+0 ja synnytyksen käynnistys 😂
Mulla alkoi tänään pepun puutuminen 🙈🙈🙈 Auuts 😅

Eilisestä noin iltakuudesta lähtien on tuntunut epäsäännöllisesti mutta aika tiuhaan menkkamaista kipua alaselässä ja alavatsalla. Ei kuitenkaan oo supistellut samalla. Mutta olo on ollu tukala, just sellainen ennakoiva olo että pian alkaa kuukautisvuoto. Vähän jännitti mennä nukkumaan mutta nukuin kuitenkin hyvin. Herätessä oli tuntemukset vähän rauhoittuneet mutta tänäänkin on harvakseltaan tuntunut samaa. Ärsyttävää tämmönen kiusoittelu! Ei missään nimessä tunnu siltä että tässä synnytys ois käynnistymässä, mutta kuitenkin jotain pieniä viitteitä siihen suuntaan että se lähenee, minkä tiedän jo muutenkin ihan kalenteria katsomalla..

Takaisin