Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millä viikoilla teillä on voinut neuvolassa kuunnella sydänääniä? Omaa ultraa pitää odottaa vielä 2 viikkoa, mutta olen ymmärtänyt, että ainakaan ennen 12. viikkoa eivät neuvolassa suostu sydänääniäkään kuuntelemaan, joten täytyy kai vaan odottaa.

Meillä kuunneltiin ekalla neuvola käynnillä rv9+3 sydänäänet.

Mullakin kuunneltiin ekalla neuvola käynnillä 7+2 uuden laskun mukaan. Mulla kyllä varmaan johtu siitä että kuunteli kun olin hermona keskenmenosta.

Ok, käytännöt selvästi vaihtelevat. Minäkin olen hermona keskenmenosta (niitä ollut 4), mutta neuvolassa ei suostuttu kuuntelemaan sydänääniä, 9+3. Edellisessä raskaudessa taisin käydä erikseen viikolla 11 avoneuvolassa ja silloin niitä ei kuulunut (tosin voi olla että alkio oli silloin jo kuollut) mutta tunsin kyllä että neuvolan terkkari piti äänten etsimistä ajanhukkana kun muut siellä jonottivat influenssarokotuksia.

Mulla oli alunperin annettu aika sydänäänien kuunteluun 11+2, mutta kun tänään soitin sinne pääsenkin jo huomenna 10+5. Ilmeisesti käytännöt vaihtelee paljon. Kannaataahan se kuitenkin kysyä jos pääsisit aikaisemmin.

Mulle sanottii et sydänääniä kuunnellaa ekan kerran vasta rv 16..
Tissikivusta, mulla tuntuu et vasen tissi välil räjähtää! Tissin alaosaan sattuu välil aika kovaa

Mä en oo vielä kertaakaan kuullut sydänääniä. Neuvolassa ei kuunneltu eikä nt-ultrassakaan. Kätilö vaan sano, että hyvin sykkii. :)

12+6

Mä en kuullut sydänääniä ollenkaan eka neuvolassa, mutta nt ultrassa kuulin yhessä vaiheessa sykkeen. :Heartred

Meillä neuvolassa ilmeisesti laitteet sellaisia, että niillä ei saa varmuudella ääniä kuuluville kuin siellä toisella neuvolakäynnillä, joka vko 13 jälkeen. Eivät halua aiheuttaa odottajille turhaa huolta, jos ääniä ei kuulu aikaisemmassa vaiheessa.

Mulla on seuraava neuvola 6.8., ja siellä vasta kuunnellaan ekan kerran. Helsingissä ei varmaan edes avoneuvoloissa kuunnella, en itse ainakaan osaisi sitä varten mennä avoneuvolaan... Muutenkin tuntuu, että asenne on ihan myötätuntoinen (jos panikoi jostain), mutta todetaan että menee miten menee ja katsellaan sitten nt-ultran jälkeen. :/

Ultrassahan sen sydämen näkee itsekin! Siellä se läpättää. 4D :ssä näkyy kammiot ja virtauksetkin hienosti. Tietääkö kukaan, onko Naistenklinikalla käytössä 3/4D-laitteet? Joissain kunnissa rak.ultrasta sai hienot vahanukkekuvat mukaan, Kättärillä oli aikoinaan ihan old school -vehkeet vain.

Muokattu viimeksi:
Tänään käytiin neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Ensin meni pitkään ettei mitään kuulunut, mutta sitten yhtäkkiä alkoi kuulua nopeaa jumputusta! Siellä se pieni sydän löi nopeaan tahtiin, syke oli 150. Oli kyllä ihana kuulla ensi kertaa sykkeet :love7 Terkka oli niin ihana että ehdotti että menen viikon päästä uudestaan kuuntelemaan etten ala taas stressaamaan liikaa. Siitä sitten onkin enää viikko nt-ultraan. :)

Ihanaa Kamomilla, että sait sydänäänet kuuluviin. Varmasti helpottaa oloa kummasti!
Minä soittelin uudestaan neuvolaan, jossa sanottiin, että viikoilta 14-16 lähtien yleensä kuuluu sydänäänet heidän laitteilla. Ehdotti, että jos kovasti hermoilen, niin voisin varata terveyskeskuslääkäriltä ajan ultraan (jos terveysasemalta löytyy ultralaite). Luulen kyllä, että niitä lääkäriaikoja ei myöskään ihan kovin nopeaan saa, jos ei ole akuutti asia, joten eipä taida auttaa muu kuin odottaa se 2 viikkoa ultraan. Hidasta tämä odotus tässä vaiheessa, kun ei vielä mistään voi tietää, kasvaako siellä masussa kukaan tai onko elossa.

Milloinka nämä oireet hellittää. Aamut on pahimpia vaikka söisi ennenku nousee nii silti ehtii tulla yökköolo ennenkun saa kunnon aamupalaa. Pari päivää sitte mies meni ajoissa sänkyyn ja ite jäin vielä palloileen seuraavana päivänä valitti ku ei saanu unta kun minä oksensin iltapalaa vessassa. Ite olin ihan valmis tuon jälkeen ja simahin heti ku sain pään tyynyyn.

Milloinka nämä oireet hellittää. Aamut on pahimpia vaikka söisi ennenku nousee nii silti ehtii tulla yökköolo ennenkun saa kunnon aamupalaa. Pari päivää sitte mies meni ajoissa sänkyyn ja ite jäin vielä palloileen seuraavana päivänä valitti ku ei saanu unta kun minä oksensin iltapalaa vessassa. Ite olin ihan valmis tuon jälkeen ja simahin heti ku sain pään tyynyyn.
Mulla helpotti täysin vasta 13+
12+ oli jo helpompaa, mutta tuon jälkeen enää vaan ruokaällötyksiä välillä.

Tsemppiä! Kyllä se siitä vielä :)

Mulla ei oo vieläkään hellittänyt. Oksensin taas äsken! Pari päivää sit luulin, että pahoinvointi alkaa hellittää, mutta eilisen ja tänään oon vaan pidätellyt oksennusta ruokailun jälkeen, että jotain pysyy sisällä. Pahinta on kaikki makeat ruuat, ne on kyllä niin ällötys. :D

13+1

Täälläkään ei vielä helpotusta kuvottavan olon suhteen. Ei sitä oikein edes muista että millaista se elämä on kun ei koko ajan ällötä :angelic: nyt 12+6

Ummetus!! Argh! Ku on ykski päivä väliä ettei isompaa hätää tuu ni kyllä on iha kamalaa! Siis jos vessassa käynti on näi kamalaa ni pelottaa synnyttää.. Mä syön luumuja ja rusinoita ku hullu, normaalisti parikin laittaa suolen toimimaa ni nyt ei kyllä.. Hedelmiä oon koittanu syyä.. Muutenki syön iha monipuolisesti.. Hyvin ärsyttävää tämä!

Ummetus!! Argh! Ku on ykski päivä väliä ettei isompaa hätää tuu ni kyllä on iha kamalaa! Siis jos vessassa käynti on näi kamalaa ni pelottaa synnyttää.. Mä syön luumuja ja rusinoita ku hullu, normaalisti parikin laittaa suolen toimimaa ni nyt ei kyllä.. Hedelmiä oon koittanu syyä.. Muutenki syön iha monipuolisesti.. Hyvin ärsyttävää tämä!

Mulla oli muutaman viikon ihan hirveä ummetus!! Nyt tällä viikolla helpottanut :hilarious: Käy ostamassa apteekista lääkettä, ainakin Pegorion on sellaista mitä saa ottaa ja mulla auttoi :)

Tää närästys... Sen vuoksi tuli jo oksennettua vaahtoa ja pyysin mieheltä, että koittaisi neulalla poksauttaa selästä tai ruokatorvesta, jostain mistä tulisi ilmat pihalle, kun tuntuu että tulee ihosta läpi.

Takaisin