Oireet?

Mulla oli muutama viikko sitten sellaista, että tuli yhtäkkiä jotenkin tukala olo ja selkä omituisesti puutui niin että piti mennä makuulle. Meni ohi parissa minuutissa. Oisko voinut olla kyse harkkasupistuksista? Näitä tuli siis ehkä maks kymmenen kertaa jossain viikoilla 9-13 suunnilleen...

Voihan ihan puskista tullut virtsatietulehdus :meh: yön ravannu juomassa ja vessassa. ihaninta on, että paikallinen terveyskeskus on kiinni, joten keula töitten jälkeen 30km päähän jonottaan päivystykseen kuuria kun ei kotikonstit helpota :smiley-angry017

Mulla on oikeastaan kaikki oireet kadonneet. Ainoat todisteet on mahan kasvu ja sydänäänet. :) Ihan ihmeellistä, kun esikoisesta voin pahoin pitkään ja sen jälkeen romahtivat verenpaineet ja koko 9kk oli pelkkää vaivaa ja hankaluutta. En valita. :)
No tietysti sen verran pitää valittaa, et minusta toi mun maha on melko iso (on kyllä ollut ennen raskauttakin :/ ), et en halua kuvitella miten kömpelöksi sitä vielä tuleekaan, kun nyt jo jotku kippura-asennot on hankalia. :(

Mulla on oikeastaan kaikki oireet kadonneet. Ainoat todisteet on mahan kasvu ja sydänäänet. :) Ihan ihmeellistä, kun esikoisesta voin pahoin pitkään ja sen jälkeen romahtivat verenpaineet ja koko 9kk oli pelkkää vaivaa ja hankaluutta. En valita. :)
No tietysti sen verran pitää valittaa, et minusta toi mun maha on melko iso (on kyllä ollut ennen raskauttakin :/ ), et en halua kuvitella miten kömpelöksi sitä vielä tuleekaan, kun nyt jo jotku kippura-asennot on hankalia. :(
Mullakin jo iso maha, vaikka olikin ennestään jo. Samaa mietin, kuinka vaikeaa tulee vielä olemaan, kun maha tästä vaan kasvaa.

Musta taas tuntuu et mun maha olis tällä hetkel taas pienentyny:grin mut silti alkaa jotkut jutut olemaan vähän hankalia, kun massu ottaa kiinni!

Heei kiitos vinkeistä, mulla varmaan tosiaan oli sit jonkinlainen supistus muutamana iltana kun meni vatsa ihan kivikovaksi vähäks aikaa :) ei kyllä tosiaan sattunut tai mitään. Aika jännää, kaikki on niin uutta, ihanaa kun saa täällä tukea ja vinkkejä!

Mulla on ollu tänään oikealla puolella kohdussa sellainen menkkamainen polttava kipu, joka säteilee oikealle lonkkaan ja alaselkään. Kipu on aika yhtäjaksoista, välillä vain menee pois. Voiko olla supistus vai pitääkö tässä huolestua? Ei oo aikaisemmin ollut mitään tälläistä.

Mulla on ollu tänään oikealla puolella kohdussa sellainen menkkamainen polttava kipu, joka säteilee oikealle lonkkaan ja alaselkään. Kipu on aika yhtäjaksoista, välillä vain menee pois. Voiko olla supistus vai pitääkö tässä huolestua? Ei oo aikaisemmin ollut mitään tälläistä.

Jos jatkuu tai tihenee/voimistuu niin kannattaa soitella neuvolaan/lääkärii tai äippäpolille. Joillakin supistuksetkin voi tuntua tollee toispuoleisena, mut se on käsittääkseni aika harvinaista noin päin.

Närästys... :grumpy: Saapi pojalla olla aikas tuuhea tukka syntyessään jos jo nyt pääsen tästä närästyksestä kärsimään...:cool: rv 20+4

Pissahätä yllättää!! Siis ihan niin että en tunne hätää ensialkuun ja sittem lähden keittiöön puuhaamaan jotain, jolloin yhtäkkiä tulee karmee pissahätä, niin et ihan ehtii lirahtaa ennen kun ehdin vessaan. :sour:

Onko mulla nyt sit huonot lantionpohjan lihakset vai onko nää jotain raskaudesta johtuvia ylläreitä joita ei vaan voi välttää? :wideyed:

Pissahätä yllättää!! Siis ihan niin että en tunne hätää ensialkuun ja sittem lähden keittiöön puuhaamaan jotain, jolloin yhtäkkiä tulee karmee pissahätä, niin et ihan ehtii lirahtaa ennen kun ehdin vessaan. :sour:

Onko mulla nyt sit huonot lantionpohjan lihakset vai onko nää jotain raskaudesta johtuvia ylläreitä joita ei vaan voi välttää? :wideyed:

Vauva painaa virtsarakkoa. Esikoinen tykkäs monottaa ihan kunnolla. :D

Hehe :) eli siis lantionpohjan lihaksilla ei ole tässä vaikutusta? Niitäkin yrittänyt kyllä välillä reenailla. Pitää varmaan aktivoitua lisää niiden suhteen...

Lantionpohjanlihaksilla on paljonkin tekemistä asian kanssa eli kannattaa treenailla :) Yksi syy voi olla myös, että rakko ei pääse kunnolla tyhjenemään ja kun vauva kohdussa vähän kääntyilee tai sinä liikut uuteen asentoon yhtäkkiä rakon jostain kolkasta vapautuu virtsaa ja luo yhtäkkisen pissahädän. Muistan kanssa esikoisen ajalta, että koko reissun kauppaan saattoi olla ihan hyvä olo, mutta avatessa sitä kotiovea yhtäkkiä tuli semmoinen pissahätä etetä seuraavaksi lorahtaa. Että myös omilla ajatuksilla on tekemistä sen pidättelyn kanssa :grin Sitten kun vauva on vielä isompi niin tulee niitä ''kivoja'' monotuksia rakkoon ja sitä myöhemmin päällä pukkailee rakkoa :stop::shifty: Silloin lirahtaa kyllä tosi helposti ja pitää kuin pikku lapsi aina ennen lähtöä käydä pisulla ja aina kun lähistöllä on mikä vaan vessa niin pitää käydä pissalla :p Ravintolaan tullessaan sitä ekana selvittää vessan sijainnin ja lähtiessä suunnittelee missä seuraava vessa on :rolleyes:

Mulla on alkanut taas puutumaan oikean lonkan seutu ja reisi. Tätä oli jo esikoisen odotusaikana... Tosin noin varmaan 3-4kk myöhemmin. Eli, kun oon makuulla, ihan sama oonko kyljelläni vai selälläni, niin puutuu iho toisesta lonkasta ja reidestä. Sillai inhottavasti sitten pistelee, kun alkaa taas veri kiertämään. :(

Täällä selkä alkanut rintarangan kohdalta ja hieman alempaa oireilemaan, huomaa että painopiste muuttuu ja rasittaa selkää eritavoin kuin normaalisti..

Onko muita raskausajan iskias vaivannut? Itsellä ei ikinä ollut iskiasvaivaa ennen raskautta,nyt painaa johonkin hermoon.. Välillä aamuisin kuljen kumarassa kuin mikäkin vanhus. Aina toisen jalan käydessä maahan tuntuu kuin puukolla pistäisi alaselkään/pakaran päälle. Onneksi vetryy päivän mittaan,mutta pitkään samassa asennossa olot ärsyynnyttää vaivaa. Ajattelin hierojalle ajan varata,jos jonkinlaista helpotusta saisi:)

Täällä yksi selkävammainen.
Noin 6 vuotta sitten oli iskias pahana, sen jälkeen vain lieviä muutaman päivän jaksoja.
Toissapäivänä herätessä en meinannut päästä sängystä ylös. Aivan järkyttävä kipu. Panacodia naamaan, mutta se ei mulla juurikaan auta. Se päivä meni sikiöasennossa ja lähes kontatessa, jos piti vessassa tai jääkaapilla käydä.
Eilen vähän jo parempi. Kävin kävelyllä ja käytiin miehen kanssa ostamassa mulle Tempur tyyny ja petari. Nukkumisasento mennyt ihan mutkalle raskauden myötä ja luulen että se vaikuttaa tähän eniten. Myös niskat olleet tosi kipeät ja aiheuttaneet päänsärkyä.
Tänään edelleen kipeä, mutta olen jo toiveikkaampi. Vielä viikko kesälomaa ja mielellään menisin töihin vielä lokakuun puoleen väliin saakka. Alkuraskaus meni pahoinvoidessa, joten saikkuiltu on jo tarpeeksi.
Auttaisikohan tukivyö? Vatsa ei vielä jättimäinen. Näytän lähinnä keskivartalolihavalta :)
Lähinnä pelottaa jos tämä selkäkipu vain pahenee ajanmyötä , kun nyt jo näin pahana. Eihän näin kipeällä selällä voi edes synnyttää tai puhettakaan kantaa vauvaa...

Joku myös tuolla kyseli Propralin käytöstä. Saa syödä raskausaikana. Itselle määrätty sitä raskaudenaikaiseen migreenin estoon. Samalla myös hillitsee noita itselläkin esiintyviä sydämen ylikierroksia.

Mullaki iskias vaivaa :/ vaivannu enne raskauttaki vuode päivät mutta harvemmin. Mul ei satu selkään vaan vasemman pakaran yläosaan tulee välil puukon iskui ja vetää jalkaa alta :( kivut tulee yleensä iltasin. Tuntuu enemmänki et olis lantio tai lonkka jumissa ja pitäs saada naksautettuu. Ja ku pyörittää jalkaa ni kauhee rutina lantiossa :/ mul on tiistaina työterveys lääkärille aika käsi ihottumasta ni kysyn samalla et onko iskias vai jos onki jotain muuta.

20+0 ja kestokuvotus tullut takas viimisten parin päivän aikana. Muutaman viikon olo jo parempi kun vain esim hajut ja hampaiden pesu yökkäytti. Enpä ois kaivannut tätä enää :(

Iskias on myös täällä tullut taas kuten aiemmissakin raskauksissa. Ja nukkuminen on tosi hankalaa kun mikään asento ei ole hyvä. Vielä 4,5kk... :P

Takaisin