Oireet?

Päänsärkyasiaa:schocked028:

Itsellä migreeni+jännityspäänsärky vaivannu kovasti viime viikot (nyt 14+1). Migreenityyppiseen kipuun itsellä auttaa lääkkeettömistä hoidoista parhaiten kylmäpussi ja lepo pimeässä. Lihasjännityksestä johtuvaan kipuun sen sijaan lämpöpussi, pieni verryttely+venyttely sekä esim. rauhallinen kävely raittiissa ilmassa.

Propral-lääkettä käytetään usein migreenin estolääkkeenä raskauden aikana. On turvallinen, mikäli ei ole yksilöllisiä esteitä käytölle. Itsellä max. annostus esim. 30mg x3 /vrk.

Päänsärkyyn joudun ottamaan Panadolia ja tarv. Sumatriptan-migreenikohtauslääkkeen. Mikäli särky jatkuu edelleen, sitten Buranaa (ei viimeisen kolmanneksen aikana). Lääkkeitä mennyt runsaasti parin viime vkon aikana, mutta ei voi mitään. Pakko luottaa lääkäriin, että turvallista on. Oma mielenterveys välillä todellaki koetuksella. Toivon todella, et pian alkaisi helpottaa! Yrittäkää siis olla huolehtimatta, jos joskus joutuu sen särkylääkkeen ottamaan:).

Täällä kans järjetöntä pääkipua jatkuvasti. Ei ole päivääkään oltu ilman. Ensin söin lääkärin määräyksestä buranaa&panadolia maksimiannokset päivässä ilman mitään apuja. Nyt määrättiin sitten panacodia ja se menee myös maksimilla.. hirvittää ihan tuo lääkkeiden määrä, mutta lääkärin mukaan turvallista pääkipu on siis niin järkyttävää, tuntuu että taju lähtee eikä pysty tekemään yhtään mitään ja oksennus lentää. Migreenikohtauksiakin muutamia ollut. Nyt siis menossa 17+3...

Noniii kuudes migreenipäivä alko ja tänään oli pakko luovuttaa ja mennä työterveyshuoltoon, oon iha loppu. Lääkäri oli hirveen kiva ja ymmärtäväinen, mitään sen parempia lääkkeitä ei ollu tarjota (minkä jo arvasinki), pahotteli kauheesti sitä. Noh, kaks päivää saikkua jos sais levolla, sumatriptaanilla ja panadolilla tän katkastua.

Toissaviikolla juuri kirjoittelin, kuinka oireettomuus pelotti ja käytiinkin omakustanteisesti ultrassa (rv16+2) jossa kaikki oli hyvin. Heti sen perään sitten tulikin taas oireita, joten olis vaan pitäny olla hiljaa ja tyytyväinen!

Voi mikä pullataikina olo! Tuntuu että yhtäkkiä maha alkanut kasvaa hulluna, sellanen tukala paine ja paksu olo mahassa, vaikea selittää. Liitoskipuja on aika voimakkaasti, aluksi ne jopa pelästytti huolella, mutta kun menivät pois yhtä nopeasti kun tulivatkin, rauhoittui sitä ajattelemaan, että Hippu vaan tekee itselleen tilaa! Huonovointisuus nostaa taas päätään ja pääkin on ollut kipeä, kuten monella kanssaodottajallakin. Ja voi väsymys, kun tulit takaisin ja teet toimistotädin työpäivistä todella tuskaa! Eilen otettiin päiväunet kahvitauolla ja yritän pitää itseäni skarppina erilaisin keinoin taukojen välissä, siinä aika huonosti onnistuen!! :confused:

Itelläni edelleen olo että ihan kuin en raskaana olisi, vaikka eilen kuulin sydänäänet. On vain enemmänkin sellainen ylensyönyt olo ja ulkomuoto omaan silmään. Ja tänään 15+1. :D Väsymys ja ajoittainen päänsärky vaivaa kyllä, tänäänkään ei oikein tahdo saada mistään hommasta kiinni (voi olla harmaalla sadepäivälläkin osuutta asiaan). En muista koskaan poteneeni mitään pirteää toista kolmannesta. Liekö urbaani legenda?

Maatuska veit kaikilta osin sanat suusta! Vähän nuutunut olo, ikäänkuin "ähky", mutta ei näy vielä.

Sama täällä! Tuota parin päivän migreeniä lukuun ottamatta on ollut kyllä tosi reipas ja oireeton olo (nyt rv 16+2) että tulee mietittyä välillä että "huhuu! Onko siellä ketään?"
Mut mun kaveri jolla on laskettu aika kuukautta ennen on hyvä vertailukohde :D sillä on nyt maha pullahtanu jo esiin että sitä ootellessa :)

Mun toka kolmannes on onneksi ollut paljon pirteämpi, kuin eka, joka nuudutti työpäivien jälkeen lähes koomapotilaaksi:) enää ei ihan joka päivä tule oksennettuakaan. Huimauskohtaukset on kylläkin tullut mukaan kuvioihin. Just viime pe häpesin eläinlääkärissä, ku kesken koiran tutkimisen alko pyörryttää ja oksu lentämään:)

Tajusin tässä että kohtu supistellut muutamana päivänä. :D Viime raskaudessakin alkoi sama juttu joskus 14+ tienoilla.
Yksi epämiellyttävä juttu tällä hetkellä on se, että aina petipuuhien jälkeen tulee verta. Tyrehtyy nopeasti, ei ole kipuja tms. Mutta kuvittelin pääseväni ilman vuotoa tässä raskaudessa. En kuitenkaan pelästy asiaa, kun tiedän mistä se johtuu eikä ole siis vaarallista.

Mua kiinnostais tietää miltä se supistelu tuntuu kun ei vielä itellä oo ollenkaan mitään ollut. Sattuuko se? Vai miten tunnistatte?

Onko muilla ollut päänsärkyä?
Mä en haluaisi ottaa parasetamolia ellei ole pakko, löytyisikö mitään vinkkejä?
Mulla on ollut tajuton niskasärky ja se särky on ollut niin voimakasta et on meinannut taju lähteä, niin pakko on ollut ottaa panadolia. Se on turvallisin särkylääke, näin mulle on sanottu neuvolassa ja lääkärissä ja kaverit kans.

Propralista ei kontrolloiduissa tutkimuksissa tai suurissa potilasaineistoissa ei ole todettu suurentunutta riskiä epämuodostumille tai suorille tai epäsuorille sikiöhaitoille, kun lääkettä on käytetty raskauden 1. trimesterin aikana. Lisääntynyttä riskiä ei ole todettu liittyvän myöskään raskauden 2. tai 3. trimesterin aikaiseen käyttöön. Eli turvallista ainakin satunnaisesti käyttää :)
Käy myös ihan päivittäiseen käyttöönkin.

Mua kiinnostais tietää miltä se supistelu tuntuu kun ei vielä itellä oo ollenkaan mitään ollut. Sattuuko se? Vai miten tunnistatte?

Harkkasuppareita ei välttämättä huomaa kohtu "kovettuu" ja kipeissä kipu on menkkamaista. Mulla säteilee selkään, reisiin ja nivusiin. Kaikki kokee ne vähä eritavalla.

Mulla pirteä olo tässä ensimmäisessä raskaudessa alkoi vasta joskus viikon 18 aikana, ja silti yhä on välillä aamupahoinvointia. Toivottavasti Maatuska sullakin alkais keho piristymään vielä :)

Harjoitussupistuksia en ekassa raskaudessa tunnistanut, ennenku terkka sano sydänääniä kuunnellessa, että "sullahan supistaa". Mulla harkkasupistukset tuntui vatsan kovettumisena ilman kipua.

Mä tunsin supistuksia vasta synnytyksessä:grin
Joskus ultrassa lääkäri sano, että on supistus mut en tuntenu/huomannu ite mitään.
Katotaan miten tässä raskaudess, tuleeko harjoitussupistuksia vai ei :)

Se on kivutonta eikä välttämättä edes huomaa :) Paitsi jos esim makaa ja vatsa kovettuu voi sen huomata herkemmin :)

Harjotussupistuksia alkanut täälläkin tulemaan. Tänään huomas töissä, kun jouduin raskaampiin hommiin ja jouduin nostelemaan paljon, että supisteli tosi usein. Tuntuu siis mahan kovettumisena.

Voi teitä noitten migreenien kanssa

Hippunen2, komppaan. :) Nuo supistukset on tosiaankin kivuttomia, ne tuntuu alavatsan eli kohdun kovettumisena ja herkemmin todellakin huomaa makuuasennossa. Itelläni vaikuttaa päivän aktiivisuustaso ja vireystaso asiaan. Viime raskaudessa ainakin lenkkeily aiheutti supistuksia ja jos olin väsynyt ja ärtyisä niin sekin vaikutti.

Takaisin