Oireet?

Rita jos yhtään lohduttaa niin loppuu jossaa kohtaa ja ei sitte lähteny imettäessä. :) Mies valittaa ku kaikki paikat täynnä mun hiuksia. :D Luulin eka että johtu shampoon vaihdosta mut oliki sitte parempi syy ♡
 
Unohtui muuten yksi oire, josta en edes tajunnut mistä johtuu. Eli useita päiviä ennen plussaa otsa alkoi kukkimaan ihan hirveästi. Muuten ei juuri koskaan näppyjä ole ja nyt kunnon armeija. En osannut odottaa, että nyt olisi onni osunut kohdalle, joten en myöskään osannut yhdistää mahdolliseen plussaan. Vasta myöhemmin tajusin yhteyden.

Mun piti myös ottaa tää naaman kukkiminen puheeksi. Mulla jäätävän kipeitä hormonifinnejä etenkin poskissa. Onko kellään kokeneemmalla konkarilla kokemuksia, että onkohan alkueaskauden vaivaa vai kenties ihan pitkäkestoisempaa laatua?o_O
 
Mä löysin ehkä syyn mun kamalaan kipukohtaukseen joka tuli viime viikolla töissä! Eli kävelin vaan printterille ja rupesi sattumaan ihan kauheesti niinkun nivusiin, tai alapään ja nivusten väliin, jonnekin sinne. Ja vasemmalle puolelle. Jouduin ihan linkuttamaan monta tuntia :confused: Kelasin että eihän mulla nyt ole voinut joku revähtää tai mennä sijoiltaan :woot:

Sit luin artikkelin (vau.fi) ja siellä oli kohta:

NIVUS- JA ALAVATSAKIVUT

Kohdun ympärillä on ligamenttejä, nivelsiteitä ja jänteitä, jotka pitävät kohdun paikoillaan. Kun kohtu kasvaa, ligamentit venyvät ja tämä voi sattua. Eräät kokevat voimakasta ja melkein kouristuksina tuntuvia kipuja nivusissa (toisella tai molemmilla puolilla). Kipu kestää yleensä kuitenkin vain lyhyen aikaa. Kipu voi tuntua, jos nouset nopeasti jaloillesi, käännyt äkkiä vuoteessa tai vaikkapa vain kävelyretkellä. Tämä voi säikäyttää luulemaan että jotain on vialla. Onneksi siitä ei ole kyse. Kivut ovat pääsääntöisesti vaarattomia ja niitä esiintyy yleensä vain raskauden alussa.

Tämä siis yllätti, koska googlettelujen perusteella jengilä on tullut täntyyppisiä kipuja (tai niitä liitoskipuja) joskus paljon myöhemmillä viikoilla. Mutta tämä lienee eri kuin liitoskivut.
 
Kuutio, mulla on noita samoja. Sellaista viiltelyä kun nousee seisomaan tai tekee jonku äkkiliikkeen. Kipu kestää vain hetken mutta on välillä niin voimakas että pitää olla hetki kaksinkerroin...
 
Mulla ei ollu pe-su juuri ollenkaan pahoinvointia. Oltiin mun vanhemmilla kylässä ja tänään taas kotona oksettanu paljon.
Tulin tulokseen, et äiti piti mua niin hyvällä ruoalla aamusta iltaan ettei ehtiny tulla nälkä ja huono olo :grin
Pitäis kotonaki enemmän syödä mut ei jaksa tehdä mitään ruokaa! Väsyttää koko ajan niin paljon :sad001
 
Enska88, okei hyvä :D ei oo kivaa putsata lattiakaivoa vähän väliä, kun tukin sen mun hiuksilla.
 
Ennen plussaa oli jo muutaman viikon ollu kovempia selkäkipuja, mullon selkä ollu jo pitkään sökönä, joten aattelin että se selkä vaan yhtäkkiä paheni muuten vaan, olin jopa viikon saikulla sen takia ku selkä oli niin huonona, näin jälkikäteen aateltuna sehä o saattanu johtua iha tästä alkuraskaudesta :woot: sen lisäks ajoittain oli pientä hetkellistä alavatsa särkyä ja lantion alueen kipuilua, mut pistin ne selän piikkiin, ajattelin et se vaa säteilee mahaan. Lisäks olin tosi väsyny koko ajan (ja edelleen).

Lauantaina oli sit jo vähän enempi semmosta hetkittäistä menkkamaista alavatsa särkyä, sitä rupesin jo vähä ihmettelemään mut ohitin asian lopulta. Sitten keskellä yötä heräsin ku vattaa särki niin peevelisti ja oli jäätävä nälkä. Nousin ylös ja tein pari raskaustestiä, molempiin tuli hailakka plussa! Ei tullu uni enää sinä yönä.

Sen jälkeen tota menkkamaista jomotusta onki ollu vähä enempi ja semmosta painontunnetta. Lisäks tullu etovaa oloa. Tänään hain uuden testin ja hailakan viivan sijaan tuli iha selkee plussa :)
 
Pahoinvointi päätti kuitenkin alkaa.. Toistaiseksi ei oo kokoaikaa etovaa oloa, vaan ne olot tulee ja menee. Väsyttää, jatkuvasti on kylmä ja rinnat on tosi kipeät. Ei voi ainakaan oireettomuudesta valittaa :)
 
Tänään ollut aamusta asti, koko ajan paha olo,tiiä oikeen että oksentaisiko vaiko ei :meh:
Aamulla kävin lenkillä ja sen jälkeen tulikin sitte 2 kertaa vessassa käydessä veriviiruilla olevaa limaa,mistähän lie johtui...vaa kyllä säikäytti! Onneksi ei enempää kuitenkaan tullut! ja tänään piti ottaa myös eka kerran päikkärit!
Tänään rv 7+2:Heartred
 
Aamulla tuli taas rusehtavaa limaa :sad001 soittelin neuvolaan, pitää mennä labrassa käymään iltapäivällä, antamaan fluorinäyte,jos sattuu olemaan oireeton hiiva. Pelottaa niin pirusti:sad001!
Toivottavasti on vaan hiiva!
 
Mun piti myös ottaa tää naaman kukkiminen puheeksi. Mulla jäätävän kipeitä hormonifinnejä etenkin poskissa. Onko kellään kokeneemmalla konkarilla kokemuksia, että onkohan alkueaskauden vaivaa vai kenties ihan pitkäkestoisempaa laatua?o_O
Riippuu varmaankin ihmisestä, mutta itselleni ylläripylläri jäi pysyväksi Ennen esikoista oli satunnaisesti kerran kuussa finni siellä tai täällä. Sitten alkoikin naama kukkia oikein urakalla ja posket nimenomaan oli kuin aknen jäljiltä. Ja niitä finnejä kun ei tullut enää vain naaman, vaan niitä tuli/tulee kaulaan, rintaan, selkään... Lohdutti varmasti? :angelic:
 
Mulla se pahoinvointi vaan kukoistaa. Nyt vasta 6+0. Aamulla heräsin ja juoksujalkaa vessaan oksentamaan vatsahappoja. Siitä koittaa kammeta takaisin sänkyyn syömään suolakeksejä pari väkisin. Ihan järkyttävä olo. No suolakeksit ja hedelmät tuli noin 10min päästä ulos. Sitten uudestaan koittaa syödä ja sama homma toistuu noin 5 kertaa. Huoh. Muutenki kiire töihin ja olo ihan karsee. Vieläki ihmettelen, että miten hitossa te muut käytte töissä? Mulla tämä on yhtä tuskaa ja taistelua, että selviän päivästä :/ Kotia, kun pääsee niin ei jaksa enää tehdä mitään kotitöitä vaan miehen kontolle jää kaikki. Niin ja nämä työmatkat julkisilla on myös yhtä taistelua pidätellä oksennusta. Sitä päivää odotellessa, kun saa oksennuspussin kaivaa laukusta ja kaikkien katseiden edessä yrjötä menemään. Huumori loppuu kyllä ihan just.
 
Yllätysäiskä, mulla oli lähes koko raskauden ja hetken synnytyksen jälkeen finnejä. Tasoittu kyllä sitten kun hormoonitkin tasottui. Ihan alussa ja synnytyksen aikoihin oli pahimmillaan.

Mulla pahoinvointi estää keittiössä oleskelun kun siellä on hajuja ja esim tänään päädyin vessaan yökkimään kun näin likaisen lautasen pöydällä :confused: Ja just astioiden laittaminen tiskikoneeseen on tosi vaikeaa kun sieltä tulee hajuja, näen likaisia astioita ja joudun kumartamaan.

Oksennusta ei sentään tule vaan pelkästään yökin tyhjää, mutta se on silti kauheaa kun nenä alkaa vuotaa, kyyneleet tulee silmiin ja se on raskasta keholle kakoa. :sad001 Taapero kattoo vierestä ja toistelee vain ''ooo, mamma pipi!''
 
Hannsi, voimia sulle! Kuulostaa ihan kauhealta :sad001 mullakin aamuisin tosi huono olo, nyt taas parina aamuna saanu oksentaa vatsahapot ekana ja sit aamupalan.
Tänää neuvolas aamul jo tosi huono olo ja neuvolan takii olin jo myöhässä koulusta, niin tulin vaa kotiin. Mä koen ettei tää oksentaminen vielä oo tosi paha, mut silti tää olo on hirveä.

Rv 7+2
 
pookkana mulla oli toi sama tiskikoneen täyttäminen esikoista odottaessa ihan nounou. Ja keittiö muutenkin samoista syistä. Välttelin keittiötä ja samoin nyt alkaa pahoinvointi vähän nostella päätään. Tiskikonetta oon pystynyt vielä täyttään. Mutta ihan perus leipäpussi pöydällä tai sen näkeminen aiheutti etovaa oloa. Oksentaa ei vielä ole tarvinnut, mutta tänään kun keräilin leluja lattialta ihan varoittamatta nousi vatsanesteitä suuhun asti ja oli pakko käydä sylkee pois.

Eli tuota kaksinkerroin tai pää alaspäin oloa kannattaa välttää ainakin itsellä laukasee helposti oksennusrefleksin.
 
Nyt ehkä 5+2 viikko eikä oireita oo juuri mitään. Mahan nippailut ja "menkkakivut" loppui jo ja nyt vähän oudolta tuntuu, kun ei pahoinvointia oo tullu. Esikoisesta kesti vaan pari viikkoa pahoinvointi (rv5-7) lievänä, et ehkä tästäkin sit tulee tosi lievänä. Pari kertaa ollu sellanen heikotus/huono olo, mut aatellu kun ei oo syöny kunnolla et johtunut vaan siitä :D varmaan ainoa oire on nyt, et koko ajan nälättäis ja vois napostella... Itsekuria opetellen, et ei tulis syötyä liikaa, kun pelottaa et paino alkaa heti nousta liikaa.
 
Mulla nyt rv 5+5 ja toistaiseks (kopkop) ei ole huonoa oloa, paitsi pari kertaa mut johtui siitä, et viime syömisestä oli liian pitkä aika. Ainut mitkä edelleen on, kylmyys, osittainen väsymys, kiukkuisuus ja alavatsan turvotus.
 
Joo väsymystä kyl on ihan liikaa! Ei tee mieli lähtee lenkkeilee tai pois kotoa, kun väsyttää liikaa. Koko ajan paleltaa ja varpaat/sormet on kylmät. Sit niistäessä tulee sellasia pieniä verihyytymiä välillä (luin et nekin johtus raskaudesta jotenkin) :D
 
Takaisin
Top