Oireet

Juu on. Vk 37 alkaa siis ylihuomenna.

Se alkaa kalkkeutua, kun on kypsynyt tarpeeksi/ tulla tiensä päähän
 
Hei onko kenelläkään todettu/epäilty raskausmyrkytystä? Mulla sellainen tilanne että koko kroppa (jalat, kädet, naama) ihan järkyttävän turvonnut mutta koska verenpaine ollut niin alhainen niin ovat sanoneet neuvolassa että ei hätää niin kauan kun verenpaine ei nouse ja sitä pitäis nyt ahkerasti seurailla. Mulla on oma mittari millä mittailen kotona ja verenpaine on kyllä noussut aiemmasta mutta ilmeisesti ei kuitenkaan liikaa = oma tulkinta. Olo on ihan hyvä. Mitä raskausmyrkytykselle voi edes tehdä (ainoastaan synnytys "parantaa") jos sellainen todetaan? Lepo on ilmeisesti paras hoito vai ottavatko joissain tapauksissa jopa sairaalaan seurattavaksi?
 
Hei onko kenelläkään todettu/epäilty raskausmyrkytystä? Mulla sellainen tilanne että koko kroppa (jalat, kädet, naama) ihan järkyttävän turvonnut mutta koska verenpaine ollut niin alhainen niin ovat sanoneet neuvolassa että ei hätää niin kauan kun verenpaine ei nouse ja sitä pitäis nyt ahkerasti seurailla. Mulla on oma mittari millä mittailen kotona ja verenpaine on kyllä noussut aiemmasta mutta ilmeisesti ei kuitenkaan liikaa = oma tulkinta. Olo on ihan hyvä. Mitä raskausmyrkytykselle voi edes tehdä (ainoastaan synnytys "parantaa") jos sellainen todetaan? Lepo on ilmeisesti paras hoito vai ottavatko joissain tapauksissa jopa sairaalaan seurattavaksi?
Ottavat :)
 
Mulla epäiltiin, todettiin, hoidettiin eli käynnistettiin synnytys :happy: ottaa sairaalaan aika helpostikkin. Ja ei parane tosiaan kun synnyttämällä
 
Mulla oli järkyt turvotukset ja proteiinia pissassa muutamasti ja paineet koholla. Ei ollu myrkytystä. Paineet pitäis olla toistuvasti yli 140/90 ennen ku joutuu sairaalaan seurantaan.
Jos tulee päänsärkyä tai näköhäiriöitä, ni yhteyttä synnärille.
 
Ei tarvi olla paineet toistuvasti 140/90 että ottaa polille, korkeet proteiinit pissassa riitti ainakin mun kohalla ja paineet oli alle ton
 
Joo, siis toki muutkin oireet voi olla syy osastolle ottoon! Ilmaisin itseäni huonosti. :)
Mut jos ei oo ku turvotus muuna oireena, eikä esim oo just proteiinia pissassa, ni sit tarvii olla paineet korkeat ennen ku epäillään myrkytystä. :)
 
No nyt mulla ei kai sit olekaan kätilön puheen mukaan raskausmyrkytystä kun on pissa ja verikokeet ihan ok. Ja kuulemma poika mahtuu hyvin kasvamaan vielä ja mahtuu syntymään niin miks mä täällä olen kun koon takia oli ensin suunniteltu käynnistys viikolle 38 ja sit raskausmyrkytys aikaisti suunnitelmaa niin miks mä edes olen sitten täällä..?
 
Joo mulla pissanäyte kunnossa eli siksi kai pitää seurata erityisesti tuota verenpaineen nousua.. :/
 
Onko kukaan syönyt nyt tai edellisissä raskauksissa estolääkitystä genitaaliherpekseen? Mun pitäis aloittaa maanantaina, mutta hain lääkkeet jo nyt kun eilen pamahti rakkuloita ja ajattelin aloittaa jo nyt, mutta kaikenlaisten lääkkeiden syöminen epäilyttää vaikka lääkäri sanoikin, ettei mitään haittaa ole...Lääkäri määräsi Axiclovir Sandoria 400mg 2x päivässä, apteekissa vaihtoivat Acyraxiin kun tuota toista ei ollut, ei liene väliä...?
 
Onnea pienestä ❤.

Täällä könysin mökille, mutta arveluttaa näiden kipujen ja supistusten kanssa. Mies raukka ajo valmiudessa kokoajan.
 
Hätäsektio. Synnytys eteni liian nopeasti ja onneks heräsin lääketokkurasta ktg:n hälyyn sain kutsuttua hoitajan. Pojan pulssi oli enää 70 ja oli lasketunut liian nopeasti. Hetken yrittivät työntää poikaa kuopasta. Ei onnistunut - hätäsektio saman tien.
 
Haahe, mä syön nyt tuota mitä sulle määrättiin. Muistaakseni en esikoisesta ehtinyt aloittaa sitä. Toivon mukaan ei mitään aiheuta, on onneksi lyhyt aika kun tarvii syödä..mut pakkohan se oli..
 
Mulla on lievä raskausmyrkytys. Maanantaina neuvolassa oli tosi korkeat verenpaineet, pissa just ja just plussalla, paino noussut kahteen viikkoon +4kg. Mulla on ollut näköhäiriöitä, kirkkaita pilkkuja vilisee silmissä. Terkka laitto päivystyslähetteen svolle ja mentiin sit sinne. Lääkäri otti mut osastolle tutkimusten jälkeen. Ekan osastopäivän labra oli ok mutta pissa plussalla. Seuraavana päivänä labrassa ylittyi lievän raskausmyrkytyksen raja. Kahtena yönä 12h pissikeräys ja proteiinit nousussa. Verenpainelääkitys aloitettiin heti tiistaina ja sitä nostettiin ke. Torstaina mut kotiutettiin kun verenpaineet oli saatu hallintaan (alle 160/100) ja kotona vielä pissikeräystä. Tiistaina on kontrolli äitipolille, sitä ennen viel yhen yön pissikeräys, päivittäiset vp mittaukset ja kolmesti päivässä vp lääke.
 
Onnittelut juhannusvauvasta Mamma72017! Ja sympatiat että jouduit hätäsektioon, varmasti ollut pelottava tilanne. Ilmeisesti kaikki kuitenkin nyt hyvin? Itsellä oli vähän vastaavat tunnelmat, vauvan sykkeet laskivat tavallisessa ktg-seurannassa enkä koskaan unohda sitä kylmäävää tunnetta, kun lääkäri tuli paikalle ja totesi että leikata pitää. Selvisin itse kiireellisellä leikkauksella eli olin hereillä kun vain puudutettiin. Nopeastihan siitä toipui, mutta en tiedä olisiko ollut helpompi olla nukuksissa koko sen homman ajan... Voimia toipumiseen!
 
JAhas jahas, tänään tasan 36+0 ja nyt vessassa käydessä tuli ainakin osa limatulpasta ulos! Toivottavasti jotain tapahtuu! Viime tiistaina oli neuvolalääkäri ja silloin kyllä vielä paikat kiinni ja kiinteät ja kohdunsuuta käsikopelolla se 3cm että tiiä häntä. Mutta sais mun puolesta jo alkaa kypsyä! En pysty nukkumaan missään asennossa kun kohtu ja vauva painavat vissiin keuhkoja niin kurkkuun tulee sellainen kuristava tunne kuin joku yrittäis tukehduttaa...viime yö meni taas valvoessa. Muuten kyllä vointi hyvä eikä mahakaan ole suurin, sf-mitta oli 30 viime viikolla ja lapsi arvioitiin noin 2,5 kiloiseksi. Ja tykkään mahastani, että sen puoleen ei olis kiire, mutta tämä pelkäämisen määrä...mihinkään ei voi vaikuttaa niin kauan kuin lapsi on mahassa. Jos ei liiku vähään niin olen heti hulluna huolesta...
 
Takaisin
Top