Oireet

Täällä sama, närästys oli mulle ennen raskautta aivan vieras juttu. Nyt sitten tiedän kyllä mitä se on [emoji4]
 
Oottehan kokeillut kuorittuja manteleita närästykseen? Mullakin välillä närästää tosi kovin enkä oo lääkkeitä tarvinnut kun muutaman mantelin rouskuttaa. Paljon oon kuullut et varsinkin Rennie on monella tehoton..
 
Mulla rennie on ainakin tähän asti auttanut hyvin, mutta voisin silti kokeilla manteleita. Onko niistä kuorista jotain haittaa?
 
Onko muilla vauvan liikkeet jo tosi kivuliaita? Tuntuu että pahenee kokoajan. En ole enää varma,onko tässä liikkeiden lisäksi myös supisteluita mukana. Monesti siis kävellessä vauva alkaa tunkea itseään kivuliaasti "nahkan läpi",koko vatsa on ihan kovana ja muljuaminen on niin voimakasta ja kivuliasta että on pakko pysähtyä. Saan taas pari askelta otettua ja sama toistuu,kävely on lähestulkoon mahdotonta. :confused: on sen verran tuskallista että hikeä pukkaa ja mihinkään ei voi keskittyä,ennenkuin muljuaminen vähän rauhoittuu(jos rauhoittuu).
 
Välillä kun ruuvaa päätään tuolla alhaalla niin vihlaisee ikävästi, joskus potkut kylkeen vihloo kans. Muuten lähinnä epämukavaa välillä just kun kävelee ja vauva liikkuu samalla tai nukkumaanmennessä muljuaa välillä niin et tuntuu et menee kaikki sisuskalut ympäri ja vauva puskee mahasta ulos. Tuntuu että on vauva on jo iso, liikkeet on voimakkaita ja pientä tukaluutta kyllä silloin tällöin aiheuttaa. Tykkää myös venytellä ja puskea pyllyä ylävatsalla, melko pinkeenä on maha välillä.
 
Välillä kun ruuvaa päätään tuolla alhaalla niin vihlaisee ikävästi, joskus potkut kylkeen vihloo kans. Muuten lähinnä epämukavaa välillä just kun kävelee ja vauva liikkuu samalla tai nukkumaanmennessä muljuaa välillä niin et tuntuu et menee kaikki sisuskalut ympäri ja vauva puskee mahasta ulos. Tuntuu että on vauva on jo iso, liikkeet on voimakkaita ja pientä tukaluutta kyllä silloin tällöin aiheuttaa. Tykkää myös venytellä ja puskea pyllyä ylävatsalla, melko pinkeenä on maha välillä.

Uhhuh joo,nukkumaanmeno on myös yhtä muljuamista. Aika tarkalleen klo.22-00 on pahin iltaralli,sitten saa nukuttua aamuyöhön ja 5-7 tulee taas useimmiten valvottua kun muljuaminen jatkuu. Päikkäreitä saa enää harvemmin otettua,kun muljuaminen on niin voimakasta ettei voi rentoutua. Yöunet on kyllä muuttuneet muutenkin hyvin pätkittäisiksi koiranuniksi, taitaa kuulua loppuraskauteen..:rolleyes:
 
Uhhuh joo,nukkumaanmeno on myös yhtä muljuamista. Aika tarkalleen klo.22-00 on pahin iltaralli,sitten saa nukuttua aamuyöhön ja 5-7 tulee taas useimmiten valvottua kun muljuaminen jatkuu. Päikkäreitä saa enää harvemmin otettua,kun muljuaminen on niin voimakasta ettei voi rentoutua. Yöunet on kyllä muuttuneet muutenkin hyvin pätkittäisiksi koiranuniksi, taitaa kuulua loppuraskauteen..:rolleyes:

Juu aika samalla lailla täällä. Muutaman tunnin yöllä saattaa vauvakin olla hiljempaa, aamuyöllä jos herää niin muljuaa taas. Oon kans huomannut et uni on kevyttä ja pätkittäistä aamuyöstä alkaen, nyt kun vielä olis pari viikkoa töitä niin oon kyllä melko väsynyt.
 
Täällä on alkanut todella vaivaan häpyliitoskivut... sattuu kun kääntää kylkeä, nouseminen tuolilta ja kävely.. Pitäs kävellä haarat levällään niin ei sattuisi niin paljon. Melkosen ärsyttävää kun ei mikään tohon kipuun auta.. onko jollakin jotakin helpottavaa tohon kipuun? Vauvan liikkeet ei toistaiseksi niin paljoa häiritse etteikö nukuttua saisi, ja jos häiritsee niin ihan hetken vaan. Johtuu varmaan edessä olevasta istukasta ja omasta takaa olevasta mahasta :D potkut kyllä näkyy ylävatsassa ja välillä sit ollaankin jo alhaalla jossa sitten tuo rakon päällä pyöriminen on isoin ongelma->jatkuvasti saa ravata vessassa.
 
Liitoskipuja ollut täällä jo useamman viikon. Mutta joko ne on hiukan helpottanut tai sitte niihin on vaan tottunut kun kävelylenkit sujuu suht normaalisti jo. Koko ajan kyllä kipu tuntuu mutta ei tarvi ihan niin pahasti vaappua ku sillon ku nämä alko. Toki yöllä herää vielä joka kerta ku kääntää kylkeä. Muutenki kunnon yöunet on kaukainen haave vain
 
Mulla kans on noita liitoskipuja ja epäilen et mulla täs raskaudes on ongelmana lantion löystyminen. Kävely on yhtä tuskaa jossai välis ja ei tartte kauaa kävellä siis. Olen itsepintasesti kuitenkin kävelemässä suht usein käyny kun uiminen ei kiinnosta pätkääkään :/ ja esikoisen kaa ku oon kotona ni pitää kyl päästä täält aina pois ettei muutu mökkihöperöks... mut joo kivut on tosiaa sitä luokkaa et koskee tonne alaselkää, vatsaan, nivusiin ja säteilee polviin ja nivustaipeisiin asti. Luin että eipä oo ku akupainanta ja fysioterapia-tyyppisii apuja tähä. Ongelman pitäs poistuu viim. 2kk synnytyksestä. Kyyyyl mä jo kummasti oottelenki sitä synnytystä :D oon semmone sekopäinen kävelijä ni nää on mulle tosi vaikeita aikoja :/
 
Mulla alkoi joskus 28 viikon tienoilla liitoskivut sillee et tunnistin niiden olevan niitä. Mulla on myös SI-nivel/iskias/molemmat -tyyppistä ongelmaa raskauden myötä tullu että alkaa kyllä nyt olla välillä aika särkyinen olo jos enemmän liikkuu. Oon ollut nyt tosi energinen ja mieli on ollut tosi hyvä, viimeinen kolmannes on tähän asti henkisesti ihan parasta aikaa ollut. Aika ristiriitaista sillee et energiaa olis vaikka mihin mutta kroppa muistuttaa kyl pian et loppuraskaudessa mennään. Kävely ja seisominen on ne pahimmat, ja töissä kun tulee paljon erilaista liikettä eikä aina pysty sitä oman kropan ehdoilla tekemään. Oon kyl kokenu silti parhaaksi et lepään ja liikun sopivassa suhteessa, ja auttaahan se aika moneen asiaan jos liikkuu sen minkä pystyy. Ei onneksi ihan lamauttavia noi kivut oo mulla ollu ja voimakkuus vähän päivittäin vaihtelee. Selkeesti enemmän jos on kiireisiä päiviä kun touhuaa paljon.
 
Mulla iskias-ja liitoskivut menee selvästi jaksottain. Yhtäkkiä saattaa olla todella pahana,sängyssä kääntyminenkin on tuskaa ja kokoajan sattuu. Sitten taas on monta oireetonta päivää, kuten nyt on ollut. Kävelemään ei kyllä pysty pitkään, jos ei ala iskias vaivata niin muut kivut/supistelut/muljahtelut sitten. Huomaa että mieliala on aika nuutunut, kun ei pääse kunnolla urheilemaan tai ulkoilemaan,univaikeudet väsyttää myös. Oon odottanut kuin kuuta nousevaa että jäät ja lumet lähtisi ja pääsisin PYÖRÄILEMÄÄN! Lähtihän ne.. ja tuli samantien takaisin. :D Ehkä ensi viikolla?
 
uiminen ois varmaa tosi hyvä vaihtoehto, ongelmana on sijanti. täältä lähin uimahalli on 60km päässä eikä oo varaa tossa sit ajella.. ainoo liikunta on kävely ja se sattuu. pihahommia koittanut tehdä sitä mitä jaksaa mut tunti riittää kerrallaan ja lepään. Niin ja sitten tää hengenahdistus alkaa kans välillä ärsyttään. Just tässä jouduin oikein keskittyyn hengittämiseen kun tuntuu ettei saa tarpeeksi keuhkot ilmaa. onneks menee ohi mut kyl tässä alkaa toivoon että aika menis äkkiä ja pääsis synnyttään :D
 
Tutun kuulosia oireita kaikilla. Liitoskivut ja alaselkä kivut on ollut onneks aika siedettäviä ja ohimeneviä. Aamuyöt on edelleen pyörimistä kyljeltä toiselle... Ja välillä vauvan möyrimiset häiritsee, ei juurikaan oo kipeää tehnyt. Se on hassu tunne, kun potkut osuu jonnekkin tuonne alas. Ja välillä tuntuu, että hän yrittää varpaita tunkea kyljestä läpi.

Oon miettinyt noita harjoitussupistuksia, että miltä ne tuntuu/näyttää? En oikein osaa erottaa niitä siitä, että vauva tunkee esim. peppuaan kohti vatsaa. Tuntuuko harjotussupistukset koko mahassa ylhäällä asti vai voiko ne olla vain esim. alavatsalla toisella puolella..

Nyt on parina kertana ruokailun jälkeen tuntunut sellaista pientä närästystä hetken aikaa.. Mua on närästänyt elämässäni varmaan kaksi kertaa, joten tuo pienikin närästys ällöttää.. Tosin eiköhän se tästä vain pahene :D

Mieliala on aika hyvä, pari kertaa oon purskahtanut itkuun melko spontaanisti, mutta ei se varmaan eroa normaali olosta juurikaan :D
 
Oon miettinyt noita harjoitussupistuksia, että miltä ne tuntuu/näyttää? En oikein osaa erottaa niitä siitä, että vauva tunkee esim. peppuaan kohti vatsaa.

Oon miettiny kans, toistaiseksi oon päätelly kyse olevan vauvan liikkeistä kun on niin lyhytaikaista ja helpottaa kun vauva siirtyy. Oon muutaman kerran varmasti tunnistanut harkkasupparin ja mulla ainakin sillon kovettuu koko maha ehkä noin 30-60 sekunniksi ja sit palautuu. Ihan satunnaisesti muutaman kerran ollu näitä ja kohdun kovettuminen on kyl ollu ihan selkeää.
 
"Mukavaksi" kaveriksi on nyt tullut mukaan joka ilta jatkuvat harkkasupistukset jotka voimistuvat aina kun mahassa möyritään! Veden juominen ja lämmin suihku helpottavat vähän.. Olo hieman tukala kun vatsa kovettuu kokoajan, vaikkei ne kipeää tee. Onko muilla ollut harkkasupistukset jatkuvia? Nyt tosiaan rv 32+5 enkä kyllä tätä menoa jaksa ootella enää kauaa! :D
Neuvolassa ei sanottu viimeeksi mitään siihen kun oli jatkuvia supistuksia.. Että ei kai ne ainakaan vakavia ole sitten
 
Mulla on ollut supistuksia jo monta viikkoa (nyt rv 29+6). Niitä voi tulla ihan milloin vain, mutta eniten tulee kävellessä ja autossa istuessa. Yleensä auttaa hidastaminen/pysähtyminen tai asennon vaihtaminen. Välillä supistelee koko ajan ja välillä harvemmin. Neuvolassa terkkakin totesi "kylläpäs tämä sinun kohtusi supistelee paljon" kun kuunneltiin sydänääniä.. Ei kuulemma kuitenkaan tarvitse olla huolissaan niin kauan kun ovat kivuttomia.
 
Mulla myös supistellut päivittäin jo useamman viikon ajan. Tullut sekä kivuttomia että kipeitä supistuksia,eniten toki kivuttomia. Kävin päivystyksessäkin tsekkaamassa tilanteen muutoma vko taaksepäin,mutta mitään ei onneksi olleet supistukset saaneet aikaan :)
Viikkoja 30+5.
 
Takaisin
Top