Oireet

Täällä on iskenyt ihan järkyttävä väsymys. Kohta lähtee rv30 käyntiin. Hemppa on vasta mitattu ja pitäisi olla kunnossa, mutta voimat on totaalisen hukassa. Ajatuksen tasolla olisi ihana nyt sisustaa uutta kotia ja touhuta kaikkea,mutta voisin vaan nukkua ja nukkua..
 
Mangomansikka, sama juttu. Normaalin työpäivän jälkeen on voimat ihan lopussa. Kotipäivät menee vielä, kun voi esikoisen kanssa ottaa päikkärit, mutta kyllä tosiaan nyt huomaa että jaksaminen on jo rajallista. Muistuipa elävästi mieleen, kun loppuvaiheessa esikoista odottaessa nukuin parhaimmillaan kolmet päikkärit...
 
Mites muiden olot? Mulla on tänään ollut lievästi huimaava ja huono olo, vähän niinkuin krapulassa olis. Koko ajan vähän niinkuin sellainen hiukan heikko olo. Ruoka maistuu ja huimaus lievää ja ajoittaista. Mietin pitäiskö huolestua. Alkuraskaudessa tätä oli paljonkin mutta kuuluuko vielä asiaan? Väsymystä on nyt viikonlopun ollu kans mut laittaisin työrasituksen piikkiin, ei meinais oikein enää jaksaa. Ei oo turvotusta, päänsärkyä tai muutakaan myrkytykseen viittaavaa. Torstaina neuvola et verenpaine selviää silloin, tähän asti ollu ok. Pitäiskö kysyy neuvolasta et tarviiko tulla aiemmin? Terveisin hermoheikko
 
Koska Mimmiiii sun hemppa on mitattu? Näillä viikoilla rauta-arvot ilmeisesti aika perinteisesti laskevat. Mulla ainakin oli tullut yli 20 pinnaa alaspäin alkuraskaudesta. Se voisi ainakin aiheuttaa huimausta ja heikkoa oloa.

Täällä uusimpana ihanuutena on alkanut aivan jäätävä närästys yöaikaan. Koska yöt ovat muutenkin niin helppoja ja mukavia (sarkasmia), niin vietinkin sitten pe-la-yön olohuoneen sohvalla yrittäen olla yökkäämättä. Renniet on kaivettu uudelleen esiin ja ruokailut täytyy suunnitella niin, että mitään kiinteää en laita suustani alas kello 20 jälkeen. Yäh.
 
Hemppa on mitattu rv24. Oli ok sillon, joskin alusta laskenut joku reilu 10 pinnaa. Meillä ei mitata neuvolassa, erikseen lähetteellä labraan. Pitänee ottaa torstaina puheeksi.
 
Kannattaa tosiaan kysäistä hemoglobiinin mittausta. Mulla oli alkuraskaudesta 131 ja viimeksi 119. Meilläpäin raja lienee 115 kun suosittelevat lisärautaa, mutta ostin jo Lifestä jotain rautamehua. Mua on myös vähän just heikottanut ja huipannut, siis ihan vähäsen vaan, mutta epänormaalilla tavalla.

Muuten olo on hyvä, tosin kovin pitkät päivät kyllä tuntuu. Sängyssä kyljen kääntämisestä on tullut operaatio, johon kyllä herään joka ikinen kerta. Onneksi muuten nukuttaa ihan kohtalaisesti.
 
Kiva kuulla et en olekkaan ainut raskauteen väsynyt. Närästys ja sappikivut aina syönnin jälkeen. Menee energia niihin. Yöllä taas heräsin kun henki ei kulkenut. Sappineste oli noussut suuhun. Turpoaako muilla kurkku umpeen?
Ehkä huomenna taas parempi päivä.
 
Kiva kuulla et en olekkaan ainut raskauteen väsynyt. Närästys ja sappikivut aina syönnin jälkeen. Menee energia niihin. Yöllä taas heräsin kun henki ei kulkenut. Sappineste oli noussut suuhun. Turpoaako muilla kurkku umpeen?
Ehkä huomenna taas parempi päivä.

Täällä kans voimakasta närästystä ja sappikipuja. Sappirakko on leikattu pois jo vuosia sitten, mutta edelleen tulee joskus kipukohtauksia. Nyt raskausaikana on ollut lähes viikoittain noita kipuja,välillä yöllä herää kohtaukseen. Inhottava vaiva.
 
Närästystä on alkanu olla tääläki.. ja liitoskipuja mitkä häirittee eniten yöllä. Aina herää ku vähä vaihtaa asentoa ku häpyluuta jomottaa niin pirusti. Huonojen yöunien takia muun muassa sitte päivisin väsyttää ja muutaman kerran ollu lähellä ettei oo iltapäivällä työmatkalla nukahtanut rattiin (50 km ykstoikkonen matka). Myös ajoittaista heikotusta ollu muutaman kerran. Eilen jo luulin että on kuumetta kun pihalla touhatessa tuli yhtäkkiä kamala kylmänhiki ja alkoi pyörryttää. Ei kuitenkaan ollu kuumetta ja olo parani ku huilasin hetki. Onneksi sentään ummetus on helpottanu.
 
Kannattaa tosiaan kysäistä hemoglobiinin mittausta. Mulla oli alkuraskaudesta 131 ja viimeksi 119. Meilläpäin raja lienee 115 kun suosittelevat lisärautaa, mutta ostin jo Lifestä jotain rautamehua. Mua on myös vähän just heikottanut ja huipannut, siis ihan vähäsen vaan, mutta epänormaalilla tavalla.
Meillä onneksi mitataan hb neuvolassa rutiininomaisesti. Mulla oli viimeksi 114, silloin ei vielä suositeltu rautalisää. Tänään hb olikin enää 100, joten apteekin kautta kotiin ja kahden viikon päästä ylimääräinen hb-mittaus neuvolassa.
 
Nyt taas pakko tulla tänne avautumaan ku tuntuu että kanssaihmiset ymmärtää ainoastaan parhaiten!
Eilen neuvolakäynnillä kaikki taas niinku pitiki. Illal sit meni vatsa sekasin ja on sitä edelleen.. Välillä sattuu aivan julmettomasti ja yhtäkkiä onkin taas ihan normaali olo. Ja huomaan et varsinkin vauvan myllerrykset aiheuttaa vatsan vääntämistä. Jos ei muutamassa päivässä mene ohi niin oon kyllä yhteydessä lääkäriin. Kuitenkaan en oksentele tai mitään niin en usko että vatsatautiakaan, en vaan tajua mistä yhtäkkiä meni vatsa ihan sekaisin ja on sitä vieläkin... Oisko vinkkejä millä rauhottaa vatsaa? Mulla on jo itsessään ärtyvän suolen oireyhtymä ja tiedän miten sitä hoitaa. Mutta nyt tuntuu jotenkin niin erillaiselta :/
 
Mulla nyt 31+4 ja viikon verran oon huomannut että maha on ollut helpommin sekaisin. Vauvan liikkeet on tosi voimakkaita nyt ja välillä tuntuu et on ihan keskikropasta ihan loppu kun vauva oikeen bilettää. Mulla vatsa ei oo jatkuvasti sekaisin, lähinnä ehkä iltaisin ja sillon vauvakin aktiivisin. Suolisto on kai aika kovilla nyt kun kohtu kasvaa ja painaa muita elimiä.

Kannattaa varmasti soittaa lääkäriin jos kovin häiritsee, varsinkin kun se ärynyt suoli on. Luulisi että sekin herkemmin oireilee nyt.
 
Mullakin on välillä ollut vatsa löysällä ilman mitään selkeää syytä. Välillä taas ummetusta. Yleensä vatsan löysyys helpottaa aika nopeasti. Eilen illalla kun olin menossa nukkumaan niin hetken ajan tuntui siltä, että pitääkö juosta vessaan, mutta se meni ohi. Aluksi kun näitä oloja alkoi tulla, pelkäsin, että oonko saanut listerioosin tai jotain, muta rauhoituin, kun olo meni nopeasti ohi.
 
Joo luultavasti voi olla ihan normaaliakin, vaikka vatsatautia on liikkeellä mut tänään aamupäivän jälkeen ei ole ollut kipuja eikä ole tarvinnut vessassa ravata. Ehkä se helpotti :)
Mites muilla vauvan liikkeet? Mainitsin neuvolassa asiasta jo että liikkeet tuntuvat vaan sellasina muljuamisina ja paineen tuntumisena. Neukkutäti sanoi että johtunee siitä että tilaa liikkua on vähemmän ja on kääntynyt pää alaspäin ja luultavasti enemmän majailee selän suunnille niin sekin varmaan vaikuttanee! Mites muilla?
 
Mulla on semmoset irtonaiset potkut muuttuneet möyrinnäksi myös. Maha alkaa olla kyllä tosi pinkeä ja erityisesti iltaisin on olo vähän vaikea.
 
Vatsa on usein mulla löysänä raskausaikaan, etenki tästä lopusta. Mä en oo liikkeissä mitään erikoista huomannu muut ku sen eron et nyt välillä ku vauva venyttelee ni ku se ei mahu nii hyvi ni itekki pittää venytellä tai muuten koskee ku kaveri työntää peffaa ja jalkoja kylkiluihi :D
 
Mulla tuntuu myös sitä möyryämistä ja muljuamista paljon, tuntuu kyllä myös yksittäisiä potkuja ja tönimisiä, usein useampi putkeen. Oikeeseen kylkeen asettaa jonkun ruumiinosan välillä ja tönii sieltä niin et ihan nipistää. Mut huomaan kyllä et vauva on paljon kasvanut ja tila alkaa käydä ahtaaksi kun välillä tuntuu et punkee itsensä ylävatsasta ulos. Oon päivisin paljon liikkeessä niin silloin tuntuu erilaisia liikkeitä kuin sillon kun makoilen ja olen rauhassa.
 
Samoja havaintoja liikkeiden muuttumisesta, nykyään enemmän sellaista punkemista ja venyttelyä. Ja aina se tunkee jotain raajaa täsmälleen yhteen tiettyyn samaan kohtaan, alkaa olla alavatsa toiselta puolelta jo ihan hellänä :D Kädellä sitten vaan painan ulkopuolelta varovasti vastaan, että vähän hellittää...
 
Juu harvemmin on enää semmosia napakoita potkuja, vaan just semmosta möyrintää ja venyttelyä :)
 
Muutama päivä rautatabletteja ja närästys on noussut ihan uudelle tasolle. Ennen raskautta en edes tiennyt miltä närästys tuntuu ja nyt joudun popsimaan rennietä jatkuvasti.
 
Takaisin
Top