Oireet

Mua on supistanut ihan joulusta asti. Aluksi olivat ihan kivuttomia mutta jostain viikolta 20 eteenpäin mukana ollut tosi kivuliaitakin, levossa ja liikkeessä. Silti vielä tähän päivään mennessä ne ei oo mitään saanut aikaan. Mikä on kyllä ihan hyvä juttu mutta olisin silti mielummin ilman koko supistuksia kun välillä ne niin tuottavat tuskaa.

Liitoskivutkin on jo muutaman viikon ollut niin pahat että itkua melkeen väännän ku pitää yhtään kävellä tai yrittää kääntää sängyssä kylkeä :sad001
 
Ne harkatha saattaa alkaa jo viikolt 20 tai sit iha lopussa. Ensisynnyttäjillä yleensä myöhemmin ja uudelleensynnyttäjät monesti aiemmin. Itellä harkat alko kans varhain ja nyt niit tulee aika lailla tiheeseen varsinkin liikkeellä ollessa mut paikoillaan istuessakin. Joskus varmaan rv 20 tienoilla alkovat. Esikosta en selkeesti muista mut ei musta näin aikasee kyl sillo :)
 
Onko muilla jo alkanut tapahtua muutoksia kohdunsuulla? Täällä on supistelut jatkuneet entiseen malliin(rv31+6) ja lääkäri teki ylimääräisen sisätutkimuksen sen vuoksi,missä todettiin että kohdunsuu on pehmeä mutta kohdunkaulaa vielä jäljellä. Lepoon käskettiin,vaikka en mitenkään erityisen aktiivista elämää kyllä vietä nytkään kotona työttömänä ollessa. Arki koostuu lähinnä kotitöistä ja koiran lenkityksestä. Selvästi kipeämpiä,menkkamaisia,selkään ja reisiin sattuvia suppareita on kyllä tullut nyt useampana yönä. :sad001
 
Mangomansikka: mie jouduin kohdunkaulan lyhenemisen ja pehmenemisen takia vuodelepoon jo viikolla 24. Kipeitä supistuksia ei ole missään vaiheessa tullut, mutta melko säännöllisiä olivat silloin kun lepoon jouduin.
 
Mulla on kivuttomia harkkasuppareita aika monta joka päivä ja useita sukkapuikkopistelyjä ja vihlontaa kohdunsuulla. Pitää kannatella lantionpohjalihaksilla vauvaa, ettei pääse käsineen räpelöimään, ku oon varma et osa noista ainakin on hänen tekosiaan. Mullon ensi viikolla neuvolalääkäri, sitten selvinnee.
 
Mulla kanssa päivittäin ollut taas supisteluja välillä vähän tehnyt jopa kipeääkin! Ei meinaa levolla helpottaa ja vaikken kovin paljoa mitään tekisi päivässä niin silti herkästi iltasin supistelee :/ Neuvolalääkäri olis vasta 10.5 että sinne asti joutuu odottelemaan...
Hemoglobiini oli laskenu tavallisesta 132 tiistain mittaukseen 115 ja oon nyt huomannut että on ollut aika paljon väsymystä ja päänsärkyä ja välillä jopa hengenahdistusta? Tiiä sitten liittyykö tähän :D Olen kuitenkin koko raskausajan syönyt vitamiineja ja pientä rautalisää niin ihmettelenkin nyt että miten se on päässyt laskemaan? :eek: Ja voiko se olla syypää näihin väsymyksiin, päänsärkyyn ja hengenahdistuksiin? :/
 
Mulla kanssa päivittäin ollut taas supisteluja välillä vähän tehnyt jopa kipeääkin! Ei meinaa levolla helpottaa ja vaikken kovin paljoa mitään tekisi päivässä niin silti herkästi iltasin supistelee :/ Neuvolalääkäri olis vasta 10.5 että sinne asti joutuu odottelemaan...
Hemoglobiini oli laskenu tavallisesta 132 tiistain mittaukseen 115 ja oon nyt huomannut että on ollut aika paljon väsymystä ja päänsärkyä ja välillä jopa hengenahdistusta? Tiiä sitten liittyykö tähän :D Olen kuitenkin koko raskausajan syönyt vitamiineja ja pientä rautalisää niin ihmettelenkin nyt että miten se on päässyt laskemaan? :eek: Ja voiko se olla syypää näihin väsymyksiin, päänsärkyyn ja hengenahdistuksiin? :/

Mulla oli myös laskenut hemppa tänään 115 ja oon kärsinyt useamman viikon päänsärystä,huimauksesta,hengästymisestä(siis että vaikka seisoo paikallaan rauhassa niin hengästyttää)ja väsymyksestä.. Käsittääkseni nuo on aika yleisiä oireita mitä hemoglobiinin laskusta voi tulla:)
 
Mua on huolettanu jo pidemmän aikaa nää kypsymisasiat. Esikoista kun odottaa niin ei mistään oikein voi olla varma. Supistuksia kai ei ole, oon aatellut et tietäisin sit kai jos olis, alaselkäsärkyjä kyllä mutta liittyy aina fyysiseen rasitukseen. Vihlontaa alapäässä sekunnin pari kerrallaan aina joskus, ei edes päivittäin. Paineentunnetta välillä, liittyy kyllä tosi vahvasti vauvan asentoon ja liikkeisiin, jotka on nyt tosi vahvoja ja tukaliakin. Oon sit vaan aatellut että koska mitään varsinaista huolenaihetta en tunnista, niin asiat on kai ihan ok. Että pakko se jostain on tietää jos jotain radikaalia tapahtuu. Neuvolalekuri vasta 9.5., viimeksi tilanne tsekattu joulukuussa ja kohdunkaulan pituus helmikuun alussa. Viikon päästä kyllä ylimääräinen ultra vauvan asennon tarkitukseen mutta siellä ei kai muuta katota. Rv33+5 on nyt.
 
Mangomansikka: mie jouduin kohdunkaulan lyhenemisen ja pehmenemisen takia vuodelepoon jo viikolla 24. Kipeitä supistuksia ei ole missään vaiheessa tullut, mutta melko säännöllisiä olivat silloin kun lepoon jouduin.

Auts. Helpottiko supistelut levolla vai onko jatkuneet? Tuo vuodelepo itseäkin on pelottanut, kun ed.raskaudessa jouduin vuodelepoon jostain rv30 eteenpäin.
 
Mua on huolettanu jo pidemmän aikaa nää kypsymisasiat. Esikoista kun odottaa niin ei mistään oikein voi olla varma. Supistuksia kai ei ole, oon aatellut et tietäisin sit kai jos olis, alaselkäsärkyjä kyllä mutta liittyy aina fyysiseen rasitukseen. Vihlontaa alapäässä sekunnin pari kerrallaan aina joskus, ei edes päivittäin. Paineentunnetta välillä, liittyy kyllä tosi vahvasti vauvan asentoon ja liikkeisiin, jotka on nyt tosi vahvoja ja tukaliakin. Oon sit vaan aatellut että koska mitään varsinaista huolenaihetta en tunnista, niin asiat on kai ihan ok. Että pakko se jostain on tietää jos jotain radikaalia tapahtuu. Neuvolalekuri vasta 9.5., viimeksi tilanne tsekattu joulukuussa ja kohdunkaulan pituus helmikuun alussa. Viikon päästä kyllä ylimääräinen ultra vauvan asennon tarkitukseen mutta siellä ei kai muuta katota. Rv33+5 on nyt.

Nää on kyllä vähän hankalia juttuja. Jollakinhan paikat voi alkaa pehmenemään ja aukeamaan "huomaamatta" ilman mitään supistuksiakaan,jollakin edes supistelut ei saa sitä aikaan ja sitten taas pelkkä pehmeneminen tai kohdunkaulan lyheneminen ei automaattisesti tarkoita ennenaikaista synnytystä tai sen uhkaa edes. Käsittääkseni näillä viikoilla voi ainakin uudelleen synnyttäjillä jo hyvinkin olla kohdunsuu pehmennyt, ilman että olisi huolta asiasta. Mulla vaan ilmeisesti kun on liittynyt supisteluita tähän ja ed.lapsikin syntyi 37vkolla ja paikat alkoi aukeamaan liian aikaisin,epäillään että VOI olla ennenaikaisuuden riski. Vuodelepoon en ihan joutunut kuitenkaan.
 
Auts. Helpottiko supistelut levolla vai onko jatkuneet? Tuo vuodelepo itseäkin on pelottanut, kun ed.raskaudessa jouduin vuodelepoon jostain rv30 eteenpäin.
Sairaalassa oloa se vaati että saatiin supistukset helpottamaan. Nyt enää tulee sellaisia epäsäännöllisiä kohdun kovettumisia. Seuraavat muutenkin mun raskautta todella tarkkaan niin tilanne tarkistetaan ultralla aina kerran kahteen viikkoon. Onneksi minulla alkaa olla lepäily voiton puolella, enää hieman reilu viikko.
 
Nää on kyllä vähän hankalia juttuja. Jollakinhan paikat voi alkaa pehmenemään ja aukeamaan "huomaamatta" ilman mitään supistuksiakaan,jollakin edes supistelut ei saa sitä aikaan ja sitten taas pelkkä pehmeneminen tai kohdunkaulan lyheneminen ei automaattisesti tarkoita ennenaikaista synnytystä tai sen uhkaa edes. Käsittääkseni näillä viikoilla voi ainakin uudelleen synnyttäjillä jo hyvinkin olla kohdunsuu pehmennyt, ilman että olisi huolta asiasta. Mulla vaan ilmeisesti kun on liittynyt supisteluita tähän ja ed.lapsikin syntyi 37vkolla ja paikat alkoi aukeamaan liian aikaisin,epäillään että VOI olla ennenaikaisuuden riski. Vuodelepoon en ihan joutunut kuitenkaan.

Juu, oon aatellu olla huolehtimatta liikoja kun mitään varsinaista syytä huoleen ei oo ilmenny. Oon pyrkiny turhasta huolesta eroon tilanteissa joissa ei sille oo syytä. Lepään jos särkee selkää tms. ja kuuntelen muutenkin kroppaa. Niin ajattelen edelleen että jos oikeesti syytä huoleen on niin sen huomaan kyllä, neuvolastakin oon tätä kysynyt ja sama neuvo tuli.
 
Hemoglobiini oli laskenu tavallisesta 132 tiistain mittaukseen 115 ja oon nyt huomannut että on ollut aika paljon väsymystä ja päänsärkyä ja välillä jopa hengenahdistusta? Tiiä sitten liittyykö tähän :D Olen kuitenkin koko raskausajan syönyt vitamiineja ja pientä rautalisää niin ihmettelenkin nyt että miten se on päässyt laskemaan? :eek: Ja voiko se olla syypää näihin väsymyksiin, päänsärkyyn ja hengenahdistuksiin? :/
Mulla laski hb tosi nopeasti kun se lähti laskemaan. Oireina oli väsymystä ja huimausta, mutta en tiedä johtuivatko ne siitä, kun väsymys voi johtua pelkästä raskaudestakin ja huimaus alhaisesta verenpaineesta.
 
Minullakin laski hb tuohon 115:een, ollut aina ennen 135 ja laskun huomasi selvästi väsymyksestä. Ensi viikolla seuraava neuvola-aika, joten näkee, onko rautakuurista ollut apua. Väsymyksen lisäksi muita rv29-30 oireita on ollut hirveä lihaskipu lapaluiden välissä. Särkee yölläkin. Ei ainakaan auta rehkimiset päivällä asiaan. On pitänyt haravoida, muuttopakata, maalata seiniä... Pakko saada nuo hommat tehtyä, enkä muutenkaan osaa maata paikallani muuta kuin lääkärin määräyksestä.
 
täällä on kans alkanut noita sukkapuikkopistelyitä olemaan silloin tällöin. Mulla ei oo kertaakaan tutkittu tota kohdunkaulan tilannetta. Ylipäätään kertaakaan raskauden aikana ei alapäähän ole katsottu/tutkittu. Taas herää kysymys ton mun neuvolan osaamisesta... Ei oo meinaan kovin iso luotto heidän toimintaan. Tuntuu ettei mulla ole tutkittu puoliakaan siitä mitä muilla.. Raskaus on tietty sujunut hyvin ilman isompia kipuja ym oireita. siitäkö se johtuu ettei ole tutkittu..?
 
Mullakaan ei oo neuvolassa alapäätä tutkittu ollenkaan. Nt-ultra tehtiin alakautta, ja samalla tehtiin lyhyt gynetutkimus. Neuvolalääkäri oli ekan kerran viikolla 27. Sanottiin, ettei siellä tehdä mitään gynetutkimusta, ellei ole tarvetta. Näin Turussa. Sisko asuu Lahdessa, ja vertailtiin just neuvolakortteja. Hänellä oli ollut enemmän neuvolakäyntejä kuin mulla tässä vaiheessa. Lisäksi siellä tehdään aina raskausviikolla 9 ultra neuvolalääkärin luona. Täällä eka ultra on nt-ultra.
 
Ihmeellistä tosiaan, että käytännöt vaihtelee paikkakunnittain ja joskus neuvoloidenkin välillä niin paljon! Näin ekan raskauden kohdalla tuntuu turvallisemmalta mitä enemmän on kontaktia asiantuntijaan. Mulla on ollut neuvolakäyntejä rv8 jälkeen melkein kerran kuussa ja ultrat päälle. Neuvolalääkärille meen ensi viikolla toista kertaa ja ekalla teki sisätutkimuksen ja ultras, joten oletan, että nytkin. Lisäksi oon paniikeissani käynyt avoimessa neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä ja kerran tk lääkärillä, josta lähetettiin synnärille tsekkaukseen. Mun neuvolan täti on ihana ja huolellisen oloinen tyyppi. Hän sanoi ekalla kerralla et jos meistä tuntuu ettei synkkaa hänen kanssaan, ni pyytäkää joku toinen tilalle.

En tiedä miten helposti sitä saa hysteerikon leiman otsaansa, mut mun mielestä kannattaa kyllä hakeutua sit omia reittejä tarkistukseen, jos huolettaa.
 
täällä on kans alkanut noita sukkapuikkopistelyitä olemaan silloin tällöin. Mulla ei oo kertaakaan tutkittu tota kohdunkaulan tilannetta. Ylipäätään kertaakaan raskauden aikana ei alapäähän ole katsottu/tutkittu. Taas herää kysymys ton mun neuvolan osaamisesta... Ei oo meinaan kovin iso luotto heidän toimintaan. Tuntuu ettei mulla ole tutkittu puoliakaan siitä mitä muilla.. Raskaus on tietty sujunut hyvin ilman isompia kipuja ym oireita. siitäkö se johtuu ettei ole tutkittu..?

Mulla on tehty sisätutkimus kahdesti, ekan kerran synnyttäjien vastaanotossa kun hakeuduin sinne itse supistelujen takia ja toinen nyt neuvolassa kun kerroin supistelujen jatkuneen. Jos kaikki on normaalisti eikä kyseessä ole riskiraskaus, taidetaan kohdunsuun tilanne tsekata vain tuossa lääkärineuvolassa mikä on loppuraskaudessa?
 
Mullakaan ei oo neuvolassa alapäätä tutkittu ollenkaan. Nt-ultra tehtiin alakautta, ja samalla tehtiin lyhyt gynetutkimus. Neuvolalääkäri oli ekan kerran viikolla 27. Sanottiin, ettei siellä tehdä mitään gynetutkimusta, ellei ole tarvetta. Näin Turussa. Sisko asuu Lahdessa, ja vertailtiin just neuvolakortteja. Hänellä oli ollut enemmän neuvolakäyntejä kuin mulla tässä vaiheessa. Lisäksi siellä tehdään aina raskausviikolla 9 ultra neuvolalääkärin luona. Täällä eka ultra on nt-ultra.
Lahdessa tosiaan on se lääkärin tarkastus heti alussa, ja siihen sisältyy myös ultra, jossa lääkäri tarkistaa kuinka pitkällä raskaus on. Ultran perusteella lääkäri laittaa lähetteen verikokeisiin ja keskussairaalan ultraan viikolle 12. Esim. mun kohdalla se neuvolalääkärin tekemä ultra oli erittäin tarpeellinen, koska kalenterista laskemalla olisin ollut ultrassa aivan liian aikaisin ja olisi niskaturvotukset jääneet mittaamatta.
 
No mulla kun raskaus on alkanut inseminaatiolla klinikalla niin silloin tietty on värkki tutkittu. sen jälkeen tein plussa testin ja vk 7 oli varhaisultra joka tehtii tietty sisäkautta samalla klinikalla. Sen jälkeen kunnan neuvolassa pelkästään ja aina vaan vatsan päältä kuunneltu sydänäänet ja sit muut juttelut ja pissatestit päälle. Ei oo edes ollu puhetta lääkärintarkastuksta. No neuvola ens kuun alussa eli sit kysellä. Mulla on muutenkin toi neuvolahenkilökunta vaihtunut 3 kertaa. Ei tunnu kivalta näin ensisynnyttäjästä kun epämäärästä toimintaa eikä itse ymmärrä kysyä.
 
Takaisin
Top