Oireet

Mulla vaihtui alkuun neuvolan terkkari joka kerta, nyt on ollut kahdesti sama. Mä olisin myös kaivannut pysyvyyttä - mitään ongelmia ei ole ollut, mutta monet asiat on tämän takia jääneet sopimatta/kysymättä, koska eri henkilöillä ovat olleet erilaiset tavat.

Nyt sitten muutetaan ja neuvolakin vaihtuu tässä vielä. Mutta kivempi se on kun reissailla ympäri kaupunkia.
 
Mä oon kyllä toivonut et kerran tässä alku- ja loppuraskauden välissä katottais tuonne alas paikkojen tilanne. Mut kai se vaan niin on et jos ei mitään huolta näytä olevan niin ei siellä mitään radikaalia tapahdu, näin neuvolatätikin sanoi ja luotan hänen sanaan. :) Mulla on kyllä ihan superihana neuvolatäti ja olisin varmasti lääkärille päässyt pyytämällä. Laittoi ensi viikolla ultraankin lähetteen pyytämättä kun olin viimeksi vähän huolissaan vauvan asennosta.
 
Olisihan se kiva, että olisi kolmaskin lääkärin tarkastus, tuntuu että se toinen lääkärikäynti on kauhean myöhään, en ole vielä saanut edes aikaa siihen. Mutta ymmärrän kyllä että resurssit ovat rajalliset eikä kaikkia odottajia voida tarkastaa "huvin vuoksi". Tuntuu että ainakin meillä päin ylimääräisiä aikoja saa helposti, jos niille on tarvetta. Tosin omakohtaista kokemusta on vain yhdestä ylimääräisestä ultrasta äitiyspolilla ja hb-mittauksesta neuvolassa.
 
En ehkä kestä tätä oloa :/ oon nukkunu varmaan viikon niin huonosti jalkasärkyjen ja puutumisien takia :sad001
Nyt ollu muutamana päivänä kauheita alavatsakipuja vähän niinku menkkakipuja jotka pistää ihan toimintakyvyttömäksi.. Sitku lepää niin ne menee ohi. Eli mitä voin tehä... Maata kaiket päivät sängyn pohjalla ja sit kärsiä lisää jalkasäryistä :D
Eiku ihan oikeesti mikä avuks? :/ pitääkö mennä lääkärii näiden vatsakipujen takia... Kova on aineki paine tuolla alhaalla ja neuvolassa viimeeksi toteskin että on aika alhaalla että pää varmaan siellä painetta aiheuttaa :eek: Välillä vauvan liikkeetkin sattuu tosi kovaa.. :sad001 oon niin väsyny...
 
Mä oon kanssa välillä vähän väsynyt kun vauva myllää eniten, mullaki se tekee silloin kipeetä, ja yöt on kyllä tosi huonoja, nukun tosi kevyesti ja pätkissä ja herään aina samaan aikaan vessaan. Alavatsassa on painetta täälläkin kun vauva punkee siellä, oon kyl ymmärtäny et näillä viikoilla jo normaalia, kunhan paineen tunne ei yhtäkkiä hirveästi lisäänny.

Mulla auttaa tyynyt vähän nukkumiseen kun mulla vaivaa ihan sairas lonkkakipu. Kun tukee tyynyillä yläselkää, laittaa jalkojen alle ja väliin niin välillä vähän parempi. Voit varmasti kokeilla myös Panadolia, lämpötyynyjä, joillakin auttaa osteopatia ja akupunktio. Kannattaa neuvolassakin mainita niin voi jotain lisävinkkiä saada. Jos vatsakivut kovin huolettaa niin soita neuvolaan tai synnärille. Voi olla supistuksia tai sit ihan kasvukipuja.
 
En ehkä kestä tätä oloa :/ oon nukkunu varmaan viikon niin huonosti jalkasärkyjen ja puutumisien takia :sad001
Nyt ollu muutamana päivänä kauheita alavatsakipuja vähän niinku menkkakipuja jotka pistää ihan toimintakyvyttömäksi.. Sitku lepää niin ne menee ohi. Eli mitä voin tehä... Maata kaiket päivät sängyn pohjalla ja sit kärsiä lisää jalkasäryistä :D
Eiku ihan oikeesti mikä avuks? :/ pitääkö mennä lääkärii näiden vatsakipujen takia... Kova on aineki paine tuolla alhaalla ja neuvolassa viimeeksi toteskin että on aika alhaalla että pää varmaan siellä painetta aiheuttaa :eek: Välillä vauvan liikkeetkin sattuu tosi kovaa.. :sad001 oon niin väsyny...
Minä soittaisin neuvolaan ja kysyisin noista vatsakivuista, siellä varmasti osataan arvioida tarviiko käydä lääkärissä. Jos ei tarvi, niin ainakin saisit itsellesi mielenrauhan ja ehkä vinkkejä kipujen lievittämiseen. Voimia.
 
Kiitos vastauksista :Heartred Särkylääke, lepo ja lämmin tosiaan auttaa! Jos nyt ei hirveästi kivut pahene niin kysyn ensi viikolla neuvolassa. Sain paremmin nukuttua viimeyönä kun laitoin tyynyt selän taakse ja jalkojen väliin :) Ehkä taas jaksaa kun saa nukutuks!
 
Mehän käytiin tosiaan vko sitten taas synnyttäjien vastaanotossa kun neuvolasta näin ohjeistettiin,jos supistukset ja muut raskausmyrkytykseen viittaavat oireet jatkuu. Yllätys oli melkoinen kun sisätutkimuksen tehnyt gyne kielsi edellisen tutkimuksen tekijän "tuloksen",sanoi että kohdunsuu ei ole pehmennyt vaan napakka ja täysin kiinni. Sanoi ettei ole mitään tarvetta levolle ja rauhallisesti ottamiselle(kuten neuvolassa ohjeistettu) vaan voi elää täysin normaalisti,vaikka supistelisi päivittäin. Supistelut(päivittäisetkin) kuulemma normaalia tässä vaiheessa raskautta. Kyllä putosi iso kivi sydämeltä. Nyt kyllä lähden sinne synnärille tutkittavaksi seuraavan kerran vasta kun vauvan pää näkyy :D
 
Mulla aikaistettiin neuvolalääkärin aikaa tälle viikolle usein toistuvien ja kivuliaiden mahakramppien/supistuksien vuoksi. Sisätutkimuksessa kaikki oli onneksi kunnossa mutta sain sairaslomaa äitiysloman alkuun asti koska lääkäri suositteli lepoa ja se onkin ainoa keino millä kivut hellittävät. Ei tosin auta yhtään että joudun tämän ison mahani kanssa tässä pakkailemaan ja muuttamaan uuteen asuntoon tulevana vkonloppuna, huoh.
 
Mulla aikaistettiin neuvolalääkärin aikaa tälle viikolle usein toistuvien ja kivuliaiden mahakramppien/supistuksien vuoksi. Sisätutkimuksessa kaikki oli onneksi kunnossa mutta sain sairaslomaa äitiysloman alkuun asti koska lääkäri suositteli lepoa ja se onkin ainoa keino millä kivut hellittävät. Ei tosin auta yhtään että joudun tämän ison mahani kanssa tässä pakkailemaan ja muuttamaan uuteen asuntoon tulevana vkonloppuna, huoh.

Oi ei :/ tsemppiä muuttoon kovasti! Onneks sait sairaslomaa kuitenkin.
 
Mites muilla turvotusta? Oon tässä reilun viikon sisään huomannu et sormet on välillä aika nakit ja sormus puristaa. Muutaman päivän oon huomannu myös et jalkaterät on turvonneet, lähinnä et kengät puristaa, pari päivää selkeesti nähnyt että jalat turvottaa ja välillä vähän kihelmöi. Missäköhän vaiheessa pitää huolestua... Muuten vointi on tosi hyvä ja vettä tulee juotuu ainakin kolme litraa päivässä.
 
Mulla ei ole onneksi ollut ihmeempää turvotusta, mutta tässä yhtenä iltana nilkat olivat aika hurjan näköiset kun otin sukat pois jalasta. Kengät tai sukat eivät kuitenkaan olleet tuntuneet puristavilta.
 
Mä otin vihkisormuksen pois jo muutama viikko sitten ihan ennakoivasti, kun esikoista odottaessa oli lopussa pientä turvotusta. Silloin olin suunnitellut tekeväni kaikenlaisia keskeneräisiä neuletöitä ym. loppuun äitiyslomalle jäätyäni, mutta eihän sitä sormet turvoksissa pystynyt. Myös naftimmat kengät oon jättänyt jo pois käytöstä.

Jos pissanäytteet on puhtaita, eikä oo muutakaan raskausmyrkytykseen viittaavaa, niin pieni turvotus taitaa olla vaan aika yleinen oire. Omista tutuista lähinnä radi-ruokavaliolla olleet on selvinneet kokonaan ilman turvotusta.
 
Mulla on ollut turvotusta muutaman viikon. Nyt sen verran että sormia särkee jo varsinkin iltaisin ja aamuisin. Oon mittaillut verenpaineita varmuudeksi ettei tarvii ruveta myrkytystä miettimään. Mun pitää tässä vielä tehdä yksi morsiuspuku valmiiksi ennen synnytystä ja vähän jännittää näiden sormien kanssa...
 
Mulla on kans lähinnä iltaisin ja aamuisin se huomattavin turvotus, ja oon huomannu et kuumassa ilmassa pahin. Mitään muuta myrkytykseen viittaavaa ei oo ollut, mut jotenkin joissain vauvaryhmissä toi myrkytysasia on niin pinnalla, että väkisinkin ensikertalaista alkaa huolettaa.
 
On pientä turvotusta mut aika naftia ollu. Jalois ei oo yhtää, käsissä vähä :)
 
Mul on kans nyt ilmaantunu turvotuksia, ei paljoa, mut selkeesti nilkat turpoo.
 
Oireita on. Turvotusta löytyy alaraajoista. Navasta alaspäin nilkkoihin saakka yhtä suonenvetoa molemmissa jaloissa. Selkä jumii ja on kipeä. Ajoittaista päänsärkyäkin on. Mielitekoja syömisten suhteen on ja ihan kauheeta tuppaa oleen. Sokereita mittailen ja insuliinia piikitän, ne on melko lailla ok. Ultrissa kasvua seurataan n. kkn välein ja viikkoihin nähden kasvu ollut keskikäyrällä.. ei siis se ole huolestuttanut mutta noi mieliteot.....

Suonenvetoihin pitäis kuulemma runsaan vedenjuomisen lisäksi auttaa lepo ja kohoasento... silti tekee ilkeetä.

Vauva oli viimeksi raivotarjonnassa ja puskee ja kaivelee käsillään välistä vimmatusti. Joskus hänen temput saa kestosupistukset aikaan. 5-6h yö unilla mennään kö enempää ei sokerit kestä. On siis väsymystä. Nukahdan usein istualteni... ei ou hyvä kun itte vahtii tuota taaperoa.
 
Takaisin
Top