Oireet

Mun työhön kuuluu tosi monenlaisia pitkäkestoisia työvaiheita, joissa erilaisia asentoja: kävelyä, kantamista, kurkottelevia seisovia ja istuvia tehtäviä. Oon huomannut, että päivät pitää suunnitella aika tarkkaan, kun en jaksa yhtä juttua kun ehkä kaksi tuntia kerrallaan. Jos yritän pusertaa enemmän, seuraa harkkasupistelua, selkä- ja liitoskipuja, närästystä ja päänsärkyä.
 
Täällä alkaa olla mitta täynnä koko raskautta. Supistuksia tullut siihen malliin jo,että kävin viikonloppuna synnyttäjien vastaanotossa näytillä. No,mitään ei onneksi supistukset olleet saaneet aikaan eli paikat oli vielä täysin kiinni ja kypsymättömät. Iskias ja pahoinvointi on tehnyt paluun,toinen jalka ei oikein meinaa kantaa. Pyörryttää aina kauppajonoissa,ihan normieläminen vaikeaa(voi johtua matalasta verenpaineestakin.)Vauva on vilkas,niin vilkas että vähän huolettaa. Saattaa yöllä potkia ja möyriä kivuliaasti 3-4h putkeen,parin tunnin tauko ja taas alkaa. Suurimman osan päivästä möyrii todella voimakkaasti,ettei päivälläkääm saa nukuttua. Tuntuu että on totaalisen poikki jatkuviin kipuihin ja vaivoihin,taitaa jäädä viimeiseksi tämä raskaus.. :(
 
Täällä alkaa olla mitta täynnä koko raskautta. Supistuksia tullut siihen malliin jo,että kävin viikonloppuna synnyttäjien vastaanotossa näytillä. No,mitään ei onneksi supistukset olleet saaneet aikaan eli paikat oli vielä täysin kiinni ja kypsymättömät. Iskias ja pahoinvointi on tehnyt paluun,toinen jalka ei oikein meinaa kantaa. Pyörryttää aina kauppajonoissa,ihan normieläminen vaikeaa(voi johtua matalasta verenpaineestakin.)Vauva on vilkas,niin vilkas että vähän huolettaa. Saattaa yöllä potkia ja möyriä kivuliaasti 3-4h putkeen,parin tunnin tauko ja taas alkaa. Suurimman osan päivästä möyrii todella voimakkaasti,ettei päivälläkääm saa nukuttua. Tuntuu että on totaalisen poikki jatkuviin kipuihin ja vaivoihin,taitaa jäädä viimeiseksi tämä raskaus.. :(

Voih. Mä voin niin samaistua tohon sun oloon ja tunteisiin. Mä hajoon tähän kans ja silti me päätettiin et toinen saa tulla. Et jos yhtää lohduttaa ni synnytyksen jälkeen vaivat on "tipotiessään" (ainaki melkein) ja nää olot unohtuu parissa kuukaudessa. Mä kans vihaan tätä loppuu varsinkin kun kaikki on vaan niiin vaikeeta ja koskee ja missään vaa ei oo ikinä hyvä olla :/
 
Voih. Mä voin niin samaistua tohon sun oloon ja tunteisiin. Mä hajoon tähän kans ja silti me päätettiin et toinen saa tulla. Et jos yhtää lohduttaa ni synnytyksen jälkeen vaivat on "tipotiessään" (ainaki melkein) ja nää olot unohtuu parissa kuukaudessa. Mä kans vihaan tätä loppuu varsinkin kun kaikki on vaan niiin vaikeeta ja koskee ja missään vaa ei oo ikinä hyvä olla :/

Mä oon kans jo aika loppu. Odotan esikoista eikä lähellä oo ketään jonka raskautta olis voinu seurata niin oon ollu yllättynyt et näinkö rankkaa tää on. Julkisuudessa kun kuulee aika paljon vaan sitä "raskauden hehkua". Et onko mussa joku vika ku tää on näin rankkaa nyt. Sillee lohduttaa et en oo yksin. Oon kyl ajatellut koko raskauden et sen kuuluukin jossain tuntua et sisällään ihmistä kasvattaa mut on kyl silti rankkaa sopeutua näihin kolotuksiin ja olon tuomiin rajoituksiin, ja just siihen et missään ei oo täysin hyvä ollenkaan nyt. Oon iteki ajatellut et miten jaksaisin tätä viel uudelleen mut oon kans ajatellut et aika kultaa muistot ja onhan tässä ne hyvätkin puolet, ja oon ite kyl kiitollinen et pääasiassa kaikki mennyt hyvin. Vauva voi hyvin ja kasvaa normaalisti, potkii paljon, mun kaikki arvot ollu koko ajan hyvät ja kaikki sillee normaalisti. Mut kyl tää loppuaika sais mennä aika nopsaan.
 
Samat fiilikset... Jokainen meistä tietää, että valituksesta huolimatta ollaan onnellisia tästä tilanteesta ja tulevasta vauvasta. Mutta. Henki ei kulje, keuhkot ahtaalla ja astma pahenee. Syöminen ei enää onnistu, maha ei vedä mitään edes aamusta, refluksin vaan saa aikaan kun syö, loppujen lopuksi kun olet kuusikin tuntia yrittänyt niellä sitä pientä ruokamäärää uudestaan ja uudestaan - päädyt antamaan periksi ja oksennat. Kun ei pysy alhaalla, ei pysy alhaalla. Erityisen hankalaa on syödä iltapäivällä (kuuden jälkeen ei puhettakaan syönnistä), koska ei pääse nukkumaan. Kun menet maate, heräät siihen että vedät keuhkoihin sitä oksennusta. Sitten meneekin yö yskiessä sitä puklua keuhkoista. Mitään ei meinaa fyysisesti jaksaa. Jos liikut, on selkä sen jälkeen todella kipeä ja toinen jalka menee pois alta. Plus että tää liikkuminen on muutoinkin jo niin kankeeta! Päivittäinen pääkipu sentään jäi puolenvälin tienoille...! :D Että olen onnellinen.... :P
 
Onko muilla miten pinkeät vatsat? Mulla on nyt muutaman viikon, kun maha on kasvanut nopeasti, ollut maha varsinkin iltaisin tosi pinkeä kun olen pystyasennossa. Vatsa on myös aika ylhäällä. Kohtu ei kovetu, on vain seistessä pinkeä maha. On kyllä muutenki enemmän pinkeä kiinteä pallo kuin pehmeä masu. Onko näin että joillain vaan on pinkeämpi raskausvatsa kuin toisilla? Mulla liittyy tähän semmonen venymisen tunne kyljissä. Joskus vihloo alavatsalla mut luulisin niiden menevän liitoskipujen piikkiin. Tää tunne ei siis oo mitenkään aaltoileva eikä varsinaisesti kipeäkään. Kun istun niin vatsa tuntuu pehmeämmältä.
 
Kyllä vaan pingottaa kovastikin, yleensä just iltaisin tai jos syön liikaa. Erotan sen kyllä ihan selkeästi supistuksesta. Mahan kasvutahti on nyt tosi kova, ihan silmissä tuntuu paisuvan.
 
Jo pingottaa! Se on iha hirveetä. Meikä yleensä yrittää vaa olla iltasin syömättä enää paria leipäpalaa kummosempaa. Itellä on auttanu se et syön aamulla ja aamupäivällä enemmän ja ne "raskaammat" ateriat. päivällinen ja iltasyöpöttely on minimaalisempaa. Jaaaa tuntuu pingottavan välillä vaikkei mittää raskasta ois syönykkää :D
 
Hyvä tietää et muillakin! :) siitä ei sit tarvi ehkä olla huolissaan :D mun ongelma on vähän et illalla ehtii ja tulee paremmin syötyy vasta. Tuntuu kyl et joskus vähän helpottaa jo sekin jos päivällä syö sit vähemmän mut kun on aina kauhee nälkä :D ja musta tuntuu kans et söi iltaisin mitä vaan tai ei mitään ni silti närästää ja tukala olo mahassa.
 
Mä syön myös aamulla ja lounaalla tukevammin ja sitten kevyemmin sen jälkeen. Kovin myöhään en mielellään enää mitään. Tällä viikolla kun oli yksi ilta vieraita vähän pidempään ja söin iltapalaa kymmenen aikaan, sain seuraavan yön kärsiä ihan hirveestä närästyksestä.
 
Suosittelen tuohon pingotukseen veden kittaamista (itse juon vähintään 12 lasia/päivä) ja magnesiumlisää. Magnesium vain imeytyy aika huonosti pilleristä, joten tehokkaampaa on kylpeä magnesiumsuolavedessä. Auttaa moneen muuhunkin raskausajan oireeseen!
 
Että kyllä sitten pingottaakin! Mulla la heinäkuun toka päivä ja viikon sisään maha tuntunut siltä että vauva tulee kohta ihon läpi tai vatsa repeää, varsinkin illalla :D Ja iltaisin on pakko syödä aika hyvin kun muuten herää keskellä yötä nälkään..
 
Mun työhön kuuluu tosi monenlaisia pitkäkestoisia työvaiheita, joissa erilaisia asentoja: kävelyä, kantamista, kurkottelevia seisovia ja istuvia tehtäviä. Oon huomannut, että päivät pitää suunnitella aika tarkkaan, kun en jaksa yhtä juttua kun ehkä kaksi tuntia kerrallaan. Jos yritän pusertaa enemmän, seuraa harkkasupistelua, selkä- ja liitoskipuja, närästystä ja päänsärkyä.

Hei, Minullakin rasittuu pienestä, olen työttömänä kotona ja käyn salilla Fressissä, joka toinen päivä, illalla ja aamulla kramppaa kun kävelen ja vessaan on vaikea päästä. säryt ovat todella kovia, niin ettei särkylääke, kipuvoide auta, ja en meinaa pystyä olemaan missään asennossa, nukkuminenkin vaikeutuu. Mutta mieheni osti minulle infrapuna hieroma laitteen, joka tärisee ja siitä saa infrapunan pois, sitä ei suositella raskauden aikana. Hieroma laite on ainoa mikä on lopettanut säryt edes hetkeksi, laittaa sen kipu kohtiin ja menee varovasti makaamaan hieromalaitteen päälle, niin ettei se kuitenkaan litistu, antaa olla hieromalaitteen, niin kauan kun säryt helpottaa. käytän myös kuuma hevos geeliä särkevään selkään ja niskoihin, vaikka sitäkään ei tietääkseni suositella, mutta se auttaa.
 
Saako raskaana ollessa laittaa Mobilatia tai Ice poweria? Selostuksissa lukee että sais mut tietääkö joku paremmin? Nukuin ilmeisesti käden päällä huonosti ja nyt särkee aika paljon varsinkin nostaessa olkapään sivusta ja siitä alta. Panadol ei pahemmin auta. Ajattelin tän päivän kattoo meneekö ohi ja mennä sit lääkäriin huomenna jos ei yhtään helpota.
 
Saako raskaana ollessa laittaa Mobilatia tai Ice poweria? Selostuksissa lukee että sais mut tietääkö joku paremmin? Nukuin ilmeisesti käden päällä huonosti ja nyt särkee aika paljon varsinkin nostaessa olkapään sivusta ja siitä alta. Panadol ei pahemmin auta. Ajattelin tän päivän kattoo meneekö ohi ja mennä sit lääkäriin huomenna jos ei yhtään helpota.

Mobilatia käyttäsin varovaisemmin ja pieniä määriä pienellä alueella, icepoweria oon itekki käyttäny.
 
Minäkään en tiedä, mitä se paljon puhuttu raskaushehku on. Itsellä pahinta aikaa oli alkuraskaus viikolle 20 saakka eli kolme kuukautta kestänyt oksentaminen. Nyt ei ole ollut kipuja, mitä nyt vähän närästää ja välillä on paineen tunnetta hetkittäin alavatsalla. Illalla hirveä vatsapingotus, joka tekee olon tosi epämukavaksi. Päivisin vastaavasti olen jopa unohtanut olevani raskaana. Silti sanoin, etten suostuisi olemaan joka vuosi raskaana - kaipaan sitä, että saan syödä mitä tahansa ja että voin urheilla kaikkia tuttuja lajeja ilman että joku pöyristyy siitä, onko kyseisen lajin harrastaminen turvallista. Kaipaan myös sitä, että voin nukkua mahallani. Ehkä pieniä juttuja, mutta juuri niitä, jotka tekevät arjesta tuttua.

Aika on mennyt toisaalta nopeasti, mutta toisaalta tuntuu että olen ollut ikuisuuden raskaana. Vielä 3 kuukautta...

Ostin muuten vartalotyynyn, joka osoittautui hyväksi. Yöllä heräsin sitä ennen koko ajan tunteeseen, että olen jotenkin väärässä asennossa ja apua nyt vauva painuu eikä saa henkeä ja menee littanaksi.
 
Mobilatia käyttäsin varovaisemmin ja pieniä määriä pienellä alueella, icepoweria oon itekki käyttäny.

Olisin Mobilatia testannut vaan tohon olkapäähän, mut apteekista sanoi että ei suosittele kun ei oo varmaa tietoa miten imeytyy. Niin mennään nyt sit kylmägeelillä vaan, saunalla ja venyttelyllä.
 
Olisin Mobilatia testannut vaan tohon olkapäähän, mut apteekista sanoi että ei suosittele kun ei oo varmaa tietoa miten imeytyy. Niin mennään nyt sit kylmägeelillä vaan, saunalla ja venyttelyllä.

Kuulostaapi iha hyvältä neuvolta :) onha siinä lääkeainetta siin mobilatissa ni onpaha ainaki turvallist ku käyttää kylmägeeliä :)
 
Takaisin
Top