Oireet

Kehtaiskohan joku vastata intiimimpään kysymykseen? :)

Mulla on tuntunut tuossa emättimen suulla vähän niinkuin sellanen pehmeä patti, iltaisin selkeämmin. Paikat näyttää melko normaalilta, emättimen suulla vaan tommonen pieni pullistuma. Ei oo kipeä, ei tunnu miltään, ihan pehmeä on. Voisko olla emättimen suonikohju, raskaudesta johtuvaa turvotusta? Millään tavalla ei siis vaivaa, tuntuu vain kun laittaa sormen tuohon "reiälle". Pitääkö olla huolissaan vai voiko olla jotain normaalia turvotusta tms? Siltä lähinnä tuntuu. Viime viikkoina vauva on tuntunu painavan alas ja rakkoon enemmän, joskus kovakin paineen tunne. Rv28+2.
Kaikki limakalvothan on verevämmät raskausaikana... Mun kaikki muodot, siis myös alakerran, on täyteläisempiä nyt.
 
Kaikki limakalvothan on verevämmät raskausaikana... Mun kaikki muodot, siis myös alakerran, on täyteläisempiä nyt.

No juu, oon iteki päätelly et tuskin sen kummemmasta toistaiseksi kyse :)

Jouduin nyt jäämään loppuviikoksi sairaslomalle liitoskipujen ja selkäsäryn takia. Tätä oon toki viikkoja jo aavistellu et kroppa ei varmaan mun työtä kestä äitiyslomaan asti. Joutuu seisomaan ja kävelemään paljon, kumartelemaan, on kiire eikä lepotaukoja mitä tarvis nyt säännöllisin väliajoin ottaa. Mulla tuntuu seisomaan noustessa ikävä paine alavatsalla, kävellessä vihloo, selkä on ihan tulessa kun joutuu pidemmän aikaa seisomaan, säteilee sit pakaraan ja jalkoihin, ja kun ei oo mahdollisuutta lepoon niin keho kuormittuu ja säryt pahenee.

Ens viikolla taas katotaan miten jaksaa vai pitääkö lääkäriltä hakee pidempi saikku. Syyllisyys kalvaa vaikka syyt saikkuun oli nyt ihan selkeät kyllä :(
 
Joo, raskaus tuntuu olevan useille se tilaisuus prioriteettien tarkistukselle. Mä ainakin unohdan etten oikeesti ole korvaamaton ja että vartalon ja päänupin ja sydämen viestejä pitäis osata seurata varsinkin näissä jaksamisasioissa. Itse kukin sitä vaan pinnistelee ja suorittaa, vaikka niillä suorituksilla ei puolikuntoisena ole täyttä arvoa...
Älä siis turhan pitkään pode syyllisyyksiä, sä vaan olet hyvä äiti, kun et vedä itseäsi ihan piippuun.
 
Joo, raskaus tuntuu olevan useille se tilaisuus prioriteettien tarkistukselle. Mä ainakin unohdan etten oikeesti ole korvaamaton ja että vartalon ja päänupin ja sydämen viestejä pitäis osata seurata varsinkin näissä jaksamisasioissa. Itse kukin sitä vaan pinnistelee ja suorittaa, vaikka niillä suorituksilla ei puolikuntoisena ole täyttä arvoa...
Älä siis turhan pitkään pode syyllisyyksiä, sä vaan olet hyvä äiti, kun et vedä itseäsi ihan piippuun.

Juu se on kyllä totta, eikä se pinnistely aiheuta kuin mulle huonon olon. Ei siitä kukaan mua palkitse tai kiitä, se ei näy mulla palkassa eikä siitä mitään hyvää seuraa muutenkaan. Säryt on nyt pois lähes kokonaan kun kotona voi lepäillä siten kun tarvii. Töissä mun on vaikee enää enempää hommia helpottaa et täytyy kattoa miten tässä jaksaa sit jatkossa. Harmillista on se et kun töissä vetää ittensä piippuun niin ei nauti oikeen mistään sit enää, varsinkaan odotusajasta mikä on ainutlaatuista kuitenkin.
 
Vingun taas kokeneemmilta tietoa. Eli mistä ne supistukset tunnistaa?

Mulla on nyt siis ilmeisesti noita liitoskipuja, alavatsassa tuntuu varsinkin fyysisen rasituksen takia painetta ylösnoustessa ja kävellessä, alavatsaa saattaa myös vihlaista, semmonen sekunnin ohimenevä kipu. Nivusiin ja häpyluuhun tulee kipua yleensä aamuisin kun nousee sängystä. Alaselkää mulla jomottaa helposti ja melko kovasti, mut tätä kestää yleensä tunteja kerrallaan, liittyy fyysiseen rasitukseen ja helpottaa kun lepää pidemmän aikaa. Selkäkipu leviää usein reisiin ja sekin jatkuu pitkään. Iltaa kohden kävellessä tai jotain tehdessä maha on aika pinkeä, tätäkin kestää yleensä koko illan ja selkeästi tuntuu kävellessä ja touhuillessa, ei istuessa tai maatessa. Joskus liikkeessä nää alavatsa- ja selkäkivut ja pinkeydet voi tuntuu hetkellisesti voimakkaammilta mut mitään säännöllistä niissä ei ole.

Oon neuvolassa sanonut ettei tietääkseni supistele kun on kysytty. Oon ajatellut tän olevan normaalia vatsan kasvusta ja vauvan painon lisääntymisestä johtuvaa, sekä rasittuneen kropan oireilua. Oonko oikeassa? Oon näitä neuvolassa kuvaillut, siellä on sanottu olevan normaalia. Oon kyllä huolissani että mistä tunnistaa supistukset muista jomotuksista ja kasvukivuista?
 
Mulla ekassa raskaudessa oli varsinaisia supistuksia vasta synnytyksen käynnistyttyä. Ne oli hyvin tunnistettavia silloin. Kipu oli asteittain huippua kohti yltyvää ja sietämätöntä, sellaista aaltoliikettä. Ihan erilaista siis kuin muut raskauteen liittyvät kivut, mutta nääkin kai jonkin verran vaihtelee eri ihmisillä. Ekassa raskaudessa mulla ei mainittavasti muita kipuja ollutkaan, nyt tässä tokassa on paljon ollut juurikin kuvailemasi tyyppisiä vaivoja.
 
Minullakin maha menee ihan pinkeäksi illalla syömisen jälkeen, ja alussa mietin, onko kyseessä supistukset. Sitten kun pinkeyttä oli jatkunut pitempään, tulin siihen tulokseen, ettei vielä ole kyse supistuksista. Kaveri sanoi, että supistuksiin (ainakin hänellä) on liittynyt selkeää kipua, ja ne ovat tulleet vasta viimeisillä viikoilla.

Kiitos pinkeyden, vatsa on illalla kaksi kertaa isompi kuin aamulla :D
 
Yleensä kohdun alue menee supistuksen aikana kovaksi ja pinkeäksi, vähitellen se sitten taas hellittää. Harjoitussupistuksiin ei kuulu liittyä kipua, vaikka epämukavilta nekin tuntuvat ja pakottavat kyllä hidastamaan tahtia. Ne kivuliaat avaavat supistukset taas... just niin kuin Mappe kertoi, eli kun usein sanotaan, että kyllä sen sitten tunnistaa, ja ainakin omallakin kohdalla se on pitänyt paikkansa - kyllä sen sitten heti tajusi, että nämä on nyt niitä. Kipu on aaltomainen, voimistuu vähitellen ja sen tietää heti supistuksen alkaessa, että nyt tulee ja täytyy valmistautua ottamaan se vastaan. Huipun jälkeen kipu vähitellen taas hellittää ja supistusten välillä kipua ei tunnu lainkaan.

Toki näissäkin on yksilöllisiä eroja... Joillakin kipukokemus oikeistakin supistuksista voi jäädä aika lieväksikin, olen lukenut joitakin
synnytyskertomuksia, joissa kipu on niin lievää tai muuten epätyypillistä, ettei nainen ole oikein edes tajunnut, että on oikeasti tosi kyseessä. Joillakin taas supistukset voi tuntua pelkästään selän puolella ja juurikin säteillä reisiin päin, mutta olen käsittänyt että siinäkin se kivun aaltomaisuus on olennaista. Muut jomotukset ja kolotukset sitten tuntuu jatkuvampana.

Jos kivut mietityttää, niin reippaasti vaan neuvolaan soittoa ja pyyntö päästä lääkärille tarkistettavaksi. Mieluummin vähän liian herkästi kuin liian myöhään on mun linjaus kaikessa raskauteen liittyvässä :)
 
Muokattu viimeksi:
Tuota aaltomaisuutta oon itsekin yrittäny tarkkailla, mutta ei mulla kyllä huomatakseni mitään sellaista ole että jonkun tietyn aikaa jotain tuntuis, noita jatkuvampia kolotuksia ja jomotuksia lähinnä, illalla ja loppuviikosta pahinta. Mulla oli aika heikko selkä jo ennen raskautta, ja maha alkoi tosiaan kasvaa vauhdilla vasta yli puolenvälin jälkeen, jomotukset pahenee viikko viikolta kun kuormitus keskivartalossa kasvaa. Tuskinpa supistuksia sitten on. Vauvan liikkeet on myös tosi voimallisia pitkin päivää nyt ja tuntuu kyllä kropassa.

Neuvolassa puhun kyllä oireista joka kerta ja pari kertaa soittanutkin. Nyt oon loppuviikon saikulla kun itse pyysin, koska töissä alkoi nää jomotukset olla tosi hankalia sietää, kun on kiire ja paljon rasitusta. Pitänee pyytää lääkärille pääsyä jos ei ensi viikolla töissä helpotu. Tuntuu olevan kortilla noi neuvolalääkäriajat täälläpäin.
 
Unohdin neuvolassa mainita asiasta ja pissanäytteen annoin lopuksi eikä neuvolantäti heti kerennyt sitä kattomaan niin en tiedä tulosta. Mutta muutaman viikon ollu pissa oudon hajusta, varsinkin jos on vanhaa pissaa eli vaikka 3-4h ollut rakossa.
Sokerirasitus kolme viikkoa sitten ihan puhtain paperein, aluksi ajattelin ja luin että diabetes vois vaikuttaa pissan hajuun. Mutta nyt en kyllä osaa yhtään sanoa mikä vaivais? Aikasemmin huomasin oudon hajun vaan aamupissasta, nyt olen pitkin päivää huomannut muutamaan otteeseen siis jos tosiaan on pissa ollut pidempään rakossa. Netistä olen yrittänyt ettiä tietoa asiasta mut ei löydy oikein mitään. Osaisko joku täällä sanoa?
Mitään tulehduksen oireita ei ole, enkä usko että tulehdus olisikaan kyseessä. Muutkin neuvolassa testattu olevan kunnossa verenpaineet yms. muut. Mutta tää tuli nyt taas mieleen kun pissalla käydessä hajun huomasin..
 
Dema, juotko tarpeeksi? Itellä ainakin nyt vaivana etten juo tarpeeksi päivällä... illalla kyllä tulee sitten juotua... :)
 
Dema, juotko tarpeeksi? Itellä ainakin nyt vaivana etten juo tarpeeksi päivällä... illalla kyllä tulee sitten juotua... :)

Juon päivän aikana vaihtelevasti, välillä enemmän ja välillä vähemmän. En oo huomannu juomisella olevan vaikutusta muuten kun tosiaan ei pissa haise kun käy niin usein pissalla. En tiiä voisko olla sit siitä.. :o
 
Oon lukenu liikoja kun mua on alkanu huolettaa nää paikkojen kypsymiset. Voiko kohdunkaula lyhentyä ja paikat pehmetä ilman supistuksia? En tunnista että edes harjoitussupistuksia olis ollu kuin muutamia raskauden aikana. On vaan tullut jotenkin epävarma olo kun mulla on noi liitoskivut, selkäkivut (ei aaltoilevat vaan ilmeisesti si-niveleen liittyvää), alavatsaa vihloo välillä lyhyesti, turvotusta alapäässä, kun on ollut enemmän rasitusta niin painontunne ylösnoustessa ja iltaisin pinkeä vatsa, että luotetaanko tässä vaan siihen että homma menee niinkuin pitääkin ja paikat pysyy kiinni eikä oo syytä huolehtia tai rajoittaa mitään vai voiko olla jotain mikä kypsyttää paikkoja kun noita oireita riittää? Lääkäri katsoo paikat vasta loppuraskaudessa, muistaakseni rv36, viimeksi katsottu rv15. Oireista oon puhunut neuvolassa, ei olla oltu huolissaan.
 
Komppaan tuota juomista. Olen itsekin huono juomaan, kunnes kolme viikkoa sitten otin itseäni niskasta kiinni ja aloin pitää kirjaa juomisistani. (Asioiden muistiin merkkaaminen motivoi kummasti, plus sitä näkee, kuinka paljon/vähän todellisuudessa nesteitä tankkaa). Tähtään 12 lasiin päivässä, joista vähintään puolet on vettä.

Viikossa huomasin eron entiseen. Nukuin paremmin, turvotus vähän helpotti, samoin ummetus, ja aika ristiriitaisesti vessassa juokseminen väheni kun elimistön nestetasapainon sai kuntoon. Juokaa vettä, ihmiset. Ihan oikeasti.
 
Dema, juotko tarpeeksi? Itellä ainakin nyt vaivana etten juo tarpeeksi päivällä... illalla kyllä tulee sitten juotua... :)

Mä joudun juomaan ihan hurjana ettei olis nestevajauksen oireita että hyvä pointti. Vettä menee ainakin kolme litraa päivässä, päälle puolitoista litraa muita nesteitä. Silti janottaa paljon ja pissa helposti ihan tummaa, ja päätä alkaa särkeä jos on pidempi aika juomisesta tai juon vähemmän. Oon kyllä juonut paljon vettä jo ennen raskautta
 
Onko kenelläkään muulla vaikeaa istua pitkiä aikoja? Mulla riittää reilu puol tuntia esim. autossa ja sen jälkeen alkaa vihloa alavatsaa, selkä väsyy ja särkee ja särky leviää jalkoihin. Alavatsassa saattaa tuntuu painetta. Samoja oireita jos joutuu seisomaan pidempään. Tuntuu että tarvii päästä pitkälleen ja sit helpottaa. Rv29+1.
 
Mä olen miettinyt myös tota paikkojen aukeemista, niinku Mimmiii. Mulla oli joku aika sitten veristä vuotoa, joka ilmeisesti johtui bakteeritulehduksesta ja sain siihen antibioottikuurin. Nyt olen kuurin vetänyt ja mietin vain, että mistä ihmeestä tiedän, onko se auttanut, kun muita oireita ei ollut aikaisemminkaan kuin kerran tuota vuotoa... Lääkäri sanoi, ettei uutta testiä tarvitse tehdä.

Sen olen lukenut, että tulehdus voi aiheuttaa ennenaikaisen syntymän. Ja kun olen vielä ensisynnyttäjä, niin en osaa sanoa, että mitkä oireet voisi viitata uusiutuneeseen tulehdukseen ja mitkä taas ovat normaalia raskaudessa, esim. valkovuoto ja polttelut yms.. Niin vaikeeta :D onko kellään muulla kokemusta tulehduksesta? Ja tosiaan voiko avautuminen tapahtua huomaamatta, tai mitkä voisi olla oireita avautumisesta (muut kuin supistukset)?
 
Mä olen miettinyt myös tota paikkojen aukeemista, niinku Mimmiii. Mulla oli joku aika sitten veristä vuotoa, joka ilmeisesti johtui bakteeritulehduksesta ja sain siihen antibioottikuurin. Nyt olen kuurin vetänyt ja mietin vain, että mistä ihmeestä tiedän, onko se auttanut, kun muita oireita ei ollut aikaisemminkaan kuin kerran tuota vuotoa... Lääkäri sanoi, ettei uutta testiä tarvitse tehdä.

Sen olen lukenut, että tulehdus voi aiheuttaa ennenaikaisen syntymän. Ja kun olen vielä ensisynnyttäjä, niin en osaa sanoa, että mitkä oireet voisi viitata uusiutuneeseen tulehdukseen ja mitkä taas ovat normaalia raskaudessa, esim. valkovuoto ja polttelut yms.. Niin vaikeeta :D onko kellään muulla kokemusta tulehduksesta? Ja tosiaan voiko avautuminen tapahtua huomaamatta, tai mitkä voisi olla oireita avautumisesta (muut kuin supistukset)?

Ihanaa et joku muukin miettii samoja! Usein tällee ensikertalaisena miettii et on ainoo kun pohtii ja kyselee koko ajan kaikkea
 
Mäkin säikähdän aina kun tulee jotain uusia oireita. Lauantai-iltana olin yksin kotona kun mies oli Helsingissä. Olin käynyt kävelyllä, imuroinut ja pessyt pyykkiä. Yht'äkkiä aloin tuntea syvällä lantiossa jotain uudenlaista tunnetta. Olin lukenut, että paineen tunne lantiossa saattaa olla merkki ennenaikaisesta synnytyksestä. Lisäksi aloin tuntea jotain alaselässä. Oireet kuulostivat hiukan liitoskivuiltakin, mutta onnistuin silti jotenkin panikoitumaan. Mies ei olisi voinut vastata puhelimeen, enkä olisi kyllä halunnut pilatakaan hänen reissuaan säikyttelemällä. Ajattelin, että varmaan ylireagoin, mutta en kuitenkaan onnistunut rauhoittumaan. Soitin sitten päivystykseen, vaikka tunsin itseni tosi hölmöksi. Minut luvattiin yhdistää sairaanhoitajalle, mutta automaatti ilmoitti siellä olevan ruuhkaa. Jätin takaisinsoittopyynnön. Kesti 20 minuuttia ennen kuin sieltä soitettiin takaisin, ja se aika tuntui kyllä tosi pitkälle.

Onneksi takaisin soittanut sairaanhoitaja oli tosi mukava eikä ollut huolissaan tuntemuksistani. Hän jaksoi jutella kanssani ja rauhoitella minua eikä kuulostanut kiireiseltä. Puhelun jälkeen onnistuin vähitellen rauhoittumaan ja tuntemuksetkin katosivat.
 
Oma mielenrauha on kyllä tärkein ja kannattaa kyllä soitella ja kysellä neuvolaan tai äippäpolille jos tuntuu et huolettaa. Itsekin tosta alavatsan paineesta soitin neuvolaan ja täti sanoi et ei kuulosta huolestuttavalta. Löysinkin sitten myöhemmin hyvän artikkelin liitoskivuilta mihin mun oireet meni täsmälleen. Mua auttaa tää vertaistuki myös, siksi paljon täällä ja facen vauvaryhmässä kyselen.

Mulla on puolivälistä alkaen kotityöt ja varsinkin siivous aiheuttanut keskikroppaan kipuja ja väsymystä. En pysty enää tekemään asioita niinkuin ennen, ainakin täytyy olla kunnon lepo hommien välissä. Oltiin kerran kauppareissulla niin et olin jaloillani pari tuntia, raskaan työviikon päätteeksi mikä mun kroppaa rasittaa aina. Kaupasta suoraan mentiin pikku metsälenkki koiran kanssa ja siellä jouduinkin sit pysähtelemään koko ajan kun vatsaa vihloi ja kiristi. Kuulostaa et sullakin rasituksen aiheuttamaa oiretta, hyvä et sait puhelimessa avun :)
 
Takaisin
Top