Oireet

Käsittääkseni ihan normaalia. Itellä on ainakin paljon vetisempää ja runsaampaa. Virtsankarkailua pientä on välillä myös, just varsinkin tolleen vessassakäynnin jälkeen tai esim. aivastaessa.
 
Pakko kysyä teiltä kanssaihmisiltä sellaista vähän ikävämpää oiretta. Siis valkovuoto on muuttunu paljon nestemäisemmäksi näin raskausaikana ja välillä oon jopa huolissani ja mietin että onkohan tämä nyt valkovuotoa kun on niin nestemäistä.. Mutta olen käsittänyt että esim. lapsivettä jos tulisi niin sitä tulisi enemmän ja uudestaan. Kun esimerkiksi eilen vessassa käynnin jälkeen housuun lorahti kolmesti jotain mikä kasteli mun päällishousutkin läpi :o Lisää sitä ei tullut, mutta tää oli nyt toinen kerta kun tollain lorahti, aikasemmin joskus muutama viikko sitten..
Mietinkin nyt että kun en usko millään että se olisi ollut pissaa? Koska siltä se ei jotenkin tuntunut.. Kai :/ Eikä sitä illan aikana enempää noin suuria määriä tullut.
Niin voiko tosiaan valkovuoto olla niin vetistä ja sitä tulla kerralla niin paljon että se kastelee housut? Harmillisia tälläset oireet kun sitten joutuu miettimään että mikä mua nytten vaivaa.. :(

Mä en ole koskaan kärsinyt minkäänlaisesta valkovuodosta, ihan teinivuosia lukuunottamatta. Nyt tulee toisinaan sitä valkosta mikä näkyy selkeesti alkkareissa (anteeksi detaljit :) ) mutta myös kirkasta nestemäistä. Kävin tämän kirkkaan lorahtelevan takia päivystyksessä jossa asia todettiin aivan täysin normaaliksi. Toki kuitenkin tutkittiin ensin.
 
Mulla on tullut ihan alusta asti tosi paljon valkovuotoa. Käytän koko ajan pikkuhousunsuojia, ettei alkkarit olisi likaiset. Suojiakin vaihdan tosi usein kun nekin likastuu nopeasti. Ei ole koskaan ennen tullut näin paljon vuotoa. Sanoin tästä neuvolassakin. On kuulemma normaalia kun ei ole kutinaa, kirvelyä tai pahaa hajua.
 
Heissan! Lienen tän palstan odottajista vanhimpia.. Olen 40 v. Mulla on noita vaivoja ihan liikaa, mutta sinnittelen töissä. Teen vaativaa johtavan asiantuntijan työtä ja mulla ei ole samanlaista työtä tekevää kollegaa töissä. Tulen pitämään vain lyhyen äitiysloman monestakin syystä (harmittaa jo etukäteen, mutta ei ole vaihtoehtoja). Ennestään on kaksi isoa lasta, poika täyttää toukokuussa 16, ja tyttö kesällä 12. Nyt on menossa rv 28, laskettu aika on 1.6.

Eniten mua haittaa seuraavat:
- järjetön väsymys, joka ei ole helpottanut missään vaiheessa raskautta. Mulla tosin takana vuosien väsymys, ei johdu yksin raskaudesta
- refluksitauti (joka ollut jo 20 vuotta), ja pahenee sitä mukaa kun vatsalaukku joutuu ahtaammalle
- oksentelu ja oksennuksen nouseminen suuhun (johtuu tosta refluksista)
- unettomuus, joka tietty pahentaa väsymystä entisestään. Olen zombien näköinen, eli väsymys näkyy jo pahasti päällepäin
- anemia, hemppa on laskenut 100:n tietämille. Koetan rautaa yliannostamalla, mut ei vaan tunnu auttavan. Höh.
- proteiinia virtsassa - jonkinlainen raskausmyrkytyksen seuranta
- öiset suonenvedot- tosi kivuliaita- koetan magnesiumilla hoitaa
- turvotus - etenkin jalat turpoaa pahasti
- supistukset - osa on kipeitä, ja etenkin silloin henki salpautuu ja vaikea keskittyä sitäkään vähää töissä
- iskias-särky - menee onneksi välillä pois
- sokeriarvot ovat siinä kiikun kaakun, että onko raskausdiabetes. Pitäisi mennä taas sokerirasitukseen.
- häntäluun särky - johtuu kenties huonosta työtuolista ja siitä, että se on kerran murtunut

Mut noista pahin on väsymys. Se on ihan totaalista. Joudun käyttämään liikaa energiaa esittääkseni edes joten kuten reipasta töissä.
 
Käsittääkseni ihan normaalia. Itellä on ainakin paljon vetisempää ja runsaampaa. Virtsankarkailua pientä on välillä myös, just varsinkin tolleen vessassakäynnin jälkeen tai esim. aivastaessa.

Joo mietinkin et voisko olla virtsankarkailua, mutkun sitä ei tuu sit aivastaessa.. vain muutaman kerran just tollee vessassa käynnin jälkeen.. Jotain se kuitenki on ja tekee olosta välillä aika epämukavan :/
 
Joo mietinkin et voisko olla virtsankarkailua, mutkun sitä ei tuu sit aivastaessa.. vain muutaman kerran just tollee vessassa käynnin jälkeen.. Jotain se kuitenki on ja tekee olosta välillä aika epämukavan :/

Kuulostaa aika samalta mitä mulla on :) voit toki neuvolasta kysyä jos huolettaa.
 
Heissan! Lienen tän palstan odottajista vanhimpia.. Olen 40 v. Mulla on noita vaivoja ihan liikaa, mutta sinnittelen töissä. Teen vaativaa johtavan asiantuntijan työtä ja mulla ei ole samanlaista työtä tekevää kollegaa töissä. Tulen pitämään vain lyhyen äitiysloman monestakin syystä (harmittaa jo etukäteen, mutta ei ole vaihtoehtoja). Ennestään on kaksi isoa lasta, poika täyttää toukokuussa 16, ja tyttö kesällä 12. Nyt on menossa rv 28, laskettu aika on 1.6.

Eniten mua haittaa seuraavat:
- järjetön väsymys, joka ei ole helpottanut missään vaiheessa raskautta. Mulla tosin takana vuosien väsymys, ei johdu yksin raskaudesta
- refluksitauti (joka ollut jo 20 vuotta), ja pahenee sitä mukaa kun vatsalaukku joutuu ahtaammalle
- oksentelu ja oksennuksen nouseminen suuhun (johtuu tosta refluksista)
- unettomuus, joka tietty pahentaa väsymystä entisestään. Olen zombien näköinen, eli väsymys näkyy jo pahasti päällepäin
- anemia, hemppa on laskenut 100:n tietämille. Koetan rautaa yliannostamalla, mut ei vaan tunnu auttavan. Höh.
- proteiinia virtsassa - jonkinlainen raskausmyrkytyksen seuranta
- öiset suonenvedot- tosi kivuliaita- koetan magnesiumilla hoitaa
- turvotus - etenkin jalat turpoaa pahasti
- supistukset - osa on kipeitä, ja etenkin silloin henki salpautuu ja vaikea keskittyä sitäkään vähää töissä
- iskias-särky - menee onneksi välillä pois
- sokeriarvot ovat siinä kiikun kaakun, että onko raskausdiabetes. Pitäisi mennä taas sokerirasitukseen.
- häntäluun särky - johtuu kenties huonosta työtuolista ja siitä, että se on kerran murtunut

Mut noista pahin on väsymys. Se on ihan totaalista. Joudun käyttämään liikaa energiaa esittääkseni edes joten kuten reipasta töissä.

Tsemppiä sulle töihin et jaksat! Varmasti rankkaa on ja vielä kun tietää ettei voi kauaa poissa ollakaan. Nostan hattua kyl sulle ja kaikille muilekin jotka menee töihin takas nopsaan vauvan synnyttyä. Onneks nyt helpottaa se kun oireet häviää melkee kaikki synnärille. Onks sulla vauvalle jo hoitaja tiedossa kun palaat töihin?
 
Mulla on ehkä muutaman päivän nyt ollu nivusissa kipua mikä tuntuu lähinnä liikkuessa, mut usein myös seisoessa ja illalla vähän istuessakin, varsinkin aamulla kun nousee sängystä niin kävellessä tai jos on istunu huonossa asennossa tms. Hiukan vihloo myös alavatsaa ja tuntuu painavalta kun tota nivuskipua tuntuu. Onkohan liitoskipuja nämä? Tuolla reisitaipeessa semmosta melko lievää mut epämukavaa särkevää tunnetta, hiukan tuntuu myös häpykummun sivulla, siinä myös jos painaa siitä kohtaa. Lonkka- ja pakarakipuja mulla on myös nukkuessa, herätessä ja jos joutuu pitkään olla jaloillaan. Alaselkäkivut on myös jos joutuu seisomaan/kävelemään paljon, varsinkin iltaisin särkee joka asennossa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on kaikki samat paitsi ei pakarakipuja. Aamuisin alavatsaa kiristää häpykummun päältä nivusten sisään niin, etten voi hetkeen suoristautua...
 
Onko muilla matalaa hemoglobiinia? Mulla oli viimeisimmän mittauksen mukaan 112. Alkuraskaudessa oli 116. Vähän kummaa, kun oon nyt syönyt kolmisen viikkoa rautatabletteja, ja silti noin matala. Mulla ei tosin oo koskaan ollut korkea hemoglobiini, keikkunut vähän jossain 120 yläpuolella.

Satuin just tätä kirjoittaessa lukemaan, että foolihappo vaikuttaa jotenkin raudan imeytymiseen. Mä lopetin sen käytön vähän aikaa sitten, kun tabletit loppui. Taidanpa aloittaa uudestaan.
 
Myös kalkki vaikuttaa raudan imeytymiseen, et jos syöt kalkkitabletteja ni huolehdi et syöt ne eriaikaan päivästä! :)
 
Ja aina rautatablettien kanssa kannattaa nauttia jotain c-vitamiinipitoista. C-vitamiini kun parantaa raudan imeytymistä. Itse juon aina lasin tuoremehua samalla.
 
Mulla on nyt joitakin viikkoja ollut ajoittain fyysisessä rasituksessa, esim. ylämäkeä kävellessä, kotitöitä tehdessä, joskus ylösnoustessa, kiristelyä varsinkin oikeassa kyljessä, tuossa vatsan sivulla mistä alkaa kasvaa ulospäin, lievemmin myös vasemmalla. Tuntuu vähän niinkuin vetäis suonta siitä kohtaa. Ainoastaan oikeastaan siis silloin kun teen jotain missä vatsalihakset tekee töitä. Meneekö kasvu-/liitoskivuiksi, onko muilla ollut? Supistelua ei varmastikaan oo koska ei vie toimintakykyä, helpottaa levolla, pysähtymällä kävelyllä, ei mee aaltoillen tai voimistuen. Neuvolassa oon vähän kuvaillu, normaalia kuulemma. Loppuviikosta tää on pahempaa usein kun kroppa viikosta väsynyt.
 
Mulla on myös tota kiristelyä vatsan sivussa, nimenomaan rasituksessa. Joskus sitä tulee myös kun käännän kylkeä sängyssä.
 
Oon ite ajatellut et olis kasvukipua ja kohdun kiinnikkeiden venymisestä johtuvaa, maha kasvaa nyt tosi vauhdilla.
 
Örppis örppedyy. Nyt on alkanut vatsavaivojen kausi... Huomaan että annoskokojen kanssa pitää nyt olla tosi tarkkana. Yhtään liikaa ruokaa, niin tulee huono olo ja/tai närästys.

Ja jo jonkin aikaa jatkunut ilmiö on, etten kestä yhtään vatsan sivuttaista liikettä. Varsinkin päivinä jolloin on ollut paljon harkkasuppareita. Äitini taputti mahani sivua ja mä älähdin. Joskus jopa sivuttainen silitys on epämukavaa. Myös autoillessa tiukat kurvit on pahoja ja autoa sivusuunnassa heiluttavat kuopat. Auiii.
 
Mulla on sama ton syömisen kanssa ollut nyt ehkä parisen viikkoo, heti jos syö liikaa niin on kyllä loppupäivä melko tuskainen, närästää, ällöttää ja mulla on lisäksi myös sellanen ihanuus kuin ilmavaivat. En aina muista tätä et pitäis syödä vaan vähän kun en oo närästyksestäkään kärsiny koskaan ennen raskautta.
 
Jotenki tuntuu et muutama viikko menee hyvin ja sit tulee kasa outoja oireita ja kipuja... Onneks neuvola huomenna.
Eilen illalla oli kivuttomia supistuksia koko illan vaikka levossa olin enkä ollut tehnyt mitään rasittavaa koko päivänä, niitä tuli kokoajan ja oli tosi epämukavan tuntusia. Tänään muutamaan otteeseen taas tullut.. Myös toki kivuliaan tuntusia potkuja/liikkeitä keskelle vatsaa navan kohdille tuntunut, välillä oikein sellaisia repäseviä :/ En vaan jaksaisi kokoaika stressata että mikähän tälläkertaa voisi olla vikana.. :(
 
Kehtaiskohan joku vastata intiimimpään kysymykseen? :)

Mulla on tuntunut tuossa emättimen suulla vähän niinkuin sellanen pehmeä patti, iltaisin selkeämmin. Paikat näyttää melko normaalilta, emättimen suulla vaan tommonen pieni pullistuma. Ei oo kipeä, ei tunnu miltään, ihan pehmeä on. Voisko olla emättimen suonikohju, raskaudesta johtuvaa turvotusta? Millään tavalla ei siis vaivaa, tuntuu vain kun laittaa sormen tuohon "reiälle". Pitääkö olla huolissaan vai voiko olla jotain normaalia turvotusta tms? Siltä lähinnä tuntuu. Viime viikkoina vauva on tuntunu painavan alas ja rakkoon enemmän, joskus kovakin paineen tunne. Rv28+2.
 
Takaisin
Top