Oireet

Oireena unettomuus. Alkoi kylläkin jo ennen raskautta, mutta pahentunut raskauden aikana. Esikoinen herää 2-5 krt yössä ja sen jälkeen vaikeuksia saada unen päästä kiinni. Iltaisin nukahdan viidessä minuutissa. Ärsyttää. Sitten, kun alkaakin uni tulla, tulee joko vessahätä tai nälkä. Ja töitäkin pitäisi jaksaa järjellä tehdä.

Mulla on ollu eka suht hyvä viikko olojen puolesta, jes. Tänään 19+0. Tällä viikolla ei oo pahemmin etonut, tänään vasta eka päänsärky mut johtunee flunssaoireista ja siitä etten juonu aamulla kahvia :D töissäkin oli loppuviikosta energiat jo korkeammat kun aikoihin. Voi toki johtuu pienestä joululomastakin, tai sit vihdoinkin seesteisempi keskiraskaus. Ilmavaivat on alkanu vaivata mut ne nyt siinä sivussa menee :D Välillä vähän noi uniongelmat vaivaa täälläkin mut ei toistaiseksi oo ollut jokaöistä.

Mulla on eilisillasta asti vihlonut alavatsaa, tänään ollut vähän voimakkaampaa. Eilen illalla kävin 45 min kävelylenkillä, tänään kevyeen tahtiin uimassa 20min., nyt uinnin jälkeen on kipua myös alaselässä. Vihloo kun yskin, pahenee myös kun nousen ylös tai liikun. Mulla oli pitkään alkuraskaudesta alkaen tällaista, voiko olla kohdun kasvukipuja tai liitoskipuja, vai pitääkö olla huolissaan? Rv19+1

Mulla vihloo myös kohdun seutuvilla välillä. Sitä on ollut oikeastaan koko raskauden ajan. Joskus vihloo myös häpyluun seutuvilla, varmaan liitoskipuja. Noita kohdun vihlontoja onnistun aina säikähtämään. Ne saattaa olla poissa kauankin ja sitten tulee takaisin. Nyt oli sellainen parin päivän putki sitä. Kipu kestää yleensä muutaman sekunnin, on poissa muutaman minuutin ja sitten taas vihloo. Sitten saattaa olla taas tunteja poissa. Olen lukenut, että kohdun kasvukipuja olisi vain alkuraskaudessa, mutta en keksi mitä muutakaan nuo kohtutuntemukset olisivat. Mulla liikkuminen ei tunnu vaikuttavan asiaan. Nyt rv 17+5.

En jotenkin usko, että nämä kivut olisi vaarallisia, kun niitä on ollut niin kauan, niin kuin ilmeisesti sullakin Mimmiii. Mua helpottaa myös se kun tunnen sikiön liikkeet jo ja aina se liikkuu vaikka vihloisikin.

Mä oon kans ajatellut nämä kivut aiemmin normaaleiksi kun oon vahvasti sitä mieltä että on normaalia et jossain tuntuu et ihminen tuolla kasvaa. Mut nyt kun viikot etenee ja kaikenlaista lukee harjoitussupistuksista ja muista niin pakosti miettii onko kaikki ok. Esikoista kun oottaa niin koko ajan huomaa uusia juttuja mistä ei tiedä mitään ja mistä pitää huolestua. Mulla osui näihin vihlontoihin myös se että sikiön liikkeet ollut tosi vaimeat niin johan saa huolen aikaiseksi.

Onhan nä uudet tuntemukset välillä pelottavia kun ei oo aikaisempaa kokemusta. Eikös ne harjoitussupistukset oo sellasia, että kohtu tuntuu kovettuvan, niin oon lukenut.

Onhan nä uudet tuntemukset välillä pelottavia kun ei oo aikaisempaa kokemusta. Eikös ne harjoitussupistukset oo sellasia, että kohtu tuntuu kovettuvan, niin oon lukenut.

Juu oon lukenu myös, mut tuntuu jotenkin niin epämääräiseltä :D että miten sen sot tietää kovettuuko kohtu, liittyykö kipuja ja millaisia. Mulla ei seistessä/istuessa oon vielä selkeä vauvamaha et voisin tuntea sen kovettuvan tms.

Esikoista kun oottaa niin koko ajan huomaa uusia juttuja mistä ei tiedä mitään ja mistä pitää huolestua. Mulla osui näihin vihlontoihin myös se että sikiön liikkeet ollut tosi vaimeat niin johan saa huolen aikaiseksi.
Mullon ollut nyt kanssa viikon ajan taan alkuraskaudesta tuttuja menkkamaisia tuntemuksia ja vihlontoja ja sähköiskumaisia tuntemuksia. Myös tunnen möyrinöitä, jotka on oltava vauvan liikkeitä, mutta tuntuu tosi alhaalla ja istuessa ne on aika epämukavia... Ihme hommaa tämä raskaana oleminen. Meen huomenna avoimeen neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä, etten rupeis enempää jännittämään.

Mun oireina on yleisesti ollut erilaiset unijutut. Alussa nukuin aina kuin mahdollista, viikolta 10 eteenpäin piristyin yhtäkkiä, mut en saanutkaanöisten vessareissujen jälkeen unta, vaan valvoin joka heräämisellä ainakin tunnin. Nyt 20. viikolla onneksi nukun ihan normaalisti, mutta taas olen väsyneempi. Olen ollut ika äksy tai kireä vähintäänkin. Ja tosi hellyydenkipeä. Ihana yhdistelmä miehen kannalta! Rinnat ja alavatsa on tosi herkät pienillekkin lämpötilanvaihteluille. Sit yksi hupaisa oire, josta neuvolalääkärikin oli vähän ymmällään ja huvittunut. Mun kielen kärki menee silloin tällöin tunnottomaksi. Ajattelin ensin, että sen on johduttava äitiysvitamiineista tai pähkinöistä (kumpiakan en ole ennen raskautta syönyt niissä määrin, kuin nyt) mutta kummastakin pidin vuorollaan taukoa ja kieleen ei ollut mitään vaikutusta. Eipä tuo mitään haittaa, kunhan tunnottomuus ei leviä kurkkuun tms... Ai ja sit häntäluta särkee ja välipäivien autoilujen aikana huomasin, että helpommin kolottaa alaselkä ja lonkat.

Muokattu viimeksi:
Täälläkin ollut vihlontaa nivusissa ja häpyluussa. Normaali oire, mutta näin ensikertalaiselle taas sellainen, mitä tulee tunnusteltua tarkkaan.

Supistuksessa mulla ainakin tuntuu siltä, että mulla olisi kivi mahassa, ei siis vain kädellä kokeiltaessa. Supistuksen aikana ei tee mieli kävellä tai vaihtaa asentoa. Harkkasupistuksiin ei ilmeisesti pitäisi liittyä kipua.

Harjoitussupistukset on kivuttomia. Vatsa tuntuu kokonaan kivikovalta, kunnes menee ohi. Oli esikoisesta niitä noin puolivälistä asti jatkuvasti. Olivat harmittomia, joskin epämukavia kyllä. Näin siis ainakin mulla oli. Kivuliaita tai paikkoja avaavia supistuksia mulla ei ollut ollenkaan ennen kuin lapsivedet meni 39+.

Mulla myös astunut kuvioihin toi kivikova vatsa -ilmiö. Se ei oo mukavaa laisinkaan, vaikkei satu.

Mulla on nyt viimeisen viikon aikana ongelmaksi osoittautunut yöherääminen. Herään keskellä yötä valvomaan noin kolmeksi. Olen aina nukkunut hyvin ja tällä hetkellä lomautettuna työstä (joten ainakaan työstressi ei minua herätä). Onko muilla tälläistä uniongelmaa?

Neuvolassa käyty, totesi noi vatsan vihlonnat täysin normaaleiksi kohdun venymisestä johtuvaksi. Sanoi että kyllähän se tuntuu että kohtu kasvaa ja paikat venyy ja kohtu alkaa painaa muita sisäelimiä jne.

Mulla myös tullu uniongelmia :/ aina oon ollut tosi hyvä nukkumaan,mutta nykyään tulee herättyä monta kertaa yössä..olis kuitenkin kiva nukkua kokonaisia yöunia,vielä kun saa :D saas nähdä jos tämä jatkuu vielä pitkään,että miten jaksaa tehdä kolmivuorotyötä.

Mä nukuin about 8-10 viikoilla kunnolla, laitoin illalla pään tyynyyn ja aamulla heräsin. Sen jälkeen alkoki sit nää uniongelmat. Mä herään kans yöllä ja en saa enää unta tai jos saan ni siihen menee aikaa. Lomalla nukuin tosi hyvin mut ku palasin töihin ni sama ongelma jatkuu taas. Olihan se ihan liikaa et viikon ajan nukuin kunnolla :D

Mie en vieläkään kärsi unettomuudesta onneksi. Illalla kun käy nukkumaan, niin 10h menee helposti. Kerran saatan herätä vessaan, mutta nukahdan helposti uudestaan. Itse olen koko raskauden ajan nukkunut tyyny, tai vaihtoehtoisesti mies, kainalossa niin sen olen huomannut parantavan unenlaatua kun saa tuon mahan tuettua johonkin.

Joo toinen ongelma on sit jatkuva vessassa ravaaminen öin päivin... ihan mahdotonta. Janottaa ihan älyttömästi tai vesi maistuu vaan tosi hyvältä, ni juomisen seurauksena sitten vessakäyntejä urakalla.
Mulla on sellanen pieni ärsytyskin siitä kun yö tulee, muu maailma nukkuu, minä pyörin ja valvon.

Miltäs muilla näyttää oireiden suhteen? Mulla on nyt rv21+1 ja pari viikkoa ollut aika hyvä olo. Iskiastyyppistä särkyä välillä ja tota alavatsan vihlontaa, joskin jo vähemmän. Ikävämpänä juttuna ilmavaivat ja virtsankarkailu. Yöllä saatan herätä niin et tulee tuntikin valvottua kun uni ei tuu uudestaan, muuten nukkunu ok paitsi nään tosi villejä unia :D Maha pamahti esiin tällä viikolla melkein kuin yhdessä yössä... Se on kyllä ollut vaan kiva juttu. Hengästyn tosi helposti, ihan iiseillä kävelylenkeilläkin ja kotitöitä tehdessä. Mut kyllä nyt on ollu varmaan tähän astisesti parasta aikaa raskaudessa, kun vauvan potkutkin tuntuu koko ajan paremmin :)

Takaisin