Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Viimeiset pari viikkoa mulla on ollut tihenevästi kivuttomia mut iltaa kohden tukalan tuntuisia (harjoitus)supistuksia. Jos yhtään yrittää kävellä kiireisesti tms. alavatsa menee hitaana aaltona kovaksi ja painavaksi. Pitää vaan yrittää tehdä asioita hitaasti ja huolellisesti. Syvävenyttävä superhidas jooga oli taivaallista!
Mulla on varmaan tätä samaa ollu nyt. En oikeen osaa kohdun kovettumisesta niin sanoa mut just kiireessä tai iltalenkillä koiran kanssa tulee paineen tunne vatsaan. Aika lyhytaikainen ja kevyt mut kuitenkin.
Mulla on kans vatsaa kiristänyt, ei siis kohtu kovettunut vaan tuntuu niinkuin vatsa venyis. Hirveesti ja nopeasti on kyl maha nyt kasvanutkin. Kylkiä juilii kans ja välillä alavatsaa vihloo. Mulla on fyysisesti raskas työ niin se kyl pahentaa, viikonloppuisin kotona oireet vähenee. Joudun ehkä ensi neuvolasta pyytää hetken saikkua.
Voisko joku enemmän tietävä avata tätä supistusasiaa mulle? Esikoinen siis tulossa.
Mulla pompahti maha esiin kunnolla noin 2vko sitten ja siitä asti ollu varsinkin raskaan työpäivän ja rasituksen aikana ja jälkeen kiristelyä vatsassa, lähinnä tossa navan ympäristössä, tuntuu just siltä kuin maha venyis. Tunne kestää tunteja tai puolikin päivää. On myös alaselkäkipuja, mut myös tuolla keskellä selkää, selän puolella siinä navan korkeudella ja hiukan ylempänä, ja kyljissä, kipua mikä helpottuu lähinnä makuulla. Tämäkin kestää tunteja kerrallaan. Vatsassa välillä paineen tuntua, iltakävelyllä useimmiten, viime päivinä muutaman kerran virtsaamisen aikana ja jälkeen ohimenevästi. Koko keskikroppa tuntuu rasittuneelta ja särkyiseltä. Menee ohi lepäämällä ja nukkumalla, nukkumista ei häiritse. Kohdun kovenemista en oo juurikaan huomannut.
Onko jotain supisteluun viittaavaa, vai onko kroppa vain rasittunut fyysisestä työstä ja rasituksesta? Mulla stressaava työ päiväkotiryhmässä, ihan jatkuva kiire, kävelyä, seisomista, liikkumista, nostelua, kumartelua ja kyykkimistä. Ryhmässä ollut tänä vuonna usein henkilökuntavaje eli rasitus vielä isompi.
Rv 23+6
Musta kuulostaa useemmalta raskausoireelta just nimenomaan fyysisestä rasituksesta johtuen. Sun kroppa sanoo just et hellitä vähän, kuten sanoit et levossa hellittää ni se vähä kielis sitä. Oikeet supistukset tunnistaa. Niistä ei oo epäilystäkään. Sä et voi jatkaa sillo hommia tai tehä oikeen muutakaan ja ne muistuttaa menkkakipuja mut paljon kovemmat. Ne tulee ja menee. Harkkasupparit taas on yleensä vaan et vatsaa kiristää tai se kovettuu ja se menee yleensä paris minuutis ohi ja jos ei ni sillo kannattaa istahtaa tai maata ni yleensä auttaa, kun keho lepää. Myös harkkasuppareiden aikaan voi yleensä jatkaa touhuja lähes normaalisti. Mut musta kuulostaa tosiaa fyysisestä rasituksesta johtuvilta raskausoireilta. Kannattaa miettii edes viikon saikkua jossa keho vois levätä (jos ei oo lomia tulos), et jaksas taas loppuu saakka. Ei kannata liian pitkään kattoo jos tuntuu et syö voimia liikaa. Tärkeint on et sä voit hyvin ni vauvaki voi :)
Kiitti, tällaista oon itsekin vähän arvellut. Pitää jutella neuvolassa keskiviikkona saikkumahdollisuudesta. Siitä sais hyvin loppuviikon lepoa, sitä seuraavalla onkin sit kolme päivää talvilomaa. Tänään kun on taas ollu pois töistä niin ihan eri fiilis, kotona pystyny ihan touhumaankin ihan ok ololla. Oli kyl ihan odotettavissaki et jossain vaiheessa putoon saikulle. Mulla on tosi ankara pomo näissä asioissa, oon mä nytkin kyllä sanonut sille asiasta mut helpotusta ei tuu.