Oireet

Mulla oli kanssa esikoisen aikaan fyysisesti rankka työ ja supparit tuli siellä myös tutuksi, mun saikuttelu alkoi kolme kuukautta ennen LA:ta, esimies osasi jo itsekkin laskea koska saikuttelu alkaa, koska kaikki talomme naiset on suurinpiirtein samoihin aikoihin jääneet saikulle, enkä ollut minä poikkeus, vaikka miten yritettiin kevennellä työtehtäviä. Vauvan hyvinvointi on nyt tärkeintä, kyllä ne työt hoitaa joku muu sitten. :) tsemppiä sinne!

Fyysiset oireet kannattee kyllä ottaa ihan tosissaan. Kroppa yrittää kertoa että tarvii lepoa. Jos sitä ei kuuntele niin lunto kyllä hoitaa niin että jossain vaiheessa saattaa sit pakko levolle joutua. Itse jäin esikoisesta saikulle rv 22 ja loppujen lopuksi en mennyt sitten enää ollenkaan töihin ja vauva syntyi rv 35. Vauvan vointi ( ja oma) on todellakin tärkeimmät ja työt kyllä hoitaa joku muu sanoo pomot mitä vain! Itse en ainakaan tuntenut minkäänlaista pistoa aikaisin saikulle jäämisestä vaan keskityin itseeni ja vauvan hyvinvointiin!

Kiitos kaikille kommenteista :) Vaikka arvelin etten varmaan pysty loppuun asti töissä olemaan niin silti jotenkin äkkiä tuli tää tarve ehkä jäädä pois ainakin hetkeksi. En oo ollut millään saikulla pitkään aikaan ja tottunut täysillä tekemään, toki toi työpaikkakin vaikuttaa kun empatiaa ei liikene ja työntekijät vedetään ihan piippuun. Nytkin ollaan koko alkuvuosi oltu niin et melkein joka viikko jompikumpi mun työpareista pois, ja minä teen täysillä. Pitää alkaa nyt hiljentää vaan. Onneksi on toi neuvola nyt tulossa. Kiitos teille myös kokemuksista niin saa itelle näkökulmaa tähän asiaa. Kovasti stressaa tää :/

Joo, tässä asiassa pitää olla terveellä tavalla hieman itsekäs. Jos on niin m*lkku pomo, ettei viitsi edes yrittää keventää työtehtäviä, niin suoraan saikulle vaan! Oma ja vauvan terveys on nyt tärkeimmät :) Tsemppiä!

Sama juttu, kaiken haistaa herkästi, mut ei enää tuu niin etova olo! Voi mies raukkaa kun arvailen hengityksen perusteella et mitä hän on syönyt :D

Puutuuko muilla paikat nukkuessa? Olen yleensä nukkunut vatsallani, nyt kun se ei enää onnistu kun puolittain, niin huomaan että herään monesti kyljelläni siitä asennosta mihin olen nukahtanutkin. Tämä on ihan hyvä tietysti, mutta sitten kun käännän kylkeä / nousen vessaan, niin huomaan usein että alempi lonkka on puutunut, ja monesti myös käsi tai jopa molemmat kädet. Onko ihan normaalia, johtuuko vaan uudesta nukkuma-asennosta? Tosin outoa tuo on käsien osalta, varsinkin kun välillä tosiaan molemmat kädet on puuduksissa.. Selällään pystyn olemaan, tosin vähän olen nostanut yläkropan tyynyillä, mutta en ehkä nukkumaan uskaltaisi käydä selälleen, ettei sitten huono olo kuitenkin yllätä..

Puutuuko muilla paikat nukkuessa? Olen yleensä nukkunut vatsallani, nyt kun se ei enää onnistu kun puolittain, niin huomaan että herään monesti kyljelläni siitä asennosta mihin olen nukahtanutkin. Tämä on ihan hyvä tietysti, mutta sitten kun käännän kylkeä / nousen vessaan, niin huomaan usein että alempi lonkka on puutunut, ja monesti myös käsi tai jopa molemmat kädet. Onko ihan normaalia, johtuuko vaan uudesta nukkuma-asennosta? Tosin outoa tuo on käsien osalta, varsinkin kun välillä tosiaan molemmat kädet on puuduksissa.. Selällään pystyn olemaan, tosin vähän olen nostanut yläkropan tyynyillä, mutta en ehkä nukkumaan uskaltaisi käydä selälleen, ettei sitten huono olo kuitenkin yllätä..

Mulla on ollut juurikin tuota että kyljellään nukkuessa etenkin oikea jalka/lonkka puutuu ja monesti alkaa myös särkemään. Pakko vaihtaa toiselle kyljelle,mutta monesti kipu vaan jatkuu. Tuntuu vähänkuin kramppaisi koko jalan mitalta lonkasta nilkkaan.. Nyt ei onneksi oo moneen yöhön ollut,mutta pahimmillaan on kyllä ihan valvottanut kivun takia kun mikään asento ei oo tuntunut hyvältä.. :confused:

Täällä ihan samaa ongelmaa. Varsinkin oikealla kyljellä nukkuessa, jalka puutuu pakarasta alaspäin ja särkee tosi kovaa! Vasemmalla kyljellä tulee nukuttua ku sillä puolella ei puutumisia tule niin helposti :) Selälläänkään nukkuminen ei enää onnistu koska se tuntuu muuten vaan epämukavalta ja vatsan kohdalla tuntuu sellaista painetta.
Yleensä jos jompikumpi jalka pääsee yön aikana puutumaan niin on koko päivän alaselkä ja pakarat kipeät :/

Juu ihan yleistä taitaa olla toi puuttuminen ja kipeet paikat nukkuessa. Johtuu vissiin kropan lisääntyneestä nestevirtauksesta mikä vaikuttaa verenkiertoon. Itellä kans alkanu olee tosi kipeet lonkat öisin, ei auta asennon vaihtokaan. Sit särkee aamulla kyljet ja alaselkä. Usein herään kans puutuneeseen käteen. Joskus jos istuu vähän huonosti niin saattaa jalka puutua helposti.

Käykö muilla raskaus hengityksen päälle? Mä oon alusta asti hengästynyt tosi helposti, nyt tuntuu tosi paljon että happi loppuu. Mulla on kohtu jo tosi ylhäällä et se varmaan painaa jo keuhkoja. Tää on kyl raskasta kun ei oikeen mitään pysty tekee ilman et on tosi hengästynyt, ja usein istuessakin tuntuu hankalalta.

Käykö muilla raskaus hengityksen päälle? Mä oon alusta asti hengästynyt tosi helposti, nyt tuntuu tosi paljon että happi loppuu. Mulla on kohtu jo tosi ylhäällä et se varmaan painaa jo keuhkoja. Tää on kyl raskasta kun ei oikeen mitään pysty tekee ilman et on tosi hengästynyt, ja usein istuessakin tuntuu hankalalta.

Joo käypi. Mä huohotan jo ku kävelen huoneesta toiseen. Ja niin ikään mainitsemastasi syystä tuppaa johtumaan. Tässä ku kuukaus mennää eteenpäin ni varmaa huohottaa jo paikallaa ollessa :D

Rauhallisesti kun kävelee, niin pystyn tekemään koirien kanssa useamman kilometrin lenkkejä ilman ongelmaa. Ylämäet ja sisällä rappuset laittavat kyllä puhisemaan ihan eri tavalla kuin aiemmin.

Mulla on uutuutena ihan järkyttävä nälkä. Siis hervoton, voisin-vetää-kilon-pastaa-heti-tästä-näin-nälkä. Painoa ei ole vielä paljon kertynyt, joten jospa tämä nyt kielisi ekasta kunnon kasvuspurtista...

Mä olen kans läähättänyt alusta saakka ja nyt tosiaan alkaa olla henki ahtaalla ja hankala hengittää koko ajan. Hengitys meni jo vinkuvaksi astman vuoksi ja oli pakko ottaa järeämmät lääkkeet käyttöön, vaikka ne ei olekaan turvallisia raskauden aikana. Muttaku. Olis kiva saada happea. Ja olla tukehtumatta limaan. ;) :P

Huojentavaa kuulla että muillakin on samoja oireita - kuulunee siis asiaan! :) ja tuo hengästyminen, se tuli oireena ihan alussa, sanotaanko vko 7-8. Toisen kolmanneksen alussa en niin sitä huomannut, mutta nyt taas..ja samoin sykkeet nousee tosi nopeasti! Saa nähdä missä vaiheessa on syytä vähentää liikuntaa tämän seurauksena..

Huojentavaa kuulla että muillakin on samoja oireita - kuulunee siis asiaan! :) ja tuo hengästyminen, se tuli oireena ihan alussa, sanotaanko vko 7-8. Toisen kolmanneksen alussa en niin sitä huomannut, mutta nyt taas..ja samoin sykkeet nousee tosi nopeasti! Saa nähdä missä vaiheessa on syytä vähentää liikuntaa tämän seurauksena..

Mä oon joutunu jo :/ loppuvuodesta jo rasittavammat liikunnat ja nyt on jäänyt kevyisiin lenkkeihin koiran kanssa, n.30 min. kerrallaan. Osittain tää johtuu myös jonkinasteisista liitoskivuista, harkkasuppareista ja paineen tunteesta alavatsalla. Joudun töissä kävelee, seisomaan, kumartelee ja nostelee paljon niin kroppa on siitä aika väsynyt jo illalla et pienikin rasitus tuntuu, siihen sit toi hengästyminen päälle vielä. :/ oon miettiny et joku jooga vois sopia, ja auttaa tuohon hengittämiseen myös.

Onko muilla ollut kovaa alaselkäkipua? Oisko vinkkejä mikä helpottais? Useamman päivän nyt ollut,kokoajan pahentuen. Liikkuminen,venyttely,kylmägeeli, panadol ei auta. Istuminen,kumartelu,selällään makuu,kävely on tuskallista. Pitäisi muuttaa tällä viikolla ja pakkaaminen on jo kamalaa, en tiedä miten selviää muuttosiivouksesta :(

Mangomansikka, onko sulla tukivyö käytössä? Neuvolassa suosittelivat mulle sitä, kun sanoin selkäkivuista.

Takaisin