Oireet

Mikä toi actim partus - testi on? Mulla edellinen syntyi ennenaikaisen vedenmenon vuoksi viikolla 34, ja kohdunkaula oli silloin sormelle auki. Nyt kävin polilla viikolla 28, ja silloin ei ollut auennut kyllä yhtään, kohdunkaula jotain 5cm. Seuraava tarkastus on viikolla 33.

Mutta, tilastoissa joku 5% syntyy ennen aikojaan, että varmaan jonkun kohdalle se meistäkin osuu... Toivottavasti malttavat kuitenkin pysyä kyydissä. Ihan minikeskosten viikot alkavat suurimmalla osalla olla onneksi jo ohi.

lehmus: Tuo Actim Partus-testi on siis pikatesti ennenaikaisen synnytyksen riskin arviointiin, joka otetaan näytetikulla kohdunsuulta. Negatiivinen tulos pitäisi olla testin valmistajan mukaan n. 90 prosenttisen varma -> eli lapsi ei synny ainakaan seuraavan 7 päivän aikana, eikä todennäköisesti kahdenkaan viikon aikana. Positiivisen testin pitäisi puolestaan kertoa mahdollisesta lapsiveden tihkumisesta ja ennenaikaisen synnytyksen kohonneesta riskistä kahden seuraavan viikon aikana. Mutta ainakaan positiivisen tuloksen suhteen äitiyspolin lääkäri ei pitänyt testiä luotettavana, vaan ainoastaan viitteitä antavana ennenaikaisen synnytyksen kohonneesta riskistä.

Kirjoittelinki tonne aiempaan ketjuun, että mulla oli ne supistelut tehny jotai tulosta. Kohdun kaula lyhentynyt, nyt 2.5. Ei tosiaan tarvis vielä syntyä. Rv 32+2 painoarvio oli eilen 1.8 kg. Lääkäri sanoi että kunhan päästään rv 34 niin sitte voi vähän liikkua ku on turvallisemmin viikkoja.
Tota actim partus testiä ei ole tehty.
Joo pikkukeskosia ei tainnu tulla, ja toiv ainaki ite että tää maaliskuulle menis ennen ku päättää tulla!​

-miRi-: Toivotaan, että meitin kaikkien pikkuiset pysyvät kyydissä vielä monen monta viikkoa :smiley-angelic001. Ja kyllä tuo lepääminen auttaa kohdunkaulan tilanteeseen (kun vaan malttaa levätä :)). Mulla oli yhdessä vaiheessa kohdunkaula lyhentynyt alle kahteen senttiin, mutta viime mittauksella saatiin mitaksi jopa 2,5 senttiä...

Näinpä, vaikka malttamattomina täällä odotellaan pikkuisen tuloa, parempi hänen on vielä kasvaa tuolla masussa :P

Alkaa vaan tämä aika käydä pitkäksi, kun ei oikein mitään uskalla tehdä, mutta kaikki tämä pikkuisen hyväksi :-*

Sepä se , toivon totisesti että siellä pysyy vielä turvassa. Onneks täällä on kohtalon tovereita :shy:
Mulla oli kahdessa viikossa siitä 4->2.5, vaikka olen ollu saikulla. Mut nyt tosiaan en tee yhtään mitään rasittavaa ja aktikielto myös o_O yritän ottaa rennosti :depressed:

Mutta sairaalalaukku pitäs kyllä laittaa varalta valmiuteen :rolleyes: onneks tuo sairaala on vieressä, mut se on tosiaan keskussairaala joten just rv 32 huolivat sinne

Onko Hebu ja kaisamaria mikä rv menossa?

Täällä 30+0 :-) tänään taas ollut sellainen supistusten päivä että.. eikä tämä hermoilu ainakaan auta asiaa :-\

Täällä menossa vasta 29+2... :) Tänään on ollut omituista menkkamaista jomottelua koko päivän alavatsalla (muuten ei onneksi ole juuri supistellut). Onko muilla kokemusta tuollaisesta menkkamaisesta särystä, liittyyköhän se kohdun kasvuun?

Mulla on myös tuota menkkakipua muistuttavaa. Se ei oo ilmeisesti hyvä ku supistelee ja tota tunnetta. :wideyed: olen ymmärtänyt että se liittyy enempi paikkojen valmistautumiseen synnytystä ajatellen ku kohdun kasvuun..

Ja Muoks. Siis sitte se on hyvä ku raskausviikkoja tarpeeksi mut ei vielä. ..

Muokattu viimeksi:
Täällä menossa vasta 29+2... :) Tänään on ollut omituista menkkamaista jomottelua koko päivän alavatsalla (muuten ei onneksi ole juuri supistellut). Onko muilla kokemusta tuollaisesta menkkamaisesta särystä, liittyyköhän se kohdun kasvuun?

Mulla oli tänään suurin osa päivästä tota menkkakipua mahan ja selän puolella, ei oo juurikaan ollu koko aikana. Mietin että kuuluu varmaan asiaan, kun paikat valmistautuu. Mua ei oo supistellu kyllä vielä ollenkaan, en tiedä mitä ne on.

Mulla oli viime yönäkin just tota mahan kovettumista ja siihen päälle menkkakipuja jotka säteili etupuolelta selän puolelle:confused: niitä tuli viime raskaudessa vasta 35+ ja nyt 29+3.. ne on alkanut tuntua niin jotenkin normaalilta kun melkein päivittäin tulee että sitten vaan yritän hidastaa vauhtia hetkeksi :p onneksi esikoista on helppo silloin aina viihdyttää youtube videoilla ;)

Mulla ei oo alkuraskauden jälkeen ollut menkkakipumaista tunnetta, ja edellisessä raskaudessa sitä oli siinä vaiheessa kun paikat alkoi avautumaan.

Ekat lievemmät (avaavat) supistukset muistuttaa menkkakipuja, ainakin mulla. Mulla on aikamoiset krampit aina menkkojen aikaan ja ne ekat supistukset on olleet molemmilla kerroilla lievempiä kuin nuo menkkakrampit. Jos on siis menkkakipuja ja mahan kovettumista/kiristymistä samaan aikaan, laskisin ne itse kipeiksi supistuksiksi. Toki tässä varmaan tuntemukset vaihtelee tosi yksilöllisesti.

Mulle sanottiin eilen neuvolassa, että suppareiden muuttuessa kivuliaiksi/jomottavaksi, pitää mennä käymään ja tarkistuttamaan kohdunsuun tilanne.

^multahan katottiin ma ja tosiaan olivat supistukset saanu aikaan kohdun kaulan lyhentymisen 2.5cm:iin. :wideyed:

Joten kannattaa mustakin ottaa yhteyttä jos noita molempia esiintyy. Itse en sanoisi kipeä, mut joo melkosen tukalan ja epämiellyttävän olon aiheuttaa plus se menkkajomotus. Ja jotenki ne vähän muistuttaa jo synnytyssuppareita, ku vähän jo voi ennakoida ja ne voimistuu. Mut jotenki ite vaikea arvioida mikä ns norm harjoitussupistus joita saa tulla, vaikka tää on kolmas raskaus.:rolleyes:

En kans osaa sanoa onko nuo kipeitä supistuksia, ennemminkin voimakkaita ja epämiellyttäviä + välillä toi menkkajomotus siihen päälle..

No huomenna se selviää onko jotakin tapahtunut ja päästäänkö ennen äitiysloman alkua takaisin töihin.. :-|

Lohduttavaa tietää, että muillakin on samankaltaisia tuntemuksia näillä viikoilla...mutta ei hyvä jos menkkajomotukset alkavat paikkoja valmistella synnytyskuntoon :wideyed: .

-miRi-: Mun on kans vaikea arvioida mikä on supistus/harjoitussupistus ja tuntuu, että lääkäri katsoo mua aina siihen tyyliin, että "etkö nyt tosiaan osaa sanoa kun kertaalleen oot jo yhden synnyttänyt" :smiley-angelic006

Perjantaina aika lääkäriin, jolloin kuulen sitten tuomion ovatko jomotukset aiheuttaneet jotain tuolla kohdunkaulalla...

Ai niin ja tsemppiä sulle huomiseen _kaisamaria :thumright

Takaisin