Oireet

Mulla ehti olla ihan rampauttavat liitoskivut viikoilla 28-33. Kokeilin kiropraktikkoa, tyynyjen kanssa nukkumista, vyöhyketerapiaa ja tukivyötä. ja vyöhyketerapian jälkeen ne loppui. Siis pientä jomotusta häpyluussa öisin asentoa vaihtaessa ja jos on pidempään kävellyt tai istunut, mutta tosi pientä verrattuna siihne mitä ne oli.
Nyt vasta vkolla 33 alkanut harjotussupisteleen, mutta ei niin että sattuu. Tuntuu lähinnä oudolta...

Vyöhyketerapia on mun suosikkiratkasu moneen vaivaan! Kannattaa aina kokeilla. Nyt oon tosin käyny avaamassa lonkkia ja reisien lihaskalvoja ihan hierojalla.

Omeprazol on toiminut täydellisesti, kaamea närästys loppui kuin seinään, ihanaa. Uutena oireena on nyt tullut sormiin nivelkivut! Luin että sekin kuuluu asiaan, kuulemma kroppa ei osaa "täsmärentouttaa" vain lantion seudun lihaksia vaan koko kropassa tapahtuu nivelissä, lihaksissa yms veltostumista joka saattaa aiheuttaa outoja kipuja ja kolotuksia mm. käsissä jne. Samasta syystä saattaa myös näkökyky heiketä-senkin olen huomannut, tuntuu että välillä olen ihan sokea. Ja naamaan on tullut ihan kunnolla maksaläiskiä.
Toiv osa näistä kaikista tähän asti ilmaantuneista oireista helpottuu kun vauva jalkautuu..! Saas nähdä. Tai sitten niitä ei vaan enää muista kun tulee paljon muuta mietittävää! :smiley-bounce022

Mä oon päässy tässä raskaudessa kyllä helpolla. Neljäs raskaus ja on ollu helpoin kaikista. Suurin syy on varmasti se että oon saanu nukuttua normaalisti koko raskauden ajan. Aiemmissa raskauksissa univaikeudet pahentunu jatkuvasti ja pelkäsinki että kuin mun oikein käy jos nukun vielä vähemmän ku edellisessä mutta aivan mahtavaa että näinkin päin voi mennä. Siis että vaivoja on ollu vähemmän kuin edellisissä raskauksissa. Kiitollinen olen :angel7.

Tänään oli äitipolin kontrolli ja nyt alkoi todella huolettaa lähestyvä synnytys (varsinkin kun yksi huhtikuinen on jo maailmassa :nailbiting:)...

Kohdunsuun tilanne oli vaivihkaa kypsynyt lisää pelkästään ajoittaisten menkkajomotusten myötä...kaulaa oli jäljellä enää sentti ja sisä-sekä ulkosuu oli sormelle auki. Tiistaina olisi edessä kontrolli (ja mikäli tilanne on edennyt), niin osastolle jääminen. Siellä sitten annetaan kortisonipiikit vauvan keuhkoja kypsyttämään. Lääkäri onnistui vielä pelottelemaan, että jos vauva lähtisi viikonloppuna syntymään, niin pitäisi mennä ambulanssilla kiireesti sairaalaan. Uudelleensynnyttäjät kun eivät kuulemma aina kaupunkialueellakaan ehdi ajoissa perille (vaikka meilläkään ei tuota matkaa ole kuin alle puoli tuntia). Tosin meidän vauva on myös perätilassa, joten jos vedet menee, on joka tapauksessa lanssilla mentävä...

Sunnuntaina tulee 32 viikkoa täyteen, joten vielä toivoisi vauvan oleskelevan mahassa tovin...:sad001

Täällä on tämä päivä vietetty aikalailla levossa. Varmaan eilisestä kirppari- ja kaupunkipäivästä johtuen tänään menkkajomotusta selässä koko päivän ja välillä supistellukin. Huomenna onneks neuvola niin saa neuvolantäti arvioida tarviiko enempää huolestua nuista jomotuksista. Mullakun ei edellisissä raskauksissa oo juurikaan kipuja ja supistuksia ollu. Ainoastaan harjotussupistuksia jotka ei oo sattunu yhtään. Muuten vointi hyvä :).

Toivottavasti Hebun vaavi sais vielä jatkaa kasvua masussa! Tsempit sinne <3.

Mulla menkkajomotus-supistussessio just menossa. Varmaan johtuu siitä kun säädin työasioita pari tuntia että voin olla saikulla huomisesta eteenpäin. Pienikin hermostuminen näköjään nyt aiheuttaa tätä fyysisen kuormituksen lisäksi. Sovittiin tänään miehen kanssa (hänen ehdotuksestaan) etten nosta meidän neljävuotiasta enää pesulle vaan saa ryhtyä nyt omatoimiseksi silloin kun olen yksin lasten kanssa.

Toivottavasti kellään meistä nämä hiipien käynnistyvät loppumetrit eivät lopu liian aikaisin! Hyvä puoli tässä hitaassa avautumisessa on tietenkin se että itse synnytys menee sitten nopsaan.

No enäähän tässä ei oo ku alle kaks viikkoa et on 35 viikkoa täynnä ja sitten ei enää estellä jos pieni alkaa syntyä. Huh :)

Nyt ei oo enää mitään kipuja mulla joten saa huokasta. Sen puoleen vaan huolettaa kun mun edellinen synnytys oli niin nopea et ei kyllä siitä tarvis nopeammaks tulla enää :eek:. Maks. 15min oltiin sairaalassa niin oli jo poika sylissä, ei edes saliin keretty. Eikä mulla ollu aavistustakaan kotoa lähtiessä et saattas olla kiirus :grin. No kunhan ei kotiin tai autoon tarvis synnyttää niin olisin ihan tyytyväinen. Nopea ja luomu synnytys oli kuitenkin helppo ja kipu siedettävä :).

Hebu, voi harmi! Vaikka kyllä noilla viikoilla on jo hyvä syntyä mut tietty parempi olis jos ees pari viikkoa olis siellä.

Mulla on myös supisellu ja ollu sitä menkkajomotusta ja paineen tunnetta viikonloppuna. Rauhoittui kuitenki jonkun verran. Mut su tais tulla ainaki osa limatulpasta :wideyed: rv 35+1 et viikkoja sikäli hyvin. Mutta mun poika mahataudissa, kauhulla odotan seuraavan vuoroa...:eek:

Ens ma olis äippäpolikontrolli. Sinnekkö pääsis!

Kiitos tsempeistä!

Viikon päähän siirrettiin kortisonit/kontrolli koska tilanne oli pysynyt ennallaan (tosin saattoi johtua siitäkin, että osasto oli ihan täynnä synnyttäjiä). Että ei se syntyvyys ainakaan täällä meillä päin ole laskussa...:grin

Lääkärin mukaan eivät nyt enää 32 viikon jälkeen estele, mikäli meitin vauva lähtee syntymään (kamalaa kun alkaa tuntua todelta tuo ajatus synnytyksestä...). Vauva oli vaihtanut peräjalkatarjonnasta perätarjontaan, joten saan synnyttää alakautta, mikäli vaan poju tuossa asennossa pysyy...

Tsemppiä kaikille menkkajomotuksista kärsiville, toivotaan että vauvat viihtyvät kyydissä vielä tovin :smiley-angelic001

Niin ja -miRi-:lle, jolla taitaa h-hetki olla jo kohta käsillä :)

Vauva painaa millon mihinkin. Välillä on poikittain kun vatsakin kova toispuoleinen ja silloin ei voi olla sillä kyljellä missä se enempi on. Vaihtelee asentoo vielä viikolla 36. Nivuskipuja siihen malliin kivuttomien supistusten kera että kodin ulkopuolella liikkuminen hyvin mummomaista ja vain pakolla. Yöt kurjia kun ei ole asentoa ja pissattaa. En halua syödä rauhottavii nukkumiseen vaikka ne määrättiin. Käynnistystä vaadin että ei ainakaan yli lasketun
Syntyis jo tää neljäs vauveli. Nyt riittäs!

Vauva painaa millon mihinkin. Välillä on poikittain kun vatsakin kova toispuoleinen ja silloin ei voi olla sillä kyljellä missä se enempi on. Vaihtelee asentoo vielä viikolla 36. Nivuskipuja siihen malliin kivuttomien supistusten kera että kodin ulkopuolella liikkuminen hyvin mummomaista ja vain pakolla. Yöt kurjia kun ei ole asentoa ja pissattaa.

Ihan sama meno täällä, lisukkeena sormien nivelkivut ja jostain takaisin palannut osittainen huono olo sekä valtava väsymys (joka varmaankin johtuu huonosti nukutuista öistä). Välillä tuntuu että vatsa painaa tonnin ja jäbän pitäis kai vielä kuitenkin hieman kasvaakin. Huih.

Kunpa hieman helpottais, tässä olis vielä noin kk jäljellä (jos ei tule ylläreitä..! ).

Noniin, nyt sitten mukaan on tullut ilmeisesti nuo "sukkapuikkokivut".. ei kovin mukavaa kun nousee seisomaan ja lähtee kävelemään, niin tuntuu kuin jokin pistäisi terävällä esineellä tuonne alakertaan :-$
Ja välillä se tuntuu myös siltä, että sieltä olisi joku jo tulossa kun on semmoinen paineen tuntu..

No ei enää montaa viikkoa! ^_^

Voi apua. :( viikkoja kasassa 33+2 ja nyt sitten pöksyissä ruskeaa vuotoa. Eli vanhaa verta.
Synnärille soitin, mutta hoitaja oli sitä mieltä kyllä että on vaaratonta. Supistuksia on ollut jo viikkoja, mutta ei kovin kipeitä. Harjoitussupistuksia siis vain, joten ei senkään puolesta kutsunut edes näytille.

Sanoi vain että vuoto merkkaa että paikat kypsyvät ja aukeavat.
Mutta minusta sekin kuulostaa aika huolestuttavalle näillä viikoilla. Muutama viikko sitten lääkärintarkastuksessa kohdunsuu oli jo pehmeä ja kanavaa jäljellä 3cm.

Nyt alkoi sitten pelottamaan että syntyykö tämä ennen aikojaan ... :(

Voi apua. :( viikkoja kasassa 33+2 ja nyt sitten pöksyissä ruskeaa vuotoa. Eli vanhaa verta.
Synnärille soitin, mutta hoitaja oli sitä mieltä kyllä että on vaaratonta. Supistuksia on ollut jo viikkoja, mutta ei kovin kipeitä. Harjoitussupistuksia siis vain, joten ei senkään puolesta kutsunut edes näytille.

Sanoi vain että vuoto merkkaa että paikat kypsyvät ja aukeavat.
Mutta minusta sekin kuulostaa aika huolestuttavalle näillä viikoilla. Muutama viikko sitten lääkärintarkastuksessa kohdunsuu oli jo pehmeä ja kanavaa jäljellä 3cm.

Nyt alkoi sitten pelottamaan että syntyykö tämä ennen aikojaan ... :(

Mulla on 2cm kohdunsuu auki ja kanavaa 2,5cm levossa. Paineessa lyhenee senttiin. Veristä vuotoa ollut tutkimuksien takia ja limatulpaa irtoilee supistusten takia. Viikkoja mulla 34+1. Synnärillä eivät ole huolissaan että syntyisi ennenaikojaan. Mutta joka kerta kun on ollut pahempia suppareita niin ovat kyllä kutsuneet näytille. Pyydä sinäkin päästä näytille ihan oman mielenrauhan takia!

Vuoto on rauhoittunut, yön aikana enää pieni läiskä ilmestynyt housuihin..

Onneksi mulla on huomenna neuvola, otan siellä puheeksi ja pyydän päästä käymään tutkimuksissa, että miten on paikat kypsyneet ja auenneet..
Onneksi tässä kuitenkin jo ihan hyvillä viikoilla mennään ja tosiaan, voihan se olla että murehdin ihan turhaan, eikä vauva ole tulossa ennen laskettua aikaa ensinkään :)

Heräsin toissa yönä 5.30 niin jäätävään alaselän kipuun et meinasin oksentaa.. Kävi jo mielessä nytkö lähen synnyttää.. Mut onneks sain kauratyynyllä helpotettuu oloo...

Samallai alko esikoisen synnytys.... Selkäkipu, oksennus ja suolentyhjennys..
Mut veikkaan et johtu siit eilisestä autossa istumisesta ja olin jalkahoidos mis mul oli vähä huono asento...

Mut alko oikeesti olee pieni pelko perseessä et se tulee kohta ku oon kokopäivän ravannu vessassa ja mun selkää jomottaa... Sain ainaki laitettua synnärikassin valmiiks.. No eipä siä muuta oo ku hygienia tarvikkeet, vesipullo, mehui ja myslipatukoita nii ja esikoiselle lahja ja löysin pärekehdon patjat jne ni laitoin pedin vauvalle valmiiks tänää 37+0

Toissayönä alkoi uusi oire, jota en muistakaan esikoisen odotusajalta. Alkoi tulla sellaisia kuumia aaltoja, että ihan tunsi senkin kuin kasvot helahti punaiseksi. Viimeyöstä en muistakaan sellaista, koska nukuin pitkästä aikaa sen verran hyvin ja sikeästi.
Huomaa kyllä, että nyt alkaa olla enemmän nuita kipeitäkin supistuksia, päivällä ja varsinkin yöllä.

No oli edellinen sit tyhmä tai ei mut jouduin lähtee eile päivystyksee ku ei vaa helpannu millää ja tiesin ettei oo synnytys kipuja...

Sain vahvan kipupiikin ku oli selkä niin jumissa ja selvis samalla mun tukkosuus ja hammaskipukin.. Korva- ja poskiontelontulehdukset päällä ni sain antibiootit kanssa...

Miten teillä vauva liikkuu tässä loppuraskaudessa? Itsellä rv 38 (37+1) tuntuu että vauva liikkuu jopa enemmän kuin aiemmin, vaikka tilaa pitäisi olla vähemmän..! Mutta ehkä potkut ja huitaisut yms tuntuvatkin nyt enemmän kun vauva on kooltaan jo sen verran iso että liikkeissä on voimaakin koko ajan enemmän. Välillä iltariekkujen aikaan jo ihan hirvittää kun vatsa velloo puolelta toiselle..! :excited001

Takaisin