Oireet

Lääkäri lausui tiistaina näin: Täällähän on jo pehmeätä, kohdun suu on vielä onneksi kiinni. Uskoisin maitojen nousseen koska sulla on alkanu kroppa jo esivalmisteluja. Tuu 3 viikon päästä uudestaan niin katotaan tilanne, aiemmin kannattaa tulla jos supistuksia tulee lisää tai on kipeempiä selvästi. Ei sulla taida tätä menoa huhtikuuhun asti mennä raskaus jos tahti on sama. Sun rinnat on turvonneet ja pattia tuntuu tulehdukselle tyypillisesti, tuu takas jos kuume nousee.

Mulla tosiaan nyt rv 28+5 ellen väsymykseltä ihan väärin muista. Supistukset valvottaa närästyksen kanssa niin että nukun päivällä kun esikoinen nukkuu päiväunia. yöllä on turha levätä kun maha meno niin eloisaa. Närästykseen sain Somac 20mg reseptin, jos nyt sen saa kuriin niin halleluja.

Ai ai, nyt sitten stressaan kun ei olla mitään vielä ostettu valmiiksi. Tuplat pitää hommata, pinnasänky.. onneksi huomenna saa turvakaukalon pois listalta. Liekö tämä hankinta stressi vielä aja synnyttämään :O

_kaisamaria: No hyvä että oli vaan yhden kerran :) Mulla sitä oli 4 vikaa viikkoa sillon enempi ja vähempi, jopa tarkasti ettei ollut lapsivettä. Kokemuksella tiedän että noi valkovuoto, lima veri mömmöt on inhoja kun saa arvailla mistä johtuu. ja jos eka raskaus niin tietysti säikäyttää.

Täälläkin pitää vähän noita supistuksia seurailla. Kerran päivässä tulee vähintään, mutta sitten on päiviä jolloin niitä tulee lähes koko ajan. Kivuliaita eivät ole onneksi vielä olleet, mutta sitäkin epämukavampia.

Saisi pikkuinen kyllä vielä malttaa olla tuolla lämpöisessä. Ainakin kova on liikuskelemaan, välillä sitä oikein pelästyykin kun kaveri niin rajusti potkii. Ja jos ei muutamaan tuntiin ole liikkeitä tuntunut niin sitten hieromaan masua niin johan sieltä vastataan että täällä ollaan, ei hätää :)

Täällä lisäultra torstaina jossa tarkastetaan kohdunkaulan pituus kun on tullut jo muutamia kivuliaita supistuksia ja harjoitussupistuksia tulee ihan koko päivän.. eilen tuli yli tunnin putkeen niin, että edellinen päätty ja heti seuraavan pukkas ja tuntu tosi inhottavasti selässä.. oli tarkotus mennä netistä luuraamaan, että missä menikään supistusten ja harjoitus supistusten raja.. viime raskaudessa tuli vasta niin viimeisillä viikoilla ja vain muutamia päivässä..
eilen oli lääkärikäynti/neuvola ja lääkäri kauhisteli/ihmetteli kun olin rutkasti yläkäyrillä ja nyt harmittaa kun en kysynyt sf mittaa :facepalm: olin yläkäyrillä ihan koko raskauden ajan esikoisen kanssa joten ei se sinänsä ylättänyt :rolleyes: mutta josko noi jatkuvat harjoitusupistukset johtuu sit vauvan nopeasta kasvusta kun vatsa on kuitenkin pienempi tässä raskaudessa..

Matukka90 Eiköhän se lisäultra hyvin toivottavasti mene. Onko sulla ollut pitkään noita supistuksia? Ja onko ne tullut muuten vain vai esim töissä? Itselläni tullut töissä muutamia voimakkaampia tuntemuksia ja ne tuntui supistuksilta. Neuvolassa hoitajalta saatiin myös ylimääräinen ultra-aika missä todettiin kaiken olevan kunnossa mutta varmuuden vuoksi sain viikon sairasloman. Poika on ollut vain tosi aktiivinen, mikä on toki todella hyvä juttu :)

LittleMiracleInMyTummy: Ihan kotona esikoisen kanssa oleskelen enkä kyllä mitään raskasta tee muuta kuin portaiden ravaaminen esikoinen kainalossa :D mutta senkin oon alkanut antaa menemään itsekseen edellä kun tahtoo happi loppua jos oikein useasti ravaa edes takas:dead:
Ja nyt on jonkun kaks-kolme viikkoa näitä tullut ja oon rv 27+6.. tänäänkin tuli jo heti aamulla puolen tunnin ajan niin, että hyvä jos minuutin kerkes olla väliä kun seuraava harjoitussupistus pukkas.. ja ihan sohvalla löhösin esikoisen leikkiessä lattialla :bored: toki masuasukki on ollut nyt kans tosi vilkkaalla päällä niin että tekee välillä ihan pahaa kun työntää koipia ihoa vasten taukoamatta.. tää tuntuu paljon vilkkaammalta tapaukselta!

Matukka90 Toivottavasti kaikki on hyvin siellä :) Hurja kun on tullut jo noin aikaisin harjoitussupistuksia mutta onneksi olet kokeneempi kun yksi pikkunen jo löytyy :)

Matukka: mulla tänään 27+5 ja sama tilanne. Käyn kylläkin töissä ja ravaan siellä rappusia. Nostelen myös neljävuotiasta pesulle. Eskarilaisen käskin jo aiemmin syksyllä käymään aina itse suihkussa iltatoimilla kun häntä en enää voi nostaa. Toissailtana sohvalla maatessa tuli kipeitä supistuksia 15 min ajan ihan yksi toisensa perään. Kyllä säikäytti. Tänään kun kävin suihkussa tunnustelin että mikähän tilanne enkä löydä kohdunkaulaa enää lainkaan. Pelkkää pehmeää ja vauvan pää tuntuu jo kädellä kokeilemalla. Nyt olen aika paniikissa. Taitaa olla parasta varata aika näytille heti maanantaina. Sikäli tämä ei ehkä ole niin paha että olen kahden muun lapsen kanssa ollut kahdelle sormelle auki rv36 tarkastuksessa ja kohdunkaulaa ei silloin ile juuri ollut enää. Molemmat kuitenkin syntyneet yli lasketun ajan. Tuli vaan sellainen tunne että nyt on sentään vasta rv28 menossa enkä todellakaan haluaisi tästä huolta.

Kaiken lisäksi olen toistamiseen vatsataudissa kuukauden sisällä. :(

Nyt on muutamina öinä tullut kipeitä supistuksia muutamia, ehkä kaiken kaikkiaan puolen tunnin tai reilun ajan. Onneksi ei mitenkään säännöllisesti, mutta huomannut kuitenkin, ettei esim. esikoisen aikaan tässä vaiheessa ollut mitään tällaista tai en ainakaan muista. Harjoitussupistuksiakin tulee paljon enemmän nyt, ne toki kivuttomia ja normaaleja, mutta aika tiheästi tulee. Nyt viikkoja siis 30+5. Pienesti alkanu jännäämään, että ei kai vain vähän aikaisemmin vaan meinaa lähteä käyntiin. Huomenna neuvola, joten siellä voinee asiasta keskustella, enkä nyt suoraan ole huolissani asiasta, mutta kunhan tulee kaikkia ajatuksia mieleen. Mielestäni mahakin jo laskeutunut tai ainakin selkeästi helpompi hengittää ja vatsa alkaa olla aika ulkonevakin. Pissallakin saa kyllä käydä entistä tiheämmin, Ehkä nämä on vaan ollut pieniä merkkejä paikkojen hitaasta valmistautumisesta.

Maha painaa ikävästi joitakin suonia.. autossa istuminen ahistaa ja mulla työ matkat kestää tunnin.. Suorastaan saa puuskuttaa ja vetää syvään henkee. Tajukin meinas lähtee kun matalalla tuolilla jouduin istua. Kun nousi ylös ni helpotti kummasti. Iltaisin on siirryttävä sänkyyn kun ei vaan "jaksa" istua sohvalla.
Edelleenkään ei mitään muita oireita, satunnaisesti harkkareita, ei liitoskipuja eikä muitakaan..
Pari viikkoa pitäisi vielä töissä jaksaa ajella..

Täällä kans noita supistuksia ollut jonkun aikaa, puuskuttavaa ja väsyä oloa. Uutena tulokkaan lonkkakipu:arghh:
Mistäpä noista tietää milloin ne pitää ottaa vakavasti jos tihenee ja koveneeo_O ku ei niitä viikkoja vielä ihan niin hyvin vielä ole että haluttaisi synnyttämään lähteä:eek:

Torstaina olin ultrassa, mutta eihän ne koskaan mitään sano :D joten parin viikon päästä lääkärikäynti niin kuulee mikä oli kohdunkaulan pituus :p sen verran osasin katsoa et vauvan pää ei ollut edes havaittavissa joten istuuko vieläkin inkkari asennossa :p no onneksi kääntymiseen on vielä aikaa!

Itse perjantaina kävin supistusten takia äitiyspolilla, kaksi viikkoa sairaslomaa ja actim partus? testi oli positiivinen, eli jotakin tuolla on nyt ilmeisesti alkanut tapahtua :s viikon päästä neuvolalääkärille kontrolliin ja katsotaan tuo kohdunkaulan tilanne uudelleen..

perjantaina se oli vielä sen 3cm mutta varmuudeksi katsotaan tilanne uudelleen.

Onko muille tehty tuota testiä?

Toista viikkoa iskiaskipua oikealla puolella, tosi kivan tuntusta, ihan kun joku kaatais sulaa metallia pitkin mun reittä. Katotaan, saako hieroja sitä auki huomenna, aika tuskasta tulee jos 10 viikkoa pitäis tällä mennä...

Heips!

Sain aikaiseksi näinkin pian, kuin helmikuussa liittyä tälle palstalle... :grin

Toista lasta odotan viikolla 29 ja äitiyspolilla ravailen parin viikon välein erinäisistä ennenaikaisuuteen liittyvistä syistä johtuen...Toistaiseksi on vielä tuo vauva masussa pysynyt :happy:.

_Kaisamaria: Mulle tuo actim partus testi on tehty ja erään äitiyspolin lääkärin mukaan ei ole kovinkaan luotettava (ainakaan tuon plussan suhteen -> kertoo kai ainoastaan kohonneesta ennenaikaisuuden riskistä). Moneskos viikko sulla on menossa, onko sulla olemassa jokin ennenaikaisuuden riski?

Täällä on menossa nyt 29+5. Ei tietääkseni, ensimmäinen raskaus kun on kyseessä :)

Lääkäri oli vain aika yllättynyt että tuli tuo positiivinen tulos niin sen takia nyt sitten viikon päästä tarkistetaan että kaikki vielä OK.

Vähän alkaa jännittämään, kun näitä supistuksia alkaa tulemaan yhä useammin ja jotkut on jo hieman kivuliaitakin.. Malttaisipa nyt vielä olla tuolla masun lämmössä :)

Kolme kipeää supistusta tänä iltana tähän mennessä. Varmaan johtuu siitä kun miettii että huomenna taas pitkä työpäivä ja lasten viemiset ja hakemiset mun harteilla. Aamulla aikainen herätys ja kiire. Iltapäivällä kiire. Kuusi viikkoa kiirettä vielä. Sitten alan kyllä nukkua päikkäreitä :happy:

_kaisamaria: Noiden supistusten kanssa kannattaa kyllä olla varuillaan ja levätä niin paljon kuin mahdollista...Itse olen ollut saikulla ja osittain vuodelevossa jo useamman kuukauden johtuen lapsiveden aikaisesta menosta, supistuksista ja kohdunkaulan kypsymisestä. Mulla nuo harkkasupistuksetkin tekivät alkuun tuhojaan, kun en tajunnut riittävästi himmata tahtia (kohdunkaula lyheni ja sisäsuu lähti aukeamaan) :oops:. Nyt kuitenkin supistukset ovat vähentyneet ja kohdunkaula taas pidentynyt, joten levosta on selkeästi ollut apua :). Mutta jos noita kipeitä supistuksia alkaa tulla säännöllisesti tai ne kestää kovin pitkään, niin ainakin mua neuvottiin ottamaan yhteyttä äitiyspoliin...

Takaisin