Oireet

Mä pidin Anita tukivyötä koko viime raskauden ja siitä todella oli apua. MUTTA tässä raskaudessa vauva on niin alhaalla, että jo pelkkä vyön pukeminen päälle sattuu ihan pirusti. En voi kuvitellakaan käyttäväni. Mulla on muutamat tosi hyvät, napakat ja ihan masun päälle asti nousevat äitiysalushousut ja nää on ollu ihan mahtavia!

Rv 24+5 ja nyt on noin viikon verran ollut snadisti tukalaa töissä, istuessa alkaa rintojen alapuolela, kylkiluiden yläosasta (pallea?) särkemään ja nipistelenään, seistessä taas pidempään kipeytyy selkä. En oikein tiedä miten päin olisi paras. Oon aina ollut suht hoikka joten kroppa varmaan vaan oireilee kun kohtu venyy vahvasti ylöspäin ja vauvelihan on jo jotain 30cm pitkä (ajatella!). Mutta toiv.tukala olo hieman helpottais kohta, pari viikkoa oli superhyvä olo ja ehdin jo tottua siihen:)

Mulla myös noita liitoskipuja. Tilasin netistä ozbaby:stä tukivyön ja sitte työkaverin suosituksesta sellaiset tukipöksyt. Joo ei mitkään sexyt, mut on hyvä. Ne on vähän niin ku pyöräilyhousut ja lisänä se mahaosa :hilarious:

Painon nousu hurjaa. Rv 25+2 menossa ja yli 10 kg plakkarissa. Supisteluja tulee. Nyt tullu päivittäin. Toiv helpottuu, en haluaisi vielä jäädä saikulle. Vitsit ku olis 30 mut sinnekin vielä piitkä matka:arghh:

Mulla oli muuten sf-mitta 21.5 cm, oli alakäyrillä. Miten teillä muilla tuo mitta? Koska seuraava neuvola? Mulla vasta rv 30.

Rv 20+5 sf-mitta oli 23cm eli samoissa mitoissa kuin esikoisen kanssa.. Painoa tullut 7kg :) Neuvola käyntejä täällä 4 viikon välein ja en muista koska vaihtuu niin että 2 viikon välein.. Nyt tulee vaan pitkä harppaus kun teen reissun Suomeen välissä :) yyh ja palatessa on sokerirasituskoe..

Multa ei ole vielä sf-mittaa edes otettu, vaikka viimeksi oli viikkojakin jo 22+. Seuraava käynti 27+ viikolla.

Löysin Kärkkäiseltä Tukivyön mielestäni aika edullisesti. Nyt parin päivän käytön jälkeen en oikein osaa vielä sanoa onko se maineensa arvoinen. Ei se ainakaan kaikkea kipua poista mutta vähentää kyllä. Se selkäosa ei tunnu oikein istuvalta :bored: Vaatii varmaan totuttelua.

Närästys on alkanut, ei onneksi päivittäistä vielä ainakaan. Veemäistä.

Tänään oli neuvolakäynti (rv24+6) ja ei vieläkään otettu mitään sf mittoja, sydänäänet kuunneltiin mutta niitä nyt kuuntelen kotidopplerilla muutenkin. Kuulemma ekan kerran mitataan tammikuun tokalla viikolla. Huomenna labraan sokerirasitustestiin sitten.
Harmillinen juttu että neuvolatäti vaihtuu, nykyinen sai kuulemma pidemmän pestin toisaslta ja lähtee nyt sinne. Toivotaan että uusi neuvolatäti on yhtä kiva. Harmittaa vaan toi vaihto kun neuvolatäti on ollut ainoa "vakionaama", kaikki muut vaihtuu koko ajan. Noh, tällaista tää kai on. Äitiyspakkaus haettiin kuitenkin tänään postista! :Heartred

Mua on itkettänyt. Joululaulut, lehtiartikkelit jne. kaikki missä on mainittu tai viitattu kuolleisiin lapsiin. Ja hermot välillä tosi kireällä. Ja hirveän väsynyt olo. Lisäksi iski köhäflunssa. Valivali.... Mutta onneksi on joulu eikä tarvitse jaksaa mennä töihin.

Puuh. Maha tuntuu kaksinkertaistuneen viikossa, ja nyt sitä ei kyllä voi enää unohtaa hetkeksikään. Aiemmin oli aamuisin vielä ihan kevyt olo. Viikko 26 kuitenkin vasta, voi tulla aika tukalat 3kk. Mutta tosi yhtäkkiä iski tämmöinen pullistuminen. Vai johtuuko se vaan noista jouluherkuista...

Puuh. Maha tuntuu kaksinkertaistuneen viikossa, ja nyt sitä ei kyllä voi enää unohtaa hetkeksikään. Aiemmin oli aamuisin vielä ihan kevyt olo. Viikko 26 kuitenkin vasta, voi tulla aika tukalat 3kk. Mutta tosi yhtäkkiä iski tämmöinen pullistuminen. Vai johtuuko se vaan noista jouluherkuista...

Mulla taas tuntuu, että maha on pienentyny. Mutta vauvan liikkeet on outoa muljahtelua, et oisko silläki vähä tukalaa :/ ärsyttävää tää oottelu ku joka asiasta alkaa huolestuttaa

Mulla kanssa mahan koko on jo melko valtava, lenkillä alas oikeelle pistää ja myös supistaa jos kävelen liian kovaa. Mutta tykkään kyllä kovasti, että on selkee vauvamahapallo tuossa edessä :) Jos tän pahoinvoinnin ja oksentelun sais vielä lopullisesti pois, niin olis vielä kivempaa tää odottaminen.

Itsellä kans vatsa kasvanut kyllä hyvin :P uudelleen vaan tullut nuo väsymys ja pahoinvointi. Onneksi itse ei oo tarvinnut kertaakaan oksentaa, on jäänyt siihen yökkäämiseen vaan.

Musta kans tuntuu et masu on pienetyny tai ainakin pysähtyny kasvu. Vauva kuitenkin jaksaa potkia <3 painokaan ei oo enää noussu samaan tahtiin kun aiemmin.

Sama juttu, nyt rv 26+5 ja tuntuu että parissa viikossa maha on kasvanut ja palloutunut entisestään hurjaa tahtia! Toiv tää on joku väliaikainen kasvupyrähdys kun kuitenkin olis vielä kolmisen kk aikaa..!:eek:

Mulla on kanssa maha tullut kunnolla näkyviin ja harjoitus supistuksia tulee pitkin päivää aika reippaasti. Ja eilen isäntä sitten huomautti "hei sun maha on alempana kun aiemmin" ... Joko se nyt laskeutuu O_O' hui. Syykin voi ollaa esikoisen kanssa päivittäin kyykkiminen, nostelu ja muu liikkuminen. Edellisessä raskaudessa olin liikunta kiellossa rv 30-36 välin. Taas kun liikuttaa jalkoja niin selästä ja lantiosta kuuluu selkeä poks poks myös vieressä oleville. Kuten ylempänä joku jo sanoikin, tukivyö puristaa mahaa eli siitä ei kauheasti iloa. Hyvä kun voi edes tissiliivit laittaa tai äitiyshousujen resoria vetää mahan päälle kun alkaa puristamaan ja tuntuu ettei saa henkeä.
Onneksi raskaana saa syödä Rennietä, luojan kiitos. Mulla pyörii ilman sitä kaikki mahahapot kurkussa ympäri vuorokauden. Nauroin tuossa käsilaukkuni sisältöä jouluna kun sukulaisten luona käytiin syömässä.. 2kpl rennie levyjä, allergialääkkeitä, karkkipussi, vichyä. Pitäähän sitä eväät olla mukana ja henkilökohtainen apteekki. Mä en edes uskalla katsoa laskettua aikaa, kun esikoinenkin käynnistettiin ennen aikaisesti. Joten olen taas varautumassa sairaala kierteeseen jos olo alkaa liikaa romahtaa.
Onko muilla ihan unettomuutta ja ruokahaluttomuutta ollut?

Daemonn: täällä kans unettomuutta eikä ruoka meinaa maistua. Mielellään söisin vain jugurttia ja rahkoja... Unen päästä on hankalaa saada kiinni ja heräilen tosi herkästi...

Närästys ruvennut vaivaamaan iltaisin ja öisin.
Iskias oireet onkin fyssarin mukaan SI-nivelen väljyydestä johtuvaa. Siihen sain tukivyön avuksi.

Runsas painonnousu ahdistaa kovasti :(
ällöttää katsoa itseään peilistä. Huoh.
Nyt siis 23+4 ja + 9kg ..

Mä oon huomannu ruokahalun kasvun tällä viikolla selkeesti vaikka paha olo on taas läsnä. Syön aamupalan ennen töitä, lounas klo 11 ja sit kolmelta oon uudelleen nälkäkuoleman partaalla, pakko saada jotain välipalaa vahvempaa. Tänään kurvasin huoltarille hakemaan kunnon täytetyn ruisleivän ja mehun, että jaksan jatkaa päivää. Yleensä oon lounaan jälkeen ihan ok koko loppupäivän, syön mitä milloinkin eteen tulee ja huvittaa niin nyt on kyllä himo syödä ihan toinen lämmin tai vähintään just jotain kunnon leipiä tai jotain millä lähtee nälkä.
Maha kasvaa, työkaveri vertas mua ja 10 vkoa mua edellä olevaa kollegaa, ettei teillä oo paljoa eroa mahan koossa...toinen työkaveri varmisti vielä ettei oo kaksoset...eipä oo ei.

Mun mahan kokoa myös taivastellaan koko ajan töissä. Ei jaksais kuunnella enää. Rv 28+1, kasvaa vaan koko ajan. No eipä aiemmistakaan mahat ollu pieniä, et ei tää varsinaisesti yllätä. Mut silti elätin toivoa pienemmästä mahasta :hilarious:

Ruokahalu selvästi suurempi. Mullaki välillä huonoa oloa mut ei mtn verrattavissa alkuphv:tiin.

Kunpa tää painon nousu vähän rauhoittuisi. . .

Nyt rv 28+2 ja liitoskivut vaan pahenee, sen takia nyt saikullakin :/ lisäksi minulla myös tuo SI-nivel reistailee.
Taas melkein uneton yö takana kipujen takia. Tukivyötä en voi käyttää kun painaa niin kovin et tuntuu kuin häpyluu tulessa. Närästys myös hiipinyt minullekkin öisin. Vichyä tullut nautittua :D
Maha kasvaa täälläkin kovaa vauhtia ja kauhistuttaa jopa että kuinkakohan isoksi sitä oikein paisuu kun nyt on jo aikamoinen kumpu. Ruokahalu lisääntynyt ja tuntuu ettei millään tahdo tulla kylläiseksi :/ , painon noususta puhumattakaan. Mitenhän tätä painon nousua saisi vähän kuriin?
Kyllä tässä alkaa ärsyttää kommentit että " kyllä raskaus on elämän ihaninta aikaa..." voin kyllä itse sanoa että minulle tämä ei ole mtn herkkua ollut kyllä. Kivuttomia päiviä ei ole juuri ollut :/
Mut ei auta ku tsempata apinan raivolla. Tulipas vuodatus.. huoh, sori siitä :D

Takaisin