Oireet

Apuuva, pitääkö tässä nyt levätä vai kävellä? Mulla on iskias-tyyppistä kovaa kipua toisessa pakarassa, eilen illalla alkoi. Jos kyseessä ois iskias, suositeltais kevyttä liikuntaa, pelkkä lepo vaan pahentaisi.

"Takalantion kipu johtuu lantiorenkaan liitosten muutoksista ja on syynä vähintään kolmasosaan raskaudenaikaisista selkäkivuista. Se on tyypillisesti raskaudenaikainen vaiva, jota esiintyy harvoin muulloin. Kipu häviää synnytyksen jälkeen yleensä muutamassa viikossa, suurimmalla osalla viimeistään kuuden kuukauden kuluessa. Takalantion kipu paikantuu alemmaksi kuin alaselän kipu, ristiluun ja pakaroiden alueelle toiselle tai molemmille puolille, ja säteilee usein reisiin muttei polvia alemmaksi. Hyvin usein sitä pidetään silti iskiaskipuna. Kivun voimakkuus vaihtelee paljon. Pahimmillaan kipu saattaa vaatia useiden päivien vuodelepoa."

Hitto, pitääkö varata lääkäri ihan vaan jotta selviää kummalla tavalla tätä minun tapausta sitte hoidetaan.. :shifty: Ei ois aikaa eikä halua jäädä nyt makailemaan, mutta jos se tämän parantaisi niin toki sitten sen tekisin.

Mulla oli esikoisen kanssa tuo "lantiorenkaan löystyminen", alkoi selkäkivuista vikalla kolmanneksella ja johti jäätäviin pakara/lonkkakipuihin. Itse luulin iskias -tyyppisiksi, mutta kävin neuvolan lähetteellä joskus rv 36 fyssarilla niin diagnosoi tuon löystymisen. Erotuksena iskiakseen se lonkkakipu tuli juuri kävellessä, välillä jämähdin täysin paikoilleni, kun kipu ei sallinut liikkua. Leposärkyä ei ollut, mitä taas iskiaksessa on. Fyssari antoi hyviä vinkkejä, miten lantiorenkaan kuormitusta voi vähentää. Ne auttoivat muutamassa päivässä niin hyvin, että pääsin taas paremmin kävelemään. Hieman kauhulla odotan, tuleeko taas. Mutta melkeinpä kannattaa pyytää lähetettä fyssarille, jotta selviää kumpaa hoitaa sitten, ettei vaan vahingossa pahenna ongelmaa. Minäkin hulluna venyttelin jne. mitä ei olisi kannattanut tehdä.

Mullakaan ei oo leposärkyä, eli ei kai tämä iskiasta sitten oo. Kun vielä niin sopivasti tässä raskausaikana tuli mokoma :grin Harmi jos ei venytelläkkään saa, se tuntu välillä niin hyvältä. Käskikö se pysyä makuuasennossa, pitikö kävelyä välttää?

Ei käskenyt välttää kävelyä, eikä määrännyt makuuasentoon onneksi :-) En ehkä kaikkia niksejä muista, mutta ainakin seuraavat neuvot jäivät mieleen:
- makuulta ylösnousu kyljen kautta, käsillä ylös työntäen
- ei selän kiertoliikkeitä, jos kääntyy vaikka 180 astetta niin kääntyminen pienillä askelilla köpöttäen
- sukkien, housujen jne. pukeminen istualtaan, ei saa seistä yhdellä jalalla ja kun seisoo paikallaan niin varaa painoa tasaisesti molemmille jaloille
- sain myös sellaisen tukivyön, joka tuki sitä SI-niveltä ristiselän/lantion alueella
- ylösnousu maasta, autosta jne. polvet mahd . yhdessä

Muokattu viimeksi:
Eilen illalla itselläni alkoi melko yllättäen voimistua tuo alaselän kipuilu. Heijastui oikeaan pakaraan ja jalkaan.
Meinasi liikkeelle lähtiessä aina lähteä jalka alta, ja askeleen ottaminen teki tuskaa. Miehelle kuvailtuani oireita, totesi hän että hänellä välilevyn pullistuma aiheutti samanlaista kipua. Melkein ehti paniikki iskeä että sitäkö se nyt.. mutta onneksi täällä olikin jo keskustelua vastaavanlaisista oireista.
Nyt aamulla ei enää kipua. Ilmeisesti eilinen rasitus (treeni ja puiden kantaminen) aiheutti sitten tuon..

Liinufiinun ohjeista aion ottaa nyt mallia. Olen huomannut jo tuon ainakin itsekin, että jos tulee hetkeksi painon yhdelle jalalle, sen jälkeen lonkkaan tulee pistävää kipua kun yrittää taas astua toiselle jalalle.

Eilen illalla itselläni alkoi melko yllättäen voimistua tuo alaselän kipuilu. Heijastui oikeaan pakaraan ja jalkaan.
Meinasi liikkeelle lähtiessä aina lähteä jalka alta, ja askeleen ottaminen teki tuskaa. Miehelle kuvailtuani oireita, totesi hän että hänellä välilevyn pullistuma aiheutti samanlaista kipua. Melkein ehti paniikki iskeä että sitäkö se nyt.. mutta onneksi täällä olikin jo keskustelua vastaavanlaisista oireista.
Nyt aamulla ei enää kipua. Ilmeisesti eilinen rasitus (treeni ja puiden kantaminen) aiheutti sitten tuon..

Liinufiinun ohjeista aion ottaa nyt mallia. Olen huomannut jo tuon ainakin itsekin, että jos tulee hetkeksi painon yhdelle jalalle, sen jälkeen lonkkaan tulee pistävää kipua kun yrittää taas astua toiselle jalalle.

Kuulostaa kyllä tosi samalta kuin minulla oli. Juuri tuo liikkeelle lähteminen, ja ensimmäisen askeleen kohdalla niin kova kipu, että jalka meinasi lähteä alta. Tosi inhottavaa, toivottavasti sulla kohta helpottaa. Yritän nyt itse vähän ennalta ehkäistä puhkeamista. Mulla on paha tapa seisoskella toisen jalan varassa, pitää oikein keskittyä, ettei seisoisi niin :-D Ihan lievää pistävää kipua on ollut toisessa lonkassa, mutta vain hetkellistä.

Juu siis ihan sama vika, että saa ihan oikeasti keskittyä että ei jää seisomaan toisen jalan varaan. :D
Ja kyllähän tämä nyt taas aamun jälkeen kun liikkeelle lähtenyt, niin pientä vihlontaa oikealla kankulla tuntuu, mutta ei läheskään niin voimakasta tai häiritsevää.
Taidan jättää tämän päivän jumpat suosiolla väliin .. mikähän olisi sitten hellävaraisin ja turvallisin jumppa/treeni tämän kannalta? Onko kävelylenkit tuhoon tuomittu idea?

Yääh, eikö tää yrjööminen lopu ikinä :( noh, viimestään synnytyksessä toki, energia tähän vaa alkaa olla iha lopussa.

Huih.. itse olen kotona lasten kanssa niin pahoinvoinnin poteminen ei ole sinänsä ongelma. Töissä varmasti olisi haastavaa.. ja energiaa vievää..
Saisi varmaan sairaslomaa raskauspahoinvoinninkin takia?

Ärsyttävä uusi oire - häntäluu on hellänä. Vaikeeta istua pitkään kovalla tuolilla, eli töissä koneella. Ei oo moottoripöytiä, joten en voi tehdä seistenkään hommia. Täytynee ostaa semmonen rengaspehmuste :)

Etova olo hellitti pari viikkoa sitten, mutta tuli tällä viikolla rytinällä takaisin. Lisäksi uutuutena järkyttävä päänsärky. Töissä ei kenelläkään ole tietoa raskaudestani ja esimiesasema velvoittaa monin tavoin. Olo alkaa olla aika kuormittunut. Välillä tekisi mieli vain jäädä kotiin ja nostaa tassut pystyyn ja todeta, että pitäköön joku muu vaihteeksi putiikkia pystyssä. :dead:

Täällä menossa rv 17+4 ja mahdottomasti väsyttää, ei oo nälkä (paino tippuu).. tekis mieli vaan kotona kölliä ja olla. Maha ei näy, liikkeitä ei tunnu. Masentavaa [emoji51] onneks maanantaina on eka neuvolalääkäri, jospa siellä edes sydänääniä kuunneltais niin sais edes vähän uskoa siihen että tuolla mahassa tapahtuu jotaki ..

Mulla oli myös viime raskaudessa kovia alaselän kipuja, ja parasta liikuntaa oli spinning. Se ei rasittanut selkää ollenkaan, ja jatkoinkin sitä ihan viimeisille viikoille. Samoin salilla kävin ihan loppuun asti, siellä oli vaan tärkeää pitää kehonhallinta tiukkana ja välttää vääriä liikkeitä, ettei selkä tykkää pahaa.

Nauratti silloin, kun treenasin aika kovaa läpi raskauden, mutta hädin tuskin pystyin kävelemään lähikauppaan. Kävely oli siis tosi paha selälle, ja tuntuu olevan myös tässä raskaudessa.

H3nte,
just tuo kun ei tunnu eikä näy missään, epäilykset kasvaa kun antaa mielelle vallan. Samalla kun on äärimmäisen kiitollinen että pahoinvointi loppunut niin samalla melkeinpä toivoo oireita takaisin. Kävin viime viikolla lääkärissä ja kuunneltiin sydänäänet, nyt tuntuu taas hetken paremmalta. Mahakin ehkä pikkasen jo kasvaa, ihanaa! Vielä kun alkais pikkusen potkut tuntumaan niin vois hengähtää! Parin viikon päästä rakenneultraan!

Minä hermoheikkona joka ilta dopplerilla varmistan tyypin olemassa olon. :D voi kunpa pian rupesi liikkeet tuntumaan niin eipä tarvitsisi enää sitten niin murehtia. Selkeästi ainakin todella vilkas mini kyseessä, kun AINA dopplerilla kuunnellessa hirmuinen meno käynnissä :D

Mä en uskalla hankki doppleria, ku olisin varmaan kokoajan sitten sillä sydänääniä kuuntelemassa.. alussa kävin neuvolassa melkein kahden viikon välein ultrassa toteamassa, että juu siellä ollaan. Onneks meillä pääsee neuvolaan aina, kun soittaa. Tosin nyt ei viitti enää niitäkään jatkuvasti vaivata.. mulla ei ole missään vaiheessa ollut oikeastaan mitään oireitakaan, niin on kokoajan vähän epätodellinen olo, että mitä tässä tapahtuu. Rakenneultraanki vielä ikuisuus, ku se on vasta marraskuun lopussa :(

Mä en uskalla kuunnella dopplerilla, kun pelkään koko ajan, ettei ääniä kuulukaan :O viimeksi kuuntelin joka päivä pakonomaisesti :D

Tsemppiä pahoinvoiville, alkaa varmaan olla tosiaan jo vitsit vähissä. Päivä päivältä lähempänä huhtikuuta hei!

Mulla on taas aikamoisia "menkkakipuja" :sour: Viime kierroksella olin muutaman viikon saikulla siinä puolivälin tienoilla kun ilmeisesti kiinnikkeiden venyminen aiheutti niin kovia kipuja, luulisi että nyt pääsee helpommalla jos kroppa vaikka muistaisi tai jotain..? Tosi ärsyttävää. Muistan silloin kun istuin bussissa yhtenä päivänä kotimatkalla niin kaikki pienetkin töyssyt tiessä teki ihan älyttömän kipeää, se oli jopa aika pelottavaakin :confused:

Muuten olo on hyvä! Huomenna nla-lääkäri ja siitä kahden viikon päästä jo rakenneultra, kääk :eek: Kohta kai jo synnytyskin sitten!

17+0 (ja taas tuolla joku potkii :joyful:)

Heh, noin just tsemppaan itteäni, ei tässä ole enää kuin 5 ja puol kuukautta jäljellä, kyllä se oksentelu ja paha olo viimistään silloin hellittää.

Takaisin