Mä odottelen täällä esikoistani joten kaikki raskauteen liittyvä on mulle niin uutta ja ihmeellistä
Tänään viikkoja 7+0 ja oireita ois täällä vaikka muille jakaa. Pahoinvointi ja etova olo tuntuu vaan yltyvän, tosin vielä en ole oikeasti joutunut oksentamaan, mutta muutaman kerran on ollut jo niin lähellä, että mietin pitäisikö laukkuun ottaa varmuuden vuoksi pieni muovipussi pahimman varalle mukaan
Aamulla saa varata ainakin tunnin ekstraa aamutoimiin kun pöntön reunalta ei vaan pysty lähtemään pois ja suihkuun meneminen on niin taistelua. Mä olen aina tottunut syömään kerralla hyvin enkä ole juurikaan harrastanut väli- tai iltapaloja tai napostelua ylipäätään, mutta nyt pahoinvoinnin takia annoskoot on pienentyneet huimasti ja koko ajan on nälkä ja on pakko syödä pieniä annoksia useasti päivän mittaan.
Nännit on aivan jääääätävän arat ja tämä väsymys on jotain sanoinkuvaamatonta, eilen mökiltä tullessa (jossa "rankimpiin" työtehtäviin lukeutui viinimarjojen poimiminen) olin aivan kuolemanväsynyt ja vedin sikeästi illalla 4,5 h "päikkärit" eikä mitään vaikeuksia nukkua yöunia
Viime aikoina oon huomannut että mua palelee tosi herkästi ja eilenkin sohvalla makoillessa tuntui kuin olisin ollut kuumerhorkassa, posket punotti ja vapisutti ja olo oli niin heikko.Tänään huomasin että mun makuaistille on tapahtunut jotakin, kielen kärki on jotenkin kumman "tunnoton"
Säilytän töissä vesipulloa jääkaapissa ja aamulla hörpätessä olin ihan varma että siinä on hiilihappoa, vaikka kyseessä siis kraanavettä. Samoin makeaa en maista enää samalla tavalla, olen suuri ananasholisti mutta nyt kyseinen hedelmä ei maistu yhtään miltään, ei myöskään maustetut (eli siis sokeroidut) jogurtit jota eilen pitkästä aikaa yiritin syödä pahoinvointiin, jouduin lisäämään kirpeää punaherukkasosetta että sain edes jotain makua. Mulla ei vielä suurempia himoja tiettyyn ruokaan ole, mutta raejuusto maistuu superhyvältä, samoin välillä tulee himo salmiakkiin ja lakritsiin. Ja mieliala on kyllä välillä kääntynyt ihan päälaelleen, mä en suutu herkästi mutta vedin pari viikkoa sitten hirveät itkuraivarit kun mies vaihtoi meidän sänkyyn mun mielestä vääränlaiset lakanat, mökötin ja olin puhelakossa varmaan 10 minuuttia, mutta sitten jo nauroin ja pyysin anteeksi kohtausta