Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Viola82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla myös kaverilla oli tommoista, sai sitten pahoinvointi lääkkeet tms, ja ne auttoivat! Joskus vähän ennen puoliväliä. Kesti kanssa tosi pitkälle.

Haggis, täällä ollut sama meno. sairaslomalla heinäkuun puolenvälin jälkeen joskus jäin ja eile oli vimppa saikku päivä. Tänään iltavuoroon ajattelin mennä kokeilemaan ja huomenna onkin onneksi vp, jos pitää lekuriin taas mennä...

Alkoi myös heti seiska viikon alusta ja mikään ei pysynyt sisällä. Lääkärin kehoituksesta pahimmilla kuumilla keleillä kävin myös tiputuksessa yhtenä päivänä ja sen jälkeen otin sen asenteen että melkeimpä heti oksennettua söin taas lisää, vaikka se tosiaan ulos tulikin suht pian. Ruoka on mitä on, pääasia etten kauheita möykkyjä ulos anna laatottaessa. Kahdet lääkkeet kokeiltu joista nyt jälkimmäiset hieman edes auttavat ja eilen olikin tosi hyv päivä kun kävin vain neljä kertaa....

kahdesta aiemmasta raskaudesta ei ole loppunut siihen kahdenteentoista viikkoon, mutta nyt ehkä havaittavissa pientä helpotusta, mikä tietenkinpistää myös huolettamaan (ikinä ei siis ole hyvä!, oireetonkin on paha, vaikka mitään muuta en toivoisi kuitenkaan tällä hetkellä muutakuin tämän olon ohitse menemistä...)

Kovasti tsemppiä sinulle <3 ja saikkua vaan tuossa tilanteessa!

Mulla vaihdellut pahoinvoinnit, tämä nyt eka raskaus ainakin tähän asti, kun en toivo kuolemaa ja ryömi sängyn ja vessan väliä. Edellisessä raskaudessa se pahin vaihe ku en pystyssä pysynyt, kesti pari viikkoa, mutta pahoinvointi ja päivittäinen oksentelu sitten kesti koko raskauden :( Ekassa ja tokassa raskaudessa kesti oksentelu 12 ja 14 viikolle. Nyt tulee oksenneltua lähes päivittäin, jatkuvasti on huono olo, mutta tämä on luxusta nuihin edellisiin verrattuna.

Osmosalia tms kannattaa harkita tai ihan suolavettä nesteeksi, menee kropan elektrolyytit sekasin kuivuessa ja entisestään lisää pahoinvointia. Ja tuo just on hyvä, että syö vaikka se ulos tuleekin! Kaloropitoista, että mahdollisimman paljon saisi imeytymään pienestä määrästä.

Mullon nyt vissiin 11+4 menossa ja pahoinvointi jatkuu edelleen. Alko muistaakseni 6-7 viikoilla. Joka päivä alkaa oksentamalla ja päättyy siihen. Ei oo helpottanu. Paino tippunu 3 kiloa, syön kaikkea mahdollista, mikä nyt vaan pysyy sisällä edes hetken.
Yleinen olotila jatkuvasti aika heikko, mutta kyllä tässä pystyssä vielä ollaan.

Mä en kyllä pääse laihtumaan, vaan ainoastaan lihomaan. No, normaalipainon alarajoilla olikin lähtöpaino.

Aamulla pahoinvointi on aina poissa, mutta hiipii iltaa kohden vahvistuen. Syöminen pitää pahoinvoinnin poissa. Eli jotain pientä pitäisi jatkuvasti syödä, ettei ala heikottaa ja tule huono olo, ja se jatkuva mussuttaminen alkaa kyllä tuntua. Painosta en niinkään tiedä onko se merkittävästi noussut, meillä ei ole vaakaa ja vatsan turvotusta lukuunottamatta päällepäin ei näy mitään, mutta tunnen oloni sellaiseksi koko ajan jotain mussuttavaksi nälkäiseksi pikkujyrsijäksi :D

Kiitos vertaistuesta! Helpottaa kuulla ettei ole asian kanssa yksin, vaikka eipä tätä oloa toivoisi kenellekään. Käyn alkuviikosta työterveydessä kunhan saan itseni vaan kotoa liikkeelle. Voiko raskauden ensimmäisellä kolmanneksella käyttää pahoinvointilääkkeitä? Alkaa olo olla niin heikko, että se alkaa olla tiputuksen jälkeen viimeisiä vaihtoehtoja. En tiedä ottavatko työterveydessä lääkkeisiin kantaa, mutta torstaina on neuvola, joten ehkä sieltä se selviäisi. Osmosalia olen kanssa ajatellut, mutta en ole yksinkertaisesti selvinnyt apteekkiin asti ja mies ei jostain syystä tunnu ymmärtävän kuinka huonossa kunnossa olen :bored:

Minulle on ilmestynyt kummallinen raskausoire, enkä tosiaan tiedä mitä tämän kanssa tekisi. Joka ilta jossain vaiheessa suussa alkaa maistua kamalalta, vaikka ei syökkään mitään ihmeellistä josta se johtuisi. Tämä ei lähde millään syötävällä, ei hampaiden harjauksella tai purkalla, muuta kun just siksi hetkeksi kun jotain on suussa. Tuntuu, että hulluksi tämän kanssa tulee. :mad:

Janspi kokeilepas kurkkupastilleja. Mulla on sellainen melkein koko ajan suussa nyt ku ollut pahoinvointia. Enkä selviä enää ilman. Ehkäisee myös yökkäyksiä.

Tsemppiä ja jaksuja kaikille kärsiville.

Haggis toivottavasti saisit mieheltä paremmin tukea <3

Itsellä oli tänään hiukan parempi päivä...varmaan vaan välipäivä. Koen tän jatkuvan pahan olon todella raskaana, mutta oksennuksia ei lopulta tullut kuin 6 kpl viime viikolla. Voisi olla pahemminkin.

Kiitos vinkistä Kultamarja! Täytyy tosiaan kokeilla niitä kurkkupastilleja, kunhan taas pahalta ololta pääsee kauppaan.:shy:

Mullon ollut huono olo ja kamala väsy koko vkl. Kohta pitäis töihin raahautua ja siellä reippaana heti oltava... Huoh.
Oireista vielä jääny mainitsematta nenän kuivat limakalvot ja huonossa olossa koko ajan "suuhun kertyvä sylki". Höh.

pastillit suussa on mullakin, etenkin jos kotoota poistun, on ihan varteenotettava vinkki/apu yökkäilyyn, ainakin itsellä :)
aaltoilevasti menee minullakin niinkuin muutamalla teistä muistakin, toisina päivinä etoo enemmän, mutta aina edes vähäsen. valitettavasti. kivaa kun tiedät silmät avatessasi, et jaahas, tänään tulee aamuoksu kunhan nousen ylös - ja sitten sitä vetkuttaa sitä nousemista, koska loppputulos on väistämätön.

toi on Haggis ikävää ettei sinun mies ole ihan kartalla sinun voinnista..joskopa tuo siittä vielä viisastuisi ! Primperania (reseptillä) saa ainakin syödä pahimpiin oksetuksiin tässä alkupuolella, muttei säännöllisesti. viimeisellä kolmanneksella ei ilmeisesti enää suositella.

minä näytän muuten "pallokalalle", jos siis katsoo tuota keskikroppaa :D tissit ei ole omat nahkarukkaset ensinkään vaan ikäänkuin pallokalan mollottavat silmät ja sitten tää mahan turvotus - huhhuh sentään ! :laughing014

muoks:
ainiin, piti Fransesca sulle vinkata seesamiöljy sinne kuivaan nenuun :)

Onko kellään vielä ollu näitä menkkamaisia jomotuksia? Mullon tänään taas ollu muttei sillai kipeesti. Tänään siis viikkoja 8+1.

Saa syödä jos tarve vaatii. Itelläni primperanit eivät auttaneet ollenkaan. Nyt käytössä stemetil (en muista onko tuo nyt oikein kirjoitettu, vintissä kun olen) ja ne tuntuvat auttavan... Alkuraskaudessa saa käyttää, lopussa ei. B-vitamiinista lääkäri puhui kans ja jostain itsehoitovalmisteesta joka ois antihistamiini pohjanen, muistaakseni.

Mavajo, kysyit menkkamaisista jomotuksista. Mulla oli lauantaina niin pahana, etten pystynyt esikoista nostamaan syliin. Jalat kun oli koukussa niin pystyi jotenkuten olemaan. Piti ottaa Panacodi ja senkin ottamisen jälkeen meni puolitoista tuntia ennen kuin kipu alkoi hellittää. Eilen oli kans samanlaista kipua, mutta paljon lievempänä niin ei tarvinnut lääkettä ottaa. Mulla siis viikkoja 8+3 laskettuna kuukautisista, ultran mukaan 7+3, mutta lääkäri teki mun käsityksen mukaan mokan siinä ultrassa niin ei ihan tarkkaa tietoa ole viikoista. o_O

Mulla lensi tänään ekan kerran laatta. Aamupalan jälkeen otin täyttä roskispussia roskakorista ja haju oli niin paha et yökkäsin. Ekan sain pidettyä suussa ja juostua vessaan, mut toinen tuli jo ennen kuin sain wc-istuimen kannen ylös ja sithän sainki aamupuhteeks siivota vessan seiniä myöten. Yök.
Toivottavasti ei tuu tavaksi. Muutenkin on päivän ollu paha olo, mut kaikki on toistaseks pysynyt sisällä.

Kohtua en tunne, tai osaa tunnustella.

Mulla oli viikon oksentamisen jälkeen jo pari laattavapaata päivää. Olot on kyllä paskat edelleen ja eilen tuli kuitattua laatattomat päivät. Vois jo pikkuhiljaa helpottaa niin pääsis harrastamaan jotain liikuntaakin...

Kai joka puolella Suomea otetaan rutiinisti alkuraskauden pissanäyte? Mulla löyty nimittäin pissatulehdus ja sain antibiootit. On kuulemma tavallista, että löytyy oireettomanakin näin raskauden aikana ja se on pakko hoitaa, sillä saattaa lisätä mm. keskenmenoriskiä. Kääks. Nyt vähän jännitää ensi viikon nt.. Mutta siis mulla ei oo ikinä ollut pissatulehdusta, niin enpä osannut epäillä näitä vähäisiäkään pissaoireita..

Muokattu viimeksi:
Kyllä täälläkin otetaan pissanäyte. Pitäsi mennä joku aamu labraan.. se pidättely ei ole kivaa.

Takaisin